abonnement Unibet Coolblue
pi_173004536
Hello!

Voor het eerst wil ik binnenkort bolletjes in mijn tuin planten. Daarvoor moet ik enkele tegels wegslopen, waaronder ik zand zal aantreffen. Het zand is donker, dus misschien is het ooit gemengd met aarde? In mijn internetzoektocht naar informatie kom ik overal tegen dat een zandgrond, aangevuld met compost of andere verbeteraar, een goede ondergrond is voor bloembollen. Maar kwalificeert dit nu als 'zandgrond' of niet? Het ene zand zal het andere niet zijn lijkt mij.

Wat is nu de beste optie:
- Halve meter zand weggraven en alles vervangen door potgrond?
- Zand deels lekker laten zitten en vermengen met compost om het vasthouden van voeding te bevorderen?
- Compost en potgrond door het zand mengen?
Ik begrijp dat tuinaarde voor bloembolletjes niet geschikt is, dus dat heb ik al weggestreept.
pi_173005259
Spit een deel van de ondergrond door je zand. Bollen worden altijd juist op zand geteeld. Door een iets dieper te spitten dan je zandlaag krijg je een prima ondergrond.
pi_173012454
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 21:27 schreef qajariaq het volgende:
Spit een deel van de ondergrond door je zand. Bollen worden altijd juist op zand geteeld. Door een iets dieper te spitten dan je zandlaag krijg je een prima ondergrond.
Dank voor je reactie. En met ondergrond bedoel je dan compost?
  Moderator vrijdag 18 augustus 2017 @ 21:04:13 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173242183
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 21:27 schreef qajariaq het volgende:
Spit een deel van de ondergrond door je zand. Bollen worden altijd juist op zand geteeld. Door een iets dieper te spitten dan je zandlaag krijg je een prima ondergrond.
Hoef niet, als je er dan leem door spit heb je je grondje verpest.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_173251339
Wat compost erdoor en klaar: prima tuingrond.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')