abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172755696
Ik heb een hoek in de tuin die maar heel weinig zon krijgt. Ik zou er graag iets mooiers en practischers van maken dan de treurnis die het nu is. Idealiter wordt het een beetje een natuurlijke tuin met veel eetbare planten/struiken die niet ieder jaar gezaaid/geharkt enzovoort moet worden. Het is dus een best vochtige hoek met weinig direct zonlicht. Er staat in de verre hoek al een boom met veel rottend hout/en compost eromheen. En verder zijn er nog wat stompen van omgehakte bomen die niet zijn verwijderd. Het hoeft niet een netjes ogende tuin te worden, daar heb ik al de zonnige kant van mijn tuin voor. Maar iets mooiers dan wat het nu is zou fijn zijn, liefst eetbaar of mooie bloemen, of allebei.

Na een tijdje googlen heb ik dit op mijn lijstje:


Braam
Munt
Hosta
Hellaborus
Oost-indische kers
Tijger lelie
Wasabi

Zijn er nog groengevingerde fokkers met goed advies of tips?
pi_172756769
Hortensia, Rodondendron, Varens, bepaalde grassen
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_172757036
Braam is onkruid dat gaat woekeren. En je kan je afvragen hoe lekker de vruchten zijn als ze geen zon krijgen. Dan kan je beter gaan voor de Japanse wijbes. Die maakt slechts enkele scheuten per seizoen aan (waar hij het jaar erop op bloeit, dus je moet er een paar laten staan) en de besjes zijn heerlijk en smaken ook prima als ze nog iets zuur zijn.

Munt is onkruid dat gaat woekeren. Munt gaat in één seizoen van 10cm naar een meter doorsnee, met allemaal ondergrondse uitlopers.

Oost-Indische kers is een prachtige plant, maar geef hem niet de kans om uit te zaaien, want dan heb je het jaar erop de hele tuin ermee vol staan. De bloemen en jonge bladeren zijn lekker in een salade. Peperig als rucola, maar dan iets scherper.

Lelies hebben wel graag wat zon. Dan kan je wellicht beter voor een iris gaan. Die vind natte voeten ook niet zo erg. Een iris kan zich wel behoorlijk uitzaaien, maar dat is een kwestie van de bloem koppen als hij is uitgebloeid.

Wasabi wil graag heel natte voeten en groeit meestal meer in moeras of in ondiep, stromend water.

Verder ben ik het eens met halfway. Hortensia's kunnen prima in schaduw en op vochtige grond. Sterker nog, die vinden wat vocht in de grond heel prettig. En varens doen het eigenlijk altijd goed in de schaduw en zijn gewoon heel aantrekkelijke planten.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')