abonnement Unibet Coolblue
pi_172827037
Hoi!

Ik heb deze vraag al geprobeerd te stellen op klusidee, je kunt hem daar dus ook gezien hebben ;). Maar wellicht levert fok nog nieuwe inzichten op :)

Ik heb een uitkragend balkon dat door de vorige eigenaar is verwaarloosd. Kortom, er moet iets aan gebeuren om betonrot te voorkomen. Ik heb met een accumachine en een steenboor een paar gaten geboord in de bovenkant tot +/ 3-4 cm diep. Dit gaat makkelijk, daarna lukt het niet meer. De bovenste laag klinkt ook hol. Klop ik onderop de betonplaat vanaf de onderkant klinkt het dof en massief.





Nu lijkt me dit dus zandcement, de bovenste 3-4 cm en ik denk dat ik het daarmee straffeloos kan weghalen. Mijn plan is de toplaag uithakken, en een nieuwe zandcementlaag op afschot erop smeren. Daarna coaten en dan kan het er weer even tegen.

Het alternatief zou zijn een EPDM dak erop maken. Ik kom er nooit, het balkon heeft puur estetische waarde. Maar ik vraag me af of het verstandig is dat op een al hol klinkende laag te maken. Ik kan het ballasten met grind. Een zinken deklijst met een houten booiboord werkt het dan af aan de voorkant. Dat maak het qua aanzicht ook wel een stukje fraaier. Het beton heeft de neiging vuil aan te trekken. Het ziet er eigenlijk bij alle huizen van hetzelfde type al snel onverzorgd uit.

Heeft iemand ervaring met soortgelijke problematiek? Of nog tips hoe ik zeker kan zjin dat de bovenste 3-4 cm geen constructieve waarde hebben? Zelf heb ik al bedacht:

- Ik kom geen ijzer tegen
- Het is zanderig
- Ik kom geen kiezels tegen

Op klusidee had ik al de tip gekregen om een metselaar te laten kijken, alleen moet je die wel toevallig één kennen..

Alvast bedankt voor het meedenken!
  PR/Manusje van alles dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:40:26 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_172827850
Losse delen verwijderen, desnoods egaliseren en dan een mooie PU coating d'r op. Het slaat echt nergens op om 4 cm van je balkon te slopen of om er EPDM op te gooien om er ineens een dak van te gaan maken.

Is de wapening van het balkon al aan het oxideren?

PS een overzichtsfoto van je balkon zou welkom zijn.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_172828518
quote:
11s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 12:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Losse delen verwijderen, desnoods egaliseren en dan een mooie PU coating d'r op. Het slaat echt nergens op om 4 cm van je balkon te slopen of om er EPDM op te gooien om er ineens een dak van te gaan maken.
Exact. Even aangenomen dat de wapening nog in orde is, de gaten herstellen en een degelijke afwerklaag over de bestaande zandcementlaag maken. Iets met EPDM kan over een glad oppervlak, maar niet over een ruwe betonlkaag. DA's geen porem.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172828765
quote:
11s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 12:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Losse delen verwijderen, desnoods egaliseren en dan een mooie PU coating d'r op. Het slaat echt nergens op om 4 cm van je balkon te slopen of om er EPDM op te gooien om er ineens een dak van te gaan maken.

Is de wapening van het balkon al aan het oxideren?

PS een overzichtsfoto van je balkon zou welkom zijn.
quote:
Exact. Even aangenomen dat de wapening nog in orde is, de gaten herstellen en een degelijke afwerklaag over de bestaande zandcementlaag maken. Iets met EPDM kan over een glad oppervlak, maar niet over een ruwe betonlkaag. DA's geen porem.
De meningen zijn duidelijk, bedankt :) Een coating heeft ook mijn voorkeur. De wapening is nog in orde, ik zie nergens scheuren of roestplekken. Er is één klein plekje waar een stukje uit is aan de voorkant. Hier moet ik inderdaad de wapning ontroesten en herstellen met Wapex 501 oid.

Hier nog wat meer fotomateriaal:





Het kan zijn dat alleen allerbovenste laag het holle geluid veroorzaakt. Hebben jullie een idee hoe die te verwijderen? Hakken gaat lastig heb ik gemerkt. Wellicht met een komschijf slijpen? Volgens mij is dit afgepapt met cement, het is echt knetterhard!

Zoals je ziet zit er op de rand van het balkon ook al 3-4 lagen bestaande coating. Die moet ik er ook vanaf zien te krijgen.

Ik had het idee om de 3-4 cm te verwijderen om daarmee ruimte te maken voor een zandcement uitvlaklaag. Een dunne laag zandcement gaat niet goed hechten. Of is er een beter middel dan zandcement hiervoor?

[ Bericht 6% gewijzigd door tux87 op 01-08-2017 13:33:26 ]
pi_172829631
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 13:24 schreef tux87 het volgende:
Het kan zijn dat alleen allerbovenste laag het holle geluid veroorzaakt. Hebben jullie een idee hoe die te verwijderen? Hakken gaat lastig heb ik gemerkt. Wellicht met een komschijf slijpen? Volgens mij is dit afgepapt met cement, het is echt knetterhard!
Gewoon laten zitten. Slechte lagen coating (ik denk e.o.a. bouwmarktbetonverf btw), met een staalborstel verwijderen. Als alles afgeschraapt is, met een zachte borstel het stof verwijderen (of met perslucht) en dan coaten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172829709
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 14:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Gewoon laten zitten. Slechte lagen coating (ik denk e.o.a. bouwmarktbetonverf btw), met een staalborstel verwijderen. Als alles afgeschraapt is, met een zachte borstel het stof verwijderen (of met perslucht) en dan coaten.
Ik zit een beetje met het feit dat het hol klinkt... Als ik er dan een dure coating opsmeer zou het balen zijn als het over een paar jaar loslaat (inclusief afwerklaag). Ik denk aan een saneringsfrees om de bovenste laag eraf te halen zodat we op 'gezond' materiaal zitten
  PR/Manusje van alles dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:06:44 #7
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_172829725
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 14:06 schreef tux87 het volgende:

[..]

Ik zit een beetje met het feit dat het hol klinkt... Als ik er dan een dure coating opsmeer zou het balen zijn als het over een paar jaar loslaat (inclusief afwerklaag). Ik denk aan een saneringsfrees om de bovenste laag eraf te halen zodat we op 'gezond' materiaal zitten
Maar de onderlaag is toch keihard? waarom zou je je dan zorgen maken.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_172829798
quote:
11s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 14:06 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Maar de onderlaag is toch keihard? waarom zou je je dan zorgen maken.
De onderlaag = beton. Klop ik van onderen op het balkon slaat het dood. Massief dus.
Klop ik aan de bovenkant op het balkon klinkt het hol. Op de plekken waar ik de toplaag eraf heb gehakt klinkt het minder hol. Het is niet overal maar er zijn slechte plekken. Ik denk dus dat de bovenste laag hier en daar vocht is gaan opnemen en los is gelaten van het beton. Daar zit ik een beetje mee. Ik wil het eigenlijk goed aanpakken :)
pi_172829891
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 14:06 schreef tux87 het volgende:
Ik zit een beetje met het feit dat het hol klinkt... Als ik er dan een dure coating opsmeer zou het balen zijn als het over een paar jaar loslaat (inclusief afwerklaag). Ik denk aan een saneringsfrees om de bovenste laag eraf te halen zodat we op 'gezond' materiaal zitten
Ik geef 't op.......
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172830044
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 14:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik geef 't op.......
Ik niet ;). Je advies en meedenken wordt gewaardeerd. Ik denk dat je gelijk hebt met de bouwmarkt betonverf. Gezien de verdere staat van onderhoud zal het wel zeer minimaal zijn wat er aan gedaan is. Ik heb een schroevendraaier gepakt, en met de achterkant geklopt. Verder naar het huis toe (waar geen vocht komt, vanwege de dakoverstek erboven) klinkt het massief. Maar juist daar waar water komt niet. Daar klinkt het gewoon hol. Dat lijkt me niet de bedoeling?

Ik ken de eigenschappen van dit soort coatings niet goed genoeg, maar als er vocht in de bovenste laag is getrokken loop ik dan geen risico op losvriezen oid? Het klinkt een beetje voor mij als over rot hout heenverven. Dat gaat een paar jaar goed, maar niet lang. Ik wil coaten met Wapex 647. Met primer en al zit je zo op 300 euro. Dat vind ik het waard, mits het dan ook een jaar of 5-7 blijft zitten :)
pi_172834474
- Eerst eens een hogedrukreiniger er op.
- Loszittende delen en slecht hechtende coating verwijderen.
- Wapening die bloot ligt ontroesten en behandelen.
- Oneffenheden en gaten opvullen.
- Opnieuw coaten.
pi_172834611
Je kunt beter een epoxycoating gebruiken dat is waterdicht en een stuk goedkoper. Neem dan geen watergedragen want die gaan maar 10 jaar mee.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:09:01 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172834809
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 14:19 schreef tux87 het volgende:
Ik ken de eigenschappen van dit soort coatings niet goed genoeg
Epoxycoating die flexibel blijft erop.. en het liefst eentje die lekker vloeibaar is.. dan stroomt het vanzelf naar evt holle plekken.. En krijg je ooit vorstschade dan blijft de epoxy heel..
  PR/Manusje van alles dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:29:59 #14
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_172835191
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 14:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik geef 't op.......
ik zou injecteren met goud en een toplaag met diamantslijpsel bezanden.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_172835506
Bedankt voor de tips! Goede argumenten voor epoxy. Zit hier nog veel verschil in qua merk?
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:45:18 #16
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172835559
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 18:43 schreef tux87 het volgende:
Bedankt voor de tips! Goede argumenten voor epoxy. Zit hier nog veel verschil in qua merk?
Gewoon bij een goede zaak (professioneel, geen consumentenzaak) laten adviseren.. Goed spul is niet goedkoop, maar je wou het goed aanpakken..
pi_172836339
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 18:45 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Gewoon bij een goede zaak (professioneel, geen consumentenzaak) laten adviseren.. Goed spul is niet goedkoop, maar je wou het goed aanpakken..
Precies, prijs is niet het belangrijkste criteria. Ik ga advies inwinnen hierover. Iedereen bedankt voor het meedenken, ik zal het resultaat hier delen :)
pi_172836643
Geen watergedragen epoxy nemen want dat gaat maar 10 jaar mee.

Deze kun je buiten goed als primer gebruiken (3l 99euro) en met iedere verf afwerken. Dan heb je een echte industriėle oplossing.

https://www.mrboat.nl/epo(...)-vloersysteem-grijs/
http://www.skipperslinebe(...)ri-epofond-am-9.html
pi_172836748
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 19:27 schreef machtpen het volgende:
Geen watergedragen epoxy nemen want dat gaat maar 10 jaar mee.

Deze kun je buiten goed als primer gebruiken (3l 99euro) en met iedere verf afwerken. Dan heb je een echte industriėle oplossing.

https://www.mrboat.nl/epo(...)-vloersysteem-grijs/
http://www.skipperslinebe(...)ri-epofond-am-9.html
Kijk dat is het soort chemisch tuig wat ik zocht ;) Bedankt voor de tip!
pi_172840303
quote:
9s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 18:29 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
ik zou injecteren met goud en een toplaag met diamantslijpsel bezanden.
Een platina korstje langs de randen...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')