abonnement Unibet Coolblue
pi_172931377
Binnenkort ga ik voor een paar maanden op reis. Ik heb alleen een enkeltje Lima gekocht tot nu toe, maar ben van plan om in ca. 3 maanden van Peru via Bolivia naar Patagonië te reizen.

In Peru en Bolivia wil wat stukjes van de Amazone meepakken, maar verder zit ik voornamelijk in de bergen. Ik ben van plan veel natuur te bekijken en wil ook wat langere hikes doen, wellicht ook een paar meerdaagse hikes. Dat wordt voor mij de eerste keer. Verder wil ik ook andere activiteiten zoals mountainbiken, raften, etc gaan doen. Uiteraard kom ik ook in steden voor wat cultuur en een beetje stappen. Temperaturen kan van alles zijn, maar ik verwacht de meeste delen niet veel warmer dan 15C en 's nachts soms ook onder het vriespunt.

Nu twijfel ik wat voor schoenen ik mee moet nemen. Tijdens mijn korte backpackreis in Brazilie en een stukje Argentinië had ik sportschoenen, sneakers en slippers mee. Toen waren de temperaturen voornamelijk 25 - 35 graden, op Buenos Aires na waar het ook een paar keer 15 graden was. Tijdens een road trip door Zuidwest VS had ik sneakers, slippers en zware, hoge wandelschoenen (categorie B denk ik) mee. Dat was midden in de winter met veel sneeuw in de Rockies. Toen was gewicht echter niet zo'n punt omdat we alles met de auto deden.

Wat zouden jullie aanraden om mee te nemen voor de reis die ik wil maken? Zouden jullie die wandelschoenen wel of niet mee nemen en wat is een goed alternatief? Voor Patagonië zijn sportschoenen niet warm genoeg en vooral niet waterdicht. Met dingen als mountainbiken zijn die wandelschoenen weer niet echt handig. Ik hoop qua gewicht onder de 13-14kg te blijven.
pi_172931925
Vet plan! Helaas hier geen ervaring met lange stukken lopen.
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_172931941
Sneakers. Ik loop op sneakers van -20 tot +40 graden.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:13:39 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_172932060
Schoenen zijn altijd lastig en soms zul je een compromis moeten sluiten.

Als ik een lange trek doe (meerdere weken) waarbij ik alles moet dragen dan heb ik normaal gesproken alleen stevige boots en niets anders, want dat moet je tenslotte meezeulen. Ik ben dan voorbereid op de ruwste omstandigheden en ben dan dus sub-optimaal voor door de stad lopen of over asfalt, maar dat komt in die situaties toch niet veel voor.

Is het echter een "gewone" backpack reis waarbij ik ook af en toe wandel dan kies ik meestal voor alleen trailschoenen omdat je dan meestal over asfalt en verharde paden loopt.Is dan weer suboptimaal als het wat ruwer wordt.

In het geval van een "gewone" backpack reis waarin ik veel wandel en af en toe meerdaagse treks doe dan neem ik zowel trailschoenen als stevige boots mee. Als ik reis tussen steden dan trek ik m'n boots aan (ook al is dat suboptimaal) omdat dat nu eenmaal de makkelijkste manier is om ze te vervoeren en die trailschoenen kun je dan meestal wel in je rugzak proppen. In het geval dat je af en toe een meerdaagse trek doet maar terugkeert naar hetzelfde punt kun je meestal wel wat spullen (en dus ook schoenen) achterlaten in een hostel of zoiets.

Voor wat ik begrijp dat jij wilt gaan doen zou ik persoonlijk zowel stevige (hoge) wandelschoenen meenemen als trailschoenen, want het lijkt er op dat zelfs als je meerdaagse treks gaat doen je de andere schoenen wel tijdelijk ergens kwijt kunt dus dat is dan nauwelijks een extra last om mee te nemen. Die optie zou ik dan dus benutten.

In de gevallen dat ik geen wandelschoenen mee had (alleen trailschoenen) heb ik die wandelschoenen meestal toch wel erg gemist op ruwer terrein. Schoenen blijft echter een heel persoonlijk dingetje en sommige mensen lopen op ruw terrein ook comfortabel op trailschoenen.

Slippers heb ik overigens nooit bij me want daar kan ik niet op lopen. Soms als ik verwacht vaak riviertjes te moeten oversteken neem ik van die neopreen kayakschoentjes mee om m'n voeten te beschermen. Is niet zwaar en pakt heel compact in. Maar zo heeft iedereen zijn methodes.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_172932615
Trailschoenen heb ik dan weer niet. Het zit eruit alsof het merendeel daar ook goed mee te doen is. Ik vind het alleen zonde om weer een ander soort schoenen te kopen voor 100+ euro. Heb al een zolder vol staan met allerlei hardware voor eenmalige activiteiten. :P

De zwaarste routes die ik nu verwacht te doen zijn de Salkantay trek bij Machu Picchu en afhankelijk van hoe die bevallen is een van de routes in Torres del Paine.
pi_172932747
Slipper neem ik trouwens vooral mee voor hostels en niet zo zeer om op te lopen. Ik ga niet een hele reis alleen maar kamperen. Ik ben niet zo'n die-hard trekker zoals jij, Selang. Als ik zo'n trek ga doen ga ik met een gids mee of eventueel met een groepje met ervaring. Campingspullen moet ik dan ter plekke huren/kopen/lenen. Ik vind je reisverslagen overigens altijd wel heel tof, maar zelf zoiets alleen doen zie ik nog niet zo zitten.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 6 augustus 2017 @ 08:52:52 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_172940756
Als je niets erbij wilt kopen dan zou ik gewoon die hoge wandelschoenen die je al hebt meenemen, naast je sneakers. In jouw geval kun je ze meestal toch wel ergens achterlaten als je ze niet gebruikt dus er is nauwelijks een penalty om ze mee te nemen. En als je veel gaat wandelen in de bergen e.d. ga je er veel plezier aan beleven.

Als je echt het Amazone gebied in gaat zul je trouwens ook kaplaarzen nodig hebben, maar die kun je dan lokaal wel kopen voor weinig ($10 ofzo).

Wat betreft dat ik niet op slippers kan lopen bedoelde ik letterlijk, dus ook niet in hostels ;). Die dingen blijven gewoon niet aan mijn voeten zitten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_172941126
Heb afgelopen februari de trekking van 4 dagen gedaan in nationaal park Torres Del Paine. Niet gigantisch moeilijk maar je wilt zeker bij regenachtig weer toch iets meer ondersteuning en grip hebben dan een sportschoen. Je klimt wel een paar keer over rotsen, twee dagen lopen wel makkelijk. In Puerto Natales is overigens veel te koop en soms zelfs te huur, dus je zou eventueel dan pas andere schoenen kunnen halen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 6 augustus 2017 @ 11:22:50 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_172942762
De standaard trail in Torres del Paine is inderdaad voor het grootste deel een mooi pad wat je wel redt op sportschoenen (maar goede wandelschoenen zijn beter imo). Uitzondering is misschien de John Gardner pass als je het complete "O"-circuit loopt. Ikzelf liep daar flink door de sneeuw. Dat had ik niet op sportschoenen willen doen. Was wel in November trouwens (voorjaar daar - als je later gaat zal het beter worden).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_172955244
Dit zijn de schoenen die ik heb overigens:



Voor mountainbiken en andere sporten moet ik dan denk ik gewoon m'n sneakers aan doen?
pi_172977793
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 11:22 schreef SeLang het volgende:
De standaard trail in Torres del Paine is inderdaad voor het grootste deel een mooi pad wat je wel redt op sportschoenen (maar goede wandelschoenen zijn beter imo). Uitzondering is misschien de John Gardner pass als je het complete "O"-circuit loopt. Ikzelf liep daar flink door de sneeuw. Dat had ik niet op sportschoenen willen doen. Was wel in November trouwens (voorjaar daar - als je later gaat zal het beter worden).
De O is niks voor hem denk ik, dan moet je minimaal 2 nachten in eigen tent slapen. De W kan in lodges als je op tijd boekt.
pi_172979324
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 11:22 schreef SeLang het volgende:
De standaard trail in Torres del Paine is inderdaad voor het grootste deel een mooi pad wat je wel redt op sportschoenen (maar goede wandelschoenen zijn beter imo). Uitzondering is misschien de John Gardner pass als je het complete "O"-circuit loopt. Ikzelf liep daar flink door de sneeuw. Dat had ik niet op sportschoenen willen doen. Was wel in November trouwens (voorjaar daar - als je later gaat zal het beter worden).
Vooralsnog is het plan dat ik daar de eerste helft van november ben. Ik heb tot en met eind november om van Peru naar Patagonië te gaan. Of ik moet m'n baas bellen dat ik nog een maandje langer niet kom opdagen.

Of ik echt lange treks ga doen weet ik nog niet. Moet eerst ervaren hoe ik het vind. Het zou goed kunnen dat ik de Salkantay probeer en daarna alleen nog maar dag-hikes, maar misschien bevalt het zo goed dat ik meer meerdaagse treks ga doen. Geen idee eigenlijk. :P

Ben er wat schoenen betreft nog steeds niet uit. :X
pi_172979375
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 20:36 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Vooralsnog is het plan dat ik daar de eerste helft van november ben. Ik heb tot en met eind november om van Peru naar Patagonië te gaan. Of ik moet m'n baas bellen dat ik nog een maandje langer niet kom opdagen.

Of ik echt lange treks ga doen weet ik nog niet. Moet eerst ervaren hoe ik het vind. Het zou goed kunnen dat ik de Salkantay probeer en daarna alleen nog maar dag-hikes, maar misschien bevalt het zo goed dat ik meer meerdaagse treks ga doen. Geen idee eigenlijk. :P

Ben er wat schoenen betreft nog steeds niet uit. :X
Torres del Paine is voor 1 dag nauwelijks de moeite waard, zeker niet als je pech hebt met het weer en het heel mistig is.
  donderdag 10 augustus 2017 @ 20:29:29 #14
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_173048418
Ik had Teva schoenen gekocht voor Patagonie en de rest, dus echt voor hiken in Torres del Paine en de Inca Trail enzo.

Leken op deze:https://www.intersport.nl(...)MEAkYDSABEgI5Q_D_BwE

waterdicht, makkelijk aan en uit, comfy.
pi_173143496
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 20:29 schreef Smash-it het volgende:
Ik had Teva schoenen gekocht voor Patagonie en de rest, dus echt voor hiken in Torres del Paine en de Inca Trail enzo.

Leken op deze:https://www.intersport.nl(...)MEAkYDSABEgI5Q_D_BwE

waterdicht, makkelijk aan en uit, comfy.
Thanks voor de tip.

Ik ga denk ik toch maar zoiets kopen. De schoenen die ik heb zijn ook wel erg groot om in m'n backpack te krijgen. Het kan wel, maar ik ga toch liever wat lichter.

Iemand tips voor een goede winkel? Ik ben een paar keer bij Bever geweest. Daar hebben ze goed spul, maar het is wel gruwelijk duur. :X
pi_173143572
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 20:38 schreef opperkleurder het volgende:

[..]

Torres del Paine is voor 1 dag nauwelijks de moeite waard, zeker niet als je pech hebt met het weer en het heel mistig is.
Ik bedoelde vooral, ik zie wel. Ik ga geen lange tochten doen als blijkt dat ik er niets aan vind. :P

Maar vooralsnog ben ik wel van plan om bij Machu Picchu en Torres del Paine een meerdaagse trail te lopen.
  maandag 21 augustus 2017 @ 20:43:59 #17
470743 Curiousss
Kijkt zijn ogen uit&#12855
pi_173308384
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 19:47 schreef Schuifpui het volgende:
Binnenkort ga ik voor een paar maanden op reis. Ik heb alleen een enkeltje Lima gekocht tot nu toe, maar ben van plan om in ca. 3 maanden van Peru via Bolivia naar Patagonië te reizen.

In Peru en Bolivia wil wat stukjes van de Amazone meepakken, maar verder zit ik voornamelijk in de bergen. Ik ben van plan veel natuur te bekijken en wil ook wat langere hikes doen, wellicht ook een paar meerdaagse hikes. Dat wordt voor mij de eerste keer. Verder wil ik ook andere activiteiten zoals mountainbiken, raften, etc gaan doen. Uiteraard kom ik ook in steden voor wat cultuur en een beetje stappen. Temperaturen kan van alles zijn, maar ik verwacht de meeste delen niet veel warmer dan 15C en 's nachts soms ook onder het vriespunt.

Nu twijfel ik wat voor schoenen ik mee moet nemen. Tijdens mijn korte backpackreis in Brazilie en een stukje Argentinië had ik sportschoenen, sneakers en slippers mee. Toen waren de temperaturen voornamelijk 25 - 35 graden, op Buenos Aires na waar het ook een paar keer 15 graden was. Tijdens een road trip door Zuidwest VS had ik sneakers, slippers en zware, hoge wandelschoenen (categorie B denk ik) mee. Dat was midden in de winter met veel sneeuw in de Rockies. Toen was gewicht echter niet zo'n punt omdat we alles met de auto deden.

Wat zouden jullie aanraden om mee te nemen voor de reis die ik wil maken? Zouden jullie die wandelschoenen wel of niet mee nemen en wat is een goed alternatief? Voor Patagonië zijn sportschoenen niet warm genoeg en vooral niet waterdicht. Met dingen als mountainbiken zijn die wandelschoenen weer niet echt handig. Ik hoop qua gewicht onder de 13-14kg te blijven.
Ik heb in Peru alles op sneakers gedaan. Ga je de Jungle in dan zou ik zeker wandelschoenen meenemen. Machu Piccu en Colca kan makkelijk op sneakers. Overigens loopt bijna elke toerist op wandelschoenen. In Peru kan je ook wandelgear van The North face kopen(jasjes, broeken etc), heel goedkoop.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')