abonnement Unibet Coolblue
pi_172732319
Na het inbouwen van een versterker heb ik een irritante ruis over de speakers.
Ik ben al wat geholpen door sounddragon maar ik hoop op deze manier nog wat meer adviezen te krijgen omdat ik er niet uit kom. Ik wil ook vooral begrijpen waar het vandaan komt (en hoe dat ik daar zeker van kan zijn).

Het verhaal, de Mini heeft standaard geen geweldig geluid, de radio (HU) is gefabriceerd door Alpine en zou redelijk goed moeten zijn, de boxen zijn van slechte kwaliteit.
Dus nieuwe boxen en een versterker leek me een goed idee, nu helaas niet meer.

De radio heeft geen RCA dus ik gebruik de speaker output, maar dit is waardeloos op het moment.

Het probleem:
Op het moment dat de radio aan gaat gaat de versterker ook aan en hoor je ruis over de speakers.
Zelfs met de versterker "volume" helemaal teruggedraaid hoor ik nog ruis, het wordt erger als ik de versterker meer volume geef.

Aansluiting:
speaker level output naar versterker
remote kabel afgetapt van de remote antenne output (ik heb ook een remote antenne dus ze zitten samen op die kabel)

Ruis:
1. Motor aan/uit / verhoogd toerental geeft geen verschil dus het is geen dynamo ruis.
2. Radio uit, ruis aanwezig (versterker blijft ook nog een tijdje aan?)
3. Als ik op de rem trap word de ruis 'harder' / anders?
4. Losse aarde kabel op de radio behuizing maakt niets uit.

Geen ruis:
1. high level input uit de versterker: ruis helemaal weg.
2. stekker uit radio: ruis weg (maar ik besef nu pas dat dan ook de versterker uit gaat. dus dit is een slechte check...)

Heb ik een slechte versterker? is het misschien de 'remote' in combinatie met de antenne.

Wat kan ik nog doen om het probleem te vinden:
1. remote afkoppelen en directe + op de remote?
2. kabels los aan de radio los koppelen met remote overbrugging
3. Boxen direct aan de radio (zonder versterker)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  vrijdag 28 juli 2017 @ 10:48:18 #2
180174 Diemux
People vs Me
pi_172732835
Maar je hebt dus een High-low filter tussen de speaker uit van je radio naar de line in van de amp? Die is wel van een beetje kwaliteit of is dat zo'n 5 euro ding?
pi_172732984
Ik gebruik geen high low filter, de versterker heeft 'high' inputs dus daar zit ik direct op.

Ik ga er vanuit dat de versterker hier dus zelf een filter voor heeft waarom zitten de aansluitingen er anders op.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  zaterdag 29 juli 2017 @ 12:30:03 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172757162
Waarom ga je nou een nieuw topic openen?

Ik had het aardig uitgelegd in je andere topic toch?

En watgeburt met het voornemen om een fatsoenlijke radio te kopen?

Je hebt nu een radio die van zichzelf ruis maakt in het midfrequent, dat versterkt hij, dat komt uit je speakeruitgangen, dat ga je nóg een keer versterken met je versterker.
Waarom denk je dat radioproducenten de pre-out hebben geïntroduceerd?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_172760207
Dit dus idd Sounddragon, en zo te horen geen shielded cables gebruikt omdat er signaal opgepikt word van de remlichtbekabeling.
pi_172764394
Wat voor kabel zit er tussen de headunit en de versterker?

Je zou het met een twisted pair kunnen proberen, zoals een UTP of STP

Het ruist ook met de headunit uit, dus zou ook pickup van de kabels kunnen zijn.
.
pi_172840578
Heb je niet gewoon een aardlus?
pi_172846841
Ik ben gewoon te nieuwsgierig en ik wil eerst weten waar het nu precies vandaan komt. Want zonder versterker is er helemaal geen (hoorbare) ruis.

Ik ben er ondertussen ook achter dat het geluid wordt veroorzaakt door de verlichting in combinatie met de versterker. Inclusief een lichte dynamo ruis omdat het mee gaat met de toeren. Zelf de knipperlichten hoor je nu over de speakers.

Wat ik gewoon raar vind is dat als ik de kabels doorverbind maar de versterker er tussenuit laat (dus zelfde kabels op dezelfde plek) dan is er totaal niets van de ruis hoorbaar. Ook niet als ik de radio harder zet 'zonder muziek'.
Maar met de versterker aan, lampen uit is er bijna niets van hoorbaar, lampen aan en je hoort het, remlicht erbij en het wordt echt irritant.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  woensdag 2 augustus 2017 @ 13:18:37 #9
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172851960
Je had nog steeds in je oude topic verder gekund maar ok; wat voor merk tulpkabels heb je ertussen? En hoe lopen die naar achteren? Zéker als je cheapo's hebt, wil je die dingen niet in de buurt van kabelbomen hebben liggen. Elektriciteit maakt een veld om je kabel, en als je binnen dat veld een niet fatsoenlijk afgeschermde audiokabel neergooit hoor je dat dus.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')