abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172485971
Geen idee onder welk subforum ik dit nou weer moest posten, maar ik doe het maar even hier.

Ik wil keyboard gaan leren spelen. Niet omdat ik een of andere keyboard/pianovirtuoos wil worden, maar eigenlijk gewoon om mijn creatieve muzikale ideeën makkelijker om te kunnen zetten in muziek, in mijn daarvoor bedoelde DAW (midi-keyboard dus).
Normaal gesproken als ik ideeën heb voor melodieën moet ik die melodieën echt handmatig gaan invoeren met de muis. Tenminste, zo heb ik dat jaren gedaan, maar hiermee heb ik mezelf eigenlijk echt al jaren te kort mee gedaan, want dit is eigenlijk gewoon killing voor je inspiratie.

Om deze reden wil ik het dus leren spelen. Gewoon om snel iets te kunnen inspelen als ik wat in mijn hoofd heb, of 'on the fly' als ik zit te klooien in mijn DAW.

Nu vroeg ik mij af hoe belangrijk is het om echt akkoorden te gaan leren? Ik zie in veel 'lesson' filmpjes op youtube dat ze dat helemaal gaan uitleggen. Toonladders, akkoorden c-f-g- etc.
Maar is dat echt nodig voor de doeleinden die ik beschrijf?

Wat is volgens jullie de beste/snelste manier om het een beetje onder de knie te krijgen? Wat is er echt nodig? Aanraders van youtube-video's zijn uiteraard welkom!
pi_172486324
Wajong aanvragen
Vlog beginnen
Zeiken op alles wat los en vast zit
Iedere dag lekker thuisbezorgd.nl
pi_172486370
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:57 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Wajong aanvragen
Vlog beginnen
Zeiken op alles wat los en vast zit
Iedere dag lekker thuisbezorgd.nl
_O-
pi_172486437
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:57 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Wajong aanvragen
Vlog beginnen
Zeiken op alles wat los en vast zit
Iedere dag lekker thuisbezorgd.nl
vetgedrukte sowieso vandaag. :7
pi_172486445
Je kan het op gehoor doen, maar dat is best lastig. Als je een beetje muziektheorie achter de kiezen hebt, begrijp je al snel welke akkoorden bij jouw melodielijn passen en hoe die akkoorden en de baslijn samenkomen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172486493
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 17:03 schreef Jordy-B het volgende:
Je kan het op gehoor doen, maar dat is best lastig. Als je een beetje muziektheorie achter de kiezen hebt, begrijp je al snel welke akkoorden bij jouw melodielijn passen en hoe die akkoorden en de baslijn samenkomen.
Op zich heb ik al best veel ervaring mee en gaat me dat al wel redelijk goed af, op gehoor. Maar ik denk idd wel dat dat te verbeteren is nog.
pi_172486545
Oefenen. Ook aanklooien is leerzaam, maar neem dat op, zodat je bij "oh wauw, dat klonk tof"-momenten ook kan terugkijken wat je nou helemaal gedaan hebt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172486635
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:57 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Wajong aanvragen
Vlog beginnen
Zeiken op alles wat los en vast zit
Iedere dag lekker thuisbezorgd.nl
_O_
pi_172486687
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2017 17:08 schreef Jordy-B het volgende:
Oefenen. Ook aanklooien is leerzaam, maar neem dat op, zodat je bij "oh wauw, dat klonk tof"-momenten ook kan terugkijken wat je nou helemaal gedaan hebt.
Heb helaas geen camera daarvoor, maar bedankt voor de tip.
pi_172486758
Gewoon van die dingen dat je het kan naspelen, krijg je een beetje feel wat je wel of niet kan doen.

Zo had ik al snel door dat je bepaalde stukken altijd een zwarte moest spelen ipv een witte. Jaren later pas geleerd dat dat de 2e vinger van een majeur akkoord was. (Terts dacht ik?)
.
pi_172486848
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 17:15 schreef Roberta_J het volgende:

[..]

Heb helaas geen camera daarvoor, maar bedankt voor de tip.
Dat doe je toch niet op de camera? Dat doe je toch gewoon met de software die je gebruikt? :?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 17 juli 2017 @ 17:23:38 #12
469185 DJ11
Radio 49
pi_172486860
Eerst akkoorden leren spelen; veel belangrijker dan toonladders. Begin met mineur- en majeur-akkoorden (3 noten) en richt je daarna op de 7-akkoorden (C7, Cm7, Cmaj7 enzovoorts). De rest komt daarna vanzelf.
pi_172486920
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 17:23 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat doe je toch niet op de camera? Dat doe je toch gewoon met de software die je gebruikt? :?
Ja. Maar ik dacht dat jij dat bedoelde, omdat je zei 'terugkijken wat je deed' ;)
pi_172487099
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 17:26 schreef Roberta_J het volgende:

[..]

Ja. Maar ik dacht dat jij dat bedoelde, omdat je zei 'terugkijken wat je deed' ;)
De software, afhankelijk van het type wat je gebruikt (midi of algemene opname) registreert welke toetsaanslagen je doet en/of welke noten je speelde.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 17 juli 2017 @ 18:32:41 #15
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_172488097
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:57 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Wajong aanvragen
Vlog beginnen
Zeiken op alles wat los en vast zit
Iedere dag lekker thuisbezorgd.nl
:D_!!!!
  Moderator maandag 17 juli 2017 @ 19:11:59 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_172488762
Okay de wajong grap kennen we vanaf nu... hierna wordt een quote naar die post verwijderd.

Ik zou zeggen begin met wat spelen, volg wat internet lesjes en kijk of je er wat mee kunt. Akkoorden zijn gewoon handig om te kennen, maar je hoeft ze natuurlijk niet altijd maar te spelen :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_172488912
quote:
2s.gif Op maandag 17 juli 2017 19:11 schreef Bosbeetle het volgende:
Okay de wajong grap kennen we vanaf nu... hierna wordt een quote naar die post verwijderd.

Ik zou zeggen begin met wat spelen, volg wat internet lesjes en kijk of je er wat mee kunt. Akkoorden zijn gewoon handig om te kennen, maar je hoeft ze natuurlijk niet altijd maar te spelen :)
Ik heb besloten idd toch dat soort dingen maar eens een beetje te gaan leren. Heb je toch wel de rest van je leven profijt van, uiteindelijk. Kleine investering in tijd.
pi_172496111
Nou, iets ambitieuzer mag wel hoor, Roberta. Minstens zo goed als deze zou je moeten willen worden:


:P
pi_172497690
Ik vind "adult piano adventures" van Faber en Faber een erg prettig boek.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172514112
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 17:03 schreef Jordy-B het volgende:
Je kan het op gehoor doen, maar dat is best lastig. Als je een beetje muziektheorie achter de kiezen hebt, begrijp je al snel welke akkoorden bij jouw melodielijn passen en hoe die akkoorden en de baslijn samenkomen.
Ben er nu sinds gisteren behoorlijk druk mee aan de slag, en al best wat filmpjes bekeken inmiddels. Vind het wel leuk en interessant eigenlijk. :D
Maar als je nu een melodie in majeur hebt, kun je dan de bassline in mineur hebben? Of is daty zoiets dat dus nooit kan? Wel handig om dat soort regels ook te leren denk ik voor mij.
pi_172514145
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 04:57 schreef Jordy-B het volgende:
Ik vind "adult piano adventures" van Faber en Faber een erg prettig boek.
Weet je ook goede Nederlandstalige boeken? Dat is misschien ook wel eens goed voor mij om er een boek over te lezen.
pi_172514256
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 23:40 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Nou, iets ambitieuzer mag wel hoor, Roberta. Minstens zo goed als deze zou je moeten willen worden:


:P
Zo hoog leg ik de lat maar even niet als je het het niet heel erg vindt. :+
wel super vet hoor!
pi_172514705
Maar hoe je dus akkoorden bepaalt, is eigenlijk heel eenvoudig. Majeur dus grondtoon + 4 halve tonen (terts) + 3 halve tonen (kwint)=akkoord.
Mineur: grondtoon + 3 halve tonen (terts) + 4 halve tonen(kwint)=akkoord.

En toonladder van een grondtoon in majeur = grondtoon - 1 -1 -1/2 - 1 -1 -1 -1/2
En in mineur:
grondtoon - 1 - 1/2 -1-1 - 1/2 -1 - 1

Nou dat is toch al wel de basis volgens mij die erg handig is om te weten. :D
pi_172517324
Ja. Wat wellicht makkelijker is, is om gewoon de toonladder te spelen. De toonladder van C is:
C-D-E-F-G-A-B-C, wat ook de reden is dat je meestal begint met de toonladder van C.

Voor een majeur-akkoord pak je 1-3-5, dus C-E-G

Een mineur-akkoord pak je 1-3b-5, dus C - Eb - G

Een b (mol) is een halve noot lager. Dus de zwarte toets links van de E.

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 21:37 schreef Roberta_J het volgende:
Weet je ook goede Nederlandstalige boeken? Dat is misschien ook wel eens goed voor mij om er een boek over te lezen.
Ik vermoed deze:

https://www.bol.com/nl/p/(...)tionType=typedsearch

Je hebt hem ook zonder CD, maar een CD heeft wel meerwaarde. Je hebt de meespeel-track en je kunt horen of je het goed gedaan hebt (probeer wel om de bladmuziek te lezen en het niet op gehoor te doen)

Qua muziektheorie is er ook een boek voor dummies, maar met een gewoon pianoboek leer je ook theorie èn je krijgt er vaardigheden bij.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172518327
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:25 schreef Jordy-B het volgende:
Ja. Wat wellicht makkelijker is, is om gewoon de toonladder te spelen. De toonladder van C is:
C-D-E-F-G-A-B-C, wat ook de reden is dat je meestal begint met de toonladder van C.

Voor een majeur-akkoord pak je 1-3-5, dus C-E-G

Een mineur-akkoord pak je 1-3b-5, dus C - Eb - G

Een b (mol) is een halve noot lager. Dus de zwarte toets links van de E.
Ja die c-toonladder is wel heel makkelijk, want daar zit verder geen zwarte toets bij en ze liggen allemaal achter elkaar. Die oefen ik al vaak om het gevoel een beetje ervoor te krijgen. Maar die is wel heel makkelijk...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')