abonnement Unibet Coolblue
pi_173195670
Onderhoud waarbij je alleen verplichtingen hebt, zoals het open laten van de poort. Ook als je er niet bent. Zonder informatie hebben ze begin dit jaar mijn poort open gebroken (lees, een van hen brak om 07.00 's morgens de poort open, noemde zichzelf met oprechte trots een kunstenaar wat dat betreft, omdat hij al zoveel poorten had open gebroken) en kreeg pas nadat de opzichter kwam te horen dat dit project stilzwijgend was toegelaten. Geen bewoner was op de hoogte. Acht weken lang ontzettend veel hinder gehad en verplicht mijn poort open moeten houden, ook al was ik er niet.

Nu willen ze de aankomende zes weken weer dat ik mijn poort openhoud, omdat ze weer andere werkzaamheden gaan doen. Tussendoor nog dit dan dat in huis, dus het aantal vrije dagen dat ik kwijt ben aan de woningstichting is behoorlijk opgelopen. Mag de woningstichting dit doen? Want ik word er een beetje naar van en vind het schandalig tegenover de fulltime werkende. Ik kan er niets over vinden, vandaar mijn vraag.

(Edit, verhaal iets leesbaarder gemaakt.)
pi_173195816
Lijkt me sterk om zonder de bewoners info te geven te gaan renoveren.
Verder zou ik, als ik jou was, de andere bewoners bij elkaar roepen. Samen sta je sterker.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 22:15:30 #3
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_173195977
Kan je geen kosten terughalen bij de woningbouw voor de dagen dat je nu niks verdiend?
pi_173196154
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:10 schreef Hiddendoe het volgende:
Lijkt me sterk om zonder de bewoners info te geven te gaan renoveren.
Verder zou ik, als ik jou was, de andere bewoners bij elkaar roepen. Samen sta je sterker.
Dat leek me ook, maar het is me toch echt gebeurd. Bij navraag bleek niemand geïnformeerd te zijn en gaf de opzichter van de woningstichting toe dat dit stilzwijgend was goedgekeurd. Een week later kregen we de brief in de bus, maar toen was iedereen al op de hoogte.

Om gelijk bewoners bij elkaar te roepen voor een vraag of dit wel mag, vind ik ietwat overdreven, maar als blijkt dat een woningstichting inderdaad niet zo vaak mag verwachten dat je vrij neemt voor onderhoud en/of de poort open moet laten, dan kan ik kijken of het opgelost kan worden. Sta ik in mijn recht (en daardoor mijn buurtbewoners ook) en de woningstichting werkt niet mee, dan ga ik uiteraard wel anderen erbij roepen.
pi_173196173
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:15 schreef Puk1234 het volgende:
Kan je geen kosten terughalen bij de woningbouw voor de dagen dat je nu niks verdiend?
Dat weet ik dus niet. Ik kan er werkelijk niets over vinden, zowel op internet als bij vrienden/familie als in het huurcontract.
pi_173196419
Je had direct aangifte moeten doen om te beginnen. Ze hebben zich op jouw terrein begeven na het geforceerd openen van jouw toegangspunt.

MAW inbraak.
pi_173196821
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:27 schreef tiho1 het volgende:
Je had direct aangifte moeten doen om te beginnen. Ze hebben zich op jouw terrein begeven na het geforceerd openen van jouw toegangspunt.

MAW inbraak.
Daar heb ik over nagedacht, maar helaas niet gedaan. Dom achteraf.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 22:49:57 #8
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_173197169
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:21 schreef TomDooley het volgende:

[..]

Dat weet ik dus niet. Ik kan er werkelijk niets over vinden, zowel op internet als bij vrienden/familie als in het huurcontract.
Ff bellen denk ik dan.

Internet is niet altijd de oplossing..
  Moderator donderdag 17 augustus 2017 @ 07:59:08 #9
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173200678
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:15 schreef Puk1234 het volgende:
Kan je geen kosten terughalen bij de woningbouw voor de dagen dat je nu niks verdiend?
Het is je eigen keuze om niet te gaan werken lijkt me? Iemand van de woningbouw kan meestal ook wel de deur open doen, of er is een opzichter die sleutels heeft.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 17 augustus 2017 @ 08:01:15 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173200688
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:38 schreef TomDooley het volgende:

[..]

Daar heb ik over nagedacht, maar helaas niet gedaan. Dom achteraf.
Praten levert je meer op dan aangifte doen. Aangifte doen, dan had ik pas stom gevonden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_173203214
Want de woningbouw praatte dus ook zo lekker? Wat jij vindt moet je natuurlijk zelf vinden.
  Moderator donderdag 17 augustus 2017 @ 10:31:05 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173203284
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 10:28 schreef tiho1 het volgende:
Want de woningbouw praatte dus ook zo lekker? Wat jij vindt moet je natuurlijk zelf vinden.
Nee, maar omdat zij dat niet doen, hoef jij dat toch ook niet te doen. Andere wegen bewandelen kan altijd nog.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 17 augustus 2017 @ 10:37:07 #13
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_173203463
Ik heb ook geen idee, maar stond laatst ook vreemd te kijken toen er ineens een stellage werd opgebouwd in de vroege ochtend aan de achterzijde van mijn woning.

Schilderwerk om 7 uur, geen aankondiging gehad en voor het gemak hadden ze onze tuinpoort maar even opengemaakt (kan enkel van binnenuit) omdat ze ons niet wilden storen. _O-
Hadden toch een mooi probleem gehad als de hond gewoon in de tuin had gezeten.
pi_173218807
quote:
17s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 10:37 schreef Lastpost het volgende:
Ik heb ook geen idee, maar stond laatst ook vreemd te kijken toen er ineens een stellage werd opgebouwd in de vroege ochtend aan de achterzijde van mijn woning.

Schilderwerk om 7 uur, geen aankondiging gehad en voor het gemak hadden ze onze tuinpoort maar even opengemaakt (kan enkel van binnenuit) omdat ze ons niet wilden storen. _O-
Hadden toch een mooi probleem gehad als de hond gewoon in de tuin had gezeten.
Exact hetzelfde verhaal, exact dezelfde werkzaamheden. Ook een tuinpoort die alleen van binnenuit open zou moeten kunnen. Daarnaast woon ik vlak bij Rotterdam dus het zou kunnen dat we te maken hebben gehad met hetzelfde bedrijf. Waren de werkzaamheden in jouw buurt ook van eind maart tot en met eind mei?
pi_173219503
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 07:59 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Het is je eigen keuze om niet te gaan werken lijkt me? Iemand van de woningbouw kan meestal ook wel de deur open doen, of er is een opzichter die sleutels heeft.
Nee zo gaat het dus helemaal niet. Zelfs met een uithuiszetting mogen ze niet naar binenn zonder rechterlijk bevel en wordt er vaak nog het slot open gebroken. Bij onderhoud in huis wordt er van je verwacht dat je de deur open doet op hun aangegeven data en tijdstippen. Je kunt eventueel een afspraak maken, maar wel binnen de door hun aangegeven periode.

Daarnaast zou jouw beredenering betekenen dat ze, iedere keer wanneer de woningstichting en uitvoerder het willen, zomaar, andermans huis kunnen betreden. Dat kan en mag wettelijk helemaal niet. Verwachten dat je thuis bent, dat mag wel. Ik vroeg me alleen af of er een grens is qua het aantal dagen dat de woningstichting verwacht dat je vrij neemt voor onderhoud.
  Moderator donderdag 17 augustus 2017 @ 21:43:33 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173220048
Ok juridisch zal het niet helemaal juist zijn, maar er direct een zaak van maken zou ik me niet goed bij voelen. Dat onderhoud word je zelf uiteindelijk ook beter van.

Overleg eerst, aangifte doen kan altijd nog.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_173221574
Het onaangekondigd uitvoeren van onderhoud aan de woning is per definitie verstoring van het woongenot.

Het betreden van de woning zelf, maar ook van de omheinde achtertuin, is nooit toegestaan zonder nadrukkelijke toestemming van de bewoner. Ook niet wanneer er gewoon een open pad achterom is, of een poort die niet op slot zit. Toch zomaar betreden is huisvredebreuk, dus een strafbaar feit.

Als huurder moet je inderdaad toestaan dat onderhoud gepleegd wordt aan het pand. Maar daar zitten de nodige voorwaarden aan.

Ten eerste moet het simpelweg ruim voldoende van tevoren aangekondigd zijn. Wanneer het om normaal onderhoud gaat en niet om een spoedreparatie, is 2 weken toch wel een minimale termijn. Bewoners moeten immers in veel gevallen vrij van hun werk kunnen nemen en dat moet doorgaans wel van tevoren worden aangevraagd.

Ten tweede moet de verhuurder de mogelijkheid bieden om de afspraak in goed overleg te maken. Een huurder die bijvoorbeeld parttime werkt van maandag t/m woensdag mag bijvoorbeeld eisen dat de werkzaamheden op donderdag en/of vrijdag worden uitgevoerd.

Ten derde moet de verhuurder de werkzaamheden beperken tot een zo kort mogelijke periode. Als bijvoorbeeld de keuken, badkamer en het toilet gerenoveerd moeten worden, mag je verwachten dat deze tegelijkertijd aangepakt worden en intussen de verhuurder zorgt voor tijdelijke voorzieningen of tijdelijk vervangende woonruimte (inclusief vergoeding voor het verhuizen en/of opslaan van waardevolle en dierbare spullen). Daarbij mag je dus verwachten dat de klus in zo kort mogelijke periode gedaan wordt. Dus niet een uurtje op maandag, 2 uurtjes op dinsdag, halfuurtje op woensdag etc. Nee, gewoon volle dagen doorwerken, tenzij dat niet kan vanwege bijvoorbeeld het drogen van stucwerk of tegellijm.
pi_173221954
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 07:59 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Het is je eigen keuze om niet te gaan werken lijkt me? Iemand van de woningbouw kan meestal ook wel de deur open doen, of er is een opzichter die sleutels heeft.
Ja joh, laat lekker onbekenden in je woning rondsnuffelen. Als huurder moet je altijd zorgen dat de verhuurder geen sleutel heeft van je woning, door de cilinders te vervangen. Als de woningbouw dit niet al uit zichzelf doet bij de sleuteloverdracht (zoals hier in de regio).
Als cilinders niet gewijzigd worden, weet je immers ook nooit wie van de vorige huurders nog een sleutel heeft (of kennissen van voorgaande huurders) en hoe betrouwbaar die zijn.
pi_173227451
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 22:18 schreef Ivo1985 het volgende:
Het onaangekondigd uitvoeren van onderhoud aan de woning is per definitie verstoring van het woongenot.

Het betreden van de woning zelf, maar ook van de omheinde achtertuin, is nooit toegestaan zonder nadrukkelijke toestemming van de bewoner. Ook niet wanneer er gewoon een open pad achterom is, of een poort die niet op slot zit. Toch zomaar betreden is huisvredebreuk, dus een strafbaar feit.

Als huurder moet je inderdaad toestaan dat onderhoud gepleegd wordt aan het pand. Maar daar zitten de nodige voorwaarden aan.

Ten eerste moet het simpelweg ruim voldoende van tevoren aangekondigd zijn. Wanneer het om normaal onderhoud gaat en niet om een spoedreparatie, is 2 weken toch wel een minimale termijn. Bewoners moeten immers in veel gevallen vrij van hun werk kunnen nemen en dat moet doorgaans wel van tevoren worden aangevraagd.

Ten tweede moet de verhuurder de mogelijkheid bieden om de afspraak in goed overleg te maken. Een huurder die bijvoorbeeld parttime werkt van maandag t/m woensdag mag bijvoorbeeld eisen dat de werkzaamheden op donderdag en/of vrijdag worden uitgevoerd.

Ten derde moet de verhuurder de werkzaamheden beperken tot een zo kort mogelijke periode. Als bijvoorbeeld de keuken, badkamer en het toilet gerenoveerd moeten worden, mag je verwachten dat deze tegelijkertijd aangepakt worden en intussen de verhuurder zorgt voor tijdelijke voorzieningen of tijdelijk vervangende woonruimte (inclusief vergoeding voor het verhuizen en/of opslaan van waardevolle en dierbare spullen). Daarbij mag je dus verwachten dat de klus in zo kort mogelijke periode gedaan wordt. Dus niet een uurtje op maandag, 2 uurtjes op dinsdag, halfuurtje op woensdag etc. Nee, gewoon volle dagen doorwerken, tenzij dat niet kan vanwege bijvoorbeeld het drogen van stucwerk of tegellijm.
Hier heb ik wat aan, dank je wel voor je tijd en informatie Ivo1985. Ik ga geen aangifte doen, de aankomende werkzaamheden zijn een week van tevoren aangegeven en de vorige zijn al achter de rug. Maar nu weet ik wel waar ik aan toe ben bij een eventuele herhaling betreft werkzaamheden zonder aankondiging en/of het zomaar openbreken van mijn poort. Ik heb wel besloten om er een extra slot op te monteren, aangezien twee niet voldoende was.
pi_173227471
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 22:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ja joh, laat lekker onbekenden in je woning rondsnuffelen. Als huurder moet je altijd zorgen dat de verhuurder geen sleutel heeft van je woning, door de cilinders te vervangen. Als de woningbouw dit niet al uit zichzelf doet bij de sleuteloverdracht (zoals hier in de regio).
Als cilinders niet gewijzigd worden, weet je immers ook nooit wie van de vorige huurders nog een sleutel heeft (of kennissen van voorgaande huurders) en hoe betrouwbaar die zijn.
Dat staat bij mij letterlijk in mijn huurcontract, maar ik vond de opmerking zo vreemd dat ik denk dat derLudolf nooit met een huurhuis te maken heeft gehad.
  Moderator vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:30:29 #21
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173229804
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 08:13 schreef TomDooley het volgende:

[..]

Dat staat bij mij letterlijk in mijn huurcontract, maar ik vond de opmerking zo vreemd dat ik denk dat derLudolf nooit met een huurhuis te maken heeft gehad.
Heb op kamers gezeten, verhuurder liet altijd alles per brief weten. En dan ook acht brieven tegelijk (maar elke huurder) als bijvoorbeeld de rookmelders werden getest.

Dat vond ik zelf wat overdreven :@
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:42:56 #22
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_173230069
Klagen dat je huis onderhouden wordt, kan het nog triester?

Serieus dit zijn gewoon de nadelen van huren. Je hoeft trouwens niet zelf thuis te zijn, mag ook een vriend of familielid zijn.

Ja je staat verder wel in je recht, maar je hoeft je recht niet altijd te halen. Soms kan dat zelfs averechts werken. Bij huren is dat vaak het geval.
And so is the past
pi_173230089
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:30 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Heb op kamers gezeten, verhuurder liet altijd alles per brief weten. En dan ook acht brieven tegelijk (maar elke huurder) als bijvoorbeeld de rookmelders werden getest.

Dat vond ik zelf wat overdreven :@
Ah, dat is de reden derLudolf, een kamer huren is niet hetzelfde als een woning. Heel kort uitgelegd, bij een woning huur je de kavel, bij een kamer huur je een deel van een kavel. Onder het laatste valt wel de regel dat de verhuurder een reservesleutel mag hebben, bij de eerste niet.

Acht brieven is inderdaad overdreven :Y
  Moderator vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:17:30 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173230653
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:42 schreef nogeenoudebekende het volgende:

Ja je staat verder wel in je recht, maar je hoeft je recht niet altijd te halen. Soms kan dat zelfs averechts werken. Bij huren is dat vaak het geval.
Dat dus, alleen zo kon ik het zelf niet verwoorden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_173238828
Aankondiging moet altijd is het niet juridisch verplicht is het wel zo netjes en fatsoenlijk.
Hier altijd een paar weken van te voren bericht, kom de schilders bijv dan zet ik de ramen een stukje open of op de nachtstand. Deur zit dicht als ik er niet ben dan doen ze die maar even aan het eind van de dag als ik thuis kom of direct aan het begin van de ochtend als er iemand thuis is. Ik ben de enige in deze straat met een stopcontact aan de voorgevel deze zet ik altijd aan met een briefje dat ze die mogen gebruiken...vind ik wel zo netjes.

Komen ze de goten reinigen dan zorg ik dat de poort van de schutting los is.. zulk soort dingen.

Laatst kwamen ze de ventilatie leidingen reinigen op een datum dat mij niet past, staat een telefoonnummer van het uitvoeren bedrijf bij, deze gebeld en aangegeven als ze willen dat ze dan tussen 7 en 8 moeten komen want anders ben ik weg. Netjes om 5 voor 7 een busje voor de deur de betreffende dag.

Ik zie het probleem niet zo, als ze binnen wat willen bijv een keuken renovatie dan ben ik juist blij dat de oude zooi vervangen wordt en regel ik vrij of ik vraag de buurman of die even de deur los wil doen en wil opletten dat ze niet met een televisie weer naar buiten komen. Zet het koffiezetapparaat gevuld klaar met een briefje dat ze knop even in moeten drukken om koffie te hebben.kopjes suiker en melk erbij en succes met de werkzaamheden.

Nu moet ik erbij zeggen dat ik in een klein dorp woon en je hier nog rustig 3 weken op vakantie kan ook al vergeet je de deur op slot te draaien.
To escape criticism: Do nothing, Say nothing, Be nothing.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')