abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172423276
In april ging ik naar de huisarts met vage klachten. Ik heb toen bloed laten prikken en daaruit bleek mijn vitamine D te laag te zijn. Die was 14.
Vervolgens heb ik 8 weken ampullen gehad, 50.000 eenheden per week.
Daarna moest ik doorgaan met tabletjes van 800 eenheden per dag.
Dat doe ik nu zo'n 2 weken maar langzamerhand komen de klachten weer terug.
Daarom opnieuw bloed geprikt en vitamine D staat nu op 55.
Boven de 50 zou goed moeten zijn, toch heb ik klachten. Mijn huisarts was er zelf vandaag niet dus de assistente gaat maandag in overleg en ik hoor er nog van.

Wat mijn vraag is, is dat ik eigenlijk verbaasd ben dat het door die 'boost' maar net boven de 50 zit. Ik had het hoger verwacht. Zijn er mensen die hier meer over weten of er ervaring mee hebben?

Wat betreft opname van vitamine D door het lichaam zelf. Ik heb lactose-intolerantie en gebruik dus nauwelijks zuivelproducten. Ook ben ik voorzichtig met zon, bescherm mezelf goed omdat ik huidkanker heb gehad.
pi_172423408
Sommige mensen nemen vitamine d makkelijker op dan andere mensen. 55 is volgens de nieuwe inzichten nog steeds te laag, boven de 80 is goed. Ik zou meer gaan slikken, 800ie is 20 mcg, begin eens met 75 mcg (of 4 per dag van deze) en kijk na een paar weken dan eens hoe je je voelt. In principe kan je D niet te veel krijgen met dit tekort (ja, in theorie omdat het een vetoplosbare vitamine is, in de praktijk komt het niet voor tenzij je meerdere potjes in een keer opeet). Ik heb hier zelf ervaring mee en ben een goed bijgeschoold drogist.

[ Bericht 3% gewijzigd door Nazil op 14-07-2017 21:23:11 ]
pi_172423466
Misschien is vitamine D tekort niet het enige tekort dat je hebt. Neem bij die vitamine D omega-3 (geen 3-6-9) en calcium (niet i.c.m. zink en/of magnesium). Verder: meer onderzoek.
Op donderdag 6 maart 2014 15:35 schreef dreamerbulk het volgende:
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
pi_172423767
Toen ik begin deze week de huisarts bezocht dacht hij ook direct aan verhoging van de dosis maar wilde eerst weten hoe hoog het nu na die 'boost' is. Helaas was hij vandaag afwezig dus ik wacht maandag het bericht af. Ik vermoed dat hij de dosis wel zal veranderen.

Bij de eerste keer prikken hebben ze alles geprikt, inclusief calcium vanwege die lactose-intolerantie.
Dat was in orde. Ik zal eens kijken naar de omega-3 en calcium.

Alvast dank voor de adviezen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2017 21:30:47 ]
pi_172424287
Het is veel makkelijk om je vitamine D omhoog te krijgen door de zon dan door pillen slikken volgens mij.
Ben je ook regelmatig buiten geweest op zonnige dagen?
pi_172424589
De zon maakt idd vitamine D aan :)
pi_172424745
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 21:47 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Het is veel makkelijk om je vitamine D omhoog te krijgen door de zon dan door pillen slikken volgens mij.
Ben je ook regelmatig buiten geweest op zonnige dagen?
Ik kom regelmatig buiten maar moet oppassen met de zon. Op advies van de dermatoloog gebruik ik een hoge beschermingsfactor. Zeker in mijn gezicht want daar zat midden op mijn voorhoofd die huidkanker. Dat is in april weggesneden dus ook vanwege het verse litteken ben ik voorzichtig met in de zon zitten.
pi_172425061
Aha, dat is lastig idd. Uren bakken is sowieso niet nodig, 15 minuten in korte broek met T-shirt zou theoretisch genoeg moeten zijn (misschien handige info voor anderen)
https://www.kwf.nl/preven(...)n-en-vitamine-D.aspx
pi_172426929
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 22:18 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Aha, dat is lastig idd. Uren bakken is sowieso niet nodig, 15 minuten in korte broek met T-shirt zou theoretisch genoeg moeten zijn (misschien handige info voor anderen)
https://www.kwf.nl/preven(...)n-en-vitamine-D.aspx
Tussen 11.00 en 15.00.

Ik had ook een boost ,van 31 naar 80 ofzo. Als je daarin meeneemt dat je veel smeert en weinig zuivel eet/drinkt, vind ik het een redelijke stijging voor je. Maar je kan prima iets meer slikken dan 20 microgram. Kan echt geen kwaad. Maar overleg eens met je huisarts.
Somebody that I used to know
pi_172430926
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 23:23 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Tussen 11.00 en 15.00.


nee niet per se, zonkracht moet 3 of hoger zijn en in hoogzomer haal je dat ook na 15:00 uur makkelijk bij onbewolk weer

[ Bericht 0% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 15-07-2017 07:33:29 ]
pi_172431009
Vit D wordt het best opgenomen met olie of vet btw, ik had vroeger soort capsules met in olie opgeloste vtiD. Misschien neem je je huidige dosis dan beter op
pi_172432641
Waarom slikte je niet al standaard vitamine D als je je zo goed beschermt tegen de zon?
pi_172432648
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 07:42 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Vit D wordt het best opgenomen met olie of vet btw, ik had vroeger soort capsules met in olie opgeloste vtiD. Misschien neem je je huidige dosis dan beter op
Dat schijnt niet nodig te zijn. Wel moet je het met de maaltijd innemen.
pi_172432664
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 22:00 schreef Sparkle_Bunny het volgende:
De zon maakt idd vitamine D aan :)
De zon niet, je huid wel.
pi_172432675
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 07:10 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

nee niet per se, zonkracht moet 3 of hoger zijn en in hoogzomer haal je dat ook na 15:00 uur makkelijk bij onbewolk weer
Het is heel vaak bewolkt.
pi_172433205
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:31 schreef -Strawberry- het volgende:
Waarom slikte je niet al standaard vitamine D als je je zo goed beschermt tegen de zon?
Begin dit jaar ging ik naar de huisarts vanwege wat moedervlekken. Die ontstaan en wanneer het er meer zijn of in de weg zitten (onder bh-bandje oid) laat ik ze weghalen door de ha. Dat heb ik vaker laten doen en nooit was er iets mis mee. Alleen dit keer was het een BCC, dat was best schrikken eerlijk gezegd.

Het moment dat mijn bloed geprikt werd en het wegsnijden van die BCC viel nagenoeg samen.
Tot die tijd heb ik eerlijk gezegd nooit gedacht aan het effect van vitamine D op het lichaam.
Althans het effect wanneer het zo laag is.
pi_172433441
quote:
9s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:33 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Het is heel vaak bewolkt.
wel nee, stel je niet aan. We hebben record zonkracht gehad onlangs
pi_172436013
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 11:33 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

wel nee, stel je niet aan. We hebben record zonkracht gehad onlangs
Ja dus? Dan is het niet vaak bewolkt?

Ik vind het overigens prima. In de zon zitten heeft toch geen zin als ik een factor 30 draag. Ik slik standaard bij.
pi_172436027
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 11:15 schreef Persefoneia het volgende:

[..]

Begin dit jaar ging ik naar de huisarts vanwege wat moedervlekken. Die ontstaan en wanneer het er meer zijn of in de weg zitten (onder bh-bandje oid) laat ik ze weghalen door de ha. Dat heb ik vaker laten doen en nooit was er iets mis mee. Alleen dit keer was het een BCC, dat was best schrikken eerlijk gezegd.

Het moment dat mijn bloed geprikt werd en het wegsnijden van die BCC viel nagenoeg samen.
Tot die tijd heb ik eerlijk gezegd nooit gedacht aan het effect van vitamine D op het lichaam.
Althans het effect wanneer het zo laag is.
Ah oké :) Vitamine D is sowieso best een top vitamine.
pi_172446602
Mijn vitamine D was ook erg laag en naast de 75mcg die ik dagelijks slik, gebruik ik probiotica die ervoor zorgen dat de vitamine D beter door mijn lichaam worden opgenomen. Misschien is dat nog een idee?
pi_172500664
Overleg gehad met de ha. De komende 8 weken weer ampullen en dan kijken hoe het met de klachten is. De adviezen m.b.t. andere vitaminen en supplementen ga ik zeker iets mee doen.
Ook haal ik lactase-tabletten waardoor ik meer zuivel kan eten/drinken.
Hopelijk blijft dan alles goed op peil :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')