abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 vrijdag 21 juli 2017 @ 13:52:10 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_172573398
Vishandel Ruud den Haan in Rotterdam is de winnaar van de Nationale Haringtest 2017. 'Hier kun je alleen maar van dromen.’



,,Wat zou die ouwe daarvan gezegd hebben? mompelt Robert den Haan, waarna hij in een omhelzing valt met broer Christian en partner Seth van Dienst. Geen juichkreten, geen gespring. Terwijl het traanvocht de oogbollen vult, staan de drie mannen stilzwijgend met de armen om elkaar heen. Vishandel Ruud den Haan winnaar van de Nationale Haringtest 2017, het nieuws moet even indalen. En tussen de oorkondes aan de wand die getuigen van eerdere successen kijkt vader Ruud den Haan, die ouwe, vanaf een portretfoto toe.

,,Hier kun je alleen maar van dromen’’ zegt Christian(35). ,,Natuurlijk fantaseer je stiekem wel eens dat je eerste wordt. We zijn niet voor niets al eerder hoog geëindigd. Maar dat het nu ook echt is gelukt, daar zijn geen woorden voor.’’

Dikke tien
De keurmeesters Aad Taal en John Oosterhuis aarzelen geen seconden om een 10 te geven aan de Hollandse Nieuwe van de aan de Oudedijk in Rotterdam gevestigde Vishandel Ruud den Haan. ,,Een volle romige en zilte smaak. Schoolvoorbeeld van alles wat de Hollandse Nieuwe tot een echte delicatesse maakt.’’ Uit de morgen verschijnende Nationale Haringtest blijkt dat de top steeds breder wordt. Maar liefst 48 van de 148 bezochte verkooppunten behalen een score van 8 of hoger. Dat er ook nog wel iets te verbeteren valt blijkt daarentegen uit de treurige constatering dat op 31 adressen de keurmeesters uitkomen op het eindcijfer 2,5 of lager.



Vraag een Rotterdammer naar de naam van een viswinkel en de kans is groot dat hij Den Haan noemt. Robert en Christian zijn de vierde generatie Haantjes in de vis. Aan het begin van de vorige eeuw ging overgrootvader Bertus met zijn manden vol haring de Rotterdamse straten af. Huis voor huis ventte hij zijn waren uit. In 1924 volgde een sprong voorwaarts met de in Rotterdam destijds wereldberoemd haringkraam aan het Noordplein. Zoon Rinus neemt de zaak over en ook zijn zoon Ruud treedt in zijn voetsporen. Het is ook Ruud die in 1982 besluit om samen met zijn vrouw Alice een viswinkel aan de Oudedijk te openen. Binnen de kortste keren ontwikkelt de viswinkel zich tot het trefpunt van de chique wijk Kralingen. Het vakmanschap van Ruud en de hartelijkheid en oprechte belangstelling voor haar klanten van Alice zijn de ingrediënten van een cocktail waar iedereen van geniet.



Bloedgabber
In die sfeer groeien ook de tweelingbroers Robert en Christian op. Hun eerste woordje is bij wijze van spreken ‘vis’. Zoals in veel middenstandsgezinnen draait het leven om de winkel. Van jongs af aan leren zij de handen uit de mouwen steken. Zij leren alles over vis en krijgen tegelijkertijd respect voor de klant en gastheerschap met de paplepel ingegoten. In 2000 verandert alles door het plotselinge overlijden van vader Ruud. De dan 18-jarige Robert en Christian geven beiden hun studie op en springen moeder Alice bij. Robert: ,,We hadden net ons rijbewijs, dus het was mogelijk om naar de afslag in Scheveningen te rijden.’’

De praktijk is een harde leerschool. Het is vallen, opstaan en weer struikelen. In 2006 besluiten zij de zaak te verkopen en in loondienst te gaan. Dan blijkt het bloed toch te kruipen waar het niet gaan kan. Een jaar later kopen zij de zaak terug. Met bloedgabber en ‘derde broer’ Seth (36) zijn zij sindsdien niet meer weg te denken. Christian: ,,Wij helpen de mensen zoals wij ook zelf graag geholpen willen worden.’’ Het is een detail, maar zo begroeten zij de klant bij binnenkomst en kijken hem of haar aan. Waar mogelijk spreken zij de klant bij naam aan, weten zij van de vaste klanten wat deze gaan bestellen. Seth: ,,Iedereen komt bij ons over de vloer en iedereen is even welkom. Of je nu wekelijks voor 100 euro vis koopt of alleen een scholletje.’’

Diverse klanten
Dus zie je ze in een paar uur allemaal voorbijkomen. De snelle zakenman in die iets te grote auto, de bejaarde adellijke dame, de vermoeide huisvrouw, de vader met zijn jonge kinderen of die man die speciaal uit België komt voor de wilde zalm. Vaste klant Jannet Visser: ,,Ik neem voor mijn moeder graag een gebakken tongetje mee. Zij vinden het helemaal geen probleem om dat dan voor mij even in een koekenpan in de boter te bakken.’’

De drie mannen, in de wandeling ook wel Kwik, Kwek en Kwak genoemd, vullen elkaar naadloos aan. Een blik, handgebaar of half woord is voldoende. Altijd rustig, bedachtzaam en vriendelijk. Robert: ,,Hier zijn wij het meest. Deze winkel is ons thuis.’’ Goed op elkaar ingespeeld zijn is ook wel een voorwaarde, want één ding heeft Den Haan niet en dat is ruimte. Het aantal vierkante meters voor zowel klant als bediening is beperkt. Christian: ,,Wij zouden dolgraag ruimer in ons jasje zitten, maar het is zoals het is.’’

Scheveningen
Omdat kwaliteit doorslaggevend is, is Robert vier dagen per week om 05.00 uur op de visafslag in Scheveningen te vinden. ,,Je kunt alles door de groothandel laten bezorgen. Dat is nog voordeliger ook. Maar alleen als ik zelf vergelijk kan ik de keuze voor de beste kwaliteit maken.’’

Dat geldt dus ook voor de Hollandse Nieuwe. Bij groothandel Atlantic keuren zij dit jaar talloze partijen. Net zolang tot het ultieme maatje is gevonden. Robert: ,,Wij kopen de emmers bevroren in en ontdooien zelf. Dat geeft de mogelijkheid om op smaak nog een beetje te spelen om op die manier een optimaal product te krijgen. Want haring zit ons toch het meeste in het DNA.’’

http://www.ad.nl/binnenla(...)gtest-2017~a7444017/

16 keer gehouden. De winnaars.......

5x Rotterdam
3x Scheveningen
3x Rijswijk
2x Leiden
2x Bergen op Zoom
1x Hendrik-Ido-Ambacht

Is het AD toevallig een in Zuid-Holland gelegen Rotterdamse krant ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 21 juli 2017 @ 14:01:57 #2
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172573680
Wanneer komt eigenlijk de grote AD Test Test? De Haringtest is doorgestoken kaart gebleken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Trouwste user 2022 vrijdag 21 juli 2017 @ 14:04:22 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_172573730
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Wanneer komt eigenlijk de grote AD Test Test? De Haringtest is doorgestoken kaart gebleken.
Vertel er eens meer over.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_172574664
Belachelijke test inderdaad.
Uitvinder van de biersmiley.
  vrijdag 21 juli 2017 @ 14:59:20 #5
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_172575099
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_172575144
Commerciële AD onzin. Krant uit Rotterdam en toevallig wint een Rotterdammer bijna altijd de vis en oliebollentest :') Of iets wat er uit de buurt komt. Gewoon diegene die de journalist het beste kent cq. omkoopt.

Wat moeilijk doen over een haring :')
Alsof het de kunst der kunsten is om dit ding schoon te maken. Flikker op zeg.
U MAD?
pi_172576254
Doorgestoken kaart. Klopt niks van de test.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172577801
Het spijt me verschrikkelijk, maar die haringen zien er echt niet uit. Zeer verre van onsmakelijk.
Mij zul je daar echt niet zien.

Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Trouwste user 2022 vrijdag 21 juli 2017 @ 17:47:24 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_172578503
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 17:08 schreef Sigaartje het volgende:
Zeer verre van onsmakelijk.

:?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_172578555
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 17:47 schreef tong80 het volgende:

[..]

:?

:P
oh, eh, ik was met mijn gedachten ergens anders.
Verre van smakelijk.

Je krijgt daar dus haring met ogen op een bepaalde manier geserveerd.
Maar, alle gekheid op een stokje, het visje op zich vind ik er gewoon helemaal niet lekker uitzien.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172578730
Dit zijn de mensen van nummer 2



Tijd voor een mooi bosje bloemen had AD niet, ze zijn even een stuk akkerland ingedenderd en hebben daar wat uit de grond getrokken.

bron http://internetbode.nl/th(...)oosterschelde-303290
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 21 juli 2017 @ 17:59:41 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172578755
Eigenlijk is het heel triest dat een heerlijk vis als de haring er 90% van de haring die gevangen wordt deze tot vismeel wordt verwerkt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172579250
De naam staat voor kwaliteit *)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_172579729
quote:
,,Wat zou die ouwe daarvan gezegd hebben? mompelt Robert den Haan, waarna hij in een omhelzing valt met broer Christian en partner Seth van Dienst. Geen juichkreten, geen gespring. Terwijl het traanvocht de oogbollen vult, staan de drie mannen stilzwijgend met de armen om elkaar heen.
Maar gelukkig zijn ze verder heel normaal gebleven hoor :')
  vrijdag 21 juli 2017 @ 19:08:47 #15
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172580257
Hoe kan kwaliteit van haring nou verschillen? Ze zwemmen toch allemaal in dezelfde zee :?
pi_172580279
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 19:08 schreef Mishu het volgende:
Hoe kan kwaliteit van haring nou verschillen? Ze zwemmen toch allemaal in dezelfde zee :?
Door het schillen :')
En dan kan een expert echt op de tiende punten voor geven :').!!!!
U MAD?
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 22 juli 2017 @ 09:23:13 #17
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_172591227
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 19:08 schreef Mishu het volgende:
Hoe kan kwaliteit van haring nou verschillen? Ze zwemmen toch allemaal in dezelfde zee :?
Het gaat er om hoe de haring behandeld wordt.

Ik doe zelf bv. 1x per jaar mee aan de lokale palingrookwedstrijd, iedereen krijgt daar de zelfde palingen van een echt klote kwaliteit (kweekpaling, niet te vreten) en daar moet je dan wat van zien te maken. De ene verprutst het, de ander ik zit al meer dan 10 jaar in de top-6 (van de 20-30 deelnemers)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  Trouwste user 2022 zaterdag 22 juli 2017 @ 09:40:12 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_172591229
quote:
Weer heerlijk om te lezen. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_172591231
quote:
Ha Ha, ga ik vanmiddag even lekker voor zitten. Sadistisch genieten wat nu weer zwaar bedorven, onverkoopbaar is en naar stront smaakt. En dan die vermakelijke reacties van die visboeren die een 1 of een 2 hebben gehad.
😄
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 09:42:17 #21
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_172591243
Zure provincialen en Amsterdammers gespot. :') Woon er in de buurt en die haring is goddelijk. Drie voor zes euro. Terechte winnaar.
  Trouwste user 2022 zaterdag 22 juli 2017 @ 09:44:10 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_172591264
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 09:40 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ha Ha, ga ik vanmiddag even lekker voor zitten. Sadistisch genieten wat nu weer zwaar bedorven, onverkoopbaar is en naar stront smaakt. En dan die vermakelijke reacties van die visboeren die een 1 of een 2 hebben gehad.
😄
Paar nullen zelfs :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_172591277
Nr 16 Sluizeman met 9- :
Vind het heerlijke zachte romige haring.

Nr 18 Teun van der Toorn 9- :
Kon het niet opeten. Half rood en stevig. Bah, niet mijn ding.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zaterdag 22 juli 2017 @ 09:55:58 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172591380
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 09:42 schreef Gary_Oak het volgende:
Zure provincialen en Amsterdammers gespot. :') Woon er in de buurt en die haring is goddelijk. Drie voor zes euro. Terechte winnaar.
Blijft lastig het verschil niet te kennen tussen een test die niet deugd en haring die niet deugd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 09:57:25 #25
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_172591396
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Blijft lastig het verschil niet te kennen tussen een test die niet deugd en haring die niet deugd.
Het staat je vrij om alle 148 verkopers af te gaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')