abonnement Unibet Coolblue
  maandag 17 juli 2017 @ 00:41:03 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_172475579
Zonder de handtekening van Willem-Alexander is Nederland stuurloos


Koning Willem-Alexander ondertekent wetten aan zijn bureau

quote:
Alle wetten, koninklijke besluiten en algemene maatregelen van bestuur gelden pas als ze ook door de koning ondertekend zijn; inclusief het benoemen en ontslaan van bewindslieden.

Bijna elke dag krijgt Willem-Alexander een stapel stukken ter ondertekening voorgelegd. Ook tijdens zijn vakantie. Want de koning heeft, in tegenstelling tot de premier en de ministers, geen vervanger. Het Kabinet van de Koning legt de te tekenen stukken dagelijks aan de koning voor en informeert hem over de inhoud ervan, aldus de Rijksvoorlichtingsdienst.

De koning heeft geen echte politieke macht, maar zonder zijn handtekening kan Nederland niet bestuurd worden, is het land stuurloos.

24/7

Willem-Alexander heeft dus een 24/7 baan. Vroeger reisden functionarissen met pakketten staatsstukken de koning achterna als hij in het buitenland was. Tegenwoordig gaat het per computer. Via zijn beveiligde tablet kan het staatshoofd elektronisch de benodigde handtekeningen plaatsen en "bij terugkeer in Nederland ondertekent de koning het origineel onder behoud van de tekendatum".

De koning zou, na het slagen van de kabinetsformatie, ook de bewindslieden van het nieuwe kabinet bij Koninklijk Besluit kunnen benoemen vanaf zijn vakantieadres; met zijn elektronische handtekening dus. Maar de beëdiging van nieuwe ministers en staatssecretarissen door de koning moet, overeenkomstig de geldende wettelijke en protocollaire regels, hoe dan ook in Nederland gebeuren.

Per jaar ondertekent Willem-Alexander in hoogsteigen persoon ruim 2500 wetten, algemene maatregelen van bestuur en Koninklijke Besluiten, maar over de inhoud ervan gaat hij uiteindelijk niet. Alle wetten en besluiten worden mede ondertekend door bewindslieden die erover gaan en er de staatsrechtelijke verantwoordelijkheid voor dragen.

Commentaar

De handtekening van de koning heet seign en die van de bewindslieden contraseign. In vroeger dagen, toen de koning het politiek goeddeels voor het zeggen had, was het contraseign van de ministers bedoeld als juridische controle op de besluiten van de koning.

Nu is feitelijk het omgekeerde het geval. De besluiten van de ministers kunnen door het staatshoofd intern becommentarieerd worden, maar worden vervolgens, met ambtelijke steun van het Kabinet van de Koning, slechts gecontroleerd op wettelijke en procedurele zorgvuldigheid.

Dit betekent dat Willem-Alexander in beginsel ook stukken waarmee hij het helemaal of gedeeltelijk oneens is toch van zijn (beslissende) handtekening moet voorzien. Doet hij dat niet, dan dreigt er een constitutionele crisis waarbij hij in ons democratisch bestel het onderspit delft. Andere smaken zijn er niet.

Hoeder van de democratie

Koningin Beatrix bevestigde in een interview met rechtsfilosoof Dorien Pessers ter gelegenheid van haar 25-jarig ambtsjubileum (april 2005) dat zij het niet altijd eens hoefde te zijn met alles wat ze ondertekende. Het ondertekende diende echter wél juridisch en procedureel correct tot stand gekomen te zijn.

Willem-Alexander staat op hetzelfde standpunt als zijn moeder. Aan de vooravond van zijn aantreden als koning in 2013 zei hij dat hij zelfs besluiten die ten koste gaan van zijn (politieke) rol en positie als staatshoofd zou ondertekenen. "Als het wetgevingsproces democratisch en volgens de regels van de Grondwet gaat, accepteer ik alles." Het niet democratisch gekozen staatshoofd als hoeder van de democratie.

nos.nl
Allereerst groet ik u,

Beste lezer op FOK!, hoe was úw weekend? Het onze was fantastisch te noemen! Terwijl ik u na middernacht alsnog deze bijlage schrijf over onze koning, genieten wij na een bezoek aan de Jopenkerk nog even wat na van de geweldige ambiance die onze stad wederom te bieden had. :9~ :Y) B:)B ~

Inderdaad houden we tegelijkertijd de wandel en gangen van het koningshuis in de gaten. Zoals paus Franciscus een voorbeeldig leider is binnen de rooms-katholieke wereld O-), met maar liefst 1,2 miljard volgelingen :s) :s) :s) , zijn koning Willem-Alexander en zijn koninklijke eega Máxima ^) niet de eerste de besten op Nederlandse bodem. Daarover spreekt het artikel in kwestie boekdelen, gelet op het grote belang van WA's belangrijke rol in het landelijk reilen en zeilen. 14.gif

Ondanks alles gaat het er bij velen nog steeds niet in dat het koningshuis terecht geen geldzorgen kent. Zij genieten allerhande financiële toelagen, immers is de koning medeverantwoordelijk voor grote opdrachten in het buitenland. Deze goede zaken zullen onze economie alleen maar ten goede komen, ware het niet dat legio burgers zich vooralsnog beklagen over hoge kosten van Beatrix' Groene Dreack, de Gouden Koets en niet te vergeten Paleis het Loo dat onder meer van burgerlijke belastinggelden zou worden gefinancierd.

Welnu, anders dan hoogwaardigheidsbekleders die gezeteld zijn in Haagse overheidsgebouwen, heeft WA inderdaad niemand die zijn koninklijke taak vervangt zolang hij de taak geniet als Koning der Nederlanden.
Zijn verantwoordelijkheden liegen er dan niet om: hele waslijsten aan wetten en regels, geheel ten behoeve van de goede orde en landelijk welzijn, passeren namelijk binnen één jaar tijd de revue. Normaliter zou men er bijna tureluurs van worden. |:( :|W

De koning is daarvoor bijna constant in de weer, zélfs wanneer hij geniet in één van zijn riante en welverdiende vakantieverblijven. En gelijk heeft ie! 8-) Het vakantie vieren in het zonnige resort zal voor hem niet ernstig verstoord hoeven te worden. De tijden zijn intussen veranderd: computers en uiterst handige tablet's doen vandaag de dag wonderen. Daar profiteert koning WA nu dus ook van, vandaar dat die hele poespas van het nareizen met staatsstukken door de heren functionarissen niet meer nodig is, hetgeen (u) uiteindelijk weer minder belastingcenten kost. ;)


Me dunkt, hoewel de koning weleens 'n apolitiek imago opgespeld wordt in zijn rol als koning omdat hij geen politieke macht geniet. Zijn bijrol, waarmee hij ergens toch tegen de politieke wereld aanschurkt, blijft van onmiskenbaar belang voor het bestuur van ons thans welvarende land. Als 'hoeder van de democratie' gooit WA best hoge ogen, maar voor hem is dat niet altijd zo mooi als het misschien klinkt. ''Bij bepaalde dingen die hij ondertekent zal hij zichzelf moeten wegcijferen als het nodig is.'' :o

Maar goed, ik kan u vertellen dat wij in onze kringen veel waardering hebben voor de koning door zijn representatieve houding jegens volk en vaderland, inclusief alles wat hij in economisch opzicht voor ons land doet.

Tot zover de OP, ik wens u allen 'n fijne nachtrust toe!!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_172475652
quote:
De koning heeft geen echte politieke macht, maar zonder zijn handtekening kan Nederland niet bestuurd worden, is het land stuurloos.
Dat klinkt toch wel als het hebben van macht.
pi_172475682
Constitutionele monarchie, iemand?
Google is your friend, abuse your friends
pi_172475684
Amerika ook



weg milieuwet.

en weg met de moslims:



Mexicaanse muur :) :
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172475892
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 00:49 schreef Sigaartje het volgende:
Amerika ook

[ afbeelding ]

weg milieuwet.

en weg met de moslims:

[ afbeelding ]

Mexicaanse muur :) :
[ afbeelding ]
Het soort wetten dat Prins Pils voorlopig niet zal ondertekenen.

Misschien moet hij maar gewoon de macht overnemen. Ik bedoel, Willem Alexander lijkt me intelligent genoeg om een land te besturen en ik denk dat 80% van Nederland hem verkiest boven Rutte.

We vierendelen Rutte, zoals Johan de Witt destijds. :7
pi_172475901
Hoeder der democratie...

Dus... :')

Het is niet alsof Wim-Lex geen vergoeding krijgt voor zijn rol als handtekeningmuppet, maar ik vind het prettig dat de man tamelijk realistisch is over zijn rol in de democratie. :)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172475912
Wil hij nu alle eer deze laten toekomen wat ze aangericht hebben?
pi_172475932
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 00:49 schreef Sigaartje het volgende:
Amerika ook

[ afbeelding ]

weg milieuwet.

en weg met de moslims:

[ afbeelding ]

Mexicaanse muur :) :
[ afbeelding ]
pi_172475954
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 00:49 schreef Sigaartje het volgende:
Amerika ook

[ afbeelding ]

weg milieuwet.

en weg met de moslims:

[ afbeelding ]

Mexicaanse muur :) :
[ afbeelding ]
Dat is wat anders.
1. Trump is gekozen vanuit een stemming om vier jaar als president van Amerika te mogen functioneren. Koning Willem-Alexander is bij (of vlak na) zijn geboorte aangeduid als de troonopvolger en is zijn leven lang voordat hij uiteindelijk de troon besteeg, hiernaartoe begeleid.
2. Trump regeert als president. Willem-Alexander is Koning van Nederland.
3. Trump kan uitspraken doen en wijzigen. Willem-Alexander is als persoon en titelhouder onderhevig aan de Staat en deze is een constitutionele monarchie, wat inhoudt dat al de uitspraken van de koning onmiddellijk onder de verantwoording van de zittende premier vallen. Hierdoor kan hij geen meningen geven over lopende zaken, of zich voegen bij een publieke opinie.

En over het stukje ondertekenen, in Nederland moet het eerst door de Tweede Kamer waarna het in de Senaat kan worden goedgekeurd. Dán pas kan de koning er zijn handtekening onder zetten.

De president van de Verenigde Staten een wetsvoorstel aanjagen, bespreken en beargumenteren.
Dat kan de koning van Nederland niet.
Google is your friend, abuse your friends
pi_172475991
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:17 schreef Metalfrost het volgende:
De president van de Verenigde Staten een wetsvoorstel aanjagen, bespreken en beargumenteren.
Dat kan de koning van Nederland niet.
Jawel, mits achter gesloten deuren.

En laten we eerlijk zijn... een wetsvoorstel aanjagen, bespreken en beargumenteren... Dat kan Trump ook niet... :{w
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172476005
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:20 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Jawel, mits achter gesloten deuren.
Gesloten deuren, ja dan wel. Niet in publieke ruimtes of bij toespraken. Dáár zit het verschil.

quote:
En laten we eerlijk zijn... een wetsvoorstel aanjagen, bespreken en beargumenteren... Dat kan Trump ook niet... :{w
Normaal gesproken zou de president van de Verenigde Staten dat wel kunnen. Bij Trump kun je een uitzondering maken inderdaad.
Google is your friend, abuse your friends
pi_172476076
quote:
7s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:17 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Dat is wat anders.
1. Trump is gekozen vanuit een stemming om vier jaar als president van Amerika te mogen functioneren. Koning Willem-Alexander is bij (of vlak na) zijn geboorte aangeduid als de troonopvolger en is zijn leven lang voordat hij uiteindelijk de troon besteeg, hiernaartoe begeleid.
2. Trump regeert als president. Willem-Alexander is Koning van Nederland.
3. Trump kan uitspraken doen en wijzigen. Willem-Alexander is als persoon en titelhouder onderhevig aan de Staat en deze is een constitutionele monarchie, wat inhoudt dat al de uitspraken van de koning onmiddellijk onder de verantwoording van de zittende premier vallen. Hierdoor kan hij geen meningen geven over lopende zaken, of zich voegen bij een publieke opinie.

En over het stukje ondertekenen, in Nederland moet het eerst door de Tweede Kamer waarna het in de Senaat kan worden goedgekeurd. Dán pas kan de koning er zijn handtekening onder zetten.

De president van de Verenigde Staten een wetsvoorstel aanjagen, bespreken en beargumenteren.
Dat kan de koning van Nederland niet.
Heerlijk die toelichting van jou, ik zie ze nog ervoor aan, als het mis zou gaan, dat ze een zondebok zoeken.
pi_172476104
Hoe kan Willy het onderspit delven als hij niet de handtekening hoeft te zetten onder de wet die hem het onderspit doet delven?
pi_172476115
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:22 schreef Metalfrost het volgende:
Normaal gesproken zou de president van de Verenigde Staten dat wel kunnen. Bij Trump kun je een uitzondering maken inderdaad.
Ik bedoel maar.

Sinds zijn "ik ben geen protocolfetisjist"-opmerking, vind ik Wim-Lex best een toffe peer. Hij respecteert de democratie en zijn rol daarin, ook al heeft hij heeft geen grote uitvoerende rol... Onze buren in het oosten geilen vol afgunst op het feit dat we nog een koning hebben (hebben we na '74 tenminste iets om ze de ogen uit te steken)... De man sleept bij buitenlandse bezoeken miljoenen aan opdrachten voor Nederlandse bedrijven binnen, hij heeft een niet onknappe, humoristische koningin en in ieder geval één dochter met haar oogopslag...

Hij is wel oké.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172476117
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:35 schreef Glazenmaker het volgende:
Hoe kan Willy het onderspit delven als hij niet de handtekening hoeft te zetten onder de wet die hem het onderspit doet delven?
Zonder de handtekening van de koning is de wet niet rechtsgeldig. Hij móét de handtekening zetten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_bekrachtiging
Google is your friend, abuse your friends
pi_172476127
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:38 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Zonder de handtekening van de koning is de wet niet rechtsgeldig. Hij móét de handtekening zetten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_bekrachtiging
Jep maar hij mag wel sterk aannemen dat het kabinet of de premier hem voldoende inlichten doet, zonder dat hij ernaar hoeft te vragen, zo niet tekende ik niet.
Maar ik ben dan ook geen koning.
pi_172476131
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:38 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Zonder de handtekening van de koning is de wet niet rechtsgeldig. Hij móét de handtekening zetten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_bekrachtiging
Om het rechtsgeldig te laten worden ja, maar hij moet helemaal niks. Mijn vraag is wat ze hem kunnen maken als hij besluit niet te tekenen voor een wet, ze een wet maken om hem die rol te af te nemen en hij vervolgens besluit ook die niet te ondertekenen.
pi_172476142
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:41 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Om het rechtsgeldig te laten worden ja, maar hij moet helemaal niks. Mijn vraag is wat ze hem kunnen maken als hij besluit niet te tekenen voor een wet, ze een wet maken om hem die rol te af te nemen en hij vervolgens besluit ook die niet te ondertekenen.
???
https://www.parlement.com(...)gel_van_bestuur_amvb
???
pi_172476185
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:37 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik bedoel maar.

Sinds zijn "ik ben geen protocolfetisjist"-opmerking, vind ik Wim-Lex best een toffe peer. Hij respecteert de democratie en zijn rol daarin, ook al heeft hij heeft geen grote uitvoerende rol... Onze buren in het oosten geilen vol afgunst op het feit dat we nog een koning hebben (hebben we na '74 tenminste iets om ze de ogen uit te steken)... De man sleept bij buitenlandse bezoeken miljoenen aan opdrachten voor Nederlandse bedrijven binnen, hij heeft een niet onknappe, humoristische koningin en in ieder geval één dochter met haar oogopslag...

Hij is wel oké.
En hoe de koningin geposeerd staat op het bureau van Zijne Majesteit duidt ook aan dat we als Nederlands volk kunnen spreken van een gelukkig huwelijk.
in plaats van een morganatisch huwelijk
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:40 schreef john2406 het volgende:

[..]

Jep maar hij mag wel sterk aannemen dat het kabinet of de premier hem voldoende inlichten doet, zonder dat hij ernaar hoeft te vragen, zo niet tekende ik niet.
Maar ik ben dan ook geen koning.
De koning heeft in deze weinig te willen..
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:41 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Om het rechtsgeldig te laten worden ja, maar hij moet helemaal niks. Mijn vraag is wat ze hem kunnen maken als hij besluit niet te tekenen voor een wet, ze een wet maken om hem die rol te af te nemen en hij vervolgens besluit ook die niet te ondertekenen.
Bekijk de rest van dat Wikipedia-artikel en trek een conclusie. Mijns inziens zou het inderdaad kunnen zijn dat er a) een grondwetswijziging plaatsvindt of b) de wet op zo'n dergelijke wijze wordt aangepast om rekening te houden met de wensen van de koning (al lijkt optie b) me vrij stug)
Google is your friend, abuse your friends
pi_172476221
quote:
Volgens je link en wikipedia moet de koning ook tekenen voor een amvb.
quote:
7s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:45 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

En hoe de koningin geposeerd staat op het bureau van Zijne Majesteit duidt ook aan dat we als Nederlands volk kunnen spreken van een gelukkig huwelijk.
in plaats van een morganatisch huwelijk

[..]

De koning heeft in deze weinig te willen..

[..]

Bekijk de rest van dat Wikipedia-artikel en trek een conclusie. Mijns inziens zou het inderdaad kunnen zijn dat er a) een grondwetswijziging plaatsvindt of b) de wet op zo'n dergelijke wijze wordt aangepast om rekening te houden met de wensen van de koning (al lijkt optie b) me vrij stug)
quote:
Een voorstel wordt wet, zodra het door de Staten-Generaal is aangenomen en door de Koning is bekrachtigd.
Die grondwetswijziging moet dus ook langs de koning die op basis van dit artikel geen verplichting heeft te tekenen.
pi_172476242
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:41 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Om het rechtsgeldig te laten worden ja, maar hij moet helemaal niks. Mijn vraag is wat ze hem kunnen maken als hij besluit niet te tekenen voor een wet, ze een wet maken om hem die rol te af te nemen en hij vervolgens besluit ook die niet te ondertekenen.
Zal uiteindelijk wel uitlopen zoiets als hoe dat toentertijd met de koning van België ging;

quote:
In april 1990 weigerde Boudewijn, die zich beriep op gewetensproblemen, de abortuswet te bekrachtigen. Hij verzocht vervolgens de regering om een rechtsgeldige oplossing aan te brengen voor dit probleem. De eerste minister Wilfried Martens redeneerde vervolgens dat de koning zich in de "feitelijke onmogelijkheid om te regeren" bevond, zodat de voltallige regering, conform de grondwet, de wet zelf kon ondertekenen. Hiervoor werd Boudewijn voor 36 uur van zijn functie ontheven.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Boudewijn_van_België


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2017 01:55:30 ]
pi_172476260
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:49 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Die grondwetswijziging moet dus ook langs de koning die op basis van dit artikel geen verplichting heeft te tekenen.
De koning heeft altijd de verplichting te tekenen. Hij is niet voor niets staatshoofd.

Ik denk dat je het groter moet zien. Alles wat er in Nederland op politiek vlak gebeurt, is krachtens de monarchie goedgekeurd. En dus is het alleen maar logisch dat de koning nieuwe wetten ondertekent om deze rechtsgeldig te maken.

Er is geen "maar". Dat is niet mogelijk. De koning ziet het voorstel en móét tekenen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_172476282
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:52 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Zal uiteindelijk wel uitlopen zoiets als hoe dat toentertijd met de koning van België ging;

[..]

Maar deze koning liet dat vrijwillig toe en vroeg er zelfs om. Ik heb het over een scenario waarin Willem zijn hakken in het zand zet.
quote:
7s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:54 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

De koning heeft altijd de verplichting te tekenen. Hij is niet voor niets staatshoofd.

Ik geloof dat je het groter moet zien. Alles wat er in Nederland op politiek vlak gebeurt, is krachtens de monarchie goedgekeurd. En dus is het alleen maar logisch dat de koning nieuwe wetten ondertekent om deze rechtsgeldig te maken.
Het is altijd zo gebeurd, maar je hebt nog niet laten zien dat het zo moet gebeuren. Laat die verplichting eens zien.
pi_172476285
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:58 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Het is altijd zo gebeurd, maar je hebt nog niet laten zien dat het zo moet gebeuren. Laat die verplichting eens zien.
Zoek maar op Google, ik ben je hond niet :')

Verder wijst de opvolging dat het altijd zo gegaan is aan dat het zo hoort..
Google is your friend, abuse your friends
pi_172476289
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 01:59 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Zoek maar op Google, ik ben je hond niet :')
Heb ik gedaan en mijn conclusie is dat die er niet is en mijn hondje maar een beetje loopt te lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')