abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 dinsdag 18 juli 2017 @ 13:29:50 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_172503034
REGENSBURG - Meer dan vijfhonderd koorknapen van het beroemde kathedraalkoor in de Duitse stad Regensburg zijn de afgelopen decennia mishandeld en misbruikt door priesters en leraren. Dat concludeert de advocaat die in opdracht van het bisdom onderzoek deed naar de zaak, die daarmee nog veel groter is dan gedacht.



Volgens advocaat Ulrich Weber waren vijfhonderd kinderen slachtoffer van lichamelijk geweld en 67 (daarbij ook) van seksueel misbruik. Hij zegt dat in zijn eindrapport, meldde Der Spiegel dinsdag. Eerder was nog sprake van 231 slachtoffers.

Weber begon zijn onderzoek nadat zeven jaar geleden de eerste gevallen van misbruik aan het licht kwamen. Daarna kwamen er honderden meldingen van voormalige koorleden. Het gaat om vergrijpen tussen 1945 en de begin jaren negentig.

Excuses
Bisschop Rudolf Voderholzer van Regenburg heeft vorig jaar excuses aangeboden. Slachtoffers krijgen een schadevergoeding.

Weber identificeerde 49 priesters en leraren die schuldig waren aan mishandeling en misbruik. In het rapport krijgen de huidige kardinaal en voormalig bisschop van Regensburg Gerhard Ludwig Müller en de voormalig koorleider Georg Ratzinger (broer van emeritus paus Benedictus) felle kritiek. Laatstgenoemde is zijn „wegkijken en gebrek aan ingrijpen ondanks dat hij er van wist te verwijten”, aldus het rapport.

http://www.telegraaf.nl/b(...)ruikschandaal__.html

Die zullen nu wel een toontje lager gaan zingen.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 18 juli 2017 @ 13:35:43 #2
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_172503164
Flink aantal :o

Daar kunnen ze in Nederland nog een puntje aan zuigen.
pi_172503880
Ziek.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  dinsdag 18 juli 2017 @ 17:15:16 #4
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_172507778
De katholieke kerk is en achterhaald en moreel failliet instituut.
  Trouwste user 2022 woensdag 19 juli 2017 @ 15:57:54 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_172528823
Oud-koorknapen van het beroemde kathedraalkoor in het Duitse Regensburg doen een boekje open over voormalig koordirigent Georg Ratzinger. De geestelijke wordt omschreven als 'extreem gewelddadig'. ,,Hij werd een keer zo boos dat hij z'n gebit verloor.''



Georg Ratzinger (93) stond van 1964 tot 1994 aan de leiding van het koor en het bijbehorende internaat. Het kathedraalkoor was destijds voor veel jonge jongens 'niets minder dan de hel'. Meer dan vijfhonderd koorknapen werden mishandeld en misbruikt door priesters en leraren, zo bleek deze week uit het eindrapport van advocaat Ulrich Weber die de zaak onderzocht. Zijn conclusie: Ratzinger moet van dit misbruik geweten hebben.

Kribbig
Het schandaal breidt zich als een olievlek uit. Volgens de Duitse krant Bild hebben inmiddels 124 slachtoffers zich uitgesproken tegen Ratzinger. Hun getuigenissen liegen er niet om. De oud-koorleider en broer van emeritus paus Benedictus wordt omschreven als ‘streng, perfectionistisch en kribbig’.

Misbruikslachtoffer Alexander Probst (57) trok in 2010 al aan de bel over de situatie. ,,Ratzinger was notoir gewelddadig, zeker geen fijne opa-figuur. Dat is mijn beeld van hem en dat zal niet meer veranderen’’, zegt Probst. Een ander slachtoffer herinnert zich de vele woede-uitbarstingen. ,,Toen ik tijdens een concertreis met een ijsje terug kwam bij de bus, kreeg ik midden op straat klappen. Een solist mag geen ijs eten. Dat typeerde hem.’’ De dirigent verloor spontaan zijn kunstgebit toen hij werd overvallen door een vlaag van boosheid, weet een ander.

Concentratiekampen
Ook voormalig koorknaap Michael Sieber (60) leed onder het misbruik. ,,Ik kan begrijpen dat alle koorknapen de scholen als concentratiekampen betitelen. Er heerste een angstcultuur. De mishandelingen ging alle perken te buiten. Sommige kinderen werden zo geslagen dat hun oren begonnen te bloeden. Dan spreek je niet meer van een oorvijg.’’

Sommigen beefden van angst voor Ratzinger. ,,Tijdens het zingen was ik zo bang dat ik met een klein mes in m’n onderarm sneed. Ik hoopte dat God zou ingrijpen wanneer ik een ‘offer’ zou brengen. Ik was toen pas elf jaar.’’

Omstreden
Ratzinger zelf ontkent iets van het misbruik geweten te hebben. Hij gaf eerder toe kinderen in het gezicht te hebben geslagen, maar stelt dat dit in die periode pedagogisch niet omstreden was.



Advocaat Weber spreekt van een regime van 'geweld en angst.'' Hij identificeerde eerder 49 priesters en leraren die schuldig waren aan mishandeling en misbruik.

http://www.ad.nl/binnenla(...)oedens-toe~af95c72c/

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 19 juli 2017 @ 17:04:50 #6
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172530539
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 17:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De katholieke kerk is en achterhaald en moreel failliet instituut.
Net als al die sportclubs met hun kindermisbruik!
  woensdag 19 juli 2017 @ 17:07:15 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172530577
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 13:29 schreef tong80 het volgende:

Weber identificeerde 49 priesters en leraren die schuldig waren aan mishandeling en misbruik. In het rapport krijgen de huidige kardinaal en voormalig bisschop van Regensburg Gerhard Ludwig Müller en de voormalig koorleider Georg Ratzinger (broer van emeritus paus Benedictus) felle kritiek. Laatstgenoemde is zijn „wegkijken en gebrek aan ingrijpen ondanks dat hij er van wist te verwijten”, aldus het rapport.
Benieuwd of dat nog een staartje gaat krijgen
  woensdag 19 juli 2017 @ 17:08:44 #8
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_172530612
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 17:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Net als al die sportclubs met hun kindermisbruik!
En de kindertehuizen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_172530868
En achter de voordeur.
Life becomes boringly interesting when you give up on life all together
  woensdag 19 juli 2017 @ 18:50:17 #10
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172532659
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 17:20 schreef Satori-Amori het volgende:
En achter de voordeur.
En voor de achterdeur :o

:')

Voor zover ik heb begrepen gaat het in de meeste gevallen om mishandeling, niet om seksueel misbruik. In hoeverre dat naar huidige maatstaven is, is mij niet duidelijk, want het misbruik is onderzocht vanaf 1945. Dan zou je andere scholen en instituten langs dezelfde maatlat moeten leggen.
  woensdag 19 juli 2017 @ 19:04:03 #11
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_172532935
Religie is een virus. Religieuzen zijn zombies die het virus hebben opgelopen.

Quote als je het met mij eens bent.
Sisco Certified
pi_172533280
Religie en de macht die het meebrengt, de macht die het achterlijken geeft. Een kanker in de samenleving.
pi_172533311
Achja, christenen.
Conscience do cost.
pi_172533375
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 17:08 schreef deedeetee het volgende:

[..]

En de kindertehuizen.
En alle scholen.
pi_172533388
Echt verschrikkelijk voor de slachtoffers.

Ik snap niet waarom dit zo veel voorkomt in het Christendom.
pi_172533536
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 19:22 schreef Odaiba het volgende:
Echt verschrikkelijk voor de slachtoffers.

Ik snap niet waarom dit zo veel voorkomt in het Christendom.
Hier is het uit de taboesfeer gekomen, daarom komen deze gevallen aan het licht en zijn er door veel organisaties maatregelen genomen.

In de islamitische wereld zit het nog volkomen in de taboesfeer. Volop kansen voor misbruikers. Net als dat wordt ontkend in de islamitische wereld dat er moslims zijn die ook homo zijn.
  User die overal opduikt 2022 woensdag 19 juli 2017 @ 19:36:29 #17
186611 Haags
pi_172533642
Zo hey das nie mis nie
Zonder wrijving geen glans
pi_172533668
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 19:22 schreef Odaiba het volgende:
Echt verschrikkelijk voor de slachtoffers.

Ik snap niet waarom dit zo veel voorkomt in het Christendom.
elke groep die macht heeft over kinderen trekt pedos aan, en religies zijn dan ook nog zo fucked up om elkaar allemaal te beschermen :r
  woensdag 19 juli 2017 @ 19:50:11 #19
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_172533887
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 19:22 schreef rutger05 het volgende:

[..]

En alle scholen.
Overal waar veel kinderen zijn en volwassen de macht hebben om ze iets aan te doen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_172533922
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 19:50 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Overal waar veel kinderen zijn en volwassen de macht hebben om ze iets aan te doen.
Precies. Overal waar sprake is van een ongelijke machtsverhouding en afhankelijkheid kan misbruik plaats vinden.
  woensdag 19 juli 2017 @ 19:52:14 #21
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_172533934
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 19:22 schreef Odaiba het volgende:
Echt verschrikkelijk voor de slachtoffers.

Ik snap niet waarom dit zo veel voorkomt in het Christendom.
Hoe kom jij er bij dat dit iets met religie te maken heeft ? :D Het komt gewoon overal voor, maar het wordt meestal verzwegen of het is zó normaal dat men er ook verder niks over zegt.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_172533951
Haalden ze ernaar de hoge toon?
pi_172534011
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 19:52 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Hoe kom jij er bij dat dit iets met religie te maken heeft ? :D Het komt gewoon overal voor, maar het wordt meestal verzwegen of het is zó normaal dat men er ook verder niks over zegt.
Dat weet ik.
  woensdag 19 juli 2017 @ 21:47:24 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172537590
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 19:50 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Overal waar veel kinderen zijn en volwassen de macht hebben om ze iets aan te doen.
Alleen door het christen-bashen ligt het in het Christendom extra onder vuur en vergeten we alle misbruik die buiten het Christendom plaatsvindt. Zoals het misbruik in de sport. Voor misbruik op scholen steken we de kop in het zand want "vrouwen doen zoiets niet" - en jongetjes mogen "blij zijn" met een ontmaagding door een milf.
Scouting en bepaalde sportverenigingen nemen extreme maatregelen om elke verdachtmaking van misbruik te kunnen voorkomen.
  woensdag 19 juli 2017 @ 23:47:57 #25
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_172540935
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2017 21:47 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Alleen door het christen-bashen ligt het in het Christendom extra onder vuur en vergeten we alle misbruik die buiten het Christendom plaatsvindt. Zoals het misbruik in de sport. Voor misbruik op scholen steken we de kop in het zand want "vrouwen doen zoiets niet" - en jongetjes mogen "blij zijn" met een ontmaagding door een milf.
Scouting en bepaalde sportverenigingen nemen extreme maatregelen om elke verdachtmaking van misbruik te kunnen voorkomen.
Scouting en sportverenigingen nemen dus maatregelen om misbruik te voorkomen terwijl in religieuze hoek men meer van onder het vloerkleed schuiven en bagatelliseren is.
Het gaat hier verdomme om grootschalig kindermisbruik en jij durft dat christenbashen te noemen, je lijkt wel niet goed wijs
  donderdag 20 juli 2017 @ 03:33:15 #26
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172542283
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 23:47 schreef the-eye het volgende:

[..]

Scouting en sportverenigingen nemen dus maatregelen om misbruik te voorkomen terwijl in religieuze hoek men meer van onder het vloerkleed schuiven en bagatelliseren is.
Het gaat hier verdomme om grootschalig kindermisbruik en jij durft dat christenbashen te noemen, je lijkt wel niet goed wijs
Je leest niet goed.

1. Van Scouting en enkele sportverenigingen weet ik dat ze vergaande maatregelen hebben genomen om de schijn te voorkomen, door schade en schande wijs geworden. Of "de religieuze hoek" dat ook doet, weet ik niet.

2. Het gaat bij "de religieuze hoek" om misbruik van jaren her. Van toen de kindertjes nog bij de nonnen op school zaten zeg maar. Heel veel van dat soort Christelijke instituten bestaan niet meer, er is dus een grote kans dat maatregelen niet genomen kunnen worden omdat de kerk niet meer de rol van opvoeder en opleider heeft. In elk geval niet op dezelfde schaal als 50 jaar geleden.

3. Op Fok! maar zeker ook daarbuiten is het bon ton om alles wat met religie heeft te maken te bashen. Alles wat aangegrepen kan worden om de kerk in een slecht daglicht te stellen wordt gebruikt. Het effect is dat dit soort zaken a. eerder op het spoor komen, omdat er actiever naar wordt gezocht, b. met meer tamtam in de media komen, c. met meer haat wordt gesproken over het instituut en niet over de daders zelf, waarbij wordt vergeten dat er talloze priesters etc zijn die zich niet aan kinderen hebben vergrepen (ondanks dat celibaat). Zelfs bij de Regensburger Domspatzen schijnen slechts enkele personen dader te zijn, waaronder zeer hoog geplaatsten en die zorgen er wel voor dat het onder de pet blijft. Dat wil niet zeggen dat het oogluikend werd toegestaan.

Trek vergelijkingen met het (grootschalife) misbruik in de sport. Ondanks dat het daar niet om religekkies gaat en dat ze geen celibaat hebben.
Hoezo weten de clubs van niks, maar is het misbruik in de religieuze hoek algemeen bekend geacht binnen een instituut?
Waarom zijn we zo verontwaardigd over het misbruik "in de religieuze hoek", maar wordt het misbruik in de sport bijna met een schouderophalen afgedaan?

Ik ga er vanuit dat er op scholen en kinderdagverblijven heel veel mishandeling en seksueel misbruik plaatsvindt. Maar er is geen hetze tegen jonge vrouwen die met kinderen werken, niemand kan zich voorstellen dat vrouwen zoiets doen, dus wordt het niet onderzocht en kunnen ze gewoon hun gang gaan.
  donderdag 20 juli 2017 @ 08:04:13 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_172543182
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 03:33 schreef Lunatiek het volgende:

Ik ga er vanuit dat er op scholen en kinderdagverblijven heel veel mishandeling en seksueel misbruik plaatsvindt. Maar er is geen hetze tegen jonge vrouwen die met kinderen werken, niemand kan zich voorstellen dat vrouwen zoiets doen, dus wordt het niet onderzocht en kunnen ze gewoon hun gang gaan.
Heb jij ook cijfers van al jouw beweringen of bij je gewoon een propagandakanaal van de katholieke kerk.
pi_172543763
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 23:47 schreef the-eye het volgende:

[..]

Scouting en sportverenigingen nemen dus maatregelen om misbruik te voorkomen terwijl in religieuze hoek men meer van onder het vloerkleed schuiven en bagatelliseren is.
Het gaat hier verdomme om grootschalig kindermisbruik en jij durft dat christenbashen te noemen, je lijkt wel niet goed wijs
Nou nou....die 'maatregelen' bij sport- en scoutingclubs zijn mijns insziens vrij dubieus.

http://www.dagelijksestan(...)r-seksueel-misbruik/


Voorbeeld van de veroordeelde kindermisbruiker Wiljo L. die rustig (in volledig overleg met directie AZC) en vrijwillig aan het 'werk' is met kinderen.

https://www.lokaalgelderl(...)tuchtpleger-wiljo-l-

Ze nemen daarom ook geen maatregelen nadat de media er aandacht aan besteedde. Dit omdat er geen incidenten zijn geweest volgens de club: “om reden van het feit dat, zolang betrokkene lid is van onze vereniging, er naar ons weten zich nimmer incidenten hebben voorgedaan, als die waarom het in de uitzending ging”.

Voorbeeld Luigy C.

http://www.ad.nl/binnenla(...)er-trainen~a43319c5/


Voorbeeld HFC Haarlem

https://www.nrc.nl/nieuws(...)lot-5891273-a1538218
pi_172543889
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 19:52 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Hoe kom jij er bij dat dit iets met religie te maken heeft ? :D Het komt gewoon overal voor, maar het wordt meestal verzwegen of het is zó normaal dat men er ook verder niks over zegt.
En denk je niet dat het celibaat er iets mee te maken heeft? Denk het toch wel he. En de reden dat veel mannen daarvoor kozen (niet op vrouwen vallen). En daarnaast macht, waar veel mensen niet mee om kunnen gaan.
  donderdag 20 juli 2017 @ 12:30:27 #30
3542 Gia
User under construction
pi_172547380
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 19:50 schreef deedeetee het volgende:

Overal waar veel kinderen zijn en volwassen de macht hebben om ze iets aan te doen.
Dit.

En dan spreekt de OP over de afgelopen decennia, alsof het nog deze eeuw is gebeurd.
Deze zaken zijn allemaal verjaard en het beste wat de bisdommen kunnen doen, is de misbruikers wegstoppen in een klooster, zodat ze niet meer bij en aan kinderen kunnen komen.

Er kunnen wel honderd topics geopend worden over misbruik in de kerk, maar dat weten we nu onderhand wel.
Gelukkig komt het ook steeds vaker aan het licht dat het ook bij sportclubs gebeurde, en veelvuldig achter voordeuren. In mijn geval mijn grootvader.

Overigens mogen wmb de daders alsnog de bak in, maar helaas voorziet het rechtssysteem daar niet in.

Een zwarte lijst lijkt me wel een puik idee. Iedereen die ooit een kind heeft misbruikt, of het nu een pastoor of trainer/instructeur was, op een zwarte lijst die voor elke organisatie geraadpleegd kan worden, middels het invoeren van de naam van een mogelijke nieuwe werknemer.
  donderdag 20 juli 2017 @ 14:02:47 #31
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172549283
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 09:06 schreef NothingHappened het volgende:

[..]

Nou nou....die 'maatregelen' bij sport- en scoutingclubs zijn mijns insziens vrij dubieus
De ene club gaat er serieuzer mee om dan anderen.

Bij scouting is het verboden om alleen te zijn met een minderjarige, ook als die er als 17-jarige zelf op aanstuurt.
Kampleiding mag daarom niet alleen in een tent slapen en als er iets is met de kinderen, hoe onbenullig ook, moeten ze er altijd samen op uittrekken.

Kinderen met heimwee of anderszins getroost willen worden en die dus behoefte hebben aan een knuffel krijgen die niet, het aanraken van de kinderen is verboden.

Een voetbalclub die moeite heeft met het behandelen van blessures van kinderen, omdat aanraken verboden is.
Een troostende schouder bieden: verboden. Het kind is taboe.

De omgang met kinderen is allang niet meer natuurlijk, ze krijgen een enorme, zwaar overdreven angst voor intimiteiten aangeleerd, ze leren dat volwassen alleen maar ontucht willen plegen.
Inmiddels worden ouders al raar aangekeken als ze hun eigen kind kussen.

Je krijgt er verknipte kinderen door en het misbruik gaat gewoon door, want waar een wil is, is een weg.
  donderdag 20 juli 2017 @ 14:07:53 #32
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172549468
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:30 schreef Gia het volgende:
Een zwarte lijst lijkt me wel een puik idee. Iedereen die ooit een kind heeft misbruikt, of het nu een pastoor of trainer/instructeur was, op een zwarte lijst die voor elke organisatie geraadpleegd kan worden, middels het invoeren van de naam van een mogelijke nieuwe werknemer.
Alleen te gebruiken als ze weer met kinderen in aanraking komen? Het lijkt mij weinig zinvol als ze na een gevangenisstraf helemaal niet meer werken en lekker thuis blijven (van onze centen) waar ze dan de buurtkinderen kunnen lokken. Liever overdag in een fabriek of zo.
  donderdag 20 juli 2017 @ 14:23:20 #33
3542 Gia
User under construction
pi_172549879
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 14:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Alleen te gebruiken als ze weer met kinderen in aanraking komen? Het lijkt mij weinig zinvol als ze na een gevangenisstraf helemaal niet meer werken en lekker thuis blijven (van onze centen) waar ze dan de buurtkinderen kunnen lokken. Liever overdag in een fabriek of zo.
Uiteraard voor organisaties waar kinderen aanwezig zijn.

Ik stel me zo voor dat je als organisator van, bijvoorbeeld een kindervakantieweek een inlogcode krijgt die tijdelijk toegang biedt tot een dergelijke website. De organisatie kan dan de namen van de aangemelde vrijwilligers invoeren om zodoende te controleren of ze ooit kinderen hebben misbruikt of mishandeld, of veroordeeld zijn geweest voor een zeden- of geweldsmisdrijf.

Scholen en verenigingen krijgen een permanente inlogcode. Verder moet er controle zijn op misbruik van de website middels digid.

Het lijkt me onwenselijk om een zwarte lijst openbaar toegankelijk te maken aangezien zelfs pedofielen recht op privacy hebben en ergens veilig moeten kunnen wonen.
  donderdag 20 juli 2017 @ 18:32:12 #34
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_172555157
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 09:15 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

En denk je niet dat het celibaat er iets mee te maken heeft? Denk het toch wel he. En de reden dat veel mannen daarvoor kozen (niet op vrouwen vallen). En daarnaast macht, waar veel mensen niet mee om kunnen gaan.
Nee want dominees zijn net zo erg. Mijn zus was getrouwd met een gesjeesde priester student en had dus veel kennissen die of wel priester werden of wel er halverwege mee stopten. Allemaal hetero hoor. Eentje presteerde het zelfs om tijdens het feestje na zijn wijding in een hoekje te kruipen mijn zijn vriendin :D Ik heb zelf als jonge vrouw een kapelaan achter me aan gehad. Die had pech ik had geen interesse. :P
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_172555323
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2017 21:47 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Alleen door het christen-bashen ligt het in het Christendom extra onder vuur en vergeten we alle misbruik die buiten het Christendom plaatsvindt. Zoals het misbruik in de sport. Voor misbruik op scholen steken we de kop in het zand want "vrouwen doen zoiets niet" - en jongetjes mogen "blij zijn" met een ontmaagding door een milf.
Scouting en bepaalde sportverenigingen nemen extreme maatregelen om elke verdachtmaking van misbruik te kunnen voorkomen.
Er wordt ook altijd wel makkelijk over een ander aspect heen gestapt, namelijk dat scouting en voetbalclubs in tegenstelling tot kerkelijke instituties geen morele opvattingen op willen leggen aan de gehele maatschappij. Voor veel christenen, zeker in bijvoorbeeld de VS, biedt het christendom de enige juiste morele leidraad en zijn ongelovigen eigenlijk bij voorbaat al immoreel. Die geclaimde morele verhevenheid komt in dit soort kwesties ook wel als spiegel naar boven.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 20 juli 2017 @ 18:49:18 #36
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172555506
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 18:40 schreef Monolith het volgende:

[..]

Er wordt ook altijd wel makkelijk over een ander aspect heen gestapt, namelijk dat scouting en voetbalclubs in tegenstelling tot kerkelijke instituties geen morele opvattingen op willen leggen aan de gehele maatschappij. Voor veel christenen, zeker in bijvoorbeeld de VS, biedt het christendom de enige juiste morele leidraad en zijn ongelovigen eigenlijk bij voorbaat al immoreel. Die geclaimde morele verhevenheid komt in dit soort kwesties ook wel als spiegel naar boven.
Nee, daar draait het niet om. Kindermisbruik is kindermisbruik, maakt niet uit welke wereldlijke intenties de daders hebben op een ander vlak. Omdat, zoals je weet, kindermisbruik overal voorkomt en niet alleen in de religieuze hoek. En alle daders huichelen over hun daden.
Wat jij doet is de kerk de schuld geven, maar dat is verkeerd, je gaat voorbij aan alle mechanismen die tot kindermisbruik leiden en zo blijf je blind voor misbruik buiten de kerk. Ja, dat mechanisme is ook in kerken aanwezig, maar niet uitsluitend daar.
pi_172556178
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 18:49 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, daar draait het niet om. Kindermisbruik is kindermisbruik, maakt niet uit welke wereldlijke intenties de daders hebben op een ander vlak. Omdat, zoals je weet, kindermisbruik overal voorkomt en niet alleen in de religieuze hoek. En alle daders huichelen over hun daden.
Wat jij doet is de kerk de schuld geven, maar dat is verkeerd, je gaat voorbij aan alle mechanismen die tot kindermisbruik leiden en zo blijf je blind voor misbruik buiten de kerk. Ja, dat mechanisme is ook in kerken aanwezig, maar niet uitsluitend daar.
Nee dat doe ik niet. Ik zeg dat een organisatie die het hoogste woord heeft over moraal, niet in de laatste plaats de seksuele moraal, dergelijk gedrag zwaarder wordt aangerekend. Ik weet niet waarom je dat een vreemd gegeven vindt eerlijk gezegd. Iemand van de partij van de dieren wordt dierenmishandeling ook zwaarder aangerekend, idem voor iemand van Greenpeace het dumpen van chemisch afval, een PvdAer het aanvaarden van lucratieve commissariaten, enzovoort.

Misstanden binnen de katholieke kerk kun je de institutie an sich wel degelijk aanrekenen, ook omdat in veel van dit soort gevallen nogal wat weggemoffeld of verdoezeld is. Daarbij geef ik ook niet sec de katholieke kerk de schuld, al spelen ze wel een rol. De daders zijn in vele gevallen ook geestelijken omdat ook juist zij die moraal voorschrijven aan gelovigen.

Ik weet ook niet waarom je denkt dat zeggen dat er verzwarende omstandigheden zijn met betrekking tot een moreel oordeel iets zou zeggen over je ogen sluiten voor oorzaken of andere gevallen van misbruik. Dat lijkt me nogal een non sequitur. Als ik zou pleiten voor een verbod op religie om misbruik tegen te gaan of iets dergelijks zou je een punt hebben, maar dat doe ik niet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')