FOK!forum / Muziek / Dredg.
sweekmaandag 16 december 2002 @ 02:06
Schande! Deze band heeft nog geen topic...

Even wat feitjes:

Formed: 1993 in Santa Cruz, CA
Group Members: Gavin Hayes Mark Engles Drew Roulette, Dino Campanella
Genres: Rock
Styles: Post-Grunge, Alternative Metal
Labels:: Interscope (2)
Discografie:

  • 1. Leitmotif (Sep 11, 2001) (Wat een datum om een album uit te brengen ook...)

  • quote:
    1. Movement I: @45ºN. 180ºW (Dredg) - 4:23
    2. Lechium (Dredg) - 1:01
    3. Movement II: Crosswind Minuet (Dredg) - 6:24
    4. Traversing Through the Arctic Cold, We... (Dredg) - 1:32
    5. Intermission (Dredg) - 6:37
    6. Movement III: Lyndon (Dredg) - 3:07
    7. Penguins in the Desert (Dredg) - 4:13
    8. Movement IV: RR (Dredg) - 2:59
    9. Yatahaee (Dredg) - 3:44
    10. Movement V: 90 Hour Sleep (Dredg) - 20:20
    quote:
    With this major-label reissue of their independent release, Dredg presents an imposing, large-form sound, influenced equally by classic concept albums and contemporary hardcore elements. Washes of distorted guitar course through long, drone-based passages interspersed with low-key instrumental segues, as singer Gavin Hayes outlines a story of a wanderer's search for and attainment of redemption. Much of the message is buried within the roaring din that is something of a trademark for this San Jose foursome, but attention is given as well to seductive, Eastern-inflected melodies and more than a few jazz-inflected but heavy-handed jams. The predominant references, however, are psychedelic: the abstract synthesizer noises and murky guitar abstractions of "Intermission," the somewhat superfluous incorporation of cello on "Movement IV: RR," the haphazard application of the title "Minuet II: Crosswind Minuet" to a piece written in a waltz-like 6/8, the disconnected bits that lead from "Movement III: Lyndon" to the balls-out high point of the album, "Penguins in the Desert," and especially the anarchic doodles at the end of the album, which recall nothing so much as the indulgences of After Bathing at Baxter's. It's an ambitious vision that drives Leitmotif, one that's better appreciated in its entirety than in its sometimes frayed details. -- Robert L. Doerschuk
  • 2. El Cielo (Oct 8, 2002)

  • quote:
    1. Brushstroke: Debtfoabaaposba (Hayes) - 0:57
    2. Same Lo' Road (Hayes/Tisher) - 5:14
    3. Sanzen (Hayes) - 4:34
    4. Brushstroke: New Heart Shadow (Hayes) - 1:33
    5. A (Hayes/Tisher) - 5:03
    6. Sorry But It's Over (Hayes) - 4:08
    7. Convalescent (Hayes) - 3:32
    8. Brushstroke: Walk in the Pack (Hayes) - 1:40
    9. Eighteen People Living in Harmony (Hayes) - 4:28
    10. Scissor Lock (Hayes) - 3:23
    11. Brushstroke: (Reprise) (Hayes) - 1:32
    12. Of the Room (Hayes) - 3:44
    13. Brushstroke: An Elephant in the Delta... (Hayes) - 1:47
    14. It Only Took a Day (Hayes) - 3:16
    15. Whoa Is Me (Hayes) - 5:36
    16. The Canyon Behind Her (Hayes) - 6:40
    quote:
    AMG REVIEW: Dredg is one of those rare bands who truly cannot be categorized. Gavin Hayes' vocals cascade like a waterfall over a sea of scratching Latin rhythms, dulcimers, guitars in odd time signatures, and prog rock-inspired drums. Hayes shares his penchant for Bulgarian chants in "Triangle" and "Same Ol' Road." "Whoa Is Me" could provide the soundtrack to all things haunted. Whether it's a piano and strings or Cure-influenced (specifically the Cure's "Fascination Street") guitars, instruments fill the time between songs on El Cielo. They offer a respite from the monotony and the slow-fast-slow style of songwriting. In an odd moment at the end of "Whoa Is Me," a soft-spoken public radio DJ speaks of a jazz number from 1944. The full-throttle rocker "It Only Took a Day" is one of the highlights. El Cielo is unlikely to become a hit on commercial radio, but perhaps Dredg could find their niche on college stations. -- Christina Fuoco
    PS: Ik vind het koel.
    Zit ergens tussen Radiohead en Tool in, vind het echt prachtige muziek, en kan hier vooral 's nachts lang naar luisteren...
    0_omaandag 16 december 2002 @ 11:22
    Ik vind het helemaal niets, sorry. Radiohead en Tool al helemaal kan ik wel waarderen, maar dit doet me niets.
    Vorkmaandag 16 december 2002 @ 11:46
    Er was ooit wel een topic over geweest (naar aanleiding daarvan ben ik toen ook vanalles gaan downloaden).. maar wrs. is die verloren gegaan in de Crash.

    een kruising tussen Radiohead en Tool zie ik er niet in. Ik vind het zelfs een beetje tegenvallen, had er meer van verwacht. Ik vond Earshot (met een zanger die verdacht veel als de zanger van Tool klinkt) veel beter, Beetje het zelfde straatje muziek.

    HeatWavemaandag 16 december 2002 @ 11:50
    WEL een mooie informatieve post!!!

    Als ik het tegen kom zal ik eens kijken of het wat is..

    Navarromaandag 16 december 2002 @ 14:40
    Ja! heb ik toevallig vandaag mijn eerste post geplant, gaat ie ook over Dredg. Gelijk gesloten dus, maar dat geeft niet.. Ben allang blij dat er eindelijke iemand ook Dredg kent!
    IN Duitsland zijn ze al best 'groot' (relatief begrip).
    Overigens is Leitmotif niet uit 2001, maar uit 1997 of 1998, de release van 2001 is een re-release omdat de buzz rond Dredg het afgelopen jaar enorm is toegenomen.

    Ik vind het echt een supervette band, maar met eerlijk zeggen dat hoe vaker ik El Cielo luister, en dan Leitmotif nog eens 'bestudeer' ik El Cielo toch een beetje vind tegenvallen. Ze waren op Leitmotif zo gaaf bezig met jazz-beïnvloede gitaarriffjes en experimenteren met geluiden, rimtes en instrumenten dat ik EL Cielo toch iets minder 'mainstream' had verwacht. Ook al is het een briljant album...

    ik raad je (Dredg-fans) dan ook aan om lid te worden van de Yahoo! club 'Dedicated to Dredg', daar komen veel scoops, bootlegs en nieuwtjes langs.
    Kan niet wachten tot ze een keer in NL optreden. Schijnt een Tool-achtige ervaring te zijn.

    Tot zover mijn (tweede) post!

    Tjoo,
    Navarro

    sweekdinsdag 17 december 2002 @ 00:53
    quote:
    Op maandag 16 december 2002 14:40 schreef Navarro het volgende:
    Ja! heb ik toevallig vandaag mijn eerste post geplant, gaat ie ook over Dredg. Gelijk gesloten dus, maar dat geeft niet.. Ben allang blij dat er eindelijke iemand ook Dredg kent!
    IN Duitsland zijn ze al best 'groot' (relatief begrip).
    Overigens is Leitmotif niet uit 2001, maar uit 1997 of 1998, de release van 2001 is een re-release omdat de buzz rond Dredg het afgelopen jaar enorm is toegenomen.

    Ik vind het echt een supervette band, maar met eerlijk zeggen dat hoe vaker ik El Cielo luister, en dan Leitmotif nog eens 'bestudeer' ik El Cielo toch een beetje vind tegenvallen. Ze waren op Leitmotif zo gaaf bezig met jazz-beïnvloede gitaarriffjes en experimenteren met geluiden, rimtes en instrumenten dat ik EL Cielo toch iets minder 'mainstream' had verwacht. Ook al is het een briljant album...

    ik raad je (Dredg-fans) dan ook aan om lid te worden van de Yahoo! club 'Dedicated to Dredg', daar komen veel scoops, bootlegs en nieuwtjes langs.
    Kan niet wachten tot ze een keer in NL optreden. Schijnt een Tool-achtige ervaring te zijn.

    Tot zover mijn (tweede) post!

    Tjoo,
    Navarro


    En wat een post.

    Ik zal eens gaan kijken op die site..

    SaintOfKillersdonderdag 11 december 2003 @ 20:53
    Leuke groep.

    Lijken niet op Tool en Radiohead, maar zijn toch gelijkgestemde zielen lijkt me. Vooral omdat ze wel, net als die 2 bands, hun eigen sfeertje tot leven brengen.

    Carndonderdag 11 december 2003 @ 22:01
    quote:
    Op maandag 16 december 2002 14:40 schreef Navarro het volgende:
    Kan niet wachten tot ze een keer in NL optreden. Schijnt een Tool-achtige ervaring te zijn.
    Ze waren het voorprogramma van Alien Ant Farm twee (?) jaar terug dacht ik
    Betsedonderdag 11 december 2003 @ 23:16
    klopt als een bus, samen met green lizard in de 013
    Mryczaterdag 13 december 2003 @ 22:02
    volgens mij heb ik hier wel eens een album van gedownload , klonk op zich wel goed, alleen niet helemaal mijn smaak