abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172540414
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 23:14 schreef YourBrother het volgende:

[..]

Je weet dat de nazi's alleen maar konden doen wat ze hebben gedaan door bepaalde krachten achter de schermen? Financiering van bepaalde amerikaanse banken bv?

De meeste nazi's waren ook gewoon maar mensen en de echte topnazi's verschillen niet zoveel mbt slechtheid als mensen die tegenwoordig achter de schermen de dienst uit maken als bv in het Militair Industriele Complex in Amerika en geheime diensten.
Military Industrial Complex is lekker makkelijke napraterij. Net Zeitgeist gezien zeker? Het gaat dus om nog geen 1% van de jaarlijkse uitgaven, niet bepaald wat Eisenhower voorspelde in zijn speech.

https://www.forbes.com/si(...)nks-to-1-of-economy/
pi_172540647
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 23:16 schreef YourBrother het volgende:

[..]

Wat bewijs je hier nou mee? In ieder geval niet dat de geschiedenis niet geschreven wordt door de overwinnaars. Talloze voorbeelden te over hiervan.
Dat staat haaks op wat men vaak in BNW roept over de geschiedenis.
  woensdag 19 juli 2017 @ 23:45:48 #28
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_172540905
Vrij aan het begin van de 2e wereldoorlog was al bekend dat nazi-duitsland bezig was met (straf/werk)kampen waar joden en andere "ongewensten" in zaten. Alleen boeide dat de gemiddelde amerikaan bijvoorbeeld niet omdat het antisemitisme in die tijd hoogtij vierde.

Er werd een miniem krantenartikel aan gewijd in een krant soms zelfs.

Een goed boek hierover is Buried by the times. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Buried_by_the_Times

Tegen het einde hebben ze onder andere uit PR overwegingen wat meer stelling genomen tegen de kampen. En die geschiedenis hoor je doorgaans niet.

Al denk ik dat de stelling van dit topic te zwart wit is. Geschiedenis is denk ik een mix van beiden. 100% feiten verder dan 2000 jaar terug zijn soms lastig te verifieren omdat er bijna geen meerdere bronnen beschikbaar zijn.
  Moderator woensdag 19 juli 2017 @ 23:51:46 #29
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_172541013
De film a gentelmen's agreement geeft hier wel een mooie blik op het is een film van net na de oorlog (1947) het gaat over jodenhaat en wat het rasisme met mensen doet. Achteraf is het verfrissend dat het dus niet over duitsers gaat maar gewoon over amerikanen.

Een ander goed voorbeeld is de film zola uit 1937 die handeld over de dreyfuss afaire ook al een voorbeeld van antisemtisme in frankrijk dit keer voor WO2
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 20 juli 2017 @ 07:12:40 #30
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_172542971
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2017 23:12 schreef Beathoven het volgende:

[..]

In het geval van Nieuw Amsterdam hebben de Nederlanders iets verloren en het zo geschreven dat ze iets gewonnen hebben.
Nou wat een leuk prijs
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  Meest relativerende user 2022 donderdag 20 juli 2017 @ 09:13:02 #31
357044 Budapestenaar
pi_172543856
Ik had ooit een Bulgaarse collega die mij maar dom vond omdat ik nog nooit had gehoord van Bulgaarse tomaten. De hele wereld wist toch dat Bulgaarse tomaten de grootste, lekkerste, beste tomaten zijn. Dat is blijkbaar het verhaal dat in Bulgarije wordt verteld.

Wat ik wil zeggen: ik denk wel dat de winnaar de geschiedenis schrijft. En ik denk ook dat elk land er zijn eigen sausje overheen gooit, al naar gelang de nationale sentimenten. Wij leggen graag de nadruk op ons heldhaftige verzet, terwijl er waarschijnlijk meer Nederlanders heulden met de Duitsers. Het is bijvoorbeeld een bekend feit dat de Nederlandse politie de Duitsers netjes heeft geassisteerd bij razzia's. In onze geschiedenisboekjes vertellen we liever het verhaal van de Februaristaking. Elk land ziet zichzelf graag als heldhaftig en moreel superieur.
pi_172544094
(Dat wat) geschiedenis of his-story wordt geschreven en vaak zelfs gemaakt door de eeuwige "winnaars", of althans zij die zichzelf zo graag zien; de belanghebbenden, de machtswellustelingen, de financiële en vooral politieke elites.

Het veruit grootste deel van "geschiedenis" (99%) is net als vandaag de dag gewoon het dagelijkse, "saaie", veilige, vredelievende en hardwerkende dagelijkse leven van mensen onderling.

Maar wat "leren" we? Dat "de geschiedenis" bol staat van veldslagen, strijd, moord, oproer, ellende.

Net zoals het "nieuws" vandaag de dag is dat op zijn minst dikke propaganda en cherry picking en op zijn ergst gewoon verzinsels.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
  Moderator donderdag 20 juli 2017 @ 09:40:26 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_172544266
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 09:13 schreef Budapestenaar het volgende:
Ik had ooit een Bulgaarse collega die mij maar dom vond omdat ik nog nooit had gehoord van Bulgaarse tomaten. De hele wereld wist toch dat Bulgaarse tomaten de grootste, lekkerste, beste tomaten zijn. Dat is blijkbaar het verhaal dat in Bulgarije wordt verteld.

Wat ik wil zeggen: ik denk wel dat de winnaar de geschiedenis schrijft. En ik denk ook dat elk land er zijn eigen sausje overheen gooit, al naar gelang de nationale sentimenten. Wij leggen graag de nadruk op ons heldhaftige verzet, terwijl er waarschijnlijk meer Nederlanders heulden met de Duitsers. Het is bijvoorbeeld een bekend feit dat de Nederlandse politie de Duitsers netjes heeft geassisteerd bij razzia's. In onze geschiedenisboekjes vertellen we liever het verhaal van de Februaristaking. Elk land ziet zichzelf graag als heldhaftig en moreel superieur.
Piet Heijn is een bekende piraat volgens de portugezen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 20 juli 2017 @ 09:41:43 #34
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_172544288
Nee, je leert juist de momenten die anders zijn dan standaard omdat deze er namelijk uitspringen en vaak (verregaande) gevolgen hadden voor de directe toekomst.

Ook wordt er gewoon aandacht besteed aan het dagelijkse leven uit verschillende tijdvakken. Industriele revolutie is ook geen tijdperk vol aanslagen/oorlog en is ook altijd onderdeel van het curriculum.

Dus niet zomaar iets verzinnen over het onderwijs :)
  Moderator donderdag 20 juli 2017 @ 09:41:49 #35
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_172544291
quote:
15s.gif Op donderdag 20 juli 2017 09:29 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:
(Dat wat) geschiedenis of his-story wordt geschreven en vaak zelfs gemaakt door de eeuwige "winnaars", of althans zij die zichzelf zo graag zien; de belanghebbenden, de machtswellustelingen, de financiële en vooral politieke elites.

Het veruit grootste deel van "geschiedenis" (99%) is net als vandaag de dag gewoon het dagelijkse, "saaie", veilige, vredelievende en hardwerkende dagelijkse leven van mensen onderling.

Maar wat "leren" we? Dat "de geschiedenis" bol staat van veldslagen, strijd, moord, oproer, ellende.

Net zoals het "nieuws" vandaag de dag is dat op zijn minst dikke propaganda en cherry picking en op zijn ergst gewoon verzinsels.
Tja je kunt het journaal ook volstouwen met koe valt in sloot en camping het modderputje heeft een vervelend hek dat niet open wil... oh wacht
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_172544411
quote:
2s.gif Op donderdag 20 juli 2017 09:41 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja je kunt het journaal ook volstouwen met koe valt in sloot en camping het modderputje heeft een vervelend hek dat niet open wil... oh wacht
Precies. Echte verslaggeving is "niet interessant" voor "social" engineers, dus worden hele blikken (veelal gestagede) "aanslagen" in het leven geroepen en de spelletjes van de psychopaten voorgesteld als "de wil van het volk", middels naampjes als "religie", "landsbelang" en ander voor ons, het volk, onzinnige maar voor hen, de machtswellustelingen, nuttige angstpolitiek en "wij-zij denken".
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
  donderdag 20 juli 2017 @ 09:50:33 #37
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_172544459
quote:
15s.gif Op donderdag 20 juli 2017 09:48 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Precies. Echte verslaggeving is "niet interessant" voor "social" engineers, dus worden hele blikken (veelal gestagede) "aanslagen" in het leven geroepen en de spelletjes van de psychopaten voorgesteld als "de wil van het volk", middels naampjes als "religie", "landsbelang" en ander voor ons, het volk, onzinnige maar voor hen, de machtswellustelingen, nuttige angstpolitiek en "wij-zij denken".
Daar is maatschappelijk anders niet veel van te merken gezien de recente europese verkiezingsuitslagen.

En azië dan? China en japan worden voor t gemak weer niet meegenomen in dit complotdenken, net als India. Gewoon ff 3 miljard mensen die niet relevant zijn op het wereldtoneel? ;)
  Moderator donderdag 20 juli 2017 @ 09:51:52 #38
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_172544488
quote:
15s.gif Op donderdag 20 juli 2017 09:48 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Precies. Echte verslaggeving is "niet interessant" voor "social" engineers, dus worden hele blikken (veelal gestagede) "aanslagen" in het leven geroepen en de spelletjes van de psychopaten voorgesteld als "de wil van het volk", middels naampjes als "religie", "landsbelang" en ander voor ons, het volk, onzinnige maar voor hen, de machtswellustelingen, nuttige angstpolitiek en "wij-zij denken".
Mijn "oh wacht" sloeg erop dat we dat dus al constant doen vooral de commerciele zenders hart van nederland etc. en de locale omroepen.

Sla de AD maar eens open staat vol met dit soort klein leed, en geluk. Prima maar het is niet mijn cup of tea ik vind dat een privé aangelegenheid voor de slachtoffers.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_172544605
quote:
2s.gif Op donderdag 20 juli 2017 09:51 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Mijn "oh wacht" sloeg erop dat we dat dus al constant doen vooral de commerciele zenders hart van nederland etc. en de locale omroepen.

Sla de AD maar eens open staat vol met dit soort klein leed, en geluk. Prima maar het is niet mijn cup of tea ik vind dat een privé aangelegenheid voor de slachtoffers.
De Hydra der mediamagnaten is inmiddels zo enorm groot en machtig (denken ze zelf in hun misplaatste superioriteitsdenken) geworden, dat het papier en online witregels inderdaad ook gevuld moeten worden met onschuldiger nieuws dat vaak een grotere mate van waarheid bevat.

Zoals het heden bol staat van de hoaxes en propaganda, zo ook de geschiedenisboekjes. En vooral omdat het vroegâh, zonder controlemechanismen, een ongeletterde bevolking, andere dingen aan het hardwerkende hoofd en de grotere eenvoud in feodale structuren nóg veel makkelijker was om mensen om de tuin te leiden.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
  donderdag 20 juli 2017 @ 10:02:09 #40
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_172544673
Het staat je vrij om je eigen media-outlet te beginnen.
  Meest relativerende user 2022 donderdag 20 juli 2017 @ 10:48:52 #41
357044 Budapestenaar
pi_172545454
quote:
2s.gif Op donderdag 20 juli 2017 09:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Piet Heijn is een bekende piraat volgens de portugezen.
En ver van de waarheid is dat niet. Nou waren piraten doorgaans zeelieden die voor eigen gewin schepen overvielen. Piet Heijn deed dit in opdracht van de Nederlandse staat en de opbrengsten waren voor de schatkist. Officieel is het dan geen piraat, maar een kaper. Maar het principe is natuurlijk hetzelfde :Y
pi_172545553
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 22:26 schreef 6star6lord6 het volgende:
Ik zelf denk dat de nazi's extra slecht zijn gemaakt. Veel dingen vergeten wij van de winnaars die dezelfde streken uithield.

Amerika bijvoorbeeld Japanners in kampen gooien, zwarten waren derderangs burgers (net zoals de joden). En natuurlijk alle oorlogen die de USA heeft gestart.
De Engelsen hadden ook gewoon concentratiekampen.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_172545893
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 10:55 schreef Hallojo het volgende:

[..]

De Engelsen hadden ook gewoon concentratiekampen.
Dat is dan ook wat oorlog is; geen strijd tussen vlaggetje/religie/overtuiging A en v/r/o B, maar immer een spel waarbij de psychopaten steevast winnen en de gewone burger niet alleen tijdens oorlog verliest, maar vooral erna de grote verliezen lijdt door war bonds, schandalige "leningen", "herstelbetalingen" afgewenteld op de gewone man, dikke propaganda en valse volksverheerlijkingen en een verdere monopolisering van de macht waar oorlog om draait.

Wars are not meant to be won, they are meant to last as long as possible
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
  donderdag 20 juli 2017 @ 11:22:31 #44
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_172546042
Doelbewuste vernietigingskampen zoals Stalin en nazi duitsland die hadden opgezet hebben niet zoveel met oorlog te maken maar puur het uitvoeren van een achterlijke overtuiging. In beide gevallen.

Maar er is gelukkig meer aan geschiedenis dan dit onderwerp.
pi_172546349
quote:
15s.gif Op donderdag 20 juli 2017 09:29 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:
(Dat wat) geschiedenis of his-story wordt geschreven en vaak zelfs gemaakt door de eeuwige "winnaars", of althans zij die zichzelf zo graag zien; de belanghebbenden, de machtswellustelingen, de financiële en vooral politieke elites.
En de zwakke en kleine man kan mooi klagen over de elite en een eigen geschiedenis bedenken die beter bij zijn/haar slachtoffergedrag past. En die kan dan ook weer op bijval rekenen van andere jaloerse mensen of beroepsklagers.

Zo houdt het elkaar een beetje in balans.
Conscience do cost.
pi_172554396
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 22:49 schreef illusions het volgende:

[..]

De meeste Joden in de 2e WO zijn ook doodgegaan door "onkunde," het percentage dat daadwerkelijk in een gaskamer kwam is klein - dat is algemeen bekend.
Mao was geen frisse jongen en kon over lijken gaan voor 'het grotere doel', maar zijn mislukte vorm van industrialisatie ten behoeve van de economische vooruitgang was geen doelbewuste manier om mensen uit te laten hongeren.
Is wat anders dan daadwerkelijk bewust werkkampen maken met als enig doel werken tot de dood erop volgt, waarbij de economische ontwikkeling in de kampen slechts bijvangst was.
pi_172554549
Ik heb lopen zoeken naar een andere bron online maar ik heb geen ingang kunnen vinden. Zal waarschijnlijk toch eens door t stof op zolder opmoeten om het boek te vinden.

Anyway.. het schijnt zo te zijn dat een geleerde in het 18e eeuwse Engeland al dagdroomde over concentratiekampen voor zwervers en hoe mooi het zou zijn om deze mensen met een uitzichtloos bestaan een 'humane' dood te bezorgen.

In die tijdsgeest waren een heleboel mensen 't eigenlijk wel met hem eens en werd het als een fris en vernieuwend idee gezien.

Volgens mij staat het in het boek over Europa van Geert Mak. Als iemand weet over welke geleerde het gaat laat t dan maar ff weten.
pi_172555137
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juli 2017 23:51 schreef Bosbeetle het volgende:
De film a gentelmen's agreement geeft hier wel een mooie blik op het is een film van net na de oorlog (1947) het gaat over jodenhaat en wat het rasisme met mensen doet. Achteraf is het verfrissend dat het dus niet over duitsers gaat maar gewoon over amerikanen.

Een ander goed voorbeeld is de film zola uit 1937 die handeld over de dreyfuss afaire ook al een voorbeeld van antisemtisme in frankrijk dit keer voor WO2
Werd er ook een uitleg gegeven over waarom mensen een hekel hadden aan joden die verder gaat dan 'jaloezie'? Want dat wordt dus nooit gedaan. Het wordt altijd verkocht alsof joden 'zomaar' willekeurig uitgekozen werden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2017 18:34:08 ]
  donderdag 20 juli 2017 @ 18:38:11 #49
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_172555285
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 18:31 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Werd er ook een uitleg gegeven over waarom mensen een hekel hadden aan joden die verder gaat dan 'jaloezie'? Want dat wordt dus nooit gedaan. Het wordt altijd verkocht alsof joden 'zomaar' willekeurig uitgekozen werden.
Dat is echt al sinds mensenheugenis. Mensen zoeken gewoon een zondebok en dat is vaak een (culturele) minderheid in een regio.
pi_172555388
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 18:38 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Dat is echt al sinds mensenheugenis. Mensen zoeken gewoon een zondebok en dat is vaak een (culturele) minderheid in een regio.
Dat betekent echter niet dat er niet óók andere redenen achter kunnen liggen - dat de zondebok per definitie vrij van blaam is. Dat gaat alleen op voor de generaliserende vorm van antisemitisme; wanneer de hele groep aangekeken wordt.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')