abonnement Unibet Coolblue
pi_172435755
Ik zie steeds meer mensen steeds vaker maximaal lenen. Ik denk dat maximaal lenen redelijk safe is. Rente staat op 0 en het moet binnen 30-35 jaar terugbetaald worden?

Studenten zullen vaak vroeg of laat toch aan een hypotheek moeten.
Rente op de studielening is altijd minder dan op een hypotheek, want overheid vs. commerciele bank.
Er staat alvast een mooi bedrag op je bankrekening en de schuld wordt niet geregistreerd bij het BKR.

Het enige nadeel dat ik erin zie is dat je waarschijnlijk een lagere hypotheek krijgt vanwege je studieschuld en je moet natuurlijk van het geld afblijven(geen onnodige aankopen doen)
🔒
  zaterdag 15 juli 2017 @ 13:55:01 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_172435858
Als je voor iedere geleende euro meer dan 1 euro hypotheek niet krijgt, dan schiet het niet echt op als je het voor een huis leent.
pi_172436167
Ik heb pas eens hypotheek berekend via internet. Het hebben van een studieschuld is ongeacht de hoogte al reden om je bij een hypotheek van ongeveer 100.000 euro tot 20.000 minder hypotheek te verstrekken.
pi_172437149
Ik zou het je niet aanraden TS.
pi_172438427
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 14:08 schreef DoubleDip het volgende:
Ik heb pas eens hypotheek berekend via internet. Het hebben van een studieschuld is ongeacht de hoogte al reden om je bij een hypotheek van ongeveer 100.000 euro tot 20.000 minder hypotheek te verstrekken.
Bij een studieschuld van een paar honderd euro al?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_172438650
maximaal lenen en speculeren op bitcoin zou ik zeggen
  zaterdag 15 juli 2017 @ 16:08:41 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172438694
Leen dat wat je nodig hebt om je studie te kunnen voltooien. Meer lenen om te gaan zuipen, wintersporten of 'spaargeld' te creëren is af te raden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_172439413
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 15:53 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Bij een studieschuld van een paar honderd euro al?
Alleen het feit dat je die schuld hebt levert al een flinke verlaging op van het bedrag aan hypotheek. Dus ja zou kunnen.
  Moderator zaterdag 15 juli 2017 @ 18:12:00 #10
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172441552
Waarom zou je? Ik was maar wat blij dat ik een 0,- had staan bij de aankoop ^O^
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_172441591
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 16:47 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Alleen het feit dat je die schuld hebt levert al een flinke verlaging op van het bedrag aan hypotheek. Dus ja zou kunnen.
Ah oké, goed om te weten, heb tot noch toe niks geleend. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_172442750
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:13 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah oké, goed om te weten, heb tot noch toe niks geleend. :)
Als het mogelijk is zou ik proberen dat zo te houden. Maar ik snap ook wel dat er genoeg zijn bij wie dat niet lukt.
pi_172447916
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 14:08 schreef DoubleDip het volgende:
Ik heb pas eens hypotheek berekend via internet. Het hebben van een studieschuld is ongeacht de hoogte al reden om je bij een hypotheek van ongeveer 100.000 euro tot 20.000 minder hypotheek te verstrekken.
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 16:47 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Alleen het feit dat je die schuld hebt levert al een flinke verlaging op van het bedrag aan hypotheek. Dus ja zou kunnen.
Dit is absoluut onwaar, je hebt het duidelijk verkeerd begrepen. Je initiële studieschuld is bepalend voor hoeveel hypotheek je krijgt. Als je een studieschuld hebt van 10.000 euro en je hebt al 8.000 euro afgelost, dan zal de bank nog steeds uit gaan van een initiële studieschuld van 10.000 euro. Dit komt omdat je maandelijkse aflossing van de studieschuld bepalend is voor je besteedbare inkomen per maand, oftewel hoeveel rente+aflossing je 'aan kan'.

Over het algemeen wordt de initiële schuld verdubbeld en afgehaald van het maximale bedrag dat je mag lenen. Stel je mag zonder studieschuld 160.000 euro lenen en je hebt een initiële studieschuld hebt van 10.000 euro, dan zal je dus ongeveer 160.000 - 20.000 (10.000 x 2) = 140.000 euro mogen lenen.

Echter, als je bijvoorbeeld een initiële studieschuld hebt van 800 euro, dan mag je ongeveer 160.000 - 1600 (800 x 2) = 158400 euro lenen. Dat levert dus nauwelijks een verlaging op.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_172460048
Oneens met de meesten hier, ga lekker lenen. Ligt beetje aan de sector waarin je werk gaat zoeken maar die 30/40k verdien je later wel terug.

Heb het zelf ook gedaan en heb daar een onbetaalbare studententijd voor teruggekregen. :)
  maandag 17 juli 2017 @ 00:12:53 #15
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_172475167
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 22:45 schreef Shreyas het volgende:

[..]


[..]

Dit is absoluut onwaar, je hebt het duidelijk verkeerd begrepen. Je initiële studieschuld is bepalend voor hoeveel hypotheek je krijgt. Als je een studieschuld hebt van 10.000 euro en je hebt al 8.000 euro afgelost, dan zal de bank nog steeds uit gaan van een initiële studieschuld van 10.000 euro. Dit komt omdat je maandelijkse aflossing van de studieschuld bepalend is voor je besteedbare inkomen per maand, oftewel hoeveel rente+aflossing je 'aan kan'.

Over het algemeen wordt de initiële schuld verdubbeld en afgehaald van het maximale bedrag dat je mag lenen. Stel je mag zonder studieschuld 160.000 euro lenen en je hebt een initiële studieschuld hebt van 10.000 euro, dan zal je dus ongeveer 160.000 - 20.000 (10.000 x 2) = 140.000 euro mogen lenen.

Echter, als je bijvoorbeeld een initiële studieschuld hebt van 800 euro, dan mag je ongeveer 160.000 - 1600 (800 x 2) = 158400 euro lenen. Dat levert dus nauwelijks een verlaging op.
Hoe komen jullie aan deze foutieve informatie? Als je simpelweg even googlet zie je dat de Rabobank met een percentage van 0.45% (studieschuld na 1 juli 2015) van de oorspronkelijke studieschuld rekent. Je studieschuld telt dus voor 0.45% mee in de berekening wat je maximale hypotheek kan zijn. Bij een studieschuld van 20.000 scheelt dat volgens de Rabobank 17.000 op je hypotheek
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
  maandag 17 juli 2017 @ 00:47:02 #16
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172475642
Ik heb mijn studieschuld niet op hoeven geven voor mijn hypotheek (Munt hypotheken). Dat is bijna 2 jaar geleden nu. Mocht dat nog zo zijn kun je best maximaal lenen.
  maandag 17 juli 2017 @ 07:55:08 #17
286575 Roces18
Chef de party
pi_172477197
Maximaal lenen, maar doe er wel iets mee.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  maandag 17 juli 2017 @ 09:44:46 #18
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172478527
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 07:55 schreef Roces18 het volgende:
Maximaal lenen, maar doe er wel iets mee.
Wat bedoel je precies? Ik denk dat het beter is om er juist niets mee te doen en te sparen of (een deel) heel defensief te beleggen. Ervan op vakantie gaan of investering een cryptocurrencies lijkt me niet zo handig :P
pi_172478627
Ja
  maandag 17 juli 2017 @ 13:22:42 #20
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_172482237
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 09:44 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies? Ik denk dat het beter is om er juist niets mee te doen en te sparen of (een deel) heel defensief te beleggen. Ervan op vakantie gaan of investering een cryptocurrencies lijkt me niet zo handig :P
Wat is het praktisch nut van sparen? Ga dan beleggen, daar maak je tenminste echt winst mee, als je weet wat je doet.

Gewoon beleggen wat je kwijt kan en ondertussen doe je met het geld van je bijbaan alle leuke dingen. Er is niets mis met investeren in jezelf!
  maandag 17 juli 2017 @ 13:29:43 #21
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172482369
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2017 13:22 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Wat is het praktisch nut van sparen? Ga dan beleggen, daar maak je tenminste echt winst mee, als je weet wat je doet.
Zou nogal dom zijn om met geleend geld te beleggen. Het gaat er juist om dat je het geld nu zeer goedkoop kunt lenen en het dan mogelijk over een paar jaar kunt gebruiken als je het nodig hebt. Scheelt bijvoorbeeld weer op de hypotheeklasten.

Wat beleggen betreft, je kan ook verlies maken. Ook niet als je weet wat je doet. Als er een crisis komt zijn ook de kenners het bokje. Dat het op lange termijn wel weer recht zal trekken geloof ik wel, maar daar leen je dit geld niet voor.

Risicoloos bewaren is dus het devies.

quote:
Gewoon beleggen wat je kwijt wil en ondertussen met het geld van je bijbaan doe je alle leuke dingen. Er is niets mis met investeren in jezelf!
Ja goed idee, maximaal bijlenen, beleggen en de rest opmaken! Ga je straks op jezelf en heb je geen cent gespaard en staat je portefeuille in de min. Klinkt als een prima plan! ^O^
  maandag 17 juli 2017 @ 14:11:59 #22
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_172483157
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 13:29 schreef leolinedance het volgende:
[..]

Zou nogal dom zijn om met geleend geld te beleggen. Het gaat er juist om dat je het geld nu zeer goedkoop kunt lenen en het dan mogelijk over een paar jaar kunt gebruiken als je het nodig hebt. Scheelt bijvoorbeeld weer op de hypotheeklasten.

Wat beleggen betreft, je kan ook verlies maken. Ook niet als je weet wat je doet. Als er een crisis komt zijn ook de kenners het bokje. Dat het op lange termijn wel weer recht zal trekken geloof ik wel, maar daar leen je dit geld niet voor.

Risicoloos bewaren is dus het devies.
Dus je zegt dat je dat geleende geld niet moet gebruiken omdat je anders de hypotheeklasten niet kan betalen, die er in eerste instantie zijn omdat je aan het lenen bent? :') Dan kan je net zo goed niet lenen. Die lening is er voor een reden, namelijk om je studie te kunnen financieren en het wonen op kamers mogelijk te maken. Dit zijn allemaal investeringen in jezelf en de verwachting is dat je later op de lange termijn probleemloos deze schuld af kan betalen.

Geleend geld sparen is leuk en aardig, maar het blijft geleend geld. Netto ben je geen stuiver vooruit aangezien je dat geld toch weer terug moet betalen. Beter maak je er dan wat geld mee.

quote:
Ja goed idee, maximaal bijlenen, beleggen en de rest opmaken! Ga je straks op jezelf en heb je geen cent gespaard en staat je portefeuille in de min. Klinkt als een prima plan! ^O^
Daarmee ga je echt helemaal mijn punt voorbij. Ik zeg dat je investeringen moet maken in jezelf die op lange termijn lonend zijn.
  maandag 17 juli 2017 @ 16:11:01 #23
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172485369
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 14:11 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Dus je zegt dat je dat geleende geld niet moet gebruiken omdat je anders de hypotheeklasten niet kan betalen, die er in eerste instantie zijn omdat je aan het lenen bent? :') Dan kan je net zo goed niet lenen. Die lening is er voor een reden, namelijk om je studie te kunnen financieren en het wonen op kamers mogelijk te maken. Dit zijn allemaal investeringen in jezelf en de verwachting is dat je later op de lange termijn probleemloos deze schuld af kan betalen.
Je snapt het niet, dat komt niet eens in de buurt bij wat ik zeg.

Dat je een schuld hebt bij DUO wil niet zeggen dat je geen hypotheek kunt krijgen. Mocht je hypotheekverstrekker DUO wel mee willen rekenen bij de bepaling van de maximale hypotheek zul je minder kunnen lenen. Je kunt dus gewoon een hypotheek krijgen. Als je dus voldoende hypotheek kunt krijgen mét die DUO lening kun je dus direct na het afsluiten van deze hypotheek een deel hiervan aflossen. Zelfs met de lage hypotheekrente op dit moment is dit nog altijd gunstiger.

Overigens raad ik ook niet aan om maximaal te lenen, ik zeg enkel dat je het best kunt doen als het past bij je hypotheekwens later. Is ieders eigen keuze. Zoals ik al zei, bij mij was het geen issue. En stel dat dat wel het geval is heb je altijd het geld nog en los je je lening weer af.

quote:
Geleend geld sparen is leuk en aardig, maar het blijft geleend geld. Netto ben je geen stuiver vooruit aangezien je dat geld toch weer terug moet betalen. Beter maak je er dan wat geld mee.
Als jij mij een adres geeft waar ik risicoloos een goed rendement kan pakken ga ik graag met je mee ^O^

Overigens is een hypotheek ook geleend geld. Dan leen ik liever bij de overheid tegen geen/hele lage rente.

Daarmee ga je echt helemaal mijn punt voorbij. Ik zeg dat je investeringen moet maken in jezelf die op lange termijn lonend zijn.
[/quote]
  maandag 17 juli 2017 @ 17:06:45 #24
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_172486516
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:11 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Je snapt het niet, dat komt niet eens in de buurt bij wat ik zeg.

Dat je een schuld hebt bij DUO wil niet zeggen dat je geen hypotheek kunt krijgen. Mocht je hypotheekverstrekker DUO wel mee willen rekenen bij de bepaling van de maximale hypotheek zul je minder kunnen lenen. Je kunt dus gewoon een hypotheek krijgen. Als je dus voldoende hypotheek kunt krijgen mét die DUO lening kun je dus direct na het afsluiten van deze hypotheek een deel hiervan aflossen. Zelfs met de lage hypotheekrente op dit moment is dit nog altijd gunstiger.

Overigens raad ik ook niet aan om maximaal te lenen, ik zeg enkel dat je het best kunt doen als het past bij je hypotheekwens later. Is ieders eigen keuze. Zoals ik al zei, bij mij was het geen issue. En stel dat dat wel het geval is heb je altijd het geld nog en los je je lening weer af.
Ach so. Dan is het wel voordelig om dat op te sparen. Je moet alleen wel weten bij welk leenbedrag je minder hypotheek gaat krijgen en het dus niet meer voordelig wordt. Hoeveel geld zou jij in jouw geval hiermee op jaarbasis kunnen besparen?

quote:
Als jij mij een adres geeft waar ik risicoloos een goed rendement kan pakken ga ik graag met je mee ^O^

Overigens is een hypotheek ook geleend geld. Dan leen ik liever bij de overheid tegen geen/hele lage rente.
Helaas kan ik je die zekerheid niet geven.. Ik kan je wel mededelen dat investeren in de bitcoin op dit moment helemaal niet zo'n gek idee is. Ik ken mensen die tienduizenden euro's winst hebben weten te maken met cryptocurrency. Hier nog geen eens naar omkijken is in mijn ogen kortzichtig. Om dan al je geleende geld daarin te investeren, true, niet het verstandigste wat je kan doen. Maar een klein percentage investeren in bijvoorbeeld de bitcoin is op de lange termijn helemaal niet zo'n gek idee.
pi_172487579
Ik leen nu maximaal, omdat ik in het laatste jaar van mijn leenfase zit (heb dan zeven jaar hoger onderwijs gehad). Aangezien ik dan waarschijnlijk nog niet klaar ben, leen ik nu alvast (maximaal). Het geld heb ik (nog) niet nodig, maar nu kan ik het nog lenen en straks niet meer. Mocht ik het toch niet nodig hebben, geef ik het gewoon netjes weer terug aan ome DUO.

Ieder heeft z'n eigen reden om wel/niet te lenen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 17 juli 2017 @ 18:30:52 #26
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172488069
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 17:06 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ach so. Dan is het wel voordelig om dat op te sparen. Je moet alleen wel weten bij welk leenbedrag je minder hypotheek gaat krijgen en het dus niet meer voordelig wordt. Hoeveel geld zou jij in jouw geval hiermee op jaarbasis kunnen besparen?

Geen idee, ik heb niet maximaal geleend om het op te sparen. Maar reken op max zo'n 2% per jaar op het ingelegde bedrag. Bij 10k dus zo'n 200 euro per jaar. Niet echt schokkend dus
pi_172588703
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 22:45 schreef Shreyas het volgende:

[..]


[..]

Dit is absoluut onwaar, je hebt het duidelijk verkeerd begrepen. Je initiële studieschuld is bepalend voor hoeveel hypotheek je krijgt. Als je een studieschuld hebt van 10.000 euro en je hebt al 8.000 euro afgelost, dan zal de bank nog steeds uit gaan van een initiële studieschuld van 10.000 euro. Dit komt omdat je maandelijkse aflossing van de studieschuld bepalend is voor je besteedbare inkomen per maand, oftewel hoeveel rente+aflossing je 'aan kan'.

Over het algemeen wordt de initiële schuld verdubbeld en afgehaald van het maximale bedrag dat je mag lenen. Stel je mag zonder studieschuld 160.000 euro lenen en je hebt een initiële studieschuld hebt van 10.000 euro, dan zal je dus ongeveer 160.000 - 20.000 (10.000 x 2) = 140.000 euro mogen lenen.

Echter, als je bijvoorbeeld een initiële studieschuld hebt van 800 euro, dan mag je ongeveer 160.000 - 1600 (800 x 2) = 158400 euro lenen. Dat levert dus nauwelijks een verlaging op.
Vraagje, dus begrijp ik het goed: stel je leent ¤20.000 bij DUO, maar doet er niets mee en gooit het allemaal op je spaar. Je hebt dan na 5 jaar een klein beetje rente opgebouwd. Je wilt vervolgens een aanvraag doen voor een hypotheek en kan aantonen dat je die 20k in één keer kan aflossen (je hebt er immers niks mee gedaan). Gaan ze dan nog steeds rekenen met de initiële studieschuld van ¤20.000 en daarmee je hyptoheek bedrag verlagen? De aflossing maakt dus niks uit?
  zaterdag 22 juli 2017 @ 00:35:14 #28
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172588824
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:29 schreef Myheart het volgende:

[..]

Vraagje, dus begrijp ik het goed: stel je leent ¤20.000 bij DUO, maar doet er niets mee en gooit het allemaal op je spaar. Je hebt dan na 5 jaar een klein beetje rente opgebouwd. Je wilt vervolgens een aanvraag doen voor een hypotheek en kan aantonen dat je die 20k in één keer kan aflossen (je hebt er immers niks mee gedaan). Gaan ze dan nog steeds rekenen met de initiële studieschuld van ¤20.000 en daarmee je hyptoheek bedrag verlagen? De aflossing maakt dus niks uit?
Klopt. Je kunt altijd nog beslissen om je lening in 1x af te betalen mocht je gezeik krijgen bij het aflossen van een hypotheek. Maar het is interessanter om het direct af te betalen op je woning.
pi_172588986
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:35 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Klopt. Je kunt altijd nog beslissen om je lening in 1x af te betalen mocht je gezeik krijgen bij het aflossen van een hypotheek. Maar het is interessanter om het direct af te betalen op je woning.
Wow dit wist ik niet. Thanks! Ik dacht, als de bank ziet, dat je een lening in één keer zou kunnen aflossen dit geen invloed zou hebben op de hoogte van de hypotheek.
Ja, het zou dan interessanter zijn om een deel van de woning af te betalen en DUO te laten voortkabbelen.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 00:53:17 #30
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172589089
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:46 schreef Myheart het volgende:

[..]

Wow dit wist ik niet. Thanks! Ik dacht, als de bank ziet, dat je een lening in één keer zou kunnen aflossen dit geen invloed zou hebben op de hoogte van de hypotheek.
Ja, het zou dan interessanter zijn om een deel van de woning af te betalen en DUO te laten voortkabbelen.
Inderdaad. Ligt ook een beetje aan je situatie. Als je straks op 2 salarissen van 40k per jaar een hypotheek af wil sluiten voor 200k is er geen enkele bank die moeilijk gaat doen over een studieschuld.
pi_172593111
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:29 schreef Myheart het volgende:

[..]

Vraagje, dus begrijp ik het goed: stel je leent ¤20.000 bij DUO, maar doet er niets mee en gooit het allemaal op je spaar. Je hebt dan na 5 jaar een klein beetje rente opgebouwd. Je wilt vervolgens een aanvraag doen voor een hypotheek en kan aantonen dat je die 20k in één keer kan aflossen (je hebt er immers niks mee gedaan). Gaan ze dan nog steeds rekenen met de initiële studieschuld van ¤20.000 en daarmee je hyptoheek bedrag verlagen? De aflossing maakt dus niks uit?
Als je je schuld volledig aflost heb je dus geen maandelijke lasten meer richting DUO. In dat geval word je maximaal te lenen hypotheekbedrag uiteraard niet verlaagd.
Het gebeurt ook regelmatig dat hypotheekadviseurs mensen met een initiële van 20.000 euro, die nog 2000 euro open hebben staan, adviseren om die schuld maar gewoon af te lossen zodat ze vervolgens fors meer hypotheek kunnen krijgen
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 15:28:35 #32
286575 Roces18
Chef de party
pi_172596768
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:29 schreef Myheart het volgende:

[..]

Vraagje, dus begrijp ik het goed: stel je leent ¤20.000 bij DUO, maar doet er niets mee en gooit het allemaal op je spaar. Je hebt dan na 5 jaar een klein beetje rente opgebouwd. Je wilt vervolgens een aanvraag doen voor een hypotheek en kan aantonen dat je die 20k in één keer kan aflossen (je hebt er immers niks mee gedaan). Gaan ze dan nog steeds rekenen met de initiële studieschuld van ¤20.000 en daarmee je hyptoheek bedrag verlagen? De aflossing maakt dus niks uit?
Die 20.000 euro bij DUO zien ze nog steeds als een schuld. Ook al kan je het af betalen betekent niet dat je schuld weg is. Die staat er nog. En over die 20k schuld trekken ze 1,5-2x zoveel van je maximaal te lenen hypotheek af. Daar tellen ze dan nog die 20k eigen vermogen bij op. Dus afbetalen is het advies. Tenzij je jouw studieschuld verzwijgt natuurlijk.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_172607672
Ik leen het maximale en zet het op een spaarrekening. Aan het einde van het hele traject, los ik het in 1x af en heb rente kunnen vangen van de lening :).

Dat kan ik nu mooi zeggen, omdat ik de lening dus eigenlijk niet nodig heb. Mocht de situatie veranderen (op kamers gaan oid), dan is het een mooi spaarpotje voor (donkere tijden) met een lage rente in vergelijking met de bank. Ik ga straks mijn 2e bachelor jaar in, dus zal wel zien hoe alles gaat verlopen.
VERWIJDER DIT ACCOUNT
pi_172608384
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:11 schreef leolinedance het volgende:
Overigens is een hypotheek ook geleend geld. Dan leen ik liever bij de overheid tegen geen/hele lage rente.
Maar het verschil is dat de rente van de DUO elke vijf jaar kan veranderen en dus kan stijgen. Hypotheek kun je langer laten vastleggen bovendien is die rente weer (nog) aftrekbaar.

Wat dat betreft is lenen bij de DUO best speculeren op het feit dat de rente 0% blijft.
pi_172608518
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 22:45 schreef F0xy het volgende:
Ik leen het maximale en zet het op een spaarrekening. Aan het einde van het hele traject, los ik het in 1x af en heb rente kunnen vangen van de lening :).
Wat is de maximale lening? Ga je er op een gegeven moment geen belasting over moeten betalen?
pi_172608604
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 23:08 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Wat is de maximale lening? Ga je er op een gegeven moment geen belasting over moeten betalen?
¤862 p/m. Daar hoef je geen belasting over te betaling.

"Niet over alle inkomsten betaal je belasting. Krijg je studiefinanciering of toeslagen? Daarover hoef je geen belasting te betalen."
Bron: https://www.belastingdien(...)sting_hoe_werkt_het/
VERWIJDER DIT ACCOUNT
pi_172610480
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 23:11 schreef F0xy het volgende:

[..]

¤862 p/m. Daar hoef je geen belasting over te betaling.

"Niet over alle inkomsten betaal je belasting. Krijg je studiefinanciering of toeslagen? Daarover hoef je geen belasting te betalen."
Bron: https://www.belastingdien(...)sting_hoe_werkt_het/
Nee maar wel over je vermogen op een gegeven moment...
  zondag 23 juli 2017 @ 10:41:05 #38
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172615302
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 15:28 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Die 20.000 euro bij DUO zien ze nog steeds als een schuld. Ook al kan je het af betalen betekent niet dat je schuld weg is. Die staat er nog. En over die 20k schuld trekken ze 1,5-2x zoveel van je maximaal te lenen hypotheek af. Daar tellen ze dan nog die 20k eigen vermogen bij op. Dus afbetalen is het advies. Tenzij je jouw studieschuld verzwijgt natuurlijk.
Waarom afbetalen als je voldoende hypotheek kunt krijgen? Nergens voor nodig.
  zondag 23 juli 2017 @ 10:45:56 #39
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172615417
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 23:04 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Maar het verschil is dat de rente van de DUO elke vijf jaar kan veranderen en dus kan stijgen. Hypotheek kun je langer laten vastleggen bovendien is die rente weer (nog) aftrekbaar.

Wat dat betreft is lenen bij de DUO best speculeren op het feit dat de rente 0% blijft.
Klopt, het is zelfs zo dat de rente zeker zal wijzigen. Daarom is het handig ervoor te zorgen dat je het af kunt betalen wanneer het niet meer gunstig is.

Uiteraard moet je de HRA meerekenen in je berekening.
  zondag 23 juli 2017 @ 11:08:03 #40
451005 Grems
Clown World
pi_172615974
Gewoon doen, goed voorbeeld doet volgen. Spaarzaamheid en fiscaal verstandig gedrag wordt niet beloond.
  zondag 23 juli 2017 @ 11:15:55 #41
286575 Roces18
Chef de party
pi_172616170
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 10:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Waarom afbetalen als je voldoende hypotheek kunt krijgen? Nergens voor nodig.
Ik zeg nergens afbetalen als je voldoende hypotheek kunt krijgen. Maar als jij 20.000 euro geleend hebt en je hebt 20.000 euro vermogen heeft het een negatieve invloed op de maximale hypotheek die je kunt nemen.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zondag 23 juli 2017 @ 11:43:49 #42
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172616822
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 11:15 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ik zeg nergens afbetalen als je voldoende hypotheek kunt krijgen. Maar als jij 20.000 euro geleend hebt en je hebt 20.000 euro vermogen heeft het een negatieve invloed op de maximale hypotheek die je kunt nemen.
Je zegt "Dus afbetalen is het advies."
Ik ging er vanuit dat dat dus je advies onder alle omstandigheden is. Maar die aanname is dus niet juist blijkbaar :)
pi_172617216
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:08 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Nee maar wel over je vermogen op een gegeven moment...
Daarom ga ik het dus wss straks in 1x afbetalen :')
VERWIJDER DIT ACCOUNT
  zondag 23 juli 2017 @ 12:51:59 #44
165633 eriksd
The grand facade...
pi_172618133
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 14:08 schreef DoubleDip het volgende:
Ik heb pas eens hypotheek berekend via internet. Het hebben van een studieschuld is ongeacht de hoogte al reden om je bij een hypotheek van ongeveer 100.000 euro tot 20.000 minder hypotheek te verstrekken.
Dat lijkt me sterk, banken werken met - kort gezegd - het extrapoleren van betalingsverplichtingen met ook nog eens verschillende wegingsfactoren. Een studieschuld van 500 piek betekent echt geen korting van EUR 20.000 op je leenvermogen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 23 juli 2017 @ 13:11:41 #45
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172618418
quote:
15s.gif Op zondag 23 juli 2017 12:51 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk, banken werken met - kort gezegd - het extrapoleren van betalingsverplichtingen met ook nog eens verschillende wegingsfactoren. Een studieschuld van 500 piek betekent echt geen korting van EUR 20.000 op je leenvermogen.
Alleen al de mogelijkheid tot roodstaan (ook al heb je die nooit gebruikt) levert al een fikse verlaging van je mogelijke hypotheekbedrag op.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 23 juli 2017 @ 13:18:05 #46
165633 eriksd
The grand facade...
pi_172618551
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 13:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Alleen al de mogelijkheid tot roodstaan (ook al heb je die nooit gebruikt) levert al een fikse verlaging van je mogelijke hypotheekbedrag op.
Ja, en? Dat betekent dat je die betalingsverplichtingen snel kan creëren. Een studieschuld is nagenoeg altijd een voldongen feit en kan dus minder snel op korte termijn hogere betalingsverplichtingen opleveren. Appels en peren zodoende.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 23 juli 2017 @ 14:05:31 #47
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172619614
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 13:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Alleen al de mogelijkheid tot roodstaan (ook al heb je die nooit gebruikt) levert al een fikse verlaging van je mogelijke hypotheekbedrag op.
Boeiend, dan zet je die mogelijkheid toch uit als je die extra ruimte nodig hebt.

Er gaan best veel indianenverhalen rond over het afsluiten van een hypotheek. Dat was al bekend maar wordt door dit topic wederom bevestigd.

Het is wachten op het gsm abonnement verhaal :P (toestelprijs verdisconteerd in abonnement = lening = lagere hypotheek)
pi_172625893
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 23:11 schreef F0xy het volgende:

[..]

¤862 p/m. Daar hoef je geen belasting over te betaling.

"Niet over alle inkomsten betaal je belasting. Krijg je studiefinanciering of toeslagen? Daarover hoef je geen belasting te betalen."
Bron: https://www.belastingdien(...)sting_hoe_werkt_het/
Vraag jij (bewust) geen collegegeldkrediet aan? Dan kom je op een leenbedrag van rond de ¤1.000,- elke maand.
pi_172626009
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 19:05 schreef Myheart het volgende:

[..]

Vraag jij (bewust) geen collegegeldkrediet aan? Dan kom je op een leenbedrag van rond de ¤1.000,- elke maand.
Voor collegekrediet moet je best veel rente/administratiekosten/oid betalen, en zoals ik aangaaf in een ander bericht: ik heb het geld niet nodig. Collegegeld kan ik dus gewoon zelf betalen zonder lening. Ik vraag alleen stufi aan om rente te vangen (wat op het moment maar 0,3% is met periode sparen :')).
VERWIJDER DIT ACCOUNT
pi_172627095
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 22:45 schreef Shreyas het volgende:

[..]


[..]

Dit is absoluut onwaar, je hebt het duidelijk verkeerd begrepen. Je initiële studieschuld is bepalend voor hoeveel hypotheek je krijgt. Als je een studieschuld hebt van 10.000 euro en je hebt al 8.000 euro afgelost, dan zal de bank nog steeds uit gaan van een initiële studieschuld van 10.000 euro. Dit komt omdat je maandelijkse aflossing van de studieschuld bepalend is voor je besteedbare inkomen per maand, oftewel hoeveel rente+aflossing je 'aan kan'.

Over het algemeen wordt de initiële schuld verdubbeld en afgehaald van het maximale bedrag dat je mag lenen. Stel je mag zonder studieschuld 160.000 euro lenen en je hebt een initiële studieschuld hebt van 10.000 euro, dan zal je dus ongeveer 160.000 - 20.000 (10.000 x 2) = 140.000 euro mogen lenen.

Echter, als je bijvoorbeeld een initiële studieschuld hebt van 800 euro, dan mag je ongeveer 160.000 - 1600 (800 x 2) = 158400 euro lenen. Dat levert dus nauwelijks een verlaging op.
Ook niet helemaal waar. Wij zijn onlangs rond gaan kijken voor een hypotheek. De max hypotheek zou rond de 280.000 liggen. Mijn initiele studieschuld ligt rond de 36.000. Dat is de reden waarom we nu 'maar' 158.000 max krijgen.

Ik weet niet precies hoe men het berekent, en de een berekent het anders als de ander. Ik weet wel dat ik nu als de sodemieter af ga lossen zodat ik er over een jaar of twee van verlost ben.

Ik zal koste wat het kost voorkomwn dat mijn kinderen een studieschuld moeten opbouwen.

Als je het niet nodig hebt, doe het dan gewoon niet.
  zondag 23 juli 2017 @ 19:47:07 #51
451005 Grems
Clown World
pi_172627409
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 19:38 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ook niet helemaal waar. Wij zijn onlangs rond gaan kijken voor een hypotheek. De max hypotheek zou rond de 280.000 liggen. Mijn initiele studieschuld ligt rond de 36.000. Dat is de reden waarom we nu 'maar' 158.000 max krijgen.

Ik weet niet precies hoe men het berekent, en de een berekent het anders als de ander. Ik weet wel dat ik nu als de sodemieter af ga lossen zodat ik er over een jaar of twee van verlost ben.

Ik zal koste wat het kost voorkomwn dat mijn kinderen een studieschuld moeten opbouwen.

Als je het niet nodig hebt, doe het dan gewoon niet.
Dom.

Die regels passen ze binnen nu en 5 jaar gewoon netjes aan, alles om de woning"markt" op gang te houden.
pi_172629820
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 19:47 schreef Grems het volgende:

[..]

Dom.

Die regels passen ze binnen nu en 5 jaar gewoon netjes aan, alles om de woning"markt" op gang te houden.
Ik ga dat niet af zitten wachten. Misschien komt het er wel nooit van. Dus dom?

Streven is om over 2 jaar alles afgelost te hebben en dan verder te kunnen. Scheelt weer 225 per maand die ik dan aan andere zaken kan besteden :)
  zondag 23 juli 2017 @ 23:41:13 #53
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172634028
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 19:38 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ook niet helemaal waar. Wij zijn onlangs rond gaan kijken voor een hypotheek. De max hypotheek zou rond de 280.000 liggen. Mijn initiele studieschuld ligt rond de 36.000. Dat is de reden waarom we nu 'maar' 158.000 max krijgen.

Ik weet niet precies hoe men het berekent, en de een berekent het anders als de ander. Ik weet wel dat ik nu als de sodemieter af ga lossen zodat ik er over een jaar of twee van verlost ben.

Ik zal koste wat het kost voorkomwn dat mijn kinderen een studieschuld moeten opbouwen.

Als je het niet nodig hebt, doe het dan gewoon niet.
Niet relevant in dit geval. TS geeft aan het geld niet nodig te hebben en enkel te sparen voor het rendement. Mocht hij een probleem krijgen bij het afsluiten kan de lening gewoon afbetaald worden.
pi_172638353
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 19:09 schreef F0xy het volgende:

[..]

Voor collegekrediet moet je best veel rente/administratiekosten/oid betalen, en zoals ik aangaaf in een ander bericht: ik heb het geld niet nodig. Collegegeld kan ik dus gewoon zelf betalen zonder lening. Ik vraag alleen stufi aan om rente te vangen (wat op het moment maar 0,3% is met periode sparen :'))
Zelfde hier, maar ik heb gelezen dat voor collegeldkrediet dezelfde regels gelden in termen van rente en aflossing als de lening? (Hier staat het toevallig ook). Mag ik vragen waar je dat heb gelezen over de andere rente/administratiekosten? Dan ga ik namelijk als de sodemieter dat krediet stopzetten.
pi_172647041
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 23:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Niet relevant in dit geval. TS geeft aan het geld niet nodig te hebben en enkel te sparen voor het rendement. Mocht hij een probleem krijgen bij het afsluiten kan de lening gewoon afbetaald worden.
Eens

Maar hoe vaak hoor je het verhaal niet dat het geld alsnog (gedeeltelijk) is aangewend voor het een of het ander?

Leuk dat korte termijn denken
pi_172647397
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 10:34 schreef Myheart het volgende:

[..]

Zelfde hier, maar ik heb gelezen dat voor collegeldkrediet dezelfde regels gelden in termen van rente en aflossing als de lening? (Hier staat het toevallig ook). Mag ik vragen waar je dat heb gelezen over de andere rente/administratiekosten? Dan ga ik namelijk als de sodemieter dat krediet stopzetten.
Excuses, ik denk dat ik me vergist heb met collegekrediet en collegegeld betalen in termijnen. Betalen in termijnen kost namelijk wel ¤24 extra, maar lenen volgens mij idd niet.

Maar ik heb geen zin om een nog een lening aan te vragen, haha. Vind het zo wel goed :)
VERWIJDER DIT ACCOUNT
  maandag 24 juli 2017 @ 20:15:19 #57
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172649858
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 18:08 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Eens

Maar hoe vaak hoor je het verhaal niet dat het geld alsnog (gedeeltelijk) is aangewend voor het een of het ander?

Leuk dat korte termijn denken
Tsja, eigen verantwoordelijkheid enzo. Al hoor ik dat overigens nooit. Ik praat eigenlijk nooit hierover :P
pi_172650384
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 20:15 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Tsja, eigen verantwoordelijkheid enzo. Al hoor ik dat overigens nooit. Ik praat eigenlijk nooit hierover :P
Het punt is dat als te veel mensen een (te hoge) schuld hebben die ze moeilijk kunnen afbetalen, dat impact heeft op de gehele maatschappij. Dus misschien hun verantwoordelijkheid, maar andere hebben er dan ook last van.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  maandag 24 juli 2017 @ 20:38:14 #59
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172650539
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 20:32 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Het punt is dat als te veel mensen een (te hoge) schuld hebben die ze moeilijk kunnen afbetalen, dat impact heeft op de gehele maatschappij. Dus misschien hun verantwoordelijkheid, maar andere hebben er dan ook last van.
Klopt, maar dat is hier niet het geval. Of ga jij er al vanuit dat TS zich niet aan zijn woord gaat houden en het geld op gaat brassen?
pi_172664390
Bij mij werd er twee jaar geleden gerekend met 0.75% van de studieschuld als effect op de draagkracht. Een studieschuld van 10K komt dus overeen met 75 euro per maand aan hypotheek. Met een rente van 2% op een annuïteitenhypotheek betekent dat ongeveer 20K minder hypotheek.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 21:40:10 #61
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_172677339
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:18 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Als het mogelijk is zou ik proberen dat zo te houden. Maar ik snap ook wel dat er genoeg zijn bij wie dat niet lukt.
gewoon na je studie eerst de schuld wegwerken voordat je huis haalt.

_O_
Irene is bae <3
pi_172677619
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 21:40 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

gewoon na je studie eerst de schuld wegwerken voordat je huis haalt.

_O_
Uiteraard alleen als je er last van hebt.
pi_172744850
Maximaal lenen is wel degelijk slim. Ik haal goede cijfers omdat ik tijd heb om te studeren. Van werken achter de bar wordt je alleen maar dom.

Studenten die slechte cijfers halen zijn ook altijd degenen die nu naar hun werk moeten als je ze nodig hebt voor je groepsopdracht _O-
pi_172744870
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 12:44 schreef spiritusbus het volgende:
Bij mij werd er twee jaar geleden gerekend met 0.75% van de studieschuld als effect op de draagkracht. Een studieschuld van 10K komt dus overeen met 75 euro per maand aan hypotheek. Met een rente van 2% op een annuïteitenhypotheek betekent dat ongeveer 20K minder hypotheek.
er is nu een nieuw systeem dus er gaat veel veranderen ;) wat jij zegt is voor studenten van nu irrelevant. Zo telt niet eens de oorspronkelijke schuld meer en heb je 35 jaar de tijd dus je gaat er niks van merken :D
  zaterdag 29 juli 2017 @ 14:33:18 #65
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_172759345
Ik kom even terug op een punt dat ik eerder heb gemaakt. Ik denk bij nader inzien dat het toch veel verstandiger is om alleen het hoognodige te lenen en dat je maximaal lenen beter kan vermijden. Als je wil beleggen o.i.d. moet je dat met geld doen wat je bereid bent om te gaan verliezen, en ik wil liever niet in de schulden komen doordat mijn investeringen uiteindelijk helemaal niet zo winstgevend bleken te zijn.

Ik heb een tijdje maximaal geleend, en het verbaasde me hoe ik met gemak al het geld iedere maand er door heen joeg... Ik ging veel makkelijker met mijn geld om doordat ik zo veel in mijn bezit leek te hebben. Ik gaf te makkelijk mijn geld uit aan eten en dagjes uit. Ik had het uiteraard op een spaarrekening kunnen zetten, maar sorry, een rente van 2% terwijl ik tegelijkertijd mijn schuld zie oplopen, is het mijns inziens gewoon echt niet waard. Het leidt bij mij persoonlijk gewoon tot te veel interne stress.

Als je maximaal gaat lenen, weet wat je met dat geld gaat doen, stel een plan op, zie het als een investering in jezelf. Als je dat niet doet, verspil je het geheid.
  zaterdag 29 juli 2017 @ 15:42:19 #66
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172760956
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 14:33 schreef Bonjoooouuurr het volgende:
Ik kom even terug op een punt dat ik eerder heb gemaakt. Ik denk bij nader inzien dat het toch veel verstandiger is om alleen het hoognodige te lenen en dat je maximaal lenen beter kan vermijden. Als je wil beleggen o.i.d. moet je dat met geld doen wat je bereid bent om te gaan verliezen, en ik wil liever niet in de schulden komen doordat mijn investeringen uiteindelijk helemaal niet zo winstgevend bleken te zijn.

Ik heb een tijdje maximaal geleend, en het verbaasde me hoe ik met gemak al het geld iedere maand er door heen joeg... Ik ging veel makkelijker met mijn geld om doordat ik zo veel in mijn bezit leek te hebben. Ik gaf te makkelijk mijn geld uit aan eten en dagjes uit. Ik had het uiteraard op een spaarrekening kunnen zetten, maar sorry, een rente van 2% terwijl ik tegelijkertijd mijn schuld zie oplopen, is het mijns inziens gewoon echt niet waard. Het leidt bij mij persoonlijk gewoon tot te veel interne stress.

Als je maximaal gaat lenen, weet wat je met dat geld gaat doen, stel een plan op, zie het als een investering in jezelf. Als je dat niet doet, verspil je het geheid.
Als je geen discipline hebt is het inderdaad niet zo verstandig.
pi_172770010
Leen niet wat je niet nodig hebt. Sim-pel.
-
pi_172772722
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 21:40 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

gewoon na je studie eerst de schuld wegwerken voordat je huis haalt.

_O_
Kan wel even duren in de huidige arbeidsmarkt helaas.
  zondag 30 juli 2017 @ 00:46:17 #69
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172773673
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 21:59 schreef Haushofer het volgende:
Leen niet wat je niet nodig hebt. Sim-pel.
Dat klopt enkel wanneer de
opbrengsten niet opwegen de kosten. Lenen kan lucratief zijn.
pi_172778373
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2017 00:46 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat klopt enkel wanneer de
opbrengsten niet opwegen de kosten. Lenen kan lucratief zijn.
Maar brengt ook weer rompslomp met zich mee. Als het om duizenden euro's gaat: a la. Maar voor een paar tientjes snap ik het niet.
-
pi_172780623
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2017 10:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar brengt ook weer rompslomp met zich mee. Als het om duizenden euro's gaat: a la. Maar voor een paar tientjes snap ik het niet.
Dit inderdaad, het levert nauwelijks iets op met de rente, inflatie en belasting die je erover betaald. Het enige wat je ervoor terug koopt is een risico voor als de rente weer gaat stijgen.

Wat zijn jullie plannen eigenlijk om met dat geleende geld te gaan doen? Hoe wil je hier concrete winst mee gaan realiseren?
  zondag 30 juli 2017 @ 13:12:38 #72
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172781462
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2017 12:39 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Dit inderdaad, het levert nauwelijks iets op met de rente, inflatie en belasting die je erover betaald. Het enige wat je ervoor terug koopt is een risico voor als de rente weer gaat stijgen.

Wat zijn jullie plannen eigenlijk om met dat geleende geld te gaan doen? Hoe wil je hier concrete winst mee gaan realiseren?
Of het voldoende oplevert is door iedereen zelf te bepalen, maar er zit in ieder geval geen risico aan verbonden.

tenzij je meer dan 100.000 euro hebt en alles bij 1 bank zet, maar dat lijkt me sterk bij studenten
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:56:28 #73
286575 Roces18
Chef de party
pi_172824500
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:07 schreef CourtneyDwaas het volgende:
Maximaal lenen is wel degelijk slim. Ik haal goede cijfers omdat ik tijd heb om te studeren. Van werken achter de bar wordt je alleen maar dom.

Studenten die slechte cijfers halen zijn ook altijd degenen die nu naar hun werk moeten als je ze nodig hebt voor je groepsopdracht _O-
Jij bij eerst werkgever: ja waarom heb je geen bijbaantjes gehad? Ja ik ging liever naar school.. Zei: :') afgewezen
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:57:24 #74
286575 Roces18
Chef de party
pi_172824520
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2017 13:12 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Of het voldoende oplevert is door iedereen zelf te bepalen, maar er zit in ieder geval geen risico aan verbonden.

tenzij je meer dan 100.000 euro hebt en alles bij 1 bank zet, maar dat lijkt me sterk bij studenten
Volgens mij kom je nooit aan 100k lenen via DUO
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_172824916
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 09:56 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Jij bij eerst werkgever: ja waarom heb je geen bijbaantjes gehad? Ja ik ging liever naar school.. Zei: :') afgewezen
Klopt!

Ik heb altijd (relevant) werk gedaan naast mijn studie, vaak meerdere dagen per week. Mijn werkgever tijdens mijn sollicitatie: "Ik zie dat je veel hebt gewerkt naast je studie, dus je hebt ook best al wat ervaring in deze sector. Dat is zeker de reden dat je ook wat langer over je studie hebt gedaan?"

Ik: "eh jaahaaa zeker!"

:D :')

Maar daar ben ik dus wel op aangenomen.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 11:02:21 #76
165633 eriksd
The grand facade...
pi_172825683
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 09:56 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Jij bij eerst werkgever: ja waarom heb je geen bijbaantjes gehad? Ja ik ging liever naar school.. Zei: :') afgewezen
"Zei"

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:07 schreef CourtneyDwaas het volgende:
Maximaal lenen is wel degelijk slim. Ik haal goede cijfers omdat ik tijd heb om te studeren. Van werken achter de bar wordt je alleen maar dom.

Wordt je. :{
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:25:35 #77
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172828794
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 09:57 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Volgens mij kom je nooit aan 100k lenen via DUO
Nee maar uit een erfenis ofzo.
pi_172829054
Wist niet dat een studieschuld nadelig kon zijn als je ooit eens een huis wil kopen. ;(
pi_172829130
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 18:05 schreef DireStraits7 het volgende:
Ik leen nu maximaal, omdat ik in het laatste jaar van mijn leenfase zit (heb dan zeven jaar hoger onderwijs gehad). Aangezien ik dan waarschijnlijk nog niet klaar ben, leen ik nu alvast (maximaal). Het geld heb ik (nog) niet nodig, maar nu kan ik het nog lenen en straks niet meer. Mocht ik het toch niet nodig hebben, geef ik het gewoon netjes weer terug aan ome DUO.

Ieder heeft z'n eigen reden om wel/niet te lenen.
Hoeveel is maximaal?
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:15:47 #80
286575 Roces18
Chef de party
pi_172829961
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 13:40 schreef Voetbalmeisje het volgende:

[..]

Hoeveel is maximaal?
duizendje
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_172836836
quote:
Wat een bagger artikel. Gast doet kleinkunstacademie waarvan je weet dat je nou niet echt meteen groot geld binnen gaat halen. Daarnaast is 10k schuld niet veel en betaal je helemaal geen 150 per maand. Mijn schuld is een veelvoud en betaal minder en dat is ook gewoon onder het oude stelsel. Merk er niets van.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_172841332
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 19:37 schreef ssebass het volgende:

[..]

Wat een bagger artikel. Gast doet kleinkunstacademie waarvan je weet dat je nou niet echt meteen groot geld binnen gaat halen. Daarnaast is 10k schuld niet veel en betaal je helemaal geen 150 per maand. Mijn schuld is een veelvoud en betaal minder en dat is ook gewoon onder het oude stelsel. Merk er niets van.
De hoogte voor je schuld is irrelevant voor het bedrag dat je af moet dragen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_172841652
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 22:27 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

De hoogte voor je schuld is irrelevant voor het bedrag dat je af moet dragen.
Nee natuurlijk niet. Schuld plus rente. Je kunt verlaging aanvragen en dan betaal je minder maar dat is niet het berekende bedrag wat je zou moeten betalen.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_172842640
Is maximaal leven heyooo
pi_172843262
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 19:37 schreef ssebass het volgende:

[..]

Wat een bagger artikel. Gast doet kleinkunstacademie waarvan je weet dat je nou niet echt meteen groot geld binnen gaat halen. Daarnaast is 10k schuld niet veel en betaal je helemaal geen 150 per maand. Mijn schuld is een veelvoud en betaal minder en dat is ook gewoon onder het oude stelsel. Merk er niets van.
Ik vond het wel aardig. En die ketel is maar een voorbeeld en voor hem is 10k schuld wel veel en zal hij zoveel moeten betalen omdat hij jarenlang geen inkomen had en zo'n schuld dus in een veel kortere periode moet aflossen.

Verder gaf hij aan het bel bijzonder en fijn te vinden dat hij naar draagkracht kan aflossen in de huidige tijd.

Een artikel met duidelijk cijfers van het CBR, een interessant voorbeeld en enige nuance.... verre van een bagger artikel naar mijn idee.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:31:39 #86
451005 Grems
Clown World
pi_172843331
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 19:37 schreef ssebass het volgende:

[..]

Wat een bagger artikel. Gast doet kleinkunstacademie waarvan je weet dat je nou niet echt meteen groot geld binnen gaat halen. Daarnaast is 10k schuld niet veel en betaal je helemaal geen 150 per maand. Mijn schuld is een veelvoud en betaal minder en dat is ook gewoon onder het oude stelsel. Merk er niets van.
Op je 36e 140 euro per maand niet kunnen missen :')

Pauper.
  woensdag 2 augustus 2017 @ 00:27:11 #87
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_172844452
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 13:36 schreef Voetbalmeisje het volgende:
Wist niet dat een studieschuld nadelig kon zijn als je ooit eens een huis wil kopen. ;(
Is maar relatief. De meeste mensen kiezen er (gelukkig) voor niet op de max te gaan zitten. Daarnaast koop je meestal pas een huis als je ook een beetje spaargeld hebt. Hoeft dus lang niet altijd een probleem te zijn.
pi_172846395
Tsja. Als je ook ziet hoeveel mensen er lenen. Maximaal ook. Leven als een koning of zo. :') Ik heb uiteindelijk een studieschuld van 5000/6000 euro. Dat valt nog wel mee, denk ik.
pi_172846753
Hangt van je toekomstige functie af en hoe ambitieus je bent denk ik. Ik had ook een aardige studieschuld opgebouwd :P waarvan een groot deel (tegen de 20K) was kwijtgescholden. Ik heb ook in het buitenland gestudeerd en gewerkt, daar kwam ook het nodige bij. Maar heb na afstuderen gelijk een mooi aanbod gekregen van mijn toenmalige werkgever bij wie ik stage liep en zo heb ik mijn schuld redelijk snel afbetaald. *O*
pi_172846884
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 09:10 schreef TheInnocent het volgende:
Hangt van je toekomstige functie af en hoe ambitieus je bent denk ik. Ik had ook een aardige studieschuld opgebouwd :P waarvan een groot deel (tegen de 20K) was kwijtgescholden. Ik heb ook in het buitenland gestudeerd en gewerkt, daar kwam ook het nodige bij. Maar heb na afstuderen gelijk een mooi aanbod gekregen van mijn toenmalige werkgever bij wie ik stage liep en zo heb ik mijn schuld redelijk snel afbetaald. *O*
Hoezo 20k kwijtgescholden?
pi_172846981
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2017 09:18 schreef Voetbalmeisje het volgende:

[..]

Hoezo 20k kwijtgescholden?
Dat gebeurt als je ongeveer ¤350 per maand ontvangt van de overheid als beurs, dat stapelt op vijf jaar lang en wordt kwijtgescholden na het behalen van je diploma.

De huidige regeling is anders.. nu moet je als student gewoon zelf meer geld hebben wil je een lagere schuld hebben later. :P

[ Bericht 15% gewijzigd door TheInnocent op 02-08-2017 09:26:39 (aanvulling) ]
pi_172848719
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 13:36 schreef Voetbalmeisje het volgende:
Wist niet dat een studieschuld nadelig kon zijn als je ooit eens een huis wil kopen. ;(
Ja is schuld met maandelijkse aflossing dus verlaagt de maximale hypotheeksom. Meesten verzwijgen het en kunnen dan een hogere hypotheek krijgen. Vraag is of dat wel slim is. Als je uiteindelijk niet rond kunt komen heb je wel een probleem.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_172848817
Wij hadden eerder last van gebrek aan vast contract dan van de studieschuld, maar wel 2x goed perspectief en spaargeld. De huidige studenten lenen sowieso alles (behalve misschien aanvullende beurs?) dan gaat het wel ineens over hele andere bedragen.
pi_172899029
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 23:31 schreef Grems het volgende:

[..]

Op je 36e 140 euro per maand niet kunnen missen :')

Pauper.
Dit ja :')

Wel twee kinderen op de wereld zetten, maar dan vervolgens niet wat wisselgeld overhouden aan het einde van de maand :')
pi_173010012
Ja, je leeft maar 1 keer hé. Verstandig leven is zo saai. Zo oninspirerend. Zo...lusteloos.

Ik heb vijf en een half jaar maximaal geleend en geen moment spijt. Ik heb tenminste geleefd.
pi_173011875
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 00:33 schreef Libertarisch het volgende:
Ja, je leeft maar 1 keer hé. Verstandig leven is zo saai. Zo oninspirerend. Zo...lusteloos.

Ik heb vijf en een half jaar maximaal geleend en geen moment spijt. Ik heb tenminste geleefd.
Waar zouden we zijn zonder de overheid om van te profiteren he, Libertarisch
  woensdag 9 augustus 2017 @ 08:33:11 #97
165633 eriksd
The grand facade...
pi_173012314
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 00:33 schreef Libertarisch het volgende:
Ja, je leeft maar 1 keer hé. Verstandig leven is zo saai. Zo oninspirerend. Zo...lusteloos.

Ik heb vijf en een half jaar maximaal geleend en geen moment spijt. Ik heb tenminste geleefd.
En toen was het voorbij?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_173013003
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 07:30 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Waar zouden we zijn zonder de overheid om van te profiteren he, Libertarisch
Maar ik moet straks heel veel belasting betalen :( Als ik in Nederland blijf tenminste.
pi_173013018
quote:
15s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 08:33 schreef eriksd het volgende:

[..]

En toen was het voorbij?
Nee hoor :) de voorwaarden zijn zo voordelig, je hebt er nauwelijks last van.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')