abonnement Unibet Coolblue
pi_172780000
Beste mensen,

In ons nieuwbouwhuis komt op iedere verdieping (begane grond, eerste verdieping + zolderverdieping) vloerverwarming te liggen. In de technische omschrijving staat hierover het volgende:
“De temperatuur wordt geregeld middels een analoge kamerthermostaat in de woonkamer. De overige ruimten kunnen AAN/UIT gezet worden op de verdeler”.

Het lijkt ons handig om de verwarming per ruimte te kunnen regelen (op zolder hoeft verwarming bijv. niet altijd aan te staan).

De aannemer biedt hiertoe de volgende meerwerk-optie:
“Het aanbrengen van een ruimtethermostaat per verblijfsruimte om de vloerverwarming onafhankelijk (per ruimte) te regelen. Alle ruimten moeten worden voorzien van ruimtethermostaten”. Prijs (voor 7 ruimten): ¤2.330.

Nu zagen wij op internet dat er ook allerlei soorten systemen zijn waarmee je vloerverwarming per kamer kunt regelen. Zoiets bijv. https://www.smarthomesupply.nl/smarthome/slimme-vloerverwarming. Dat lijkt een stuk goedkoper te zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit iets wat we inderdaad achteraf zouden kunnen aanschaffen (en werkt het dan even goed), of is het verstandiger om het direct via de aannemer te regelen?

De aannemer weigert (uiteraard) om ons uit te leggen wat voor systeem zij aanleggen/wat zij precies doen als we kiezen voor de meerwerk-optie.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
pi_172780217
Je zou voor het Evo Home systeem van Honeywell kunnen kiezen.
Aan de andere kan, het is een nieuwbouwhuis, die zijn erg goed geisoleerd dus relatief weinig warmte verlies.
Ik zou er eens een gaan wonen en een winter kijken hoe het gaat.
De zolder kun je dan gewoon wat ''knijpen'' op de verdeler bijvoorbeeld, als het goed is regelt de aannemer het zelf ook al in.

En reden voor de simpele thermostaat bij oplevering is omdat je die eigenlijk niet gebruikt, je stelt hem in op de gewenste temperatuur en vervolgens doe je er niets meer mee, ook geen nachtverlaging.
Hooguit als je in de winter op vakantie gaat.

Het kan sowieso achteraf worden geïnstalleerd door servomotoren op de kranen van de VV unit.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  Moderator zondag 30 juli 2017 @ 13:46:53 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172782286
Gaan wij niet doen. Allereerst heb ik in de zomer sowieso al geen verwarming op de slaapkamer, behalve de badkamer. In de winter beetje aanzetten.

Je hebt immers een verdeelpunt (wij bij de trap) waar je per kamer de kranen kan afsluiten of gewoon deels kan afsluiten. Zolang het beneden maar lekker aangenaam is vind ik het zelf geen punt dat het boven wat frisser kán zijn.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 30 juli 2017 @ 14:04:58 #4
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_172782758
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 12:15 schreef Pinaylies het volgende:
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit iets wat we inderdaad achteraf zouden kunnen aanschaffen (en werkt het dan even goed), of is het verstandiger om het direct via de aannemer te regelen?
Geen ervaring mee, maar in de regel is het goedkoper om de vloer casco op te laten leveren en het zelf uit te laten voeren. Een beetje aannemer zit er met een marge van minimaal 35% tussen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  Moderator zondag 30 juli 2017 @ 14:27:42 #5
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172783692
W
quote:
14s.gif Op zondag 30 juli 2017 14:04 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Geen ervaring mee, maar in de regel is het goedkoper om de vloer casco op te laten leveren en het zelf uit te laten voeren. Een beetje aannemer zit er met een marge van minimaal 35% tussen.
Wanneer je de keuze hebt wel. Maar tegenwoordig wordt die keuze redelijk opgelegd. Wij hebben geen gas in ons te bouwen huis en daarom standaard met een warmte win systeem met vloerverwarming.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 30 juli 2017 @ 15:43:00 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_172786160
Ik zou zelf denken dat je in elke ruimte een thermostaat kraan in je vloer verwarming loop moet kunnen zetten zoals je ook bij een radiator doet. Je moet dan wel 1 lusje naar een handige plek voor die knop doen per streng die die ruimte verwarmt.
  Moderator zondag 30 juli 2017 @ 16:08:22 #7
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172786922
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 15:43 schreef TR08 het volgende:
Ik zou zelf denken dat je in elke ruimte een thermostaat kraan in je vloer verwarming loop moet kunnen zetten zoals je ook bij een radiator doet. Je moet dan wel 1 lusje naar een handige plek voor die knop doen per streng die die ruimte verwarmt.
Bij ons komt dat volgens de bouwer centraal bij de trap. Zal ongetwijfeld bij TS ook ergens zitten. Daarmee kan je dan eea afknijpen zoals de bouwer het vertelde. Wij twijfelden ook over het systeem maar dat gaf de doorslag om het niet te doen
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 30 juli 2017 @ 17:34:27 #8
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_172788612
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 16:08 schreef Renesite het volgende:

[..]

Bij ons komt dat volgens de bouwer centraal bij de trap. Zal ongetwijfeld bij TS ook ergens zitten. Daarmee kan je dan eea afknijpen zoals de bouwer het vertelde. Wij twijfelden ook over het systeem maar dat gaf de doorslag om het niet te doen
Ik doelde op die kranen echt in elke kamer. TS lijkt per kamer te willen regelen en dan moet je in elke ruimte een eigen thermostaat kraan. Kosten daarvan lijken mij circa 100,- per kamer
pi_172788690
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2017 17:34 schreef TR08 het volgende:

Ik doelde op die kranen echt in elke kamer. TS lijkt per kamer te willen regelen en dan moet je in elke ruimte een eigen thermostaat kraan.
Bedoel je een soort RTL ventiel/kraan? En die plaats je in de aanvoer richting verdeler?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172788769
Klipper lokken die zit in de distributie geloof ik?

quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 21:45 schreef klipper het volgende:



[ Bericht 80% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2017 18:31:53 ]
  zondag 30 juli 2017 @ 17:46:27 #11
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_172788884
quote:
14s.gif Op zondag 30 juli 2017 14:27 schreef Renesite het volgende:
W

[..]

Wanneer je de keuze hebt wel. Maar tegenwoordig wordt die keuze redelijk opgelegd. Wij hebben geen gas in ons te bouwen huis en daarom standaard met een warmte win systeem met vloerverwarming.
Ja, maar dat is natuurlijk wel iets heul anders ;)
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_172788941
quote:
14s.gif Op zondag 30 juli 2017 14:27 schreef Renesite het volgende:
W

[..]

Wanneer je de keuze hebt wel. Maar tegenwoordig wordt die keuze redelijk opgelegd. Wij hebben geen gas in ons te bouwen huis en daarom standaard met een warmte win systeem met vloerverwarming.
In de zomer omkeerbaar?
  Moderator zondag 30 juli 2017 @ 17:54:37 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172789083
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 17:49 schreef john2406 het volgende:

[..]

In de zomer omkeerbaar?
Ze koelen niet nee.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_172789189
quote:
9s.gif Op zondag 30 juli 2017 17:54 schreef Renesite het volgende:

[..]

Ze koelen niet nee.
Half dus, niet zo hoog van de toren blazen dus dan!
pi_172790530
Dank voor jullie reacties. Onze woning wordt standaard opgeleverd met vloerverwarming. Daar hebben wij inderdaad geen keuze in.

Vervelende is alleen dat de aannemer niet wil zeggen hoe de vloerverwarming gelegd gaat worden en of het inderdaad mogelijk zal zijn om iedere kamer apart aan/uit te zetten op de verdeler, of dat meerdere ruimtes aan elkaar gekoppeld zullen zijn. Hij wilt zelfs niet zeggen of aan/uitzetten per etage kan. Tegelijkertijd claimt de aannemer dat de mogelijkheid om temperatuurregeling achteraf te regelen afhankelijk is van hoe de vloerverwarming gelegd gaat worden...

Wij twijfelen echter of dit wel klopt, want het zou niet de eerste keer zijn dat we worden voorgelogen door de aannemer...

We hoeven op zich niet echt een thermostaat in iedere kamer te hebben, maar zoals ik hierboven al aangaf hoeft de verwarming op zolder niet altijd aan te staan. Hetzelfde geldt voor de slaapkamers. Maar we zouden het wel weer fijn vinden als we bijv. de verwarming op de werkkamer boven aan kunnen zetten. Het lijkt ons alleen zonde van de energie als de verwarming dan meteen in alle ruimtes boven aanstaat...
pi_172790807
Het is jouw huis. Vraag een kopie van alle (werk)tekeningen en bestekken.

Ben je zelf opdrachtgever of gaat het via een projectontwikkelaar?

Hoe dan ook lijkt de vage houding van de aannemer er op dat hij graag een slaatje wil slaan uit het meerwerk.
pi_172791285
Dat laatste sowieso... De aannemer presteerde het ook al om bijna 9000 te vragen voor een schuifpui.

het gaat via een projectontwikkelaar. We hebben al eerder om werktekeningen en bestekken gevraagd, maar de aannemer zei dat die niet verstrekt worden. We hebben alleen de "verkooptekeningen". Technische details ontbreken daar dus op. Maar misschien moeten we er nog maar een keer naar vragen. Het lijkt mij toch dat we daar recht op zouden moeten hebben.. Het is tenslotte inderdaad ons huis.
pi_172795430
Een standaard verdeler is praktisch altijd voorzien van een thermostaatkraan per lus, daar kan je een servomotor op monteren.
Een lus zit ongeveer tussen de 90-120 meter slang op, en dit is bij hoofdverwarming 9-12 m2.
Als de vloerverwarming wordt aangelegd dan houden ze er rekening mee dat ze de lussen per ruimte houden.
Er wordt ook een legplan gemaakt en dat moet jij kunnen inzien, dit is een soort tekening met waar alle leidingen lopen en op welke groep deze aankomen.

Dat ziet er ongeveer zo uit:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 31 juli 2017 @ 09:57:12 #19
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_172801505
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 17:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Bedoel je een soort RTL ventiel/kraan? En die plaats je in de aanvoer richting verdeler?
Ik bedoel gewoon een thermostaat kraan die je normaal ook op radiatoren gebruikt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')