abonnement Unibet Coolblue
pi_173105783
Hallo,

Mijn auto viel pas tijdens het rijden ineens stil. Alles ging uit en ik kon alleen nog maar stoppen. Man van de ANWB constateerde een kapot dynamo. Auto naar r garage laten brengen en die belt mij op: je distributieketting is kapot er moet een nieuwe motor in.
Duur geintje, maar dat is de auto wel waard (fiat punto EVO uit 2010, diesel weinig km). Maar omdat ik hem dus pas een paar maanden heb, heb ik de garage gebeld waar ik hem heb gekocht. Zij zeggen dat de distributieketting bijna niet kapot Kan, dat de man van de ANWB dit gezien zou hebben en dat de auto een hels kabaal maakt als dat ding kapot gaat tijdens het rijden. Dat was niet het geval, alles viel gewoon uit. Inmiddels kan ik er niets meer mee, alle stroom is uit (accu leeg? Of kapot) wijzertjes slaan op hol als ik de sleutel in het contact doe. De dealer komt de auto ophalen, zei dat ik sowieso de auto niet bij de garage moest laten staan want waarschijnlijk probeert die mij te flessen....
Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt? Kan het inderdaad zijn dat die ketting helemaal niet kapot is? Zijn deze "klachten" herkenbaar bij of een kapotte dynamo of een kapotte distributieketting?
Ik ben ook maar een leek en moet altijd maar geloven wat een monteur zegt...
Bedankt.
pi_173106129
Het komt bijna niet voor, maar bij mijn vader brak de riem van zijn Opel (volgens mij ook een fiat motor) al na 4 jaar.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_173106138
Alles kan kapot natuurlijk.
Wat voor kilometerstand heeft de auto? Voor een diesel zou >200.000km logisch zijn op die leeftijd.

Hier iemand die het ook heeft gehad, kan gebeuren dus: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5315955

Ik zou bij dat soort bedragen voor een second opinion gaan en aangezien je de auto naar de dealer laat slepen, doe je dat nu.

Als zo'n ketting breekt is er vaak een hoop kapot en dat kan een nieuwe motor betekenen, soms valt het mee en zijn er alleen wat kleppen krom. Nog steeds niet goedkoop maar hoeft geen nieuwe motor te betekenen. Dat hangt deels af van het moment waarop hij brak (stationair of flink op toeren) en deels de geluksfactor.

Over het algemeen weet je het pas als je de boel uit elkaar hebt (of gekeken hebt met een inspectiecamera) dus een garage zal voor die tijd geen prijs kunnen bepalen.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-08-2017 11:22:30 ]
  zondag 13 augustus 2017 @ 11:22:58 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173106331
Het kan van alles zijn. Bij een kapotte distrubutieriem (of ketting) gebeurt er niets met je stroom, dan gaat de motor inwendig stuk. Heeeeel dure reparaties zijn dat, en soms is het dan inderdaad wijzer om er een andere motor in te hangen.
Als tijdens het rijden domweg alle stroom uitvalt (lampjes, metertjes alles floep! uit) is er duidelijk iets elektrisch aan de hand, en ANWB mensen zijn geen helderzienden, maar wel heel goed technisch onderlegde mensen die er op geen enkele manier wijzer van worden als ze je een lulverhaal op de mouw spelden.

Ik zou de auto inderdaad naar de dealer laten brengen, en je goed laten informeren over wat er aan de hand is.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 13 augustus 2017 @ 11:23:28 #5
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_173106346
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2017 11:02 schreef Camillutje het volgende:
Ik ben ook maar een leek en moet altijd maar geloven wat een monteur zegt...
Bedankt.
auto valt stil, lampjes doen het niet, radio blijft stil..... ik zou maar een nieuwe auto kopen, daar is heeel veel kapot ;)

(dynamo, en daardoor lege accu)

Welke garage ben jij geweest? Een ketting is van metaal en bestaat uit veel kleine deeltjes die aan elkaar gemaakt zijn. Deze is zeer sterk en duurzaam en gaat een autoleven mee. Een riem is van rubber, al dan niet voorzien van tanden en gaat maar 3 a 4 jaar mee. Een Punto met multijet diesel heeft inderdaad een ketting. Hooguit is je multiriem (ook wel v-snaar genoemd kapot)

Breng m aub naar een echte garage of de dealer, deze garage heeft alleen verstand van jouw portomonnaie leeg kloppen.

Verder wat Sounddragon zegt ^O^

[ Bericht 37% gewijzigd door lipje op 13-08-2017 11:32:08 ]
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_173106390
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2017 11:22 schreef Sounddragon het volgende:
Het kan van alles zijn. Bij een kapotte distrubutieriem (of ketting) gebeurt er niets met je stroom, dan gaat de motor inwendig stuk. Heeeeel dure reparaties zijn dat, en soms is het dan inderdaad wijzer om er een andere motor in te hangen.
Als tijdens het rijden domweg alle stroom uitvalt (lampjes, metertjes alles floep! uit) is er duidelijk iets elektrisch aan de hand, en ANWB mensen zijn geen helderzienden, maar wel heel goed technisch onderlegde mensen die er op geen enkele manier wijzer van worden als ze je een lulverhaal op de mouw spelden.

Ik zou de auto inderdaad naar de dealer laten brengen, en je goed laten informeren over wat er aan de hand is.
Klopt, bij hoge bedragen en twijfel altijd voor een second opinion gaan.

Mijn garageboer zou me overigens opbellen zodra hij de boel open heeft liggen en de schade laten zien / uitleggen. Zal wel komen omdat hij docent autotechniek geweest is :P
pi_173106766
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2017 11:23 schreef lipje het volgende:
Een ketting is van metaal en bestaat uit veel kleine deeltjes die aan elkaar gemaakt zijn. Deze is zeer sterk en duurzaam en gaat een autoleven mee.
Zou een autoleven mee moeten gaan...

Ik ken zat verhalen van kettingen die iedere 30.000 kilometer vervangen dienen te worden omdat ze opgerekt raken (waardoor de timing van de motor in de war geschopt wordt).

Maar eerlijk is eerlijk, gebroken kettingen zijn zeldzaam.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_173106917
Maar als het alleen de dynamo is dan moet hij met een volle accu toch gewoon lopen? of?

Je hebt toch nog geen akkoord gegeven voor reparatie?

[ Bericht 27% gewijzigd door halfway op 13-08-2017 11:54:38 ]
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_173107876
Een reactie zou wel netjes zijn TS.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_173107993
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 12:26 schreef halfway het volgende:
Een reactie zou wel netjes zijn TS.
We zijn net anderhalf uur verder :')
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_173108356
Ja, TS, kom op nou! :(
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_173108436
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 12:31 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

We zijn net anderhalf uur verder :')
Ik ben van mening dat als je een topic maakt(en dan je eerste) dat je er dan even bij blijft, anders is het wederom hit and run.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_173108457
Misschien niet gebroken maar een paar tandjes versprongen, heb je al snel geen compressie meer. Maar misschien is ie dan nog te redden.
.
pi_173108767
Bedankt voor alle reacties. Het is zondag en ben vandaag wat meer met mijn kind bezig, dus niet super snel. Maar, hij heeft nu 130000 km gelopen. De auto is nu gewoon thuis, alles zit er gewoon in zoals het hoort, ik ga er niet vanuit dat hij de hele motor eruit heeft gehaald en nagekeken. Hij viel tijdens het rijden uit, ik reed max. 50 en dan draait ie rond de 2000/2500 toeren, niet op de snelweg dus.
Ik ben in Nijmegen bij garage Lisboa geweest. Op aanraden van mijn vriend en zwager. En hij wordt deze week dus opgehaald door de garage waar ik hem heb gekocht (rvl mobility in beek en donk). Ik heb dus nog nergens akkoord gegeven voor reparatie, maar de garage die hem komt halen, waar ik hem dus een paar maanden geleden heb gekocht, zeiden dat we er samen uit zouden komen. Maar zij vertrouwen het dus niet...
pi_173108979
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 13:01 schreef Camillutje het volgende:
Bedankt voor alle reacties. Het is zondag en ben vandaag wat meer met mijn kind bezig, dus niet super snel. Maar, hij heeft nu 130000 km gelopen. De auto is nu gewoon thuis, alles zit er gewoon in zoals het hoort, ik ga er niet vanuit dat hij de hele motor eruit heeft gehaald en nagekeken. Hij viel tijdens het rijden uit, ik reed max. 50 en dan draait ie rond de 2000/2500 toeren, niet op de snelweg dus.
Ik ben in Nijmegen bij garage Lisboa geweest. Op aanraden van mijn vriend en zwager. En hij wordt deze week dus opgehaald door de garage waar ik hem heb gekocht (rvl mobility in beek en donk). Ik heb dus nog nergens akkoord gegeven voor reparatie, maar de garage die hem komt halen, waar ik hem dus een paar maanden geleden heb gekocht, zeiden dat we er samen uit zouden komen. Maar zij vertrouwen het dus niet...
Maar zoals gezegd als het alleen de dynamo is dan moet hij gewoon lopen met een volle accu (dynamo ¤100 motorblok ¤2000+?) niemand die dat even kan testen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_173109207
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 13:01 schreef Camillutje het volgende:
Bedankt voor alle reacties. Het is zondag en ben vandaag wat meer met mijn kind bezig, dus niet super snel. Maar, hij heeft nu 130000 km gelopen. De auto is nu gewoon thuis, alles zit er gewoon in zoals het hoort, ik ga er niet vanuit dat hij de hele motor eruit heeft gehaald en nagekeken. Hij viel tijdens het rijden uit, ik reed max. 50 en dan draait ie rond de 2000/2500 toeren, niet op de snelweg dus.
Ik ben in Nijmegen bij garage Lisboa geweest. Op aanraden van mijn vriend en zwager. En hij wordt deze week dus opgehaald door de garage waar ik hem heb gekocht (rvl mobility in beek en donk). Ik heb dus nog nergens akkoord gegeven voor reparatie, maar de garage die hem komt halen, waar ik hem dus een paar maanden geleden heb gekocht, zeiden dat we er samen uit zouden komen. Maar zij vertrouwen het dus niet...
Een diesel die maar 18.000 per jaar heeft gelopen, dat vertrouw ik ook niet helemaal ;)
Maar goed, er zijn mensen die sowieso een diesel kopen omdat ze het fijner vinden rijden, ik sluit het dus niet uit. Maar het zou bij mij toch wat alarmbellen doen afgaan. Sluitende NAP?

Maar goed, als je er nu de sleutel insteekt en je zet hem op contact, is er dan iets wat er aangaat? Doorstarten zou ik niet aanraden (mocht het echt wat met die ketting zijn), puur even kijken of er stroom is.

Als hij dan niets doet, probeer het met een paar startkabels of een andere accu, doet hij dan wel wat op contact?
pi_173109428
Had sowieso bedacht om morgen een accu te kopen en die erin te zetten om te kijken wat er dan gebeurd.
Maar kan je de distributieketting zien?? Zonder dat je de motor eruit haalt? Dat heeft ie namelijk niet gedaan en het ziet er ook niet uit alsof er iets open is geweest... behalve de motorkap dan..
pi_173109490
Als ik hem nu op contact zet dan gaan de wijzertjes raar doen, alleen de tijd op het dashboard gaat aan. De ramen zijn nu bijna dicht:/ want dat ging ook niet meer. En toen was de stroom weer op... volgens mij zit er wel een nap bij.
pi_173111223
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 13:29 schreef Camillutje het volgende:
Als ik hem nu op contact zet dan gaan de wijzertjes raar doen, alleen de tijd op het dashboard gaat aan. De ramen zijn nu bijna dicht:/ want dat ging ook niet meer. En toen was de stroom weer op... volgens mij zit er wel een nap bij.
Ik zie het verband tussen een distributieketting en een accu/dynamo niet dus voorlopig ga ik voor het goedkoopste van die twee ;)

Is niet gewoon je multiriem geknapt?
pi_173111377
Ik ben geenn xpert maar het klinkt als een kapotte multiriem? Sowieso weten de mensen van de ANWB vaak heel goed wat ze doen.

Ik zou de garage waar je hem.hebt gekocht laten kijken en het laten oplossen auto is immers net gekocht.
Whatever...
pi_173113519
Maar bij een kapotte dynamo brand eerste het acculampje een tijdje tijdens het rijden.
.
pi_173114411
Als de auto meer dan 4500 euro heeft gekost en de verkoper lid is van de Bovag, dan moet er garantie op zitten. In dat geval is de accu (als die al kapot is) een gevolgschade die door de garantie gedekt hoort te zijn.
Beetje zonde van het geld om een accu te gaan kopen, die binnen de kortste keren ook weer leeg is als de dynamo niet werkt.
  FOK!fotograaf zondag 13 augustus 2017 @ 23:40:08 #23
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_173126010
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 13:26 schreef Camillutje het volgende:
Had sowieso bedacht om morgen een accu te kopen en die erin te zetten om te kijken wat er dan gebeurd.
Ik zou het niet doen. Er is al het een en ander stuk, je hebt duidelijk geen verstand van zaken, afblijven a.u.b.
quote:
Maar kan je de distributieketting zien?? Zonder dat je de motor eruit haalt? Dat heeft ie namelijk niet gedaan en het ziet er ook niet uit alsof er iets open is geweest... behalve de motorkap dan..
Waarschijnlijk kan je de ketting zien, maar zul je daarvoor wel een aantal onderdelen los moeten halen. Een garage is daar vaak handiger in en weet met welke onderdelen ze dit eenvoudig kunnen checken, al dan niet zonder de ketting fysiek te kunnen zien.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_173126016
Meld je ook even op het grandepunto forum. Hier loopt ook een topic waarbij meerdere punto rijders een gebroken ketting hebben.
Ketting zou onderhoudsvrij moeten zijn maar is al bij vele kapot gegaan.
  maandag 14 augustus 2017 @ 04:39:19 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173128073
Whatever je gaat doen met de auto; NIET een accu erin plempen en gaan proberen te starten voor er zekerheid is over de ketting. Als de ketting echt stuk is, maak je alleen maar meer schade in de motor.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')