abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 16 augustus 2017 @ 16:58:17 #1
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_173187860
Omdat ik het gezeik in het Funda-topic beu ben....

Ik woon zelf op 90m2, maar het lijkt me wel wel wat.
pi_173187871
oke
pi_173187877
Valt wel mee hoe klein het is toch?
pi_173188019
90 m2 is 2x zo veel ruimte dan ik heb in mijn sociale huurwoning. Woon alleenstaand met alleen een woonkamer, slaapkamer en badkamer. Prima zo.
  roze woensdag 16 augustus 2017 @ 17:46:40 #5
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_173188669
Nice dit ga ik volgen en binnenkort even mooie filmpjes plaatsen. ❤️
Your beauty never ever scared me.
  Moderator woensdag 16 augustus 2017 @ 18:16:44 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173189352
Zullen we het hier ook even ontopic houden? Anders kan deze ook gewoon op slot.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_173189398
Tinyhuisjes en dan met 90 vierkante meter aan komen zetten? Als je 4 kinderen en je ouders in hebt wonen misschien.
pi_173189435


O+
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_173189469
http://www.millhome.nl/

Hier een website met kleine huisjes. Mij lijkt het niks. :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  woensdag 16 augustus 2017 @ 18:35:53 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_173189891
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 18:21 schreef Geralt het volgende:
http://www.millhome.nl/

Hier een website met kleine huisjes. Mij lijkt het niks. :@
70.000 euro voor een compleet tiny house?? Nou dat is wel heel erg veel. Allemachtig, er moet concurrentie komen. Dat moet voor 40.000 kunnen.
pi_173190004
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 18:35 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

70.000 euro voor een compleet tiny house?? Nou dat is wel heel erg veel. Allemachtig, er moet concurrentie komen. Dat moet voor 40.000 kunnen.
Speel wel eens met de gedachte zo'n Tiny House te maken voor de verkoop maar t is (denk ik) zo'n specifieke kleine markt dat ik die gok niet durf te nemen.
pi_173190892
Zo woont het in een tinyhouse (filmpje deels Friestalig):
http://www.omropfryslan.nl/nijs/739970-fideo-sa-wennet-it-yn-tiny-house

Ik snap de aantrekkingskracht wel maar praktisch gezien zie ik het verschil niet zo tussen een tiny-house en een stacaravan of bijvoorbeeld een woonboot.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 19:25:58 #13
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_173191207
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 18:39 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Speel wel eens met de gedachte zo'n Tiny House te maken voor de verkoop maar t is (denk ik) zo'n specifieke kleine markt dat ik die gok niet durf te nemen.
Als jij handig bent, dan zou je kunnen beginnen om het erbij te doen. Ik denk wel dat het populair gaat worden. Zelfs ik vind het leuk.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 19:34:35 #14
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_173191443
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 19:13 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Zo woont het in een tinyhouse (filmpje deels Friestalig):
http://www.omropfryslan.nl/nijs/739970-fideo-sa-wennet-it-yn-tiny-house

Ik snap de aantrekkingskracht wel maar praktisch gezien zie ik het verschil niet zo tussen een tiny-house en een stacaravan of bijvoorbeeld een woonboot.
Het probleem is ergens ook wel dat onze samenleving er niet op is ingericht. In mijn gemeente liggen alle woonboten in een soort van sterfhuis-constructie, sta-caravans staan op een camping waar niet permanent gewoond mag worden (of je krijgt van die fort-oranje-achtige toestanden).
pi_173191841
Dit is een hele bekende docu over tiny homes. Duurt twee uur, maar wel echt de moeite waard als je in het onderwerp geïnteresseerd bent.

pi_173191853
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 18:35 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

70.000 euro voor een compleet tiny house?? Nou dat is wel heel erg veel. Allemachtig, er moet concurrentie komen. Dat moet voor 40.000 kunnen.
Dat klopt, grotendeels kun je een tiny-house natuurlijk gewoon vergelijken met een luxe en goed geïsoleerde stacaravan. En die zijn wel verkrijgbaar voor minder dan 50.000 euro.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 20:12:04 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_173192439
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 19:34 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]

Het probleem is ergens ook wel dat onze samenleving er niet op is ingericht. In mijn gemeente liggen alle woonboten in een soort van sterfhuis-constructie, sta-caravans staan op een camping waar niet permanent gewoond mag worden (of je krijgt van die fort-oranje-achtige toestanden).
Dat is waar.
pi_173192443
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 19:34 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]

Het probleem is ergens ook wel dat onze samenleving er niet op is ingericht. In mijn gemeente liggen alle woonboten in een soort van sterfhuis-constructie, sta-caravans staan op een camping waar niet permanent gewoond mag worden (of je krijgt van die fort-oranje-achtige toestanden).
Helaas is onze samenleving er inderdaad niet op gericht. Maar gezien de maatschappelijke discussie momenteel in combinatie met een groot tekort aan betaalbare woningen zou het mij niet verbazen als er komende tijd meer gemeenten komen met kavels die geschikt zijn voor het bouwen van Tiny-houses.

Ik zou er voor zelf voor tekenen, een klein en betaalbaar vrijstaand huisje. Ik heb alleen één eis aan mijn huisje die ik niet opzij schuif: er moet een mogelijkheid zijn om mijn oldtimer binnen te parkeren. Een garage aangebouwd aan het huisje of vrijstaand maakt me niet zo veel uit. 2,2 x 4,5 meter is voldoende voor het wagentje.

Mijn huidige woning is niet groot (75m2) maar zeker geen tiny house. De schuur doet er nog eens 26m2 bij op en heeft nu op zich al de afmetingen van een tiny house. Mijn vorige woning was een kleine 'seniorenwoning' van 35m2 + 5m2 berging en een kleine vliering van 1m30 hoog. Daar ben ik nooit echt ruimte tekort gekomen. De vliering was, moet ik eerlijk bekennen, hierbij wel heel belangrijk. Een plek om alles wat je niet zo vaak nodig hebt uit het zicht en uit de weg te zetten, maar toch binnen handbereik te houden.

Het creëren van voldoende opbergruimte lijkt mij de grootste uitdaging bij het ontwerp. Wie niet wil inleveren aan luxe en comfort, heeft nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid spullen.

Het wegdoen van overbodige spullen is de grootste uitdaging voor mensen die naar een tiny-house verhuizen. Ontwerp maar eens een keuken met een aanrecht van ca 2,4 meter in de Ikea keukenplanner met daarin alle apparatuur verwerkt die je wenst, kijk hoeveel kastruimte er dan nog vrij is en probeer daar maar eens al je keukengerei, potten, pannen en serviesgoed in op te bergen...
Of pak een Ikea PAX-kast van 50cm breed en 58cm diep en krimp je garderobe in tot 1 zo'n kast. Inclusief ondergoed, sokken, schoenen.

Als je er samen gaat wonen, lijkt mij het belangrijk dat er 2 plekken in huis zijn waar je kan relaxen, tv-kijken of kan werken, zodat je elkaar niet stoort als de 1 TV wil kijken, terwijl de ander nog wat wil thuiswerken of een boek wil lezen.

Wie weet is over een paar jaar de tijd rijp voor een (gedeeltelijk) zelfbouwproject, als ik klaar ben met de renovatie van mijn huidige woning. TZT is er flink wat overwaarde in te zetten.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 20:12:57 #19
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_173192454
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 19:46 schreef k_man het volgende:
Dit is een hele bekende docu over tiny homes. Duurt twee uur, maar wel echt de moeite waard als je in het onderwerp geïnteresseerd bent.

Oh dat ga ik eens bekijken.
pi_173192574
Fort-oranje en woonwagenkamp praktijken kun je waarschijnlijk voor een groot deel voorkomen als de kavels worden verkocht met een eeuwigdurende zelfbewoningsplicht: Eigenaar van de grond moet nadat een woning geplaatst is zelf de woning bewonen (samen met eventuele partner en/of kinderen) met een verbod om de grond of woning te verhuren of verpachten. Bij doorverkoop blijft dit deze regel dan staan voor de volgende eigenaar.

De gemeente kan hier eenvoudig toezicht op houden en waar nodig veel eerder optreden dan het uit de hand gelopen Fort Oranje.
pi_173194144
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 18:39 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Speel wel eens met de gedachte zo'n Tiny House te maken voor de verkoop maar t is (denk ik) zo'n specifieke kleine markt dat ik die gok niet durf te nemen.
Air b&b
Jongeren die nog niet zelf kunnenkopen/ huren dus zo n tiny house bij ouders in de tuin zetten
Aanleun/ kangaroe woning voor ouders
Alternatief voor logeerkamer

Als jij er een bouwt mag je m in mijn tuin zetten :) ik wil er graag een hebben
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_173196946
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 20:17 schreef Ivo1985 het volgende:
Fort-oranje en woonwagenkamp praktijken kun je waarschijnlijk voor een groot deel voorkomen als de kavels worden verkocht met een eeuwigdurende zelfbewoningsplicht: Eigenaar van de grond moet nadat een woning geplaatst is zelf de woning bewonen (samen met eventuele partner en/of kinderen) met een verbod om de grond of woning te verhuren of verpachten. Bij doorverkoop blijft dit deze regel dan staan voor de volgende eigenaar.
Is dat juridisch mogelijk in Nederland? Weet je voorbeelden waar dit wordt toegepast? :)
pi_173197130
quote:
5s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:42 schreef k_man het volgende:

[..]

Is dat juridisch mogelijk in Nederland? Weet je voorbeelden waar dit wordt toegepast? :)
Of zoiets eeuwigdurend juridisch mogelijk is weet ik niet. Voor korte termijn wordt het in elk geval vaak toegepast bij woningen die door woningcorporaties tegen een relatief scherpe prijs worden verkocht.

Er moeten toch in elk geval mogelijkheden zijn om dit voor toekomstig uit te geven kavels juridisch mogelijk te maken, als het nu nog niet mogelijk is.
  roze woensdag 16 augustus 2017 @ 22:56:52 #24
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_173197380
Hier staan ook altijd leuke tiny houses O+ Volg ik al een tijdje. Heb echt een zwak voor deze huisjes en omgebouwde Amerikaanse schoolbussen.
Your beauty never ever scared me.
pi_173206716
In Almere komt er een tiny house farm, met een aantal gedeelde voorzieningen. Zelf je tiny house ontwerpen en (laten) bouwen.
pi_173207373
quote:
5s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:42 schreef k_man het volgende:

[..]

Is dat juridisch mogelijk in Nederland? Weet je voorbeelden waar dit wordt toegepast? :)
Iets dergelijks staat in de splitsingsakte van mijn appartement. Woning moet gebruikt worden als hoofdverblijf van eigenaar of eventuele kinderen. Die splitsingsakte geldt voor de grond, en gaat dus ook over op de volgende eigenaar. Gaat wel om erfpacht-grond, ik weet niet of dat nog een rol speelt.
  donderdag 17 augustus 2017 @ 13:34:25 #27
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_173208040
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 12:37 schreef TwinkleStar001 het volgende:
In Almere komt er een tiny house farm, met een aantal gedeelde voorzieningen. Zelf je tiny house ontwerpen en (laten) bouwen.
Zou dit in de praktijk wel werken? Als het dagenlang gutst van de regen en je zit er met z'n tweeën, hoe gaat dat dan? Of omgekeerd, bij hete zomers, dan brand je ook weg.
pi_173208147
Ik zou best in een tiny house willen wonen maar dan wel graag in een land met beetje goed klimaat, waar je dus een groot deel van de tijd buiten kan doorbrengen. In Nederland zou het denk ik wel claustrofobisch worden als het bijv lang regent en je in je minihuisje zit "opgesloten".
pi_173211568
Ha, eindelijk een Tiny House topic. Ben ook erg geïnteresseerd, maar ik zou het wel in een ander land doen zelf.
  donderdag 17 augustus 2017 @ 17:27:05 #30
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_173212704
Deze man overdrijft het principe van een tiny-house wel een beetje :)

https://www.facebook.com/(...)K8QV2nl8CcpTYTwRDZI8
pi_173221177
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 13:08 schreef Chicolade het volgende:

[..]

Iets dergelijks staat in de splitsingsakte van mijn appartement. Woning moet gebruikt worden als hoofdverblijf van eigenaar of eventuele kinderen. Die splitsingsakte geldt voor de grond, en gaat dus ook over op de volgende eigenaar. Gaat wel om erfpacht-grond, ik weet niet of dat nog een rol speelt.
Heb een dergelijke passage in mijn huurcontract staan, is natuurlijk wel wat anders (huur vs koop) maar juridisch gezien valt er vast wel wat op te verzinnen.
pi_173227973
Ik zie er de aantrekkingskracht niet van om ergens te wonen waar je je reet niet kan keren.
pi_173228132
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 08:59 schreef Debuteer het volgende:
Ik zie er de aantrekkingskracht niet van om ergens te wonen waar je je reet niet kan keren.
Vooral omdat het aanzienlijk goedkoper kan zijn dan reguliere bouw. Vierkante meters kosten nu eenmaal geld aan grond, aan bouwkosten, aan onderhoud en aan stookkosten.

Er is een groeiende groep die veel waarde hecht aan 'herinneringen maken' en minder aan een groot huis of dure auto.
pi_173228310
Oud collega van me (beetje hippie/bio typje) is ook helemaal van de tiny houses :')

Ik vind het niet erg. Meer ruimte voor een vet groot huis voor mij!
pi_173239816
Nah, ik zie het wel zitten om wat meer te investeren in je perceel grootte dan in je huis. Echter zal dat wel snel over zijn en wordt het gewoon klein wonen en toch op elkaar.

Waar ik over fantaseer is een woonruimte op formaat zeecontainer en dan nog een container er naast als schuur en hobby ruimte.

Klein wonen is behalve lagere kosten ook minder werk aan je huishouden.
pi_173249384
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 19:18 schreef qajariaq het volgende:
Nah, ik zie het wel zitten om wat meer te investeren in je perceel grootte dan in je huis. Echter zal dat wel snel over zijn en wordt het gewoon klein wonen en toch op elkaar.

Waar ik over fantaseer is een woonruimte op formaat zeecontainer en dan nog een container er naast als schuur en hobby ruimte.

Klein wonen is behalve lagere kosten ook minder werk aan je huishouden.
Méér werk aan je huishouden, omdat je er de kont niet kan en moet kruipen, dingen uitklappen en weer inklappen, meteen afwassen, meteen wassen (heb je er een wasdroger of droogt het langs magische weg in tiny houses sneller?), geen voorraden hebt (behalve met je 2e tiny house ernaast als schuur/garage/hobbyhok). Waarschijnlijk beperken je hobby's zich tot alles wat er met de laptop en/of iPad gedaan kan worden.

Ik vraag me altijd af hoe leefbaar zeecontainers zijn. Je zit dan immers in een metalen vat.

Het is me een raadsel waarom je buiten de vakanties om in zo'n kippenhok zou willen wonen. Dat het je dwingt tot weinig hebben is kletskoek. Je kan in een normaal woonhuis ook weinig hebben, door jaarlijks met de grote schoonmaak al het overbodige weg te doen. Ja, inderdaad, het lukt je alleen onder dwang. Je wil het niet echt, maar het klinkt toch zo mooi.
Ook woonwagenbewoners zitten niet meer in een kippenhok maar in ruime stacaravan.
pi_173250634
Een tiny house is denk ik ook alleen leefbaar als er 1, max 2 personen wonen. Een gezin zie ik nog niet in een tiny house wonen :P
pi_173250765
Ook met z'n tweeen moet je koken, afwassen, poetsen en strijken. waar staat je stofzuiger? Je fiets?
Het kan wel heel tof zijn en je kan er een fantastisch vakantiehuisje mee hebben denk ik :)
  Moderator zaterdag 19 augustus 2017 @ 09:42:42 #39
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173250815
Sowieso, als je iets van een hobby hebt, waar laat je dat?

Of is het idee van een TH dat je geld overhoudt voor een schuur van 200m2?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_173251603
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 09:42 schreef derLudolf het volgende:
Sowieso, als je iets van een hobby hebt, waar laat je dat?

Of is het idee van een TH dat je geld overhoudt voor een schuur van 200m2?
Ligt aan de hobby. Als die hardlopen, mondharmonica spelen of rijstkorrels graveren is, past dat best.

En van het geld dat je uitspaart kun je natuurlijk ook drie maanden per jaar op reis gaan.
pi_173253379
Genoeg hobby's waarvan de uitrusting op 1 plank van een kledingkast past.

Verder kan een verhoogde vloer in de 'slaapkamer' of een vide boven de keuken/badkamer gemakkelijk voldoende bergruimte bieden voor een doos kerstversiering, seizoenskleding en kampeerspullen.
pi_173253407
Ik heb teveel boeken voor een TH :') en ik heb echt een grotere keuken nodig :@ misschien 2 TH's aan elkaar verbinden... Dat zou kunnen _O-
pi_173258070
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 02:58 schreef Teslynd het volgende:
Ik vraag me altijd af hoe leefbaar zeecontainers zijn. Je zit dan immers in een metalen vat.
Formaat zeecontainer, een metalen zigzagwand is lastig te isoleren en op geen enkele manier dampdoorlatend. Echter is het formaat wel heel handig als je een keer van locatie wil veranderen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 09:22 schreef Elvi het volgende:
Een tiny house is denk ik ook alleen leefbaar als er 1, max 2 personen wonen. Een gezin zie ik nog niet in een tiny house wonen :P
Geheel mee eens, zelfs met twee personen lijkt het me al behelpen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 09:37 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ook met z'n tweeen moet je koken, afwassen, poetsen en strijken. waar staat je stofzuiger? Je fiets?
Die stofzuiger heb je niet nodig voor die paar vierkante meter vloer. dat lukt met een bezem en stoffer en blik prima. Poetsen is ook veel minder werk. Koken en afwassen veranderd weinig aan,afwassen zou ik wel vaker moeten doen dan nu. Zelf zou ik absoluut er een zeecontainer bij willen als schuur waar dan naast een fiets en motor ook een wasmachine kan staan en ik hobby spullen kan bewaren.
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 09:42 schreef derLudolf het volgende:
Of is het idee van een TH dat je geld overhoudt voor een schuur van 200m2?
[/quote Als je er een grote schuur bij zet ben je weer locatie gebonden. Met een zeecontainer of iets wat er op lijkt kom je een heel eind.
[quote]1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 10:42 schreef Farenji het volgende:
En van het geld dat je uitspaart kun je natuurlijk ook drie maanden per jaar op reis gaan.
Zo iets, of wat meer tijd en geld aan hobby besteden.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 12:22 schreef Ivo1985 het volgende:
Genoeg hobby's waarvan de uitrusting op 1 plank van een kledingkast past.

Verder kan een verhoogde vloer in de 'slaapkamer' of een vide boven de keuken/badkamer gemakkelijk voldoende bergruimte bieden voor een doos kerstversiering, seizoenskleding en kampeerspullen.
Al vaker gezien dat gezinnen in een te klein huis dat nu ook al doen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 12:24 schreef Elvi het volgende:
Ik heb teveel boeken voor een TH :') en ik heb echt een grotere keuken nodig :@ misschien 2 TH's aan elkaar verbinden... Dat zou kunnen _O-
E-reader? De beste maaltijden worden meestal niet in ruime luxe keukens gemaakt.

Maar goed, ik fantaseer er wel over en zou best op een mooi plekje ineen veel kleiner huis dan nu willen wonen.

Toch vrees ik dat tiny houses de armoe woonvorm van de toekomst is. Vergelijkbaar met de Amerikaanse trailer parken. Helaas.
pi_173258569
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 09:22 schreef Elvi het volgende:
Een tiny house is denk ik ook alleen leefbaar als er 1, max 2 personen wonen. Een gezin zie ik nog niet in een tiny house wonen :P
ik ken iemand die met haar man, twee kleine kinderen en een hond in een zelfgebouwd Tiny House woont.

http://www.dromenoverfrankrijk.nl/
freedom is just another word for nothing left to lose
  roze zondag 20 augustus 2017 @ 03:37:08 #45
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_173272322
Allebei van dezelfde maker zie ik nu. Erg mooi. _O_ Vooral de bovenste. :9~

[ Bericht 23% gewijzigd door Ama op 20-08-2017 03:51:38 ]
Your beauty never ever scared me.
  zondag 20 augustus 2017 @ 22:30:49 #46
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_173290859
https://www.youtube.com/channel/UCb0s0qC96lCcx2pO2za6mcw

Deze gozer bouwt zelf zijn tiny house volledig autonoom stroom water etc.

Erg leuk om te volgen :)
  roze zondag 20 augustus 2017 @ 22:31:57 #47
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_173290878
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 22:30 schreef speedfightrage het volgende:
https://www.youtube.com/channel/UCb0s0qC96lCcx2pO2za6mcw

Deze gozer bouwt zelf zijn tiny house volledig autonoom stroom water etc.

Erg leuk om te volgen :)
Ik wist toen ik ging klikken dat hij het moest zijn. Wou hem nog posten hier, volg hun ook. Erg leuk plekje hebben ze ervan gemaakt!
Your beauty never ever scared me.
pi_173313279
quote:
17s.gif Op zondag 20 augustus 2017 03:37 schreef Amarantha het volgende:
Allebei van dezelfde maker zie ik nu. Erg mooi. _O_ Vooral de bovenste. :9~
De Eucalyptus is wel het mooist, maar heeft ook iets claustrofobisch. De Sakura is lichter en praktischer en is wel een aardige vakantiewoning, mits de verhuurder met de watercontainers zeult en goed voor de elektrische installaties & accu's zorgt plus voor het veilig ontsmetten van de sanitaire installaties en de watertanks.

De compleetheid met alle elektrische apparatuur, volwaardige keukens, badkamer, slaapkamer, hoge zoldering met bovenlichten hakt natuurlijk wel aan de wortels van het TH-ideaal. Het is niet meer back to nature/simplicigy maar back to the fifties, met 2 kinderen in een eenpersoonsbed (was toen 70-80 cm) of 3 in een twijfelaar. Die babyboomers hebben wel moeten afzien in hun jonge jaren.

Wat mij bezwaart aan deze ontwikkeling, is dat je maakt dat de containerwoning opgewaardeerd wordt tot aanvaardbare klein-gezinswoning. Bijvoorbeeld op te leggen aan mensen die te lang werkloos in de bijstand zitten, ongeacht hun fysieke gesteldheid en/of lichaamslengte. Die man lijkt best fors, maar 6 ft is toch helemaal niet groot? De aso-container is een ander verhaal en de studentencontainer is duidelijk voor tijdelijk. Goed ingerichte en geplaatste containers voor tijdelijke bewoning (zoals studenten, asielzoekers of mensen met urgentie) is wel aanvaardbaar als tussenwoning. Het tweede bezwaar is dat dit de bouwnormen kan doen krimpen, met al die mensen die roepen dat dit een ideale woonruimte/leefstijl is.
pi_173317856
Ik heb vorig jaar een huis gekocht van 117m2 waar ik in m'n eentje woon. Ik heb drie slaapkamers, waarvan twee helemaal leeg en een grote zolder waar alleen een wasmachine, vriezer en droger staan. Van mijn inbouwkast op de slaapkamer van vier meter lang gebruik ik nog niet eens een kwart. Ik zit dus ook wel eens te denken aan zo'n tiny house, alleen zo tiny als ik ze meestal zie hoeft van mij ook weer niet. Een huisje van 40-50m2 zou voor mij prima zijn. Ik wil er juist wel weer een grote lap grond bij, maar dat is in Nederland heel erg lastig op een modaal salaris, zelfs in Drenthe waar ik woon.

[ Bericht 1% gewijzigd door Quark24 op 22-08-2017 10:59:40 ]
  roze donderdag 24 augustus 2017 @ 21:02:42 #50
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_173371358
Oh ja nog even ordinair een YouTube linkje dumpen met leuke tiny houses: https://www.youtube.com/user/livingbigtinyhouse Kan echt uren hier naar kijken. O+
Your beauty never ever scared me.
pi_173381060
quote:
BouwExpo Tiny Housing

Begindatum: za 30 sep
Einddatum: za 7 okt
Locatie: Almere
Categorie: Evenementen

Met de BouwExpo Tiny Housing wil Almere verkennen of het mogelijk is een serieuze bouwstroom van kleine huizen mogelijk te maken. Bezoekers kunnen kennismaken met de prijswinnaars en hun huisjes, die deels af en deels in aanbouw zullen zijn. Er wordt een documentaire van Robert Wiering vertoond over de ontwikkeling van Tiny Houses en de initiatiefnemers geven presentaties. KAF verzorgt rondleidingen en kinderworkshops. Platform31/RVO organiseert samen met Almere op 3 oktober een congres voor professionele belangstellenden. De Stichting Tiny House Nederland organiseert de Tiny House Nederland Jamboree: het slotevenement op zaterdag 7 oktober met zo’n 10 extra huisjes, diverse lezingen, workshops en masterclasses.

Het definitieve programma wordt op de website gepubliceerd.
bron
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:00:48 #52
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_173385114
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 18:21 schreef Geralt het volgende:
http://www.millhome.nl/

Hier een website met kleine huisjes. Mij lijkt het niks. :@
Goed gevonden, dank je!
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_173399717
Ik woon nu dik 10 maanden in een stacaravan in mijn eigen achtertuin en de lol is er flink af. Het klinkt allemaal leuk, dat minimalistische maar dat is het totaal niet.

Ik kan geen pannenkoeken bakken omdat onze hele garderobe er dan naar stinkt. Als ik kook, is de ruimte zo 2 graden warmer dus dat probeer ik te minimaliseren met hoge temperaturen. Mijn vriend doucht een paar uur voor ik wakker word op 50 cm van mijn hoofd. Om over poepen maar niet te spreken. Het bed opmaken is verschrikkelijk. Normaal je bed uitstappen ook. Je kunt nauwelijks samen koken. Je beweegt veel minder dan normaal. Het ziet er heel snel uit als een enorme bende.
Spoilers!
pi_173400213
Oei lucky dat klinkt ineens heel niet aantrekkelijk.
Verbouwing zeker?

Ik blijf erbij: het zijn leuke vakantiehuisjes. En die optie van mantelzorgwoning is ook een mooie.
pi_173400548
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 09:37 schreef MevrouwPuff het volgende:
Oei lucky dat klinkt ineens heel niet aantrekkelijk.
Verbouwing zeker?

Ik blijf erbij: het zijn leuke vakantiehuisjes. En die optie van mantelzorgwoning is ook een mooie.
Grote verbouwing inderdaad. Gelukkig is de badkamer in het huis klaar sinds 2 maanden en slapen we sinds een week in het huis. Het einde van de kampeerellende is in zicht.

Zo'n tiny house is vast wel te doen als je een huisje hebt waar echt goed over nagedacht is hoor. Wij moesten het doen met een oude gare caravan waar we niet te veel aan wilden klussen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 26-08-2017 13:23:53 ]
Spoilers!
pi_173401976
Stacaravans zijn ingericht op max 4 weken, een tinyhous op jaren?
pi_173435960
Na een paar jaar van juichende verhalen, zijn er nu natuurlijk ook de jaren van hoe het in de praktijk is, compleet met blogs.
Nu is een tiny house zo'n 130 sq feet ca 12m2, dus het is niet vreemd dat je daar in de problemen komt bij gezinsuitbreiding en zo. Voor het gewone minimalistische wonen met je gezin trek je eenvoudig in een klein rotflatje van 45m2.

Klein artikeltje van Apartment therapy over een blogger in een hutje: http://www.apartmentthera(...)e-tiny-houses-229055

De blogster zelf met fotootjes (aanklikken voor een duidelijke foto) hoe het dus in het echt is: http://www.tinyhouseteacher.com/2015/08/28/real-life-tiny-house/

Artikel over externe problemen waar je tegenop kan lopen:
http://www.businessinside(...)ional=true&r=US&IR=T

Er is duidelijk verschil tussen Tiny house, dat trekhutje (is zo klein omdat het anders de weg niet op mag o.i.d., anders was het echt wel 2x zo groot geweest), en bewust klein wonen.

Dit koppel heeft de trekhut verlaten en zit nu met de baby in een grotere variant, in een camper-constructie. Natuurlijk krijgen ze het advies om de hut te houden en in de tuin te zetten als speelhutje voor het kind (over eenvoudig leven gesproken) of dat later de 15-jarige erin wil, of als Bnb air te verhuren.

Edit: poppenhuisje vergeten. Het is gewoon een lief klein huisje, maar om het beter te verkopen wordt het in de titel vergeleken met tiny homes. Het begint beneden al met het schuine dak op ca. 1m hoogte. Dus boven is het wat behelpen met de twee slaapkamers onder de nok.
De ruimte komt van de iets verlaagd liggende achtertuin.


[ Bericht 15% gewijzigd door Teslynd op 28-08-2017 00:17:57 ]
pi_173436446
Ikea laat in de catalogus, in de afzonderlijke tijdschriften en in op de website soms afgrijselijke woningen zien, waar de ouders zo te zien in de woonkamer slapen. Of de slaapkamer verdeeld tussen ouders en kinderen. Ik vraag me ook af hoe het zit met hun inrichtingsvoorbeelden in huizen die qua vloeroppervlak klein zijn, maar zeker 4m hoog. In Scandinavië lijkt dit alles aanwezig te zijn.
pi_173472803
Hier is een niet zo tiny house dat goed leefbaar lijkt te zijn. Met een vloer van 10 x 30 sq feet is het niet zo benauwend.
De bewoner had een klein 1-kamerappartement in Montreal, hij vond het dan ook niet moeilijk om te wennen aan "klein wonen". Aan de ene kopse kant is de keuken en aan de andere kant de badkamer met erboven de slaapvide. Hij wil boven de keuken nog een vide maken. Met een raampje erbij is het dan ook geschikt als slaapvide.
De trap is mooi afgewerkt en geen ladenkast. Is opklapbaar, aan de tegenoverliggende muur is het optrektouw met tegengewicht op videhoogte.
Met de bovenlichten heeft men beter licht in huis en is de mogelijkheid tot kamerplanten geïntroduceerd en dat maakt de hutten ook leefbaarder.
Geen uitleg/beelden van de de accu's en tankgaten. Op het aanrecht staat een 10? liter-container water, zoals je die koopt in gebieden waar men gewend is aan moderne huizen zonder waterleiding etc. omdat ze nogal afgelegen liggen. Een Amerikaanse forumer vertelde een keer dat ze 25 L-containers halen met de wekelijkse inkoop. Toen begreep ik gelijk waarom de Amerikaanse koelkasten een watervak in de deur hebben.
Mooi beeld: aan de zonnige lange zijde een lage muurtuin van pallets met eveneens in beeld de pick-up die in de laadbak een schuurtje heeft staan.
De hut is wel mobiel.
Eigenlijk moeten we ter vergelijking nog wat sta-caravans van kampers kunnen bekijken.

In zo'n ruime hut zonder hoekjes en laatjes en ruimtes waarvoor je van alles moet verzetten of in/uitklappen is het schoonhouden wèl een stuk makkelijker dan in een heel huis. Maar ook in een normaal huis kan je minimalistisch wonen en het huishouden eenvoudig houden.



Gepubliceerd op 19 jan. 2017

Tour this stunning 360 square foot tiny house in the tiny house community in Lantier, Quebec, Canada. The interior was built using reclaimed wood from a nearby home that was torn down and features a vaulted ceiling, retractable staircase, full-sized bathroom, and a loft bedroom with Japanese-inspired in-floor storage. The exterior has beautiful hemlock siding and a bright red roof.

Pierre bought this tiny house from a DIY builder who decided to sell it after one year. The builder put windows on the south facing wall to ensure the sun would warm the house in winter. It is insulated with eight inches of cellulose insulation.

In the video, the house is at the centre of the 2016 Tiny House Festival but has since been moved up the hill to it's permanent location on Pierre's lot of land where the tiny house is completely legal.

Pierre says he bought the tiny home because he didn't have the means to purchase a bigger home and was happy to have found a community where parking a tiny house was legal so that he could live with other people and not be alone in the country.

The community where he lives was developed by Habitat Multi Générations and is called Les Hameaux de la Source. You can learn more about it here:
http://www.habitatmultigenerations.co...
http://www.habitatmultigenerations.com/laurentides

Met de grote hutten, merk je wel dat het al meteen minder eenvoudig wordt om veel hutten neer te zetten voor gewone bewoning. Dat is sowieso al een probleem, want alle normale voorzieningen moeten aangelegd zijn en er zijn mininimnormen voor de grootte. Dan kan je op zo'n plek beter een klein flatgebouw neerzetten. De huttenromantiek is vooral een oplossing in landen met veel "lege" ruimtes, waar men toch al gewend was aan eigen watervoorziening, aggregator en composterings-wc's of beerputten.
pi_173803333
Tiny in Parijs: 129 sq ft ofwel 12m2.

Elke dag het bed als een grote lade uittrekken en later weer terugduwen. Past nipt met 1 dekbed. Je bed/beddegoed in een lade-achtige ruimte opgesloten betekent al snel stinkend beddegoed. Twee dagkussend in een andere la, waar ook andere dingetjes in liggen.

Vreselijk ongezond dat tiny wonen. Niet voor niets zijn er voorschriften gekomen voor gescheiden ruimtes als woon-, slaap- en badkamers in het kader van de volksgezondheid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')