abonnement Unibet Coolblue
pi_173199942
Hallo,

Ik heb sinds een week of 2 gemerkt dat mijn struik/lage heg er op sommige plekken erg raar en ziek uit ziet. Zie fotos hieronder van 1 gezond stuk (het groene) en 2 zieke stukken.....is dit een ziekte of gewoon door droogte ontstaan?
En zijn hier nog dingen tegen te doen of is het gewoon afwachten en hopen dat deze struik de volgende lente weer gaat bloeien? Of kan ik hem geheel afschrijven?





pi_173199951
duidelijk gevalletje heggenaids
pi_173199966
Is het een buxus? Zo ja, lees dit.

https://www.haarlemsdagbl(...)n-prooi-van-buxusmot
pi_173200047
quote:
Ja dat is het idd....dit moet het zijn! Maar er staat ook dat de mot de takken niet aantast....alleen de bladeren....dus als ik nu niks doe komt de buxus dan volgende lente weer vrolijk groen terug (als de motten dan wel wegblijven uiteraard)?
pi_173200099
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 01:49 schreef ThijsTH het volgende:

[..]

Ja dat is het idd....dit moet het zijn! Maar er staat ook dat de mot de takken niet aantast....alleen de bladeren....dus als ik nu niks doe komt de buxus dan volgende lente weer vrolijk groen terug (als de motten dan wel wegblijven uiteraard)?
Nee.
Je kunt er iets van Bayer voor kopen, die mot tast je hele haag aan, ik heb bijna al mijn buxussen weggegooid.
pi_173200123
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 02:08 schreef 8777 het volgende:

[..]

Nee.
Je kunt er iets van Bayer voor kopen, die mot tast je hele haag aan, ik heb bijna al mijn buxussen weggegooid.
Godver....klote beesten.....ik heb een middel ertegen besteld inmiddels....dank voor het snelle advies allen!
pi_173200348
Dat middel moet je blijven herhalen en die mot lijkt een plaag in de hele Benelux. Die blijven dan terugkomen. Bij mijn ouders zitten ze in de voor en achtertuin (en bij alle buren)
Onder deze lijn niet schrijven
pi_173201316
quote:
Ook het eerste waar ik aan dacht!
With a Song in my heart and a smile on my face...
pi_173201604
Hier in de buurt zijn hele woonwijken kaal gevreten.
pi_173251519
Vervang je buxus door ilex crenata, lonicera nitica of taxus (die laatste voor hogere hegjes). Dan ben je van al die middeltjes af en dat bespaart veel geld. Als je dat later in het jaar doet, kun je planten op de kale wortel kopen en dan ben je heel goedkoop klaar.
pi_173251528
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 10:35 schreef Agronoom2 het volgende:
Vervang je buxus door ilex crenata, lonicera nitica of taxus (die laatste voor hogere hegjes). Dan ben je van al die middeltjes af en dat bespaart veel geld. Als je dat later in het jaar doet, kun je planten op de kale wortel kopen en dan ben je heel goedkoop klaar.
Japanse hulst ofzo?
pi_173251564
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 10:36 schreef 8777 het volgende:

[..]

Japanse hulst ofzo?
bijvoorbeeld
pi_173251589
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 10:39 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

bijvoorbeeld
En die wordt niet aangetast door die kleine schoften? Groeien ze snel?
pi_173251650
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 10:41 schreef 8777 het volgende:

[..]

En die wordt niet aangetast door die kleine schoften? Groeien ze snel?
Nee, wordt niet aangetast dus buxusmot/buxusziekte.

Japanse hulst (ilex crenata) kun je wee keer per jaar snoeien, net als buxus.

Let op wat tuincentra beweren:

• Er bevinden zich massa's buxusplanten bij tuinders. Die willen tuincentra graag verkopen. Net als die middeltjes om ze gezond te houden.
• 'Snelgroeiend' is GEEN positief verkoopargument bij een heg :)
pi_173251682
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 10:46 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

Nee, wordt niet aangetast.

Japanse hulst (ilex crenata) kun je wee keer per jaar snoeien, net als buxus.

Let op wat tuincentra beweren:

• Er bevinden zich massa's buxusplanten bij tuinders. Die willen tuincentra graag verkopen. Net als die middeltjes om ze gezond te houden.
• 'Snelgroeiend' is GEEN positief verkoopargument bij een heg.
Ik heb geen buxushaag maar ik had gewoon losse buxussen in de tuin, een stuk of 10, tijdens mijn vakantie zijn ze aangetast door die kutmotten en nu heb ik dus allemaal lege plekken in de tuin, sommige buxussen had ik al 12 jaar. Echt zonde.
pi_173253211
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 10:49 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik heb geen buxushaag maar ik had gewoon losse buxussen in de tuin, een stuk of 10, tijdens mijn vakantie zijn ze aangetast door die kutmotten en nu heb ik dus allemaal lege plekken in de tuin, sommige buxussen had ik al 12 jaar. Echt zonde.
Hoort bij tuinieren. Het leven is te kort voor slechte planten. Rooien en vervangen door iets anders.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')