abonnement Unibet Coolblue
pi_172574416
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:20 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Als je de slippery slope bij vrijwel alle belangrijke thema's gewoon kan constateren, waarom is het dan een drogreden?
quote:
Wordt de fysieke of geestelijke toestand straks meer een bijzaak? Wordt de keuze voor levenseinde net zo makkelijk als een pakje boter kopen bij de supermarkt?
Dit zie jij als realistisch scenario?
pi_172574518
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:57 schreef Onnoman het volgende:

Ergens heeft hij wel een punt
Flikker toch op, de SGP bestaat uit volslagen staatsmongolen.
pi_172574530
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:30 schreef Alfje het volgende:

[..]

[..]

Dit zie jij als realistisch scenario?
Dit staat niet in het artikel. Maar de vraag die in het artikel wordt opgeworpen, namelijk: "is het mogelijk dat in de toekomst euthanasie als een normaal levenseinde gaat worden gezien?" is weliswaar een hypothetische vraag, maar wel goed om te stellen. Wat is de grens van euthanasie namelijk? En is het niet inderdaad zo dat het opschuiven van de status quo leidt tot nieuwe piketpalen. Wat in de jaren 50 nog een gruwelijk extreem standpunt was is nu gemeengoed, dus het is niet raar om aan te nemen dat de dingen die nu door extreme euthanasieproponenten worden genoemd, over 50 jaar ook gangbaar kunnen zijn. Daar een zorg over uitspreken is volledig terecht.
pi_172574558
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:09 schreef Onnoman het volgende:

[..]

nee, aan de ouders van het kind
Ook wanneer het om euthanasie gaat?
pi_172574570
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:04 schreef Onnoman het volgende:

[..]

het is niet aan jou om die keuze voor iemand anders te maken
Hoeveel christenen laten hun pasgeboren baby dopen? Zodat het kind van jongsaf aan geïndoctrineerd kan worden?
Kind heeft niks te willen.
Een doodziek en ongeneeslijk zieke baby uit zijn lijden verlossen is barmhartiger dan waar jij voor staat.
pi_172574571
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:36 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Flikker toch op, de SGP bestaat uit volslagen staatsmongolen.
Die Dijkgraaf is wel aardig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_172574589
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:36 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Dit staat niet in het artikel. Maar de vraag die in het artikel wordt opgeworpen, namelijk: "is het mogelijk dat in de toekomst euthanasie als een normaal levenseinde gaat worden gezien?" is weliswaar een hypothetische vraag, maar wel goed om te stellen. Wat is de grens van euthanasie namelijk? En is het niet inderdaad zo dat het opschuiven van de status quo leidt tot nieuwe piketpalen. Wat in de jaren 50 nog een gruwelijk extreem standpunt was is nu gemeengoed, dus het is niet raar om aan te nemen dat de dingen die nu door extreme euthanasieproponenten worden genoemd, over 50 jaar ook gangbaar kunnen zijn. Daar een zorg over uitspreken is volledig terecht.
Meh, nee.

Dat noemt men voortschrijdend inzicht.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_172574631
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:38 schreef ludovico het volgende:

[..]

Meh, nee.

Dat noemt men voortschrijdend inzicht.
Matige reactie, en eigenlijk onderstreept dat mijn punt.
pi_172574678
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:40 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Matige reactie, en eigenlijk onderstreept dat mijn punt.
Je bent zelf een matige vent.

Voortschrijdend inzicht betekent dat je op een nieuw moment in de tijd andere inzichten vergaart. Jij bent daarop tegen? Dan moet je je mening sowieso overboord gooien en de maatstaven van het verleden weer gaan aannemen, maar welke tijd wil je dan als maatstaf nemen mag ik jou vragen?

Het is compleet ridicuul en onpraktisch om "glijdende schaal" argumenten aan te dragen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_172574723
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je bent zelf een matige vent.

Voortschrijdend inzicht betekent dat je op een nieuw moment in de tijd andere inzichten vergaart. Jij bent daarop tegen? Dan moet je je mening sowieso overboord gooien en de maatstaven van het verleden weer gaan aannemen, maar welke tijd wil je dan als maatstaf nemen mag ik jou vragen?

Het is compleet ridicuul en onpraktisch om "glijdende schaal" argumenten aan te dragen.
Helemaal niet, omdat die andere inzichten wel eens inzichten kunnen zijn die nu als extreem worden aangezien. Dus dan is die glijdende schaal er gewoon, die is ook aan te wijzen in het euthanasiedebat. Het gaat steeds en stapje verder, en de extreme posities verschuiven dus mee met de status quo, waardoor het debat ook opschuift.
pi_172574835
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:43 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Helemaal niet, omdat die andere inzichten wel eens inzichten kunnen zijn die nu als extreem worden aangezien. Dus dan is die glijdende schaal er gewoon, die is ook aan te wijzen in het euthanasiedebat. Het gaat steeds en stapje verder, en de extreme posities verschuiven dus mee met de status quo, waardoor het debat ook opschuift.
Dat heet, nogmaals, voortschrijdend inzicht, als jij daarop tegen bent dan stel jij dat de mensen in de toekomst minder goed besluiten kunnen maken dan in het heden.

En als dat zo is dan kan jij ook minder goed besluiten maken dan jouw voorganger, dus wat bazel je nou. Het is onwerkbaar en onpraktisch om de wil van het verleden op te dringen aan het heden. Dus ook onpraktisch om de wil van het heden op te dringen aan de toekomst.

Man, ik krijg hier koppijn van, het is echt compleet idioot.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_172574915
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:48 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat heet, nogmaals, voortschrijdend inzicht, als jij daarop tegen bent dan stel jij dat de mensen in de toekomst minder goed besluiten kunnen maken dan in het heden.

En als dat zo is dan kan jij ook minder goed besluiten maken dan jouw voorganger, dus wat bazel je nou. Het is onwerkbaar en onpraktisch om de wil van het verleden op te dringen aan het heden. Dus ook onpraktisch om de wil van het heden op te dringen aan de toekomst.

Man, ik krijg hier koppijn van, het is echt compleet idioot.
Behalve dan dat dit een ideologische discussie is wat over waarden gaat die niet noodzakelijk feitelijk zijn. Ons patroon van waarden wordt gekleurd door de tijd, en die van degenen die na ons komen dus ook.
pi_172574937
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:36 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Dit staat niet in het artikel. Maar de vraag die in het artikel wordt opgeworpen, namelijk: "is het mogelijk dat in de toekomst euthanasie als een normaal levenseinde gaat worden gezien?" is weliswaar een hypothetische vraag, maar wel goed om te stellen. Wat is de grens van euthanasie namelijk? En is het niet inderdaad zo dat het opschuiven van de status quo leidt tot nieuwe piketpalen. Wat in de jaren 50 nog een gruwelijk extreem standpunt was is nu gemeengoed, dus het is niet raar om aan te nemen dat de dingen die nu door extreme euthanasieproponenten worden genoemd, over 50 jaar ook gangbaar kunnen zijn. Daar een zorg over uitspreken is volledig terecht.
Ik quootte specifiek het stukje dat TS heeft geschreven, dus daar ging mijn opmerking ook over.
Bedankt trouwens voor het posten van het hele artikel, dat is wel een stukje genuanceerder.

Natuurlijk moet je de vraag stellen, maar stellen dat de grens niet opgerekt mag worden tot een bepaald punt omdat de grens daarna nog verder opgeraakt zal gaan worden is toch echt een klassiek voorbeel van een hellend vlak drogreden. Er zullen altijd verschuivingen in standpunten plaatsvinden, maar dat is zeker niet altijd een kant op, vaak zie je ook golfbewegingen zoals bijvoorbeeld met alcohol en drugs. Dat is nu weer restrictiever dan 10 / 20 jaar geleden. Dat kan ten aanzien van euthanasie ook zomaar gebeuren.
pi_172574969
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:52 schreef Alfje het volgende:

[..]

Ik quootte specifiek het stukje dat TS heeft geschreven, dus daar ging mijn opmerking ook over.
Bedankt trouwens voor het posten van het hele artikel, dat is wel een stukje genuanceerder.

Natuurlijk moet je de vraag stellen, maar stellen dat de grens niet opgerekt mag worden tot een bepaald punt omdat de grens daarna nog verder opgeraakt zal gaan worden is toch echt een klassiek voorbeel van een hellend vlak drogreden. Er zullen altijd verschuivingen in standpunten plaatsvinden, maar dat is zeker niet altijd een kant op, vaak zie je ook golfbewegingen zoals bijvoorbeeld met alcohol en drugs. Dat is nu weer restrictiever dan 10 / 20 jaar geleden. Dat kan ten aanzien van euthanasie ook zomaar gebeuren.
Uiteraard kan dat, maar een waarschuwing dat het er op dit moment niet uitziet alsof dat gaat gebeuren is op z'n plaats.
pi_172575059
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:51 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Behalve dan dat dit een ideologische discussie is wat over waarden gaat die niet noodzakelijk feitelijk zijn. Ons patroon van waarden wordt gekleurd door de tijd, en die van degenen die na ons komen dus ook.
Ja, dat noemt men voortschrijdend inzicht.

Jij denkt de gedachtes van de toekomstige generaties te moeten beïnvloeden door iets niet te doen in het heden wat je eigenlijk wel wilt.

Maar een rationele reden om dat te doen heb je niet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_172575278
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:06 schreef Hexagon het volgende:
Wat een smerige leugenaar die Kees van der Staaij, zo komt ie niet in de hemel
Hij is een goed christen hé, dan wil je de mensen behoeden van een zonde.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_172575286
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:57 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja, dat noemt men voortschrijdend inzicht.

Jij denkt de gedachtes van de toekomstige generaties te moeten beïnvloeden door iets niet te doen in het heden wat je eigenlijk wel wilt.

Maar een rationele reden om dat te doen heb je niet.
Geen idee hoe je bij de tweede zin komt, maar dat laat ik maar even zitten. Ik ben het oneens met de richting die de euthanasiewetgeving opgaat, en ik zou een veel fundamenteler debat willen over de waarde die we eigenlijk toekennen aan leven.

Daarbij maak jij de foutieve aanname dat voortschrijdend inzicht iets positiefs is. Het is totaal niet zo dat alles wat een samenleving doet of denkt steeds beter wordt. Ik zie bijvoorbeeld het "voortschrijdend inzicht" in de westerse samenleving over dingen als abortus of huwelijk niet als een vooruitgang.
pi_172575343
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 15:07 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Geen idee hoe je bij de tweede zin komt, maar dat laat ik maar even zitten. Ik ben het oneens met de richting die de euthanasiewetgeving opgaat, en ik zou een veel fundamenteler debat willen over de waarde die we eigenlijk toekennen aan leven.

Daarbij maak jij de foutieve aanname dat voortschrijdend inzicht iets positiefs is. Het is totaal niet zo dat alles wat een samenleving doet of denkt steeds beter wordt. Ik zie bijvoorbeeld het "voortschrijdend inzicht" in de westerse samenleving over dingen als abortus of huwelijk niet als een vooruitgang.
Jij bent het niet eens met de rest van de bevolking, dat is prima. Ik vind dat het wel wat harder mag gaan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 21 juli 2017 @ 15:22:06 #94
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172575540
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 15:07 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Geen idee hoe je bij de tweede zin komt, maar dat laat ik maar even zitten. Ik ben het oneens met de richting die de euthanasiewetgeving opgaat, en ik zou een veel fundamenteler debat willen over de waarde die we eigenlijk toekennen aan leven.

Daarbij maak jij de foutieve aanname dat voortschrijdend inzicht iets positiefs is. Het is totaal niet zo dat alles wat een samenleving doet of denkt steeds beter wordt. Ik zie bijvoorbeeld het "voortschrijdend inzicht" in de westerse samenleving over dingen als abortus of huwelijk niet als een vooruitgang.
Jij bent dus tegen zelfbeschikking. Prima. Dan zal ik voor je bepalen wanneer je dood gaat en zwanger word.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_172575565
Wat een debieltje, die vent :')
  vrijdag 21 juli 2017 @ 15:23:39 #96
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172575566
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:36 schreef JimmyDean het volgende:
Dit staat niet in het artikel. Maar de vraag die in het artikel wordt opgeworpen, namelijk: "is het mogelijk dat in de toekomst euthanasie als een normaal levenseinde gaat worden gezien?" is weliswaar een hypothetische vraag,
Dat is geen hypothetische vraag. Ik zie euthanasie als een normaal levenseinde.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_172575704
Nou krijgen we weer van die Rick Santorum types......
In 2012 speelde dit ook al.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  vrijdag 21 juli 2017 @ 15:31:14 #98
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172575747
Er zijn 3 posities:

1. Het mag nooit
2. Het moet
3. Het mag, onder bepaalde voorwaarden.

Het lijkt voor veel mensen erg moeilijk te zijn om de verschillen tussen 1, 2 en 3 te zien.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_172575825
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:04 schreef Onnoman het volgende:

[..]

het is niet aan jou om die keuze voor iemand anders te maken
Die machines zijn niet "door God gezonden". Als je het leven rekt met machines, ga je eigenlijk in tegen de wil van God. Net als dat je de pil gebruikt, of abortus pleegt. Je moet de medische stand eigenlijk aanpassen aan de tijd dat Jezus op aarde was. En als je met die 2000 jaar oude medische wetenschap iemands leven niet kunt redden, heb je gehandeld volgens de geboden van de Heere.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_172575827
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 15:07 schreef JimmyDean het volgende:

[..]
ik zou een veel fundamenteler debat willen over de waarde die we eigenlijk toekennen aan leven.

Lijkt me onnodig. De waarde die we toekennen aan ons eigen leven is geheel subjectief. Daarom is vrijheid wat betreft euthanasie ook zeer wenselijk.

Te meer omdat enge en perverse groeperingen zoals christenen dat menen te mogen bepalen voor de rest van het volk.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')