abonnement Unibet Coolblue
pi_172593211
Tsja, wat moet de politie dan, met bijvoorbeeld een fietsendiefstal, gaan doen?

Statistisch gebruik i.c.m. bijvoorbeeld een lokfiets en preventie(voorlichting) lijkt mij prima.
pi_172593450
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 12:23 schreef DJKoster het volgende:
Tsja, wat moet de politie dan, met bijvoorbeeld een fietsendiefstal, gaan doen?

Statistisch gebruik i.c.m. bijvoorbeeld een lokfiets en preventie(voorlichting) lijkt mij prima.
Hiermee geef je wel een signaal af dat het ok is om een dure fiets van 1300 euro mee te kunnen nemen. Geen politiehond meer die er naar kraait.

Ik vind de afkalving van onze rechtstaat zorgelijk. Het gevaar bestaat dat burgers het recht in eigen hand gaan nemen als de politie en de rechtstaat het laat afweten. Als dit al niet gebeurd onder de spreekwoordelijke radar. Dan ben je wéér een stap dichterbij richting een bananenrepubliek.
pi_172593473
quote:
De politie heeft vorig jaar zo’n 511.000 zaken na een interne screening afgewezen, omdat er onvoldoende opsporingsindicatie was. Op een totaal van 930.000 geregistreerde misdrijven is daarmee 55 procent van de zaken ongemoeid gebleven. Vooral aangiftes via internet worden niet in behandeling genomen.

Uit politiecijfers over 2016 blijkt dat nog eens 16.500 zaken vroegtijdig werden beëindigd omdat er te weinig mankracht voor was. In die zaken zijn er wél sporen die naar een dader wijzen, maar ontbreekt het de politie simpelweg aan capaciteit om de zaak verder uit te zoeken.
Het artikel geeft verder geen enkele indicatie dat er iets mis is met dat interne screeningsproces. Dus hoe vervelend het ook is, als er onvoldoende opsporingsindicatie is dan kunnen ze er dus ook niets mee. Wel belangrijk om continue dat screeningsproces te evalueren, en dus in de gaten te houden wat gedefinieerd wordt als voldoende / onvoldoende opsporingsindicatie. Die 511.000 zullen dan wellicht wel wat kunnen dalen, maar waarschijnlijk niet bijzonder veel.

Wat wel opmerkelijk is, is het verschil tussen online aangifte en op het bureau. Wellicht vrij simpel te verklaren, daar ik aan mag nemen dat een getrainde en ervaren interviewer beter informatie van het slachtoffer kan achterhalen dan een internet-invul-formulier. Maar toch belangrijk om die achterstand van de internet-aangifte te verkleinen.

Maar die 16.500 zaken. Dat is dus wel erg kwalijk. De belangrijkste indicator dat er meer mankracht moet komen (of een andere allocatie van de al aanwezige mankracht).

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 22-07-2017 12:48:07 ]
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 22 juli 2017 @ 12:54:39 #29
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_172593726
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 11:35 schreef Weltschmerz het volgende:
Vergeet de incompetentie van de bewindslieden niet. De criminelen konden nog wel wat VVD gebruiken.
Verklaring Ard van der Steur in de Tweede Kamer waarin hij zijn aftreden als minister van Veiligheid en Justitie bekend maakte

Ik heb elke dag gevochten om Nederland veiliger te maken. Samen met alle politieagenten, officieren van Justitie, de mensen van de reclassering, gevangenisbewaarders en alle mensen van de IND en het COA. Wat een geweldige mensen zijn dat. En dat geldt net zo goed voor mijn integere, loyale, toegewijde en betrokken medewerkers op het ministerie. Daar kun je alleen maar trots op zijn en dat ben ik. Dat geldt ook voor mijn vriend de staatssecretaris Dijkhoff. Onze samenwerking was perfect.

https://www.rijksoverheid(...)stitie-bekend-maakte

:X :X :X :X Wat een faalhaas is dat zeg maar liegen dat hij kan _O- _O-
  zaterdag 22 juli 2017 @ 12:59:21 #30
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_172593843
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 11:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

Had je maar niet op de vvd moeten stemmen.
Ik denk dat de situatie exact hetzelfde zou zijn als Rockefellow op een andere partij gestemd zou hebben (als hij dat al niet gedaan heeft).
  zaterdag 22 juli 2017 @ 12:59:35 #31
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
  zaterdag 22 juli 2017 @ 13:00:42 #32
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_172593878
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 11:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dat kan je de politie moeilijk kwalijk nemen.... Had je maar niet op de vvd moeten stemmen.
Met boeven vang je toch juist boeven :? :P
pi_172593977
Maar burgers oppakken die hun eigen huis incl inboedel verdedigen doen ze dan weer wel.
pi_172594050
Schrikbarend groot aantal. Vraag mij af hoeveel van de verkrachtingsaangiftes dezelfde weg bewandelen; haast niet te bewijzen waardoor de pakkans klein is. Zouden die dan nog veel hoger liggen?
pi_172594094
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 12:40 schreef Elzies het volgende:

[..]

Hiermee geef je wel een signaal af dat het ok is om een dure fiets van 1300 euro mee te kunnen nemen. Geen politiehond meer die er naar kraait.

Ik vind de afkalving van onze rechtstaat zorgelijk. Het gevaar bestaat dat burgers het recht in eigen hand gaan nemen als de politie en de rechtstaat het laat afweten. Als dit al niet gebeurd onder de spreekwoordelijke radar. Dan ben je wéér een stap dichterbij richting een bananenrepubliek.
Je doet net alsof dit nieuw is. De politie doet al zeker 25 jaar niets meer met de aangifte van een simpele fietsdiefstal.
pi_172594145
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 13:09 schreef k_man het volgende:

[..]

Je doet net alsof dit nieuw is. De politie doet al zeker 25 jaar niets meer met de aangifte van een simpele fietsdiefstal.
Het gaat een beetje in golfbewegingen is mijn ervaring. Maar doordat je bepaalde criminaliteit 'accepteert' werk je criminaliteit ook in de hand.

Zo was er in de jaren tachtig een levendige handel in gestolen fietsen door straatjunks. Je kon zelfs een bestelling laten maken. Men deed er toch niks mee en waarom zou je dan zo'n dure fiets gaan kopen als je hem voor de helft van de prijs kunt krijgen? Al was die gestolen? Het was toen normaalgoed.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 13:39:10 #37
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172594672
Het "meer blauw op straat" zou echt meer moeten als je iets wilt. En dat vrij letterlijk: tientallen agenten de straat op die aanwezig zijn (preventie), maar ook hun ogen goed de kost geven en de buurt waarin ze werken (en de mensen die er wonen) heel goed kennen.
Agenten wie het opvalt dat het fonteintje van familie A plots in de tuin van familie B staat. Die vreemde auto's opmerken en in de gaten houden. Die hun pappenheimers kennen en eens gaan informeren waarom die pauper ineens zo'n dure fiets heeft. Maar ook agenten die begrijpen welke aangiftes slechts een verzekeringskwestie zijn, en achter welke aangiftes emotionele zaken zitten, of welke aangiftes tot maatschappelijke onrust zullen leiden als ze niet (snel) worden opgelost.
Voor een deel wordt dat werk nu afgewenteld op de burger, maar een burger is geen vertrouwenspersoon voor een andere burger, terwijl een agent dat wel zou moeten zijn: iemand aan wie je alles kwijt kunt dat met de veiligheid van de buurt heeft te maken. Een centrale persoon ook, die dingen kan combineren om een groter patroon te zien en daarnaar kan handelen.

Met twee keer op een dag door een straat rijden gaat dat niet lukken en er zijn straten waar nooit een agent komt. Je gaat het ook niet redden door bij een meldig van bijvoorbeeld vandalisme (om welke redenen dan ook) ruim een half uur later te arriveren, want dan is de vogel al gevlogen.

Natuurlijk capaciteitsproblemen, maar ook verkeerde keuzes bij investeringen. Neem alleen al de kosten van de vergaderingen over een nieuw uniform. Of de COR-feestjes.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 13:54:28 #38
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_172594955
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 11:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
Everybody pretend to be surprised now.
Precies, Dit nieuws komt jaarlijks weer terug. Niets nieuws dat aangifte doen tijdverlies is. En dat daardoor de misdaadcijfers er juist mooi uitzien. En de overheid weer met minder politie denkt voort te kunnen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 18:11:29 #39
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172600530
Dit is geen nieuws, dit wist iedereen al. De politie neemt zijn taak gewoon niet serieus. En omdát iedereen dat weet, wordt er al heel vaak gewoon geen aangifte meer gedaan. Kan de minister van V&J mooi beweren dat de criminaliteit daalt.

Laat het ministerie maar eens harde afspraken met de korpsen gaan maken m.b.t. oplossingspercentage. Misschien dat ze dan een keer hun werk gaan doen.

Er liepen weer honderden agenten mee met de Vierdaagse afgelopen week. Volgens mij hadden ze ook een boel misdrijven op kunnen lossen in die tijd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_172600967
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 13:12 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het gaat een beetje in golfbewegingen is mijn ervaring. Maar doordat je bepaalde criminaliteit 'accepteert' werk je criminaliteit ook in de hand.

Zo was er in de jaren tachtig een levendige handel in gestolen fietsen door straatjunks. Je kon zelfs een bestelling laten maken. Men deed er toch niks mee en waarom zou je dan zo'n dure fiets gaan kopen als je hem voor de helft van de prijs kunt krijgen? Al was die gestolen? Het was toen normaalgoed.
dit kan nog steeds.

Mijn fiets is al 2 gestolen maar aangifte doen iscompleet zinloos. Ze drinken liever koffie dan dat ze je aangifte opnemen. "Daar heb je weer een lastig iemand die we toch niet gaan helpen".
Nee het vertrouwen in dat de politie de gewone burger helpt is allang weg. Ze geven wel boetes als je 5 km te hard rijdt of een papiertje op de grond laat vallen en dan weer opraapt, dat dan weer wel. Ze zijn zelf de boeven.
There are only 151 Pokémon.
pi_172601019
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 18:11 schreef Janneke141 het volgende:
Laat het ministerie maar eens harde afspraken met de korpsen gaan maken m.b.t. oplossingspercentage. Misschien dat ze dan een keer hun werk gaan doen.
De korpsen? Meervoud? Het is na vier jaar nog niet bij je doorgedrongen dat er tegenwoordig nog maar één politiekorps is? Geeft wel aan hoe goed je op de hoogte bent. En daarmee ook hoe serieus je reactie genomen moet worden...

quote:
Er liepen weer honderden agenten mee met de Vierdaagse afgelopen week. Volgens mij hadden ze ook een boel misdrijven op kunnen lossen in die tijd.
Ja? In hun vrije tijd?
  zaterdag 22 juli 2017 @ 18:38:11 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172601051
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 18:36 schreef k_man het volgende:

[..]

De korpsen? Meervoud? Het is na vier jaar nog niet bij je doorgedrongen dat er tegenwoordig nog maar één politiekorps is? Geeft wel aan hoe goed je op de hoogte bent. En daarmee ook hoe serieus je reactie genomen moet worden...
Een korps, maar nog steeds verschillende regio's. Sorry dat ik niet de juiste term gebruikte. Verandert het veel aan mijn opmerking, denk je?
quote:
[..]

Ja? In hun vrije tijd?
Mogen politieuniformen gedragen worden buiten diensttijd?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_172601401
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 18:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een korps, maar nog steeds verschillende regio's. Sorry dat ik niet de juiste term gebruikte. Verandert het veel aan mijn opmerking, denk je?
Best wel ja. De minister praat niet over prestaties met regionale eenheden, maar met de korpschef. Die ene korpschef.

quote:
Mogen politieuniformen gedragen worden buiten diensttijd?
Ja, dat mag. Ook onderweg naar huis bijvoorbeeld.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 18:58:10 #44
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_172601497
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 10:49 schreef SpecialK het volgende:
Zie hier dus de reden dat onze gevangenissen leeg zijn. Niet omdat misdaadcijfers daadwerkelijk omlaag zijn gegaan maar omdat de politie gewoon gestopt is met werken.
Inderdaad. Vroeger zaten de gevangenissen VOL met fietsendieven.
pi_172602506
Laatste alinea is de enige reden dat ik aangifte heb gedaan. Puur voor de cijfers. Treurig wel. :')
pi_172602523
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 12:23 schreef DJKoster het volgende:
Tsja, wat moet de politie dan, met bijvoorbeeld een fietsendiefstal, gaan doen?

Statistisch gebruik i.c.m. bijvoorbeeld een lokfiets en preventie(voorlichting) lijkt mij prima.
Een paar pipo's framenummers laten controleren ofzo. Zou wel fijn zijn als je op die manier je fiets van een k terug kunt krijgen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2017 19:46:25 ]
  zaterdag 22 juli 2017 @ 19:44:26 #47
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_172602537
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 11:47 schreef 75020 het volgende:

[..]

Bullshit, ik maak dagelijks vele kilometers en ik zie steeds meer mensen de idiootste capriolen uithalen, gewoon omdat het kan want er wordt toch amper gehandhaafd.
Nou, een collega van mij reed 1 fucking km te hard op de afsluitdijk of all places... En zo'n grove overtreding constateren en beboeten lukt ze prima... :r



pi_172602538
Daarom heeft aangifte doen bijna geen nut.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  zaterdag 22 juli 2017 @ 19:52:39 #49
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172602676
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 19:44 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Daarom heeft aangifte doen bijna geen nut.
Er is niet voor niets een ontmoedigingsbeleid op het doen van aangifte.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_172602698
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 19:44 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou, een collega van mij reed 1 fucking km te hard op de afsluitdijk of all places... En zo'n grove overtreding constateren en beboeten lukt ze prima... :r

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
9 euro administratiekosten OMFG

En tering.. dit is precies waarom de politie geen respect krijgt (en verdient). Stelletje trieste mongolen die liever burgers beboeten dat ze 1km te hard rijden dan eens werkelijk misdaad tegengaan :r :r :r :r

Bah ik word hier zo boos over, godverdomme
There are only 151 Pokémon.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')