abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 18 juli 2017 @ 17:36:13 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_172508309
SGP :')

quote:
Vuurwerkverbod in Rijssen-Holten? 'Nee, het is traditie'

RIJSSEN/HOLTEN - Een totaalverbod op vuurwerk? De gemeenteraad van Rijssen-Holten voelt er niets voor. Het plan van de SGP kan op weinig steun rekenen.

Zelf een sierpotje afsteken op oudejaarsavond? Lekker knallen met de buurjongens? Als het aan de SGP ligt, komt er een einde aan het gebruik van consumentenvuurwerk in Rijssen-Holten. Inwoners zouden in plaats daarvan moeten kunnen genieten van een professionele vuurwerkshow.

SGP-raadslid Sander Haase hield een vurig pleidooi in de gemeenteraad voor een vuurwerkvrij Rijssen-Holten. Hij diende een motie in waarin hij het college opriep om het Vuurwerkmanifest te ondertekenen. Dat pleit voor een algeheel verbod op consumentenvuurwerk in Nederland.

"Vuurwerk leidt elk jaar weer tot ellende: letsel, materiële en psychische schade. Alleen al in Rijssen-Holten bedraagt de schade aan gemeentelijke eigendommen jaarlijks 15.000 tot 20.000 euro", aldus Haase. "Ook is vuurwerk zeer milieuvervuilend. De Nationale politie pleit voor totaalverbod op knalvuurwerk. De volkstraditie om zelf vuurwerk af te steken weegt niet op tegen alle negatieve aspecten. Het privébelang weegt niet op tegen het algemeen belang."

De gemeenteraad van Rijssen-Holten voelt echter helemaal niets voor een verbod om knallend het jaar uit te gaan. Volgens D66 wordt de schade juist veroorzaakt door illegaal vuurwerk, niet door goedgekeurd consumentenvuurwerk. "Gaan we als gemeente dan ook roken verbieden? Dat is ook slecht voor de volksgezondheid", aldus fractievoorzitter Herman Klein Velderman.

Volgens raadslid Willemien Riezebos van de ChristenUnie kleven er niet alleen negatieve aspecten aan het afsteken. "Het werkt ook verbindend. In sommige buurten is het traditie om samen vuurwerk af te steken in oudejaarsnacht."

Traditie
Ook Gemeentebelang wijst er op dat het afsteken van vuurwerk meerwaarde heeft. "Het is een traditie in gezinnen en gemeenschappen om in nieuwjaarsnacht samen naar buiten te gaan en vuurwerk af te steken. Een kleine groep verpest het voor de rest", aldus fractievoorzitter Wim Muller.

Hij wijst er bovendien op dat een verbod amper te handhaven is.

Burgemeester Arco Hofland voelt evenmin iets voor een algeheel vuurwerkverbod. "Het is een traditie. Consumentenvuurwerk is prima verantwoord te gebruiken. Een verbod is bovendien niet lokaal te regelen. En wie gaat die vuurwerkshow betalen? Ik mis in de motie een bedrag van 80 mille om dit te regelen."

De motie kreeg alleen steun van de SGP-fractie en werd daarmee verworpen.

http://www.tubantia.nl/ri(...)s-traditie~aa23fb03/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 18 juli 2017 @ 17:45:18 #2
186611 Haags
pi_172508503
Terecht. Opdonderen met dat verbod.
Zonder wrijving geen glans
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 18 juli 2017 @ 17:50:15 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_172508615
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 17:45 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Terecht. Opdonderen met dat verbod.
Ja! Ik wil ook gewoon met oud en nieuw mijn eigen rotjes afsteken.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 18 juli 2017 @ 17:53:09 #4
186611 Haags
pi_172508671
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 17:50 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Ja! Ik wil ook gewoon met oud en nieuw mijn eigen rotjes afsteken.
Die tijd heb ik wel gehad nu. :)
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 18 juli 2017 @ 17:55:17 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_172508721
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 17:45 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Terecht. Opdonderen met dat verbod.
Ben het helemaal met je eens maar het komt er uiteindelijk toch wel.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 18 juli 2017 @ 18:08:42 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_172508998
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 17:53 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Die tijd heb ik wel gehad nu. :)
Blijft leuk om 's avonds te klooien met rotjes :P Al sta ik tegenwoordig geen uuuuuren meer buiten.

quote:
7s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 17:55 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Ben het helemaal met je eens maar het komt er uiteindelijk toch wel.
Dan gaan we toch in België of Duitsland ons vuurwerk halen ;)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')