abonnement Unibet Coolblue
pi_172611578
quote:
Blokker liep vroeger voorop met rages of trends, maar in de loop van de tijd is het concern die positie verloren en is er branchevervreemding opgetreden bij één van de grootste winkelketens van Nederland.
Dit vertelt Richard Otto, auteur van het boek Blokker: Huishoudwinkel in crisistijd, dat hij samen met journalist Bas Nieuwenhuijsen schreef.

Gevraagd naar een verklaring voor de malaise bij het concern wijst ook hij op de groei van online verkopen, waar Blokker niet in uitblinkt, en de concurrentie van budgetketens zoals Action. Maar hij merkt verder op dat veel van de producten van Blokker simpelweg bij andere ketens te koop zijn.

"Bij Albert Heijn kun je al een groot deel van het assortiment van Blokker kopen, bijvoorbeeld koffiekopjes. En ook bij Karwei kun je broodroosters kopen en bij de Gamma heb je gewoon woonaccessoires. Dat waren vroeger spullen waar je voor naar de Blokker ging."

Action en online
"Het gaat niet alleen om de Action of online. Het is een veel breder verhaal, denk ik. Dat is iets wat je weinig hoort. De meeste redenen zijn al genoemd. Er werd eigenlijk bij Jaap Blokker al te weinig geïnvesteerd in de winkels, bijvoorbeeld in de inkoopsystemen."

"Het is eigenlijk ook raar dat ze de concurrentie met de Action niet aangingen. Terwijl ze de spullen eigenlijk uit dezelfde fabriek haalden. Dat geeft ook aan hoeveel geld Blokker heeft verdiend in het verleden, want die pakten natuurlijk een veel grotere marge dan Action."

In maart verliet het laatste familielid de bedrijfstop van het concern. De 71-jarige Albert Blokker, kleinzoon van oprichter Jacob Blokker trad terug als commissaris bij het retailbedrijf. Daarmee was er voor het eerst in honderdtwintig jaar geen lid van de familie Blokker in de bedrijfstop.

Otto, die ooit in de publiciteit kwam met een plan om de merknaam V&D over te nemen, verbaast zich erover dat Blokker er nooit voor gekozen heeft om de concurrentie aan te gaan met Action.

Rages en trends
"Vroeger was Blokker altijd een bedrijf dat voorop liep in rages en trends." Otto verwijst naar de skippybal, de Rubiks kubus en de jojo. "Daar waren zij altijd de eerste mee en dat is nu niet meer het geval. Je ziet het met die spinners. Die worden overal verkocht. Daar loopt Blokker niet meer voorop in ieder geval."

"Bij Blokker was altijd het idee dat je goedkoop je dingen kon kopen en waar ze ook nog goede spullen hadden. Die goede spullen hebben ze nog steeds, maar schuursponsjes kun je bijna niet meer vinden. En dan gaan mensen niet meer dagelijks naar de Blokker, zoals ze naar de supermarkt gaan."

Moederbedrijf Blokker Holding maakte in mei bekend tweehonderd winkels te gaan sluiten van Blokker en Marskramer en 1.900 banen te schrappen bij de winkelketens. Alle winkelformules gaan in de verkoop. Door zich op één formule te richten, Blokker, moet het concern sneller gaan inspelen op veranderende wensen van de consument.

Snelheid
Otto zegt verrast te zijn over de snelheid waarmee Blokker deze maatregelen besloot door te voeren. "Dat zie je niet vaak bij bedrijven. Die nemen vaak toch wel te laat beslissingen of ze laten het heel langzaam weglopen."

"Het liet ook wel zien hoe hoog de nood was. Qua reorganiseren kun je niet zeggen dat de stappen verkeerd zijn. Of het voldoende is, is de vraag. Ik denk wel dat ze blijven bestaan, maar niet in de vorm zoals we die kennen waarbij je in elk dorp of stad een Blokker hebt."
http://www.nu.nl/economie(...)-al-bij-ah-koop.html

Zullen we Nederland Walmart toestanden krijgen? Dus een supermarkt die niet alleen eten verkoopt maar ook kleding en apparatuur?

Nu zie je al bij de ah xl (Jumbo's) dat er keukens in staan en en dvd's te koop zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door 6star6lord6 op 23-07-2017 01:01:26 ]
pi_172611614
quote:
Op zondag 23 juli 2017 00:53 schreef 6star6lord6 het volgende:
Blokker liep vroeger voorop met rages of trends
pi_172611719
quote:
6s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:55 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
als je 16 bent weet je dit idd niet :')
pi_172611747
quote:
Op zondag 23 juli 2017 01:02 schreef CarltonBanks het volgende:
Als je 16 bent weet je dit idd niet :')
Als je 46 bent, blijkbaar ook niet. :?
pi_172611908
quote:
6s.gif Op zondag 23 juli 2017 01:04 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Als je 46 bent, blijkbaar ook niet. :?
iets met welke steen
pi_172611923
quote:
Op zondag 23 juli 2017 01:16 schreef CarltonBanks het volgende:
Iets met welke steen.
Ik ben man. Wellicht dat dát nog een verzachtende omstandigheid is ?
  zondag 23 juli 2017 @ 01:35:55 #7
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_172612080
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:53 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/economie(...)-al-bij-ah-koop.html

Zullen we Nederland Walmart toestanden krijgen? Dus een supermarkt die niet alleen eten verkoopt maar ook kleding en apparatuur?

Nu zie je al bij de ah xl (Jumbo's) dat er keukens in staan en en dvd's te koop zijn.
dan hoef ik in ieder geval niet 600 onnozele winkels in
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_172612136
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:53 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/economie(...)-al-bij-ah-koop.html

Zullen we Nederland Walmart toestanden krijgen? Dus een supermarkt die niet alleen eten verkoopt maar ook kleding en apparatuur?

Nu zie je al bij de ah xl (Jumbo's) dat er keukens in staan en en dvd's te koop zijn.
Neuh, want daar is vrijwel geen supermarkt groot genoeg voor. En voor zulke enorme supermarkten is er ook geen ruimte omdat detailhandel niet wordt toegestaan op industrieterreinen.
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_172612203
Ik kocht mijn tamagotchi ooit bij de blokker.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_172612283
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 01:49 schreef superniger het volgende:
Ik kocht mijn tamagotchi ooit bij de Blokker.
Dankzij jou heb ik nu dit nummer in mijn hoofd:


}:|
pi_172612494
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:53 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/economie(...)-al-bij-ah-koop.html

Zullen we Nederland Walmart toestanden krijgen? Dus een supermarkt die niet alleen eten verkoopt maar ook kleding en apparatuur?

Nu zie je al bij de ah xl (Jumbo's) dat er keukens in staan en en dvd's te koop zijn.
Een soort van hypermarkets? Is al in de jaren 70/80 geprobeerd (Maxis in Muiden bijvoorbeeld), maar echt een succes werden ze nooit, althans niet in Nederland. Maar misschien dat de markt zich er nu beter voor leent, de consument, tegenwoordig waarschijnlijk gehaaster, minder snel bij vijf verschillende winkels boodschappen haalt.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_172612748
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 01:49 schreef superniger het volgende:
Ik kocht mijn tamagotchi ooit bij de blokker.
Het leven was ooit zo goed ;(
pi_172613330
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 02:43 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Een soort van hypermarkets? Is al in de jaren 70/80 geprobeerd (Maxis in Muiden bijvoorbeeld), maar echt een succes werden ze nooit, althans niet in Nederland. Maar misschien dat de markt zich er nu beter voor leent, de consument, tegenwoordig waarschijnlijk gehaaster, minder snel bij vijf verschillende winkels boodschappen haalt.
denk idd dat zoiets niet past bij het nederlands straatbeeld.
There are only 151 Pokémon.
  User die overal opduikt 2022 zondag 23 juli 2017 @ 07:20:25 #14
186611 Haags
pi_172613333
Blokker bestaat binnen nu en twee jaar niet meer.
Zonder wrijving geen glans
  zondag 23 juli 2017 @ 09:26:03 #15
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_172614153
Ik kom de laatste tijd juist weer vaker bij Blokker. Het is (waarschijnlijk onbedoeld) een beetje de huishoudafdeling van de V&D geworden, de enige afdeling die ik echt miste.
Never explain, never apologize.
pi_172614430
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 01:42 schreef yosander het volgende:

[..]

Neuh, want daar is vrijwel geen supermarkt groot genoeg voor. En voor zulke enorme supermarkten is er ook geen ruimte omdat detailhandel niet wordt toegestaan op industrieterreinen.
We hebben er een gehad. Maxis Muiden. Maar dat bleek geen succes. Waarschijnlijk was de tijd daar toen nog niet rijp voor.
woef
  zondag 23 juli 2017 @ 09:49:44 #17
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_172614440
quote:
6s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:55 schreef Treinhomo het volgende:

[ afbeelding ]
Waarschijnlijk trendsettend in de zin dat als buurvrouw Truus die theedoek had, buurvrouw Sjan hem ook moest hebben. Samen met de oranje Brabantia-broodtrommel.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_172614583
quote:
6s.gif Op zondag 23 juli 2017 01:59 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Dankzij jou heb ik nu dit nummer in mijn hoofd:


}:|
Leuk en dramatisch liedje *O* :'( *O* :'(
  zondag 23 juli 2017 @ 10:01:11 #19
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_172614612
quote:
10s.gif Op zondag 23 juli 2017 09:49 schreef Copycat het volgende:

[..]

Waarschijnlijk trendsettend in de zin dat als buurvrouw Truus die theedoek had, buurvrouw Sjan hem ook moest hebben. Samen met de oranje Brabantia-broodtrommel.
En Curver-meuk.
And so is the past
pi_172614624
De blokker blinkt uit in bordjes met "home" en van die "live, love, laugh" troep. Het is 80 procent kitsch, en daartussen is het zoeken naar echt functionele spullen. De keren dat ik er afgelopen jaren was omdat ik gericht op zoek was naar iets, ben ik er na een tijdje vergeefs zoeken huilend weggerend. En dan was ik op zoek naar iets basaals als een gootsteen-ontstopper. Die hebben ze dus niet he.
  Meest relativerende user 2022 zondag 23 juli 2017 @ 10:19:44 #21
357044 Budapestenaar
pi_172614915
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 10:02 schreef Farenji het volgende:
De blokker blinkt uit in bordjes met "home" en van die "live, love, laugh" troep. Het is 80 procent kitsch, en daartussen is het zoeken naar echt functionele spullen. De keren dat ik er afgelopen jaren was omdat ik gericht op zoek was naar iets, ben ik er na een tijdje vergeefs zoeken huilend weggerend. En dan was ik op zoek naar iets basaals als een gootsteen-ontstopper. Die hebben ze dus niet he.
Dit inderdaad. Blokker is al jaren een winkel waar je kitsch-meuk kunt kopen, maar praktische spullen hebben ze bijna niet meer. En als ze het wel hebben, hebben ze keuze uit 1 product van een duur merk als Brabantia.

Ik kom er zelden, maar toch zou ik het jammer vinden als deze winkel uit het straatbeeld zou verdwijnen. V&D mis ik ook nog steeds, terwijl ik er misschien een keer per jaar iets kocht. ;(
pi_172616769
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:53 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/economie(...)-al-bij-ah-koop.html

Zullen we Nederland Walmart toestanden krijgen? Dus een supermarkt die niet alleen eten verkoopt maar ook kleding en apparatuur?

Nu zie je al bij de ah xl (Jumbo's) dat er keukens in staan en en dvd's te koop zijn.
DVD's verkopen? Whehe dat gaat het wel worden, denk je?
I´m back.
pi_172617868
quote:
Op zondag 23 juli 2017 09:49 schreef Copycat het volgende:
Waarschijnlijk trendsettend in de zin dat als buurvrouw Truus die theedoek had, buurvrouw Sjan hem ook moest hebben. Samen met de oranje Brabantia-broodtrommel.
En toch waren dat puike broodtrommels. ^O^
Dat kreng heeft 7 jaar middelbare school overleefd. :D
  zondag 23 juli 2017 @ 13:02:42 #24
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_172618275
quote:
6s.gif Op zondag 23 juli 2017 12:37 schreef Treinhomo het volgende:

En toch waren dat puike broodtrommels. ^O^
Dat kreng heeft 7 jaar middelbare school overleefd. :D
Jij nam zo'n Brabantia broodtrommel mee naar school? Stevige trek, zeker?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_172618322
quote:
Op zondag 23 juli 2017 13:02 schreef Copycat het volgende:
Jij nam zo'n Brabantia broodtrommel mee naar school? Stevige trek, zeker?
Yep.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')