abonnement Unibet Coolblue
pi_173144956
Hi,

In onze badkamer willen we een klein koofje maken om flessen neer te zetten,
De muur waarin we dit willen doen is echter een vrijstaande enkelsteense muur.
Een vriend gaf me de tip om een gat te maken en om dan eerst de buitenzijde te betegelen en dan gewoon over het gat heen te tegelen en dan als de lijm uitgehard is dan de binnenzijde te betegelen.
Dit betekend dus dat ter plekke van het koofje de tegels met hun achterzijden tegen elkaar gelijmd zitten.

Er komen tegels van 30x60 cm op (horizontaal) en het gat is 30 cm breed en 40cm hoog.
de achterwand van het koofje kan dus één tegel zijn.

Op zich wel een aardige oplossing, het klink alleen een beetje zwak.
Wordt dit vaker zo gedaan?
Hebben jullie tips om het anders (beter) te doen.

Ik zou er eerst een plaat watervaste multiplex als achterwand in kunnen zetten, maar dan wordt het koofje weer minder diep

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
  Moderator maandag 14 augustus 2017 @ 20:58:02 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_173145615
hier komt natuurlijk nog wel wat cement stucwerk op.
pi_173146026
Ik heb de buitenwand getegeld en daarna de binnenste tegel tegen de achterkant van de andere aan geplakt, werkt perfect!
pi_173146030
kun je niet zorgen dat de uitsparing net zo groot is als de tegels die je er in wil maken (wel zo mooi)
pi_173149567
Bij een koof tegel je altijd vanuit de koof. Anders krijg je lelijke tegelranden die aansluiten op je hoekprofielen. Of je moet verstek zagen maar dat kan volgens mij niet met keramische tegels.

Tegels met de ruggen tegen elkaar aan lijmen lijkt me niet echt verstandig. Toch maar wat diepte opofferen.
pi_173155234
Een strook 3mm dikke wedi-plaat tegen de achterkant over de volle breedte werkt bij mij erg goed. Dan wordt de koof niet minder diep, maar je hele muur wel 3mm dikker.. Heb helaas geen duidelijke foto, maar hier zie je het een beetje:

pi_173156394
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 23:26 schreef Knuppel1983 het volgende:
Of je moet verstek zagen maar dat kan volgens mij niet met keramische tegels.
Ja gaat wel maar je hebt wel kans op afspringende schilfers (of chips). Ik doe het wel eens heel voorzichtig met een haakse slijper met een diamant blad (volledige schijf zonder onderbrekingen).
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_173157196
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 11:23 schreef ErikHnl het volgende:
Een strook 3mm dikke wedi-plaat tegen de achterkant over de volle breedte werkt bij mij erg goed. Dan wordt de koof niet minder diep, maar je hele muur wel 3mm dikker.. Heb helaas geen duidelijke foto, maar hier zie je het een beetje:

[ afbeelding ]
Hier zou ik ook voor kiezen. Tegels met de achterkant tegen elkaar lijkt mij niet echt stevig worden, en je zit dan met de verdeling van de tegel die je dan aan moet passen aan de koof in plaats van het hele muurtje.
pi_173163435
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 21:22 schreef Pascal81 het volgende:
Ik heb de buitenwand getegeld en daarna de binnenste tegel tegen de achterkant van de andere aan geplakt, werkt perfect!
Zit hier nu ook al jaren zo, ging prima, geen problemen met loslaten of iets dergelijks.
Ligt natuurlijk wel een beetje aan hoe groot de tegels zijn, maar bij ons is het 40x25, dus met jouw tegels moet dat best lukken TS!
pi_173164141
Dat het tot op heden goed is gegaan, betekent niet dat het een juiste wijze van montage is. Er bestaat namelijk ook zoiets als minimaal lijmoppervlak. Dat is vaak rond de 80%.

Wanneer je een achterwandje wilt creeren voor de koof kom je hier nooit aan.
pi_173173899


Ideaal dit!
pi_173175567
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 00:09 schreef FFnog het volgende:
[ afbeelding ]

Ideaal dit!
Alleen helaas niet om aan te gluren, en wie verzint dat met die twee witte halve tegels?
pi_173175648
Ik heb zoiets bij mijn wasbakje op zolder.

daar heb ik een houten bakje in de muur gemaakt. vervolgens hoek profielen er in gelijmd en toen binnenkant koof de tegels er in gelijmd en toen de buiten kant.

volgens mij kan dit niet echt mooi zonder hoekprofiel
pi_173175865
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 07:52 schreef GX3 het volgende:

[..]

Alleen helaas niet om aan te gluren, en wie verzint dat met die twee witte halve tegels?
Dat laatste strookje boven de zwarte tegel zal er wel 10x zijn afgebroken en toen waren de tegels op :)

Nog een toptip:
Gelijk is ongelijk. Als je 2 verschillende wandtegels gaat combineren leg ze dan niet in dezelfde richting. Je krijgt dan een verspringende voeg, omdat de maten van de tegels afwijken. De ene fabrikant maakt zijn 30x60 tegel 29.6 x 59.6, de andere 29.8 x 59.8. Dit lijkt weinig maar wordt na een aantal voegen behoorlijk lelijk. Zie bovenstaande foto.

Vwb koof heb je 3 opties:
- volle stenen of keramische tegels in verstek zagen (kleur moet door en door gekleurd zijn);
- hoekprofiel gebruiken (tegel met toplaag), je tegelt dan vanuit de koof zodat je hele tegels op het hoekprofiel aansluit;
- rvs prefab bak gebruiken als bovenstaand, deze heeft een overliggende rand waardoor je ook met gezaagde tegels kunt eindigen bij je koof.

De laatste is de makkelijkste. Maar in alle 3 de gevallen zul je eerst een achterwand moeten maken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Knuppel1983 op 16-08-2017 08:42:21 ]
pi_173200059
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 07:52 schreef GX3 het volgende:

[..]

Alleen helaas niet om aan te gluren, en wie verzint dat met die twee witte halve tegels?
Ja dat dacht ik ook toen ik het zag, en ook de voeg die niet doorloopt tussen zwart en wit...(of zou die zwarte muur los staan?)
Dit is niet mijn badkamer, daar zit het wel mooi strak. :Y
Hier hebben ze het gat met watervast multiplex dichtgezet, daar kwam nog stuc overheen. Door de dikte van de tegels aan de douchezijde kon de koof er precies strak worden ingezet over de tegels.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')