abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173138149
Beste Fokkers!

Wij willen een pergola platen plaatsen in de tuin. Onder de pergola staan keramische tegels. Ik ben bezig met een offerte met een hoevnier en ik ben benieuwd of jullie tips hebben.

De hoevenier wil graag de palen in de grond slaan, iets van een meter of hoe ver die komt. Dus helemaal geen beton. De palen worden met iets van een teer-achtige oplossing bewerkt tegen vocht/rotten. Volgens de hoevenier hoeven dan geen schorren gebruikt te worden (en die wil ik het liefst niet gebruiken, zonder is strakker :-)).

Het gaat om palen van 12*12 van douglashout. Klinkt dit als een mooie oplossing of gaat dit relatief snel rotten? Het liefst dus een stevige constructie waar bijvoorbeeld een schommel aan gaat hangen.

Ik twijfel zelf omdat er geen beton gebruikt gaat worden en omdat het hout dan teveel vocht krijgt en dus gaat rotten. Zat zelf te denken aan betonpoeren, maar volgens hem is dat minder stevig en dan hebben we toch schorren nodig.

Is zo'n ding in beton storten niet beter?:

http://www.houtindetuin.nl/p/t-smalbroekerhout/paalhouder-met-pen-zwaar-en-verstelbaar/

Voor de bovenklant wil hij zwaluwstaart verbindingen gebruiken. Hebben deze nadelen of is dit juist perfect?
pi_173138221
Bedoel je met een pergola zoiets:


Als je daar een schommel aan hangt ligt ie zo om, met of zonder beton

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-08-2017 16:05:43 ]
pi_173138683
zoiets als dit:

pi_173138706
Misschien ook los van de schommel: Hoe snel rot een douglas paal in de grond ?
pi_173139154
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 16:27 schreef Fok7 het volgende:
Misschien ook los van de schommel: Hoe snel rot een douglas paal in de grond ?
een 12cm paal die goed in de teer / rubberverf wordt gezet rot dat echt niet snel weg. (er vanuit gaande dat hij geen gamma hout gebruikt)
pi_173141339
Als je er een schommel aan gaat hangen zou ik hem zeker wel in het beton gieten, kleine moeite, kost bijna niks, maar door het heen en weer geschommel kan een losse paal veel sneller los in de aarde staan.
De balk waaraan je gaat schommelen moet dan niet te lang zijn, anders houd een 12*12 dat niet zomaar, en ook de bevestiging aan de andere palen moet dan wel wat steviger zijn.

Er is hier net een paar dagen geleden een topic over geweest.
pi_173141844
Azobe is beter hout daarvoor.
pi_173153656
quote:
2s.gif Op maandag 14 augustus 2017 18:45 schreef machtpen het volgende:
Azobe is beter hout daarvoor.
ik zou inderdaad alles wat onder de grond gaat van (zwaar) hardhout maken zoals Azobe.

Wat je kan doen is de gaten overmaats graven (zeg maar 30x30 voor een paal van 12x12) en daar dan (als ie goed waterpas staat) van dat nomix-beton bijgooien. Kost echt geen drol en dan gaat het stuk beter met een schommel eraan
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:09:26 #9
351614 ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_173156373
Lariks zou ik niet zo in de grond duwen, da's vrij snel weg dan. Beter stort je dan een paalhouder in beton, of doe je het ondergrondse deel met hardhout (zoals eerder al genoemd is azobé daar erg goed voor). Je hebt tegenwoordig ook van die palen die deels uit hardhout en deels uit lariks bestaan, verbonden met een vingerlas.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_173175288
Wat ik mis in het verhaal en in de tekening: een losse schommel heeft schuine palen. Deze constructies hebben alleen verticale palen. zonder schoren er bij om de krachten op te vangen. Leuk voor je peutertje op de schommel, minder als een wat zwaarder iemand ook gaat schommelen.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')