abonnement Unibet Coolblue
pi_173024721
Welke voorbeelden heeft de westerling nu?
Religie is unaniem naar de prullenbak verwijderd?
Aan wie moet de westerling in de 21ste eeuw spiegelen?
Wie zijn onze grote voorbeelden?
pi_173025011
Verschilt geheel per westerling.
Conscience do cost.
pi_173025065
Religie is helaas nog lang niet uitgespeeld. Sterker nog; het is weer aan een opleving bezig. Zie de VS, bijvoorbeeld.

Aan wie moeten we ons spiegelen? Niet aan wie, maar aan wat. We hebben de Verlichting al eens doorlopen en daar een aantal hele behoorlijke denkbeelden aan over gehouden. Laten we eerst maar eens proberen die consequent vol te houden, te beginnen met een eeuw of twee.
Op het scherp van de snede.
pi_173025157
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 19:05 schreef Hiddendoe het volgende:
Welke voorbeelden heeft de westerling nu?
Voor 80% van de mensen is dat Gerard Joling, Gordon, en elke andere halve mafkees die zijn of haar hoofd eens in de zoveel tijd door SBS6 laat belichten. Of vergelijkbare televisiezender.
Voor de overige 20% is dat het internet in al zijn facetten en wat de gebruiker daar tegenkomt.
quote:
Religie is unaniem naar de prullenbak verwijderd?
De westerse mens heeft een eigen visie gekregen over (de christelijke) godsdienst en a) gelooft het niet, b) vindt het achterhaald of c) heeft er geen tijd voor. Door verplicht koekhappen wordt de islam er nu ingeschoven.
quote:
Aan wie moet de westerling in de 21ste eeuw spiegelen?
Aan de overige westerlingen. Kijk naar je buurman of -vrouw, zie hoe hij of zij leeft en ga dat kopiëren. Eendracht maakt macht en samen sta je sterker. Heb je ook minder jaloezie en een laag 'kijk mij nou'-gehalte.
quote:
Wie zijn onze grote voorbeelden?
Voor ieder is dat persoonlijk, maar voor mij zijn dat Sean Connery, Ian McKellen en Patrick Stewart.
Google is your friend, abuse your friends
pi_173025292
Voorbeelden zijn voor watjes.
pi_173028985
Is het gek dat ik nooit in (grote) voorbeelden heb gedacht? Natuurlijk spiegel ik mij wel aan anderen, maar zo heel sterk, zo heel bewust en op zo'n individueel niveau zoals jij bedoelt, niet. Ik heb geen 'helden' en/of 'heldinnen', ook nooit gehad. Mijn vader komt dan nog het meest in de buurt denk ik :') , maar ook die heeft veel te veel (menselijke) beperkingen, zwakheden, onhebbelijkheden, etc. om door mij echt als een (goed/groot) voorbeeld te worden gezien.

Tool is (tijdelijk) even een voorbeeld voor me ;) , want binnen deze context moet ik automatisch aan (veelal religieuze) martelaren denken en van daaruit aan dit nummer, aangezien dat goed mijn gevoel weet uit te drukken wat ik nog al eens bij dat 'fenomeen' heb:


SPOILER: lyrics
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edit: oh, deze van Tool mag er ook nog wel even bij (ondanks dat het in dat nummer specifiek om L.A. lijkt te gaan):
SPOILER: lyrics
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik word cynisch, misantropisch en zelfs een beetje (enigszins prettig :P ) bozig/recalcitrant wanneer ik aan 'voorbeelden' denk. Ik heb de mensheid al lang en breed opgegeven en geloof daar niet (meer) in...

En jij TS, jij zelf wél nog bepaalde grote voorbeelden ondanks je 'dwalend' van toon zijnde OP?

[ Bericht 5% gewijzigd door Forbry op 10-08-2017 09:23:12 ]
Tails tell tales
pi_173033074
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 19:05 schreef Hiddendoe het volgende:
Welke voorbeelden heeft de westerling nu?
Religie is unaniem naar de prullenbak verwijderd?
Aan wie moet de westerling in de 21ste eeuw spiegelen?
Wie zijn onze grote voorbeelden?
Het is maar net wat je verstaat onder religie.
Dan word er al snel gedacht aan 'godsdienst' maar het betekent ook opnieuw verbinden, zingeving, bedenking, gewetensbezwaar, betekenisvolle verbindingen.
Naar mijn mening is het te belachelijk dat tegenwoordig onder religie 'geloof' verstaan wordt.

Maar goed, sinds 1930 is een nieuwe godsdienst ontstaan welke bekend is als de moderne hekserij 'wicca'.
Heel mooi, zeker vredelievend wat best verfrissend is vergeleken met de twee dominante godsdiensten.
Echter, het is eveneens geschreven en beschreven waardoor ook hier het dogma zijn intrede doet.
Men moet immers volgens traditie werken tijdens de riten en daartoe hebben de Gardnerians alsook de Alexandrians hun boek der schaduwen waaruit overgeschreven wordt.

Het is niet van het wereldse afgezonderd zijn, noch leven toegewijd aan het zin of betekenisvolle waarin het creatieve nieuwe zich kan openbaren.

Religieuze ijver betekent dat men vol zelfdiscipline en toewijding ergens naartoe werkt, eigenoverwinnaar zijn bijvoorbeeld en of zich bekwamen in een discipline en deze verheffen naar daar waar nog niemand ooit gegaan is.
Religie is naar mijn mening dan ook de individuele begeestering, leven, bewegen en creëren.
Een geloof volgen betekent net zo dood zijn als het statische boek waaruit gedronken wordt.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173034882
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 19:23 schreef DuizendGezichten het volgende:
Religie is helaas nog lang niet uitgespeeld. Sterker nog; het is weer aan een opleving bezig. Zie de VS, bijvoorbeeld.

Aan wie moeten we ons spiegelen? Niet aan wie, maar aan wat. We hebben de Verlichting al eens doorlopen en daar een aantal hele behoorlijke denkbeelden aan over gehouden. Laten we eerst maar eens proberen die consequent vol te houden, te beginnen met een eeuw of twee.
Het Verlichtingsideaal is inmiddels binnen de een-en twintigste eeuw een gepasseerd station. Achterhaalde idealen zoals elk ideaal een achterhaald gegeven wordt.
pi_173040006
Ouders, vrienden en familie, samenleving, media. Dat zijn de grootste factoren in iemands leven.
pi_173040025
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 09:53 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het Verlichtingsideaal is inmiddels binnen de een-en twintigste eeuw een gepasseerd station. Achterhaalde idealen zoals elk ideaal een achterhaald gegeven wordt.
Net zoals substanstiedualisme.
pi_173040239
We zouden wel wat meer helden mogen hebben mijns inziens.

Filosofe Susan Neiman over heldendom.

quote:
One of the criteria that has often been used to define a hero is someone who dies a brave and noble death. That’s one of the things I would like to change when thinking about heroism. I don’t think you need to die in order to be a hero. I do think you need to risk something, and it has to be more than risking something on the stock market. I think you can divide heroes into two: heroes who do something for other people and heroes who simply test the limits of human experience, who discover something, who explore something.
Een held kan dus iemand zijn in de directe omgeving, of iemand in de maatschappij die door durf grenzen weet te verleggen.
pi_173084957
Vanwege het internet is er veel minder sprake van een monocultuur.

Mijn voorbeelden en helden zijn vrij obscuur en onbekend voor het grootste gedeelte van de bevolking, dat zijn mensen die ik via het internet ben tegengekomen en die een klein maar trouw publiek hebben. Vroeger kreeg iedereen dezelfde koek toegediend via de media.
pi_173085068
Michael Sandel. ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ongetwijfeld lopen de meningen daarover uiteen. Het is in elk geval niet alsof de ongelovige moreel en filosofisch stuurloos is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:26:38 #14
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_173087349
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 13:21 schreef Molurus het volgende:
Michael Sandel. ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ongetwijfeld lopen de meningen daarover uiteen. Het is in elk geval niet alsof de ongelovige moreel en filosofisch stuurloos is.
Die Brent Spiner look alike. ;)
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_173092475
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 15:26 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Die Brent Spiner look alike. ;)
Moest hem even opzoeken, maar ook hij heeft in zijn rol als Data toch wel wat leuke filosofische vraagstukken behandeld. ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:58:21 #16
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_173093149
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 19:23 schreef DuizendGezichten het volgende:
Aan wie moeten we ons spiegelen? Niet aan wie, maar aan wat. We hebben de Verlichting al eens doorlopen en daar een aantal hele behoorlijke denkbeelden aan over gehouden. Laten we eerst maar eens proberen die consequent vol te houden, te beginnen met een eeuw of twee.
Niets aan toe te voegen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_173093266
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 19:05 schreef Hiddendoe het volgende:
Welke voorbeelden heeft de westerling nu?
Religie is unaniem naar de prullenbak verwijderd?
Aan wie moet de westerling in de 21ste eeuw spiegelen?
Wie zijn onze grote voorbeelden?
Wat bedoel je met groot? De lengte of de daden?
  zondag 13 augustus 2017 @ 12:44:42 #18
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_173108364
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 19:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Moest hem even opzoeken, maar ook hij heeft in zijn rol als Data toch wel wat leuke filosofische vraagstukken behandeld. ^O^
Ik vond vooral zijn uiterlijk op die van Data lijken. Hij had laatst een cameo in de Big Bang en deed me aan hem denken. Maar als ik goed kijk valt het wel mee.
En inderdaad Data bracht nogal eens iets aan het licht.
'Sir, Lieutenant La Forge’s eyes are far superior to human biological eyes, true? Then why are not all human officers required to have their eyes replaced with cybernetic implants?'.

Er blijkt overigens een hele markt omtrent filosofie en Star Trek te zijn.

https://www.amazon.com/Da(...)r-Trek/dp/0465045480
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_173108907
Deze scene vond ik helemaal geweldig:


Deze vraag gaan we vroeg of laat mee geconfronteerd worden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173110501
quote:
14s.gif Op zondag 13 augustus 2017 13:05 schreef Molurus het volgende:
Deze scene vond ik helemaal geweldig:


Deze vraag gaan we vroeg of laat mee geconfronteerd worden.
In dit verband zeker een interessant naslagwerk van prof. Steven Laureys :
https://www.bol.com/nl/p/(...)10570850/?country=BE
pi_173111642
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 14:08 schreef ATON het volgende:

[..]

In dit verband zeker een interessant naslagwerk van prof. Steven Laureys :
https://www.bol.com/nl/p/(...)10570850/?country=BE
Dank voor de tip. ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')