abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 21 juli 2017 @ 23:59:01 #1
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172588076
Op basis van dit artikel (http://www.bedrock.nl/201(...)n-de-toekomst-vindt/) en eigen levenservaring en die van mijn moeder (zij is immers al veel ouder en dus wijzer) denk ik wel eens: ik moet een baan gaan zoeken die ik leuk vind en dat gewoon zo lang mogelijk volhouden. Eventueel ZZPer erin worden voor de vrijheid en voor de rest leuke dingen doen ^O^

Wat heeft het voor zin om continue doelen te stellen als dat er voor zorgt dat je straks oud bent en niet genoten hebt van het leven? Maarja, zonder drive wordt je nergens goed in (kost 10.000 uur).

Hoe kijkt de rest op Fok! hier tegenaan?
pi_172588189
Het is fijn als je werk leuk is, je moet het immers nog minstens tot 68 (of langer) volhouden.
Echter werk is niet altijd en alleen maar leuk. Er moet ook brood op de plank komen. Dus hoge eisen stellen is ook niet realistisch denk ik, zeker niet als starter. ZZP'er is trouwens geen vetpot hoor, geloof dat veel mensen die dat doen ook ergens rond/onder de armoedegrens zitten.

Het is natuurlijk best mogelijk om je voldoening uit andere dingen dan werk te halen. Je kunt best een saai baantje hebben, maar daarnaast een passie hebben voor iets anders dat je er naast kan doen, zoals muziek of sport.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 00:30:37 #3
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172588728
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:03 schreef DoubleDip het volgende:
Het is fijn als je werk leuk is, je moet het immers nog minstens tot 68 (of langer) volhouden.
Echter werk is niet altijd en alleen maar leuk. Er moet ook brood op de plank komen. Dus hoge eisen stellen is ook niet realistisch denk ik, zeker niet als starter. ZZP'er is trouwens geen vetpot hoor, geloof dat veel mensen die dat doen ook ergens rond/onder de armoedegrens zitten.

Het is natuurlijk best mogelijk om je voldoening uit andere dingen dan werk te halen. Je kunt best een saai baantje hebben, maar daarnaast een passie hebben voor iets anders dat je er naast kan doen, zoals muziek of sport.
Nouja, dat snap ik wel. Maar meer van dat altijd meer en beter moeten snap ik niet. Dus carrieretijgers en topsporters en promovendi zijn continue 'op reis' maar ze komen nooit aan.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 00:35:52 #4
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_172588835
Juist dat hogerop willen komen zorgt voor drive en voldoening.

Zonder verder te willen komen met je werk wordt 't werk minder leuk. Uiteraard zijn er nog heel veel andere dingen in het leven dan werk alleen. Als je uit bijv. je hobby al voldoening haalt, is het minder nodig om ook voldoening uit je werk te halen.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 00:41:15 #5
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_172588930
En ow; zie het zzp-schap niet te zonnig in. Als je je er niet voor wilt inzetten om er wat van te maken en je passie ergens anders ligt dan kun je beter in loondienst werken. Een 8 tot 5 mentaliteit is dan vaak wel sneller mogelijk. Geen gezeik en puur alleen je niet-werk-leven na 17:00h. Dat lukt je niet (snel) als zzp-er.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 22 juli 2017 @ 00:46:43 #6
357044 Budapestenaar
pi_172588992
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:30 schreef Mishu het volgende:

[..]

Nouja, dat snap ik wel. Maar meer van dat altijd meer en beter moeten snap ik niet. Dus carrieretijgers en topsporters en promovendi zijn continue 'op reis' maar ze komen nooit aan.
Dat snap ik ook niet. Het geeft mij in elk geval geen voldoening. Al die zogenaamde hypergemotiveerde mensen op kantoor: volgens mij is het één groot toneelspel. Ik vraag me vaak af hoe ik dat moet volhouden tot m'n 68ste. Zelf zou ik veel liever een baan hebben die ik geweldig vind en dan wat minder verdienen. Die baan vond ik laatst. Maar helaas ben ik het niet geworden ;(
  zaterdag 22 juli 2017 @ 03:22:37 #7
350332 Pope-of-Dope
Lead. Inspire. Change.
pi_172590049
Zo doe je dat. Living on the edge and keep pushing.

http://jamesclear.com/goals-systems
''Even if he fails again and again to accomplish his purpose (as he necessarily must until weakness is overcome), the strength of character gained will be the measure of his true succes''
pi_172591196
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:30 schreef Mishu het volgende:

[..]

Nouja, dat snap ik wel. Maar meer van dat altijd meer en beter moeten snap ik niet. Dus carrieretijgers en topsporters en promovendi zijn continue 'op reis' maar ze komen nooit aan.
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:35 schreef embedguy het volgende:
Juist dat hogerop willen komen zorgt voor drive en voldoening.

Zonder verder te willen komen met je werk wordt 't werk minder leuk. Uiteraard zijn er nog heel veel andere dingen in het leven dan werk alleen. Als je uit bijv. je hobby al voldoening haalt, is het minder nodig om ook voldoening uit je werk te halen.
Ja precies dit dus. Het geeft voldoening om het werk goed te doen en daar op een gegeven moment resultaat van te zien in de vorm van een hogere functie of moeilijker werk. Het lijkt mij oersaai om mijn hele werkende leven op een zelfde niveau te blijven hangen. Tuurlijk komt er een moment waarop doorgroeien niet meer kan, maar gedurende een jaar of 20 werken (minstens) en doorgroeien moet imo toch wel mogelijk zijn.

ZZP'er zijn heb ik wel eens overwogen omdat ik iets dergelijks ook als bijbaantje had gedaan. Vond het fijn om zelf te bepalen wat ik doe, hoe ik het doe en wanneer. Maar in de praktijk is het gewoon keihard aanpoten, en het werk wat ik graag wil doen kan haast niet als zelfstandige. Je moet ook gewoon je best doen om klanten te werven en te behouden, je rekeningen te betalen en rond te komen. Even helemaal de boel de boel laten lijkt me dan erg lastig.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 12:03:50 #9
438758 zeer
Opritsjniki
pi_172592973
mensen die denken zzp=vrijheid i cant^44213123123!!!^222
pi_172605122
Ik heb sinds een paar maanden een baan die ik leuk vind en dat is wel een verademing moet ik zeggen. De banen die ik hiervoor had waren banen die ik "leuk zou moeten vinden" op basis van een of ander ideaal dat ik mezelf gesteld had. Ze hadden "doorgroeimogelijkheden", waren "uitdagend" of "boden me goede kansen om verder te komen". Toch merkte ik dat ik vaak met tegenzin naar mijn werk ging, ook al sloten de banen theoretisch goed aan bij mijn interesses en moest ik het van mezelf leuk vinden. Eigenlijk was ik altijd vooruit aan het kijken naar de volgende stap of het volgende project (ook privé).

Totdat ik een misstap beging en terecht kwam op een plek waar ik écht ongeukkig was. Toen dus maar een random andere baan aangenomen (alles om daar weg te komen) en nu heb ik het daadwerkelijk meer naar mijn zin, ookal is deze baan absoluut niet prestigieus of interessant om op feestjes over te praten. . Ik merk dat ik met plezier naar mijn werk ga, komt zowel door leuke werkzaamheden als door leuke collega's. Ik ben intrinsiek gemotiveerd om het werk goed te doen en leer veel nieuwe dingen.

Juist hierdoor realisser ik me echter ook dat mijn privéleven eigenlijk ook wel een boost kan gebruiken. Ik was altijd zo druk met waar ik heen ging, dat ik bijna geen tijd nam voor mezelf, hobby's en sociale contacten en pas nu zie ik dat. Het is best moeilijk om hieruit te komen, maar ik ben blij dat ik in ieder geval dit inzicht nu heb, zodat ik er iets aan kan doen.

Overigens lijkt ZZP mij niets. Denk dat er slechts een selecte groep is die echt alleen de klussen aanneemt die leuk zijn.
pi_172624554
Een baan in wat je leuk vind geloof ik allang niet meer in. Ik ging er hard mee op onderuit tijdens mijn studie. Ik was namelijk helemaal niet goed in de dingen die ik leuk vond, ook niet na investeren van vele uren! Na wat aanmodderen en zoeken hoe het dan wel moet heb ik mezelf ten doel gesteld om te doen waar ik goed in ben. Doen waar je goed in bent geeft namelijk relatief veel baanzekerheid en maakt het veel makkelijker om productieve relaties te krijgen/onderhouden. Bovendien is er door middel van jobcrafting vaak een hoop mogelijk om de baan waar je in zit leuker te maken. Het plezier wat je beleeft aan een baan is dus absoluut geen vaststaand gegeven.

De inkomsten en nieuwe relaties stellen je weer in staat om je leven leuk te maken. Ga eens op die dure vliegvakantie en je houd ineens een groep nieuwe vrienden over. Help die interne klant en ze vraagt ineens een dagje uit buiten werk om.

Eigenlijk komt het dus neer op werken om te leven. Ik geloof niet meer in het sprookje van maak van je passie je werk. Zeker gezien het succes dat ik boekte toen ik het omkeerde van "doe wat je leuk vind, dan word je vanzelf goed" naar "doe waar je goed in bent en maak het dan leuk".

Goede doelen stellen kan juist wel heel erg helpen om je leven zo in te delen als je zelf wenst. Door doelen helder in kaart te hebben vergroot je de kans om de juiste keuzes te maken. Je laat je ook minder makkelijk van je doelen af praten en je bent meer gemotiveerd om hobbels te nemen. Als je het vol houdt kun je in een bepaalde flow richting je doel komen. Het jammere is alleen dat je het weer kwijt raakt als je de hoofddoelen gehaald hebt en dan wordt het eigenlijk weer aanmodderen zoals voordat je duidelijke doelen had gesteld.
  zondag 23 juli 2017 @ 20:50:31 #12
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_172629361
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:35 schreef embedguy het volgende:
Juist dat hogerop willen komen zorgt voor drive en voldoening.

Zonder verder te willen komen met je werk wordt 't werk minder leuk. Uiteraard zijn er nog heel veel andere dingen in het leven dan werk alleen. Als je uit bijv. je hobby al voldoening haalt, is het minder nodig om ook voldoening uit je werk te halen.
Niet iedereen wil zo'n carrièrepikkie worden hoor.
Fade to Black
pi_172629843
Genoeg mensen die mooi verdienen, een gezin hebben, gelukkig zijn etc.

Dit is gewoon weer een Mishu topic die niet alles kan zien zoals het is.
Fylax is op televisie geweest
  zondag 23 juli 2017 @ 21:46:51 #14
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_172630989
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 20:50 schreef Achterhoker het volgende:

[..]

Niet iedereen wil zo'n carrièrepikkie worden hoor.
Uhhhhh, owke :).
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_172636241
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 20:50 schreef Achterhoker het volgende:

[..]

Niet iedereen wil zo'n carrièrepikkie worden hoor.
Volgens mij was dat effect ook maar tijdelijk... Zodra je dan eenmaal hogerop bent ga je je meteen weer spiegelen aan mensen die nog hoger zijn, en begint de riedel weer van voor af aan.

Om vervolgens op je 50e te beseffen dat je je hele leven hebt weggegooid voor die status waar de rest van de wereld geen fuck om geeft :')
  maandag 24 juli 2017 @ 08:13:14 #16
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172636292
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 17:57 schreef Daboman het volgende:
Een baan in wat je leuk vind geloof ik allang niet meer in. Ik ging er hard mee op onderuit tijdens mijn studie. Ik was namelijk helemaal niet goed in de dingen die ik leuk vond, ook niet na investeren van vele uren! Na wat aanmodderen en zoeken hoe het dan wel moet heb ik mezelf ten doel gesteld om te doen waar ik goed in ben. Doen waar je goed in bent geeft namelijk relatief veel baanzekerheid en maakt het veel makkelijker om productieve relaties te krijgen/onderhouden. Bovendien is er door middel van jobcrafting vaak een hoop mogelijk om de baan waar je in zit leuker te maken. Het plezier wat je beleeft aan een baan is dus absoluut geen vaststaand gegeven.

De inkomsten en nieuwe relaties stellen je weer in staat om je leven leuk te maken. Ga eens op die dure vliegvakantie en je houd ineens een groep nieuwe vrienden over. Help die interne klant en ze vraagt ineens een dagje uit buiten werk om.

Eigenlijk komt het dus neer op werken om te leven. Ik geloof niet meer in het sprookje van maak van je passie je werk. Zeker gezien het succes dat ik boekte toen ik het omkeerde van "doe wat je leuk vind, dan word je vanzelf goed" naar "doe waar je goed in bent en maak het dan leuk".

Goede doelen stellen kan juist wel heel erg helpen om je leven zo in te delen als je zelf wenst. Door doelen helder in kaart te hebben vergroot je de kans om de juiste keuzes te maken. Je laat je ook minder makkelijk van je doelen af praten en je bent meer gemotiveerd om hobbels te nemen. Als je het vol houdt kun je in een bepaalde flow richting je doel komen. Het jammere is alleen dat je het weer kwijt raakt als je de hoofddoelen gehaald hebt en dan wordt het eigenlijk weer aanmodderen zoals voordat je duidelijke doelen had gesteld.
Nou ben ik benieuwd naar wat je leuk vond en wat je nu doet :P
  maandag 24 juli 2017 @ 08:15:16 #17
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172636312
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 21:06 schreef jodelahity het volgende:
Genoeg mensen die mooi verdienen, een gezin hebben, gelukkig zijn etc.

Dit is gewoon weer een Mishu topic die niet alles kan zien zoals het is.
Nou daar ben ik niet de enige in als ik dit topic zo lees.
  maandag 24 juli 2017 @ 08:16:47 #18
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172636323
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 08:04 schreef MAHL het volgende:

[..]

Volgens mij was dat effect ook maar tijdelijk... Zodra je dan eenmaal hogerop bent ga je je meteen weer spiegelen aan mensen die nog hoger zijn, en begint de riedel weer van voor af aan.

Om vervolgens op je 50e te beseffen dat je je hele leven hebt weggegooid voor die status waar de rest van de wereld geen fuck om geeft :')
Volgens mij overschatten mensen sowieso de waarde die andere mensen hechten aan 'status'. De meeste mensen zijn druk bezig met zichzelf.
pi_172673461
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 08:16 schreef Mishu het volgende:

[..]

Volgens mij overschatten mensen sowieso de waarde die andere mensen hechten aan 'status'. De meeste mensen zijn druk bezig met zichzelf.
Precies... Sowieso moet je het allemaal niet te serieus nemen denk ik.

pi_172676199
Moet denken aan "Ik leef niet om te werken, ik werk om te leven".

Hmhmm.
pi_172679272
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 21:07 schreef zarGon het volgende:
Moet denken aan "Ik leef niet om te werken, ik werk om te leven".

Hmhmm.
Dit motto zou ik graag willen naleven, helaas is de harde werkelijkheid anders.
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 25 juli 2017 @ 23:02:30 #22
357044 Budapestenaar
pi_172679531
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 08:04 schreef MAHL het volgende:

[..]

Volgens mij was dat effect ook maar tijdelijk... Zodra je dan eenmaal hogerop bent ga je je meteen weer spiegelen aan mensen die nog hoger zijn, en begint de riedel weer van voor af aan.

Om vervolgens op je 50e te beseffen dat je je hele leven hebt weggegooid voor die status waar de rest van de wereld geen fuck om geeft :')
Precies. En dan gaan deze sneue types met pensioen en vallen ze in een gat omdat ze ineens geen status meer hebben.

pi_172685789
Stellen dat je gelukkig wil worden in het nu en vervolgens een nieuw doel stellen om werk te vinden waar je gelukkig van wordt waarmee je jezelf alsnog saboteert omdat het doel hoogstwaarschijnlijk niet gehaald gaat worden (omdat mens) waardoor je alsnog niet gelukkig in het nu kan leven.

Moeilijwekkende hippieshit dit. Gelukkig zijn in het nu houdt in dat je ervoor zorgt dat het proces naar jouw levensdoel gedurende het verloop van jou leven altijd voldoende voldoening geeft. Niet dat je onderbetaald van 8 tot 5 kwijlende beta's Olvarit moet voeren.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2017 11:24:06 ]
pi_172685874
Het gaat om niet doen waar je ongelukkig van wordt, nog meer dan dat doen waar je gelukkig van wordt.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_172685876
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 08:04 schreef MAHL het volgende:

[..]

Volgens mij was dat effect ook maar tijdelijk... Zodra je dan eenmaal hogerop bent ga je je meteen weer spiegelen aan mensen die nog hoger zijn, en begint de riedel weer van voor af aan.

Om vervolgens op je 50e te beseffen dat je je hele leven hebt weggegooid voor die status waar de rest van de wereld geen fuck om geeft :')
Dit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')