abonnement Unibet Coolblue
pi_172496174



Een 5” scherm, compact en een mooi uiterlijk voor 80 euro. Wut? Niet lang geleden publiceerde ik de review over de UMIDIGI C Note. Een smartphone van zo’n ¤110 met vooral een premium behuizing, FHD IPS-scherm en bijvoorbeeld 3GB RAM. Ik verbaasde me er al over hoe ze zulke smartphones op de markt kunnen zetten voor zo’n prijs. En toen kwamen ze dus met de UMIDIGI G, waar ze de grenzen nog verder proberen op te rekken. Ditmaal is het een smartphone van slechts ¤80! Maar let wel, ze hebben hun best gedaan om het toestel er alsnog fraai uit te laten zien; denk aan een ‘iPhone 7 clone’ – iets waar ze zelf mee adverteerden. Typisch Chinees, dat wel.

De UMIDIGI G is dus een budget smartphone maar wel met een wat mij betreft erg mooi uiterlijk. Mooiste van alles is dat hij momenteel slechts zo’n 80 euro kost.

Voor die 80 euro krijg je onder andere een – in mijn geval – mat zwarte aluminium ogende behuizing, een 5” 720p scherm, 2GB aan werkgeheugen en 16GB opslaggeheugen een quadcore soc van Mediatek en draaiend op Android 7.0. Ook mogen we de vingerafdrukscanner niet vergeten. Ook is 4G ondersteuning aanwezig, namelijk op de volgende frequenties: 2100 MHz, 1800 MHz, 2600 MHz en 800 MHz. Dit betekent dat de meeste providers het toestel gewoon ondersteunen.

UMIDIGI benaderde mij met de vraag of ik deze budget telefoon nader wilde bekijken (review unit) en er een zo'n objectief mogelijke recensie over wilde schrijven en toen ik dit toestel + prijs zag, was de keuze snel gemaakt. Het toestel is verkrijgbaar bij een aantal webshops en voor zover ik kan zien is wederom Banggood de goedkoopste met de prijs van 80¤. Het kiezen voor de verzendmethode Priority Direct Mail (PDM) betekent dat je het product vaak binnen een weekje thuis hebt en dat de importkosten vergoed worden door de webshop. Aanrader dus.

Gezien ik eerder wel eens vragen heb gekregen (leden van hier) of ik de recensie ook met de mensen van FOK! wilde delen, heb ik besloten dit te (gaan) doen. :)



Belangrijke specificaties




Net als bij de UMIDIGI C Note, zien we hier weer hetzelfde soort doosje. Opvallend aan de verpakking is manier hoe je hem openmaakt. Niet zoals normaal door de bovenkant als het ware op te liften, maar je schuift een stuk van het omhulsel er om weg waardoor het doosje met de telefoon tevoorschijn komt. Dit is beter dan menig duurdere smartphones.

In het doosje zitten de volgende dingen:

• De telefoon zelf
• Een micro-USB kabel
• De oplader
• Een transparante TPU cover
• Een gebruikshandleiding
• Sim-slot pinnetje



Waar UMIDIGI de meeste aandacht aan heeft besteed, kan niet anders dan de behuizing zijn. Ze vergelijken het toestel qua looks vooral met de iPhone 7. Dezelfde matzwarte coating en bijvoorbeeld cameraplaatsing en speakerplaatsing. Het is indrukwekkend dat een toestel van zo’n prijs een dergelijke behuizing kan hebben. Het voelt allemaal solide aan, de knopjes klikken goed – al mochten ze wat hoger liggen – en het totaalplaatje oogt alles behalve goedkoop. Daarnaast ligt het toestel ontzettend goed in de handen. De zijkanten lopen erg slick over in de achterkant, of te wel: de randen zijn afgerond waardoor er geen scherpe rand aanwezig is. Dit in combinatie met het feit dat het een 5-incher is, zorgt dat voor een erg goed comfort in de handen.

De voorkant wordt vooral bedekt door het 5” 720p scherm. Erg zullen kosten bespaard moeten worden en dat is dan ook gedaan bij het scherm. De randen rondom het scherm zijn niet erg groot en daardoor is er toch relatief veel scherm aanwezig. Net als bij menig toestellen zit de vingerafdrukscanner aan de voorkant. De scanner doet zijn werk, al is het van belang dat je je vingers goed registreert en ze er goed op legt. Qua prestaties is het niet de ultieme topper, maar de scanner van bijvoorbeeld de Vernee Mars deed het minder. Zodra de vingers goed zijn ingesteld, doet de scanner het best goed. Het ontgrendelen gaat rapjes, maar bij wat natte/vieze vingers heeft de scanner het lastig. Aan te raden is dus dat je je vingers en de scanner wat schoon probeert te houden.




De voorcamera betreft een 2MP module. Voor de sporadische selfies op WhatsApp en social media gaat dit voldoen, maar verwacht geen wonderen. Hierover later meer. Logischerwijs is er een oorluidspreker aanwezig welke doet wat je verwacht, geen uitzonderlijke prestaties maar gewoonweg normaal. Helaas moet de notificatie LED ontbreken, iets wat meespeelt bij de kostenbesparing.



De achterkant laat de matzwarte aluminium ogende behuizing zien. Het betreft een polycarbonaat behuizing, maar is voorzien van 5 lagen verf waardoor er een gezandstraald aluminium-effect ontstaat . Hierdoor lijkt de behuizing van aluminium te zijn, maar is dat niet zo. Wat mij betreft een geslaagde win-win combinatie: een geslaagd ontwerp en alsnog de prijs laag houden. Wel zijn vingerafdrukken hierop erg goed te zien en is het vooral lastig om schoon te houden. Het UMIDIGI logo is verder weer te zien, evenals een enkele camera met daarnaast de LED flitser. De camera steekt lichtjes uit maar dit is dusdanig subtiel dat je hier geen last van gaat krijgen. Aan de onderkant kun je tevens de standaard tekjes als ‘Designed by UMIDIGI’ vinden.






Het toestel beschikt over 3 knoppen. Dit zijn de aan/uit-knop, en de volumeknoppen. De knoppen klikken goed – al mocht dat beter -, zijn goed te onderscheiden van elkaar, zijn ligt verhoogd en hebben niet echt speling. De plaatsing ben ik inmiddels aan gewend geraakt, maar ze zitten dus beiden aan de rechterkant en onder elkaar.



Net als bij de C Note mogen we het weer met het oude vertrouwde duo doen; de 3.5mm koptelefoon aansluiting en de micro-USB aansluiting welke op USB 2.0 snelheden opereert. Zonder al te veel smoesjes te verzinnen, moeten we niet vergeten dat het een smartphone van 80 euro is en blijft. Hoewel de meerprijs van een USB-C aansluiting en een USB 3.0 connector waarschijnlijk amper duurder is, kan dat zomaar weer een x aantal percentage zijn van de vraagprijs. De marge op deze telefoon zal dan ook wel minimaal zijn. De plaatsing van deze poorten is dan wel een opmerkelijke keuze: aan de bovenkant van het toestel. Daar vrijwel elke smartphone tegenwoordig de oplaadpoort aan de onderkant van het toestel heeft, is de G daar even een uitzondering. Het is even wennen.



De speaker kan je vinden aan de onderkant van het toestel, aan de rechterkant, net als die menig andere toestellen tegenwoordig. Het maximale volume is gemiddeld te noemen, evenals de verdere prestaties. Verwacht geen booming bass of enorm heldere hoge tonen. Zoals vaak geldt ook nu weer: Voor YouTube filmpjes bekijken, Netflixen of wat muziek luisteren volstaat het gewoon.






Zoals eerder aangehaald beschikt het toestel dus over een 5” 720p scherm, welke gebruik maakt van de IPS techniek en bij Sharp vandaan komt. Vandaag de dag zien we steeds minder 720p schermen; 1080p zal waarschijnlijk erg betaal zijn inmiddels. Gezien het een ultra low-budget smartphone is, er een low-end soc in zit, is het niet opmerkelijk dat er een 720p scherm in zit. Qua glas wordt er gebruik gemaakt van Corning Gorrila Glas 4; erg netjes.

Het was even wennen na bijna 2 jaar gebruik te hebben gemaakt van 1080p schermen. Ik kan dan ook zeggen dat als je van een 1080p scherm af komt, het wel een mindere ervaring is. Het oogt net allemaal wat minder scherp. Verder is te zien dat het echt een budget scherm betreft, of de kalibratie had beter gemogen. Dit uit zich in een toch wel behoorlijk koude kleurtemperatuur; vrij blauw. Via de software valt er gebruik te maken van de Miravision technologie maar ook dat lijkt niet erg veel te helpen, het maakt het eerder slechter. Schuif je de slider naar rechts, dan wordt alles nog veel blauwer, en schuif je slider uit het midden naar links, dan lijdt bijvoorbeeld de typerende ‘Android Blue Grey’-kleur daar erg onder: dit wordt bruin. Aan te raden is dat je het scherm gewoon op de ‘standaard’-modus laat staan.

Het scherm is dus alles behalve indrukwekkend en dit kan wellicht een dealbreaker zijn. Voor de gebruiker die daar weinig om geeft, zal het echter allemaal wel voldoen, maar je moet je dus bewust zijn van het feit dat de kleuren niet altijd even accuraat worden weergegeven. Evenals de kleurechtheid zijn de inkijkhoeken niet geweldig. Er is geen sprake van kleurverschuiving, maar wel komt er een lichte waas over het scherm en duikt te helderheid omlaag. Gesproken over de helderheid; ook dit toont aan dat het geen high-end scherm is. De maximale helderheid is binnenshuis best goed te noemen, maar zodra je naar buiten gaat in een wat sterkere zon, is het lastig om de content nog af te lezen. Ook de ‘Aangepaste helderheid’ – welke dynamisch omgaat met de helderheid – bracht geen tot amper verbeteringen met zich mee wat dat betreft.

Het scherm brengt dus geen wow-factor met zich mee. De doelgroep van deze low-end smartphone zal daar naar alle waarschijnlijkheid een stuk minder op letten en dat is iets wat je vooral moet meenemen in je oordeel.



De telefoon draait op Android 7.0. Niet de meest recente versie dus en daar is nog wat ruimte voor verbetering. Mocht je nou benieuwd zijn wat Android 7.0 Nougat nou precies met zich meebrengt (behoorlijk wat), dan raad ik je aan om de uitgebreide review van Tweakers even te lezen.

Het installatieproces is standaard Google Android, wat inhoud dat je verbindt met een netwerk, je inlogt met je Google-account, je de vingerafdrukscanner instelt and you are ready to go. Eenmaal alles ingesteld en geüpdatet heb je zelf nog zo’n 9GB over om te gebruiken. UMIDIGI levert net als bij haar vorige smartphones een vrije schone ROM mee en echte bloatware ga je daardoor niet vinden. Ook kun je het opslaggeheugen nog aanvullen met een eigen microSD kaartje.




Vingerafdrukscanner en navigeren
Zelfs bij deze super budget smartphone is er een vingerafdrukscanner aanwezig. Net als bij voorgaande smartphones van UMIDIGI wordt er weer gebruik gemaakt van de Front Touch ID. Zoals eerder aangehaald is de scanner vrij precies en redelijk snel maar heeft hij wat moeite met vochtige/vieze vingers. Ook ondersteunt de software geen gebaren zoals een toestel als de Moto G5 (Plus) dat doet. Wel geeft UMIDIGI je de keuze of je gebruik wil maken van de capacitieve navigatie knoppen (terug en recente apps), welke links en rechts naast de vingerafdrukscanner zitten, of van de on-screen navigatieknoppen. Bij voorkeur kan je de functies van de knoppen omdraaien waardoor de terug-knop nu aan de rechterkant zit en de recente apps-knop aan de linkerkant. Voor ieder wat wils dus.

Dubbeltikken om te ontwaken
Mooi om te zien is dat zelfs deze budget smartphone de mogelijkheid heeft tot het dubbeltikken om het scherm te ontwaken. Nog lang niet alle smartphones tegenwoordig, zelfs high-end niet, hebben deze functionaliteit ingebouwd. De telefoon dus wel en dat voelt lekker modern.



Dual sim
Ook beschikt de UMIDIGI G over dual-sim, waardoor hij ook prima is te combineren als privé en zakelijke telefoon. Er valt zo in te stellen welk SIM slot actief moet zijn, welke simkaart je wil gebruiken voor mobiele data, oproepen en/of SMS’jes. Ikzelf heb hier geen enkele problemen mee gehad en het bereik is dan ook zoals hoort.

Dagelijkse ervaringen: budget maar niet traag
De hardware mag dan wel niet enorm krachtig zijn vergeleken met menig smartphones, toch wil dat niet zeggen dat de telefoon niet enigszins met de rest kan meekomen. Als system-on-a-chip is de Mediatek 6737 aanwezig, welke geklokt is op 1.3Ghz, instellingen tot C Note welke de soc op 1.5GHz had draaien. Merkbaar? Hoogstwaarschijnlijk niet. Tevens is er 2GB werkgeheugen aanwezig om zo de apps en software van geheugen te voorzien. Voor een smartphone van dit prijssegment is de aanwezigheid van 2GB aan werkgeheugen toch erg leuk meegenomen.

De algemene dagelijkse ervaringen zijn eigenlijk prima te noemen. Er valt te merken dat je werkt met een lower-end smartphone, maar dit verschil is vooral merkbaar wanneer je af komt van een zeer capabele mid-ranger of een (ex)vlaggenschip. Het toestel blijft nog altijd slechts 80 euro en voor dat geld krijg je toch wel wat. Apps en websites laden relatief vlug en er is immers 2GB werkgeheugen aanwezig, waardoor de nodige apps in de achtergrond kunnen blijven draaien. Ook het scherm, dat een resolutie heeft van 720p, speelt hierin mee. Er hoeven minder pixels gerendered te worden, waardoor de soc minder actief bezig is.

Met de aanschaf van dit toestel moet je echter altijd rekening houden met hoeveel je er voor betaalt. Er zullen vast momenteel komen dat je net even wat teveel vraagt van de telefoon, wat kan resulteren in haperingen of een uitvoering met niet het gewenste tempo. Mocht je dit ding puur halen voor wat Facebooken, Instagram, wat foto’s hier en daar, een e-mail sturen, muziek luisteren en wat browsen: dat is geen probleem voor dit toestel.

Locaties via GPS
Ik maak veel gebruik van locaties en dit staat vaak op ‘Grote nauwkeurigheid’, wat inhoudt dat het eigenlijk alles gebruikt wat er mogelijk is om een locatie te pakken. Denk aan je GPS, mobiele data, et cetera. Zoals veel telefoons die ik de afgelopen tijd heb getest, waren er hier ook geen problemen te vinden wat betreft navigeren. Ook is er een kompas aanwezig voor de geďnteresserden.

Gamen
Om de grafische games speelbaar te maken, is MALI-T720 MP2 aanwezig, welke geklokt is op 600Mhz. Dit is dus hetzelfde als de 35 euro duurdere UDMIGI C Note, waardoor je gelijkwaardige tot wat betere performance kan verwachten:
quote:
"Voor de wat simpelere games die er te vinden zijn, zal het allemaal prima voldoen. Bij veeleisendere games kan de telefoon het wellicht wat lastig krijgen, omdat de soc er simpelweg niet voor is gemaakt. Echte grafische en veeleisende toppers spelen wordt wellicht wat lastig, tenzij je wat met de instellingen kunt friemelen."


Op naar de benchmarks, de cijfertjes waar sommige bezoekers oh zo dol op zijn! Hier kunnen we zien wat de rauwe kracht is van het toestel en bovenal of de software goed is geoptimaliseerd op de hardware. Niet goede optimalisatie zal te merken zijn door een lagere score dan normaal zou zijn. De MTK MT6737T is een budget soc en dat zal dus geen hoge cijfers geven bij de benchmarks. Besef echter goed: een lagere score betekent niet automatisch dat de telefoon slecht, sloompjes of niet vooruit te branden is.

Echte high-end toppers zijn inmiddels al over de 150.000 punten in AnTuTu, een goede mid-ranger tikt bijna de 100.000 aan en een low-end/budget smartphone zal rond de 25-50.000 zitten. De UMIDIGI G scoort met zijn ~30.000 dus precies waar het moet zitten. Mocht je nou denken: "Heh, maar de C Note heeft dezelfde soc en die scoort hoger", dan zeg ik: dat klopt, alleen die soc is ook iets hoger geklokt maar wel beschikt dat toestel over een een hogere schermresolutie. Iets met software optimalisatie..

AnTuTu


Geekbench


Androbench




Voor de foto’s en video’s aan de achterkant wordt er gebruik gemaakt van een 8 megapixel sensor. De voorkant, en dus voor de selfies en whatnot, betreft een 2 megapixel sensor. Logischerwijs mag je niet erg veel verwachten van de prestaties, maar dat betekent natuurlijk niet dat het van te voren per definitie al slecht is.



Foto’s aan de achterkant kunnen dus gemaakt worden tot op een maximale resolutie van 3264x2448, de voorkant moet het doen met 1920x1080 pixels. Wat betreft video kan de camera aan de achterkant tot 720p op 30fps opnemen. De camera aan de voorkant doet dit op slechts 480p, wat toch wel erg jammer is. Dit mag dus zeker beter, zowel voor als achter.

Wat betreft beeldstabilisatie moeten zowel de voor- en achterste camera het doen met Electronic Image Stabilisation.

De meegeleverde camera app geeft je de mogelijkheid om foto’s in HDR te schieten. Dit doe je door van de linkerzijde naar rechts te swipen zodat je een snelmenu opent. Selfies, video-opnames, pro-modus, panorama’s en dergelijke is allemaal present.




De foto’s zijn klikbaar, zodat ze de ware foto openen in een nieuw tabblad.
Een aantal voorbeelden: non-HDR vs HDR:















Selfies


Video’s:

De camera: conclusie
Een smartphone van slechts 80 euro.. Het klinkt toch gek als je het hardop zegt. Vooral qua camera prestaties verwacht je dan niet heel veel. Toch vind ik dat je voor het geld nog best wel wat krijgt. Ja, je moet in gaan leveren op het een en ander, maar het oogt an sich nog best prima. Voor de snelle kiekjes kan het prima werken. De foto’s hebben daarvoor meer dan genoeg detail.

Wel valt te zien dat de foto’s soms wel wat onderbelicht zijn, waardoor sommige punten niet even goed te zien zijn. Je kunt dan switchen naar HDR, al zorgt dat er wel voor dat het iets langer duurt voordat de foto genomen wordt; de soc is niet de allersnelste. Alhoewel de foto’s in sommige gevallen dus onderbelicht zijn, zijn de highlights in sommige gevallen ook wat te extreem waardoor er in bijvoorbeeld een felle lucht detail verloren gaat. Het dynamische bereik is dus niet altijd even goed. Ook kan de camera soms wat moeite hebben met focussen, waardoor niet altijd alles even goed in focus is. Then again, 80 euro?! Je mag er simpelweg niet al te veel van verwachten. “You get what you pay for” geldt hier dus. Je krijgt niet minder, maar ook niet meer.

Video
Aanvankelijk dacht ik dat de telefoon op maximaal 1080p 30fps kon filmen, maar dit bleek dus slechts 720p te zijn. De reden waarom is mij niet duidelijk aangezien het wel gewoon een 8 megapixel sensor betreft, het dezelfde soc als de UMIDIGI C Note betreft welke ook 1080p 30fps doet.

Qua prestaties is het logischerwijs geen topper. Bij wat minder licht, zijn de beelden soms over- of onderbelicht. Kleuren kunnen tevens wat verzadigd ogen en daarom niet altijd even natuurlijk. EIS is leuk om te zien maar kan nogal ‘wobbelig’ overkomen. Ook lijken er wat autofocus problemen te zijn. Voor de filmpjes af en toe die je deelt met elkaar, of momentjes die je toch graag wel even vastgelegd wil hebben, volstaat het allemaal echter prima. Al met al valt er dus zeker op videogebied nog wel het een en ander te verbeteren voor UMIDIGI.



De telefoon komt met een batterij welke een capaciteit heeft van een kleine 2000mAh. Dan denk je wellicht “wacht, wat?” En dat is niet heel gek; ik dacht het namelijk ook. Waar de meeste telefoons tegenwoordig toch echt wel rond de 3000 zitten – met uitzonderingen daar gelaten – moet de UMIDIGI G het dus met wat minder doen. De hardware is echter verre van veeleisend, mede door de resolutie van 720p op een 5” scherm.

Mijn dagen zien er als volgt uit:
• Ik gebruik voor een groot gedeelte van de dag wifi, maar met 4G wissel ik wel eens af als ik merk dat de connectie wat minder is of gewoon geen zin heb in wifi. Op school is de telefoon vaak verbonden met WhatsApp Web, met een gemiddelde van zo’n 4 uur, vaak toch wel via 4G.
• 4G gebruik ik zo’n 7 uur per dag
• Locaties staat aan, vaak op Grote nauwkeurigheid
• Bluetooth + muziek luisteren elke dag, zo’n 2-3 uur per dag
• Schermhelderheid is flexibel: soms 100%, meestal is het rond de 50-75%
• Minimaal 2 uur per dag browsen, vaak wel richting de 3 a 4 mits de accu dat toelaat
• Ik maak gebruik van applicaties als WhatsApp, Chrome, Instagram, Facebook, YouTube, Flamingo (twitter client). Ook de camera is niet te vergeten.



PCMark Work 2.0


De accuduur is dus mwah-mwah te noemen. Geen hoge scores, wat ik ook niet verwacht had met zo’n accugrootte. De dag kom je er wel mee door, 2 dagen wordt al krapjes wanneer je het toestel iets meer gebruikt. Mocht je het toestel echter alleen gebruiken voor een WhatsApp-berichtje hier, een mailtje beantwoorden daar: dit is het toestel dat je zoekt. Gebruik je je toestel echter behoorlijk, dan gaat de accuduur een punt worden.



Een 2000mAh accu is niet groot en daardoor verwacht je dat het toestel redelijk vlot opgeladen is. De keuze van UMIDIGI om een 5V/1A oplader mee te geven is dan ook niet helemaal te begrijpen, vooral niet aangezien het verschil met een 5V/2A oplader simpelweg verwaarloosbaar is.

De UMIDIGI C Note kwam met eenzelfde oplader en toen ik deze telefoon op een snellader aansloot, bleef er alsnog maar 1A binnenkomen. Hoe de G dat doet?



Oftewel: de UMIDIGI G heeft te maken met hetzelfde ‘probleem’. Het toestel krijgt niet veel stroom binnen tijdens het opladen, omdat dat simpelweg niet wordt toegestaan. Dit resulteert dus in een magere 2,5 uur voordat het toestel opgeladen is. Nu is dat niet schrikbarend als je het rond het slapengaan doet, maar leg het naast andere toestellen met een grotere accuduur en het valt toch wel op.



Bereikbaarheid en bellen
Bellen doet lang niet iedereen meer, maar het is wel een van de belangrijkste functies van een smartphone. Echter zijn we op een punt aangekomen dat fabrikanten hier eigenlijk geen fouten meer in maken. Ofwel, mogen maken. Het toestel maakt hier geen fouten en presteert hierin zoals je mag verwachten van een slimme telefoon. Bereik en verstaanbaarheid was dus gewoon prima; geen haperingen en storingen te vinden en de persoon aan de andere kant van de lijn was goed te verstaan, evenals ikzelf volgens hen.

Internet
WiFi
Het modem kan verbinding maken met WiFi via 802.11 a/b/g/n – wat vrij standaard is.


3G en 4G
Ikzelf maak gebruik van het Tele2 netwerk voor internetten. Gezien ik met dual-sim werk, maak ik voor de oproepen en sms’jes gebruik van het KPN netwerk, en voor de mobiele gegevens (4G) van het Tele2-netwerk. Tegenwoordig heb ik met bijna geen enkele telefoon slechte ervaringen wat betreft mobiele data en connectiviteit. De G is daar geen uitzondering in, gelukkig niet. Op de meeste gebieden heb ik gewoon 4G bereik en valt het niet weg. Op gebieden waar de mobiele provider nog geen goede 4G verbinding heeft, valt de telefoon zonder enige problemen terug op het 3G-netwerk en lijdt de verbinding daar in die zin niet onder.

Mijn mobiele abonnement heeft een maximale downloadsnelheid van maar liefst 225Mbit/s, maar dit is natuurlijk een snelheid die je zelden gaat halen. Meerdere testen geven het volgende gemiddelde.


Bluetooth
Bluetooth 5.0 is inmiddels beschikbaar en zit in de Galaxy S8 en OnePlus 5. De UMIDIGI G staat helaas en vrij logisch niet in dat rijtje, dus moeten we het met 4.1 doen. Daar is verder weinig mis mee voor vrijwel de meeste gebruikers en al helemaal niet voor de doelgroep van deze smartphone. Bluetooth is dus het bluetooth wat we al kennen. Verbindingen zijn vlot gelegd, blijven ook mooi constant en hebben ook weinig haperingen. Geen vreemde eend in de bijt dus.

NFC: Niet hier
Een ultra budget toestel brengt wat missende onderdelen en features met zich mee en dat is in dit geval bijvoorbeeld de NFC-chip. Dit betekent dat je geen gebruik kan maken van bijvoorbeeld contactloos betalen of NFC-tags. Of je dat gaat merken, betwijfel ik ten zeerste maar het dient in ieder geval wel vermeld te worden.



Jaja, een ultra budget smartphone van slechts 80 euro. Aanvankelijk wist ik me even geen raad, toen ik de prijs zag. Ik had verwacht dat er toch wel ernstig was bespaard op bijvoorbeeld de behuizing. Geinig genoeg is dat nou juist wat me het meest verbaasde; deze is gewoonweg erg goed. De overige hardware is voor het geld leuk meegenomen, al kunnen ze er wel veel meer uit persen. Het scherm kan bijvoorbeeld nog wel wat aandacht gebruiken (middels een OTA), de camera performance & accu mag getweakt worden (ook middels OTA) en voor de rest, tja? Moeilijk moeilijk.. Het is een vrij no-nonsense dingetje wat dat betreft. Je betaalt er weinig voor, krijgt er weinig voor, maar tegelijkertijd toch ook wel weer heel wat.

Het is een leuke telefoon voor als je gewoon een smartphone moet hebben die alle basisfuncties heeft. Een moderne Android-versie, de standard social media draait er prima op, gamen kan prima, mediaconsumptie, emails sturen. Tja, daarvoor is het toch best een geinig toestel.

In geval van spelfouten e.d. zou ik het waarderen om deze via een PB te melden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Danny.G op 17-07-2017 23:51:37 ]
Zo nu en dan schrijf ik recensies voor https://techbrothers.eu
pi_172631141
Bedankt voor je alle tijd die je in deze review hebt gestopt. Echt bijzonder dat een fabrikant zo'n product kan neerzetten voor een dermate lage prijs. Ik ben enigzins sceptisch dat hij ook lang mee gaat, mede door het lezen van ervaringen van anderen met andere umidigi modellen. Goede reviews btw, keep it up!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')