abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 juli 2017 @ 15:46:31 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172415038
Foto's in spoilers want geen idee hoe te re-sizen! En ook alvast excuses voor de lamme telefoonfoto's. Ik had wel mijn Nikon bij me maar nog geen gelegenheid gehad om ze te bewerken etc. Dus met mijn Samsung foto's zullen jullie het moeten doen!

Ik werk voor een Nederlands-Zweeds bedrijf en zodoende ben ik elke maand minimaal twee dagen in Gotenburg. Echter, omdat ik in die twee dagen per maand de agenda altijd binnen no time vol heb, heb ik gevraagd of ik een maand vanuit Gotenburg kon werken zodat ik eens echt in detail kon bekijken wat de NL en SE vestiging van elkaar kunnen leren etc. etc. Die maand werd uiteindelijk twee weken en omdat het dan wel lekker is om de vrijheid te hebben, ben ik met de auto gegaan. Ganz allein. Heerlijk! De vice-president heeft zijn bedrijfsappartement beschikbaar gesteld voor me en ik heb er uiteindelijk nog een week vakantie aangeplakt.

Om kwart voor 11 's morgens ben ik vertrokken vanuit de omgeving van Zutphen in mijn trouwe Volvootje. Bij Lochem heb ik de tank volgegooid en daarna in één ruk naar Hamburg gereden. Na de Elbetunnel begonnen echter die afschuwelijke wegwerkzaamheden, en zoals het een goede Duitse onderbreking betreft, uiteraard zijn het pas wegwerkzaamheden als het over de een lengte van minimaal 50 kilometer is. Dus met 80-90 kph vrachtwagens inhalen over smalle rijstroken is best wel een beetje eng. En dan begint het ineens energie te vreten. Dus 20km na Hamburg eventjes gestopt voor een plaspauze. Na een kwartiertje weer in de auto gestapt en verder gereden naar mijn oom en tante die vlakbij Kolding in Denemarken wonen. Tegen 5 uur 's middags vloog ik mijn lieve tante na ruim 5 jaar weer eens in de armen, twee uur later kwam mijn oom thuis van zijn werk. De hele avond geklept, en de volgende dag rond lunchtijd met een beetje spijt in mijn hart weer verder gereden. Ik besloot om in Helsingnor op de ferry te gaan naar Helsingborg (alternatief was de Oresundbrug tussen Kopenhagen en Malmö maar ik bedacht mij dat het ook wel fijn zou zijn om een pauze halverwege te doen). Beide opties zijn ongeveer even duur trouwens. Rond 6 uur 's avonds kwam ik van de boot in Helsingborg en tegen half 9 's avonds checkte ik in in Hotel Liseberg in Gotenburg. Hier logeer ik elke maand ondanks dat ik het geen fijn hotel vind, maar we hebben er nu eenmaal gunstige tarieven voor alle collega's.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op 13 juni moest er gewoon gewerkt worden. De vice-president had de sleutels op zijn kantoor achtergelaten voor me dus die heb ik opgepikt en daarna even mijn werkspullen gedropt in het appartement. Hij had me al een lijst gestuurd met handige adresjes in de buurt. Mijn eerste missie was boodschappen doen. ICA Focus had hij op zijn lijst gezet. ICA is volgens mij de AH van Zweden, je vindt ze overal en ze hebben prima aanbod. Goedkoop zijn ze niet maar ach, het was 5 minuten lopen dus daar doe ik niet moeilijk over. Maar wat schetst dus mijn verbazing... Kan iemand mij uitleggen hoe Zweden niet de dikkerdjes van Europa zijn? Zulke enorme snoepafdelingen vind je niet overal maar in werkelijk élke supermarkt vind je wel een snoepsectie van formaat!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdagavond besloot ik om even de stad te gaan verkennen. Ik dacht dat Haga de bom zou zijn maar bleek heel klein en overrated. Hipster crowd, op zich leuk maar ik was er snel uitgekeken. Dus ik en mijn Nikon doorgelopen. Kom ik ineens aan de waterkant terecht, vlakbij Stenpiren (dit is een belangrijke ferry terminal, net als Stockholm wordt er in Gotenburg veel met veerbootjes gereisd door de stad). Hier hadden said hipsters zich de boel eigen gemaakt, en de meeuwen ook. Binnen 5 minuten kwamen er ineens 2 over mij heen scheren, de een na de ander. Na een halve minuut en twee close up foto's later besefte ik me ineens dat ik me ineens dat ik werd aangevallen :') :') . En bij nadere inspectie bleek dan ook dat er een meeuwenkuiken in de buurt was :') O+ . Foto's bleken achteraf nog onscherp ook :( .Maar zie hier dus ook mooie street art, ben ik sowieso gek op dus ik ben wel een uurtje blijven hangen in deze buurt.

SPOILER
Op 14 juni was ik jarig, even wat wezen drinken met de collega's. Pix Bar is best wel een aanrader! Tevens tapas te krijgen op de bar. ^O^ .

Op vrijdagavond 16 juni heb ik de hogesnelheidstrein naar Stockholm gepakt. 6 weken van tevoren geboekt, reis duurt zo'n 3 uur en ik heb 76 euro voor een eersteklas retourtje betaald. Práchtige rit trouwens, vooral het eerste half uur na vertrek is erg mooi. Je komt langs verschillende meren en in het eerste uur heb ik op 4 of 5 keer herten gezien, 1 keer ook nog met aandoenlijk kalfje O+ . Om half 12 kwam ik aan op het centraal station en daarna ben ik direct naar mijn AirBnB gegaan met de metro (nog geen 10 minuten). Lief oud mensje die woonde in Södermalm met haar hond. Ik heb nog geen 50 euro betaald voor 2 nachten dus de hondenharen in de badkamer nam ik maar op de koop toe....!

Op zaterdagochtend natuurlijk de stad verkennen! Te beginnen met Gamla Stan, oftewel Old Town. Hoog gehalte toeristen maar voor gewoon een wandelingetje mag je niet natuurlijk niet overslaan. Het was overigens 22c maar dat voelt in Zweden veel warmer. Met 18c en geen wind kun je dus makkelijk in je zomerjurkjes over straat. Ik heb het de hele dag snikheet gehad! Na de stadswandeling nog even uitgepuft bij een hipster rooftop bar.

SPOILER
Na dit alles ben ik met de tram naar het ABBA museum gegaan, wat een ontzettend leuk en interactief museum. Best prijzig maar ik vond het ontzettend de moeite waard. Van meedoen aan quizjes, zelf een liedje meezingen via singstar, zelf een liedje afmixen, en je kunt zelfs op een podium gaan staan en meezingen als het vijfde ABBA lid, waarin je dus middenin een ABBA projectie staat.
SPOILER
Na het ABBA museum ben ik een hapje gaan eten bij Bar Nombre, ontzettend goed tapas restaurant! En daarna nog een wandelingetje en lekker op tijd gaan slapen.

Zondag weer op pad gegaan. Eerst maar eens naar een museum gegaan! En wel... Fotografiska. Een mooie foto tentoonstelling met werken over paarden, stuk of 30 fotografen die er aan meededen. Viel me wel op dat 9 van de 10 vrouwelijke fotografen dit onmiddelijk naar de genderdiscussie trokken, ieder met hun eigen benadering maar wel allemaal met dezelfde insteek :') .
SPOILER
Na afloop lekker op een terrasje in Södermalm gaan zitten en een hapje gegeten bij Pelikan (een bekend restaurant, beste gehaktballen ooit!!). Om half 9 weer op de trein terug naar Gotenburg en maandagochtend weer aan het werk gegaan. Dus zo zat week 1 er alweer op! Druk programma gehad wel, er volgden nog 2 drukke weken maar ik heb het wel eventjes gehad met al dat getyp en gelink :') .
Resistance is futile.
  vrijdag 14 juli 2017 @ 16:42:59 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172416617
19 juni, weer aan het werk. En 's avonds uit eten bij Levantine met het management team, was gezellig. Frans restaurantje, uitstekend eten! Mosselen besteld net als de meeste anderen. Ik ben echter wel de enige die er ziek van werd... Tot en met 7 uur 's morgens boven het toilet gehangen :'), wat gruwelijk ziek voelde ik me. Ik vermoed dat ik allergisch ben voor schelpdieren, ik heb in mijn leven 2 keer mosselen gehad en er ook 2 keer gruwelijk beroerd van geweest. Tegen lunchtijd kon ik weer water binnenhouden, tegen het eind van de middag begon ik weer voorzichtig met eten. Dinsdag uiteraard niet naar het werk gegaan. Ik had voor 's avonds een hammam geboekt bij de Gothia towers, die hebben een spa op de 23ste verdieping met een zwembad die aan de buitenkant van de toren hangt (inclusief glazen bodem!). Maar goed, je wil natuurlijk niet dat men per ongeluk op je darmen drukt en dat je bikinibroekje dan vol zit :') dus die afspraak maar gecancelled. Woensdag gewoon aan het werk gegaan alsof er niks aan het handje was. 's Avonds uit eten gegaan met de vice-president bij Smaka, wederom prima gegeten.

Op vrijdag was het dan eindelijk midzomer. Dit is behoorlijk in het water gevallen om heel eerlijk te zijn :') . Het is net als met Kerst, je viert het met vrienden en familie. Ik had eerst het plan opgevat om naar een traditionele publieksviering te gaan maar dan betaal je dus 15 euro entree om naar volksdansjes te kijken (in de stromende regen) :') :') :'). Dikke doei, ik heb een afschuw van parades en dat soort ongein dus om er dan ook nog entree voor te gaan betalen... nog niet misschien! Uiteindelijk een park ingedoken maar Midzomer is dus een soort van picknick ding. Het móet en zal buiten gevierd worden als het maar enigszins kan. Dus daar zit je dan te picknicken met je regenjas aan :') . Festivalletje in het park bleek erg triest te zijn, wel nog een paar zatte Zweden gespot en om gelachen. En vriendelijk bedankt voor het aanbod van één of andere Somaliër om een stukje te gaan wandelen :') . Lekker naar huis gegaan.

De dag erna was het echter stralend weer! En dat was de dag dat ik besloot om naar de eilanden die bij Gotenburg voor de kust liggen, te gaan. Je kunt kiezen tussen noord en zuid archipel. Ik koos voor zuid, dit zijn allemaal autovrije eilanden. Je stapt bij Stenpiren op de boot die een rondje doet langs alle eilanden. Dus elk uur kun je in principe verder naar het volgende eiland. En dat is dus precies wat ik gedaan heb, eiland hoppen!

Eerst de andere kant van Stenpiren even uurtje rondgesjouwd, ook die kant van de waterkant blijkt heel leuk te zijn.

SPOILER
En toen begonnen met eilandhoppen O+ , wat een prachtdag was dit. Het werd steeds zonniger en uiteindelijk nog flink warm gehad.

Vrangö:
SPOILER
Dönsö ben ik afgestapt maar verkeerde afslag gelopen of zo. Na 15 minuten dacht ik.. wat the fuck is hier te doen. Net toen ik terug zou lopen, stopte er een vriendelijke local om te vragen of ik een lift wilde in zijn golfkarretje want er was ook een brug naar het volgende eiland. Nou ja, dat laat ik me geen twee keer zeggen natuurlijk!

Styrsö, veel levendiger (en zelfs daar was het nog best rustig). Fietsje gehuurd en effe rondgeknapt, gezellig eilandje!
SPOILER
Köpstadsö (ofwel, Kössö), dit is heel klein, heel rustig. Geen supermarkt, maar wel een haventje en vriendelijke bewoners. Een verscholen strandje en alles. Ik vond deze nog het mooist van allemaal O+ O+ O+ .
SPOILER
En toen had ik alleen nog maar zondag en maandag in Gotenburg! Zondag appartement uitgemest en schoongemaakt, ff lekker niksen want het regende als een gek. 's Avonds om 8 uur begon één van de buren met een feestje of zo. In ieder geval best harde muziek, maar ik ben de moeilijkste niet dus ik dacht.. laten gaan. Tegen half 11 begon ik me wel een beetje te ergeren aan steeds maar weer Coldplay, maar ik ging er maar vanuit dat iemand anders de overlast wel zou melden. Om 11 uur kreeg ik echt genoeg van Chris Martin en zijn gejengel maar ineens besefte ik... Coldplay concert in het stadium om te hoek :') :|W . Gelukkig was die ellende om half 12 afgelopen.

Op maandag lekker uitgeslapen en nog geprobeerd om een afspraak te boeken bij die spa. Helaas niet gelukt maar dat komt dan bij mijn volgende bezoekje wel goed. In plaats van de spa, maar uitgebreid gaan lunchen bij de skybar in de Gothia Towers. ^O^ ^O^
SPOILER
Nou ja, toen nog even naar het pretpark geweest! Wel de lunch goed laten zakken voor ik in allerlei achtbanen ging natuurlijk :P . In dit pretpark betaal je een tientje entree en vervolgens haal je bonnen voor de rit. Hoe beter de attractie, hoe meer je betaalt. Je kunt ook een armbandje halen waarmee je in alle attracties kunt, maar ik heb uiteindelijk 30 euro uitgegeven in plaats van 50 eurootjes.
SPOILER
Verder heb ik 'Loki' maar overgeslagen, dat is zo'n schommel waar men echt goed ziek van kan worden. Wel nog in zo'n Rio Grande achtig ding gezeten, hele rug ZEIKNAT :P . Echt een leuke dag gehad weer, mooie afsluiting van mijn tijd in Gotenburg.

De volgende ochtend heb ik de auto gepakt en ben ik verder getrokken, eigenlijk begon mijn vakantie toen pas echt! Het werd in ieder geval nóg leuker ^O^ ^O^ .Daarover een andere keer meer want nu ben ik echt klaar met typen en linken. :@ :+

[ Bericht 0% gewijzigd door Seven. op 14-07-2017 16:49:21 ]
Resistance is futile.
pi_172417129
Aangenaam te lezen verslag. En de foto's zien er behoorlijk goed uit wat mij betreft. Toch dat Zweedse licht. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172420065
Leuk om te lezen en leuke foto's :)

Die eilandjes zien er leuk uit :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_172421003
tof.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_172424432
^O^
pi_172426987
Heb je je haar geverfd? Vroeger was dat lichtblond toch?
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zaterdag 15 juli 2017 @ 01:00:32 #8
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172429274
quote:
5s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 23:25 schreef Geralt het volgende:
Dit is mijn natuurlijke kleur maar ook wel lichtblond geweest ja.
Resistance is futile.
pi_172441911
quote:
5s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 23:25 schreef Geralt het volgende:
Dat wist je toch nog wel oude Voss. ;)
pi_172441937
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik kos me alleen nog blond herinneren. :)
pi_172442050
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:29 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik kon me alleen nog blond herinneren. :)
Ze heeft nog eens in een grijs verleden een "ode" in de vorm van een clipje (nog te vinden op YT... :) ) aan jou gebracht. Of ik moet diverse users door elkaar mixen nu. Wat gezien de leeftijd best zou kunnen. :)
pi_172442072
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

aap.mouw. :o
pi_172442430
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ze heeft nog eens in een grijs verleden een "ode" in de vorm van een clipje (nog te vinden op YT... :) ) aan jou gebracht. Of ik moet diverse users door elkaar mixen nu. Wat gezien de leeftijd best zou kunnen. :)
Ja dat weet ik. Vandaar dat ik wist dat ze blond was :+
  zaterdag 15 juli 2017 @ 19:51:48 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172443249
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 18:29 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik kos me alleen nog blond herinneren. :)
Kos :')
Resistance is futile.
pi_172450239
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:51 schreef Seven. het volgende:

[..]

Kos :')
Nou ja, hoe dan ook: je deed dat hartstikke leuk. Vandaar dat men dat zich nog herinnert. Gouden momenten wat mij betreft.
  zondag 16 juli 2017 @ 15:28:00 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172459943
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 01:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou ja, hoe dan ook: je deed dat hartstikke leuk. Vandaar dat men dat zich nog herinnert. Gouden momenten wat mij betreft.
Dankjewel :+ :@
Resistance is futile.
pi_172469494
Leuk om te zien wie Seven is
  maandag 17 juli 2017 @ 00:20:08 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172475309
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 20:38 schreef MCH het volgende:
Leuk om te zien wie Seven is
Was het wat je verwachtte?
Resistance is futile.
  maandag 17 juli 2017 @ 12:45:54 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172481546
Ik had jullie nog de rest van mijn verslag beloofd!

Op dinsdagmorgen heb ik het appartement weer leeg gehaald na 2 weken bivakkeren. Het plan van hieruit was om lekker te gaan rondreizen, ik had een pop up tentje achter in de auto liggen zodat ik kon kamperen zoveel ik wilde. Ik had maar een paar dingen op het programma staan, eigenlijk kwam het erop neer dat ik voor een rit van 2,5 uur ruim 5 dagen de tijd had. Tevens was dinsdag de laatste dag met echt mooi weer dus ik dacht eens lekker naar het strand te gaan. En daar ik wel van een naaktstrandje hou, mij eens ingelezen op Zweedse naaktstranden. En zo vertrok ik weer langs de westkust naar het zuiden richting Halmstad. Het strand bij Halmstad wordt keer op keer verkozen tot beste strand van Zweden maar geen naaktstrand dus iets verder doorgereden. Achteraf gehad was ik misschien toch beter naar Tylosand gegaan :') _!.

Ik ben begin van de middag met mijn blote kont in de duinen te gaan liggen wegens beschutting voor de wind. Daar begon het gedonder want een man van in de 50 bleef, volledig gekleed, angstvallig dicht in de buurt zonder verder contact te maken. Na een kwartier had ik wel genoeg van zijn gedraal en ben ik 50 meter opgeschoven richting een ouder echterpaar dat ook in de duinen lag. Binnen 5 minuten was deze textielhond opgekrast, gelukkig.

Echter, tegen het eind van de middag ging het stelletje er vandoor, alleen ik had het zo gauw niet in de gaten want lekker lezen en ze lagen alsnog 20m verderop. Een vriendelijke jongeman kwam in de buurt liggen (gelukkig was dit er één zonder kleren) en hij kwam na een half uurtje polsen of ik behoefte had aan gezelschap. Was wel een lekker ding maar aangezien ik gewoon lekker naakt wil zonnebaden en verder niks (en bovendien een leuke man thuis heb zitten) heb ik vriendelijk bedankt voor de eer. Hij kleedde zich daarop prompt aan en vertrok.

Daarna kreeg ik door dat eigenlijk echt iedereen vertrokken was dus ik was mijn hoofdstuk aan het uitlezen om daarna te vertrekken. Uiteraard stond al snel de volgende eikel voor mijn neus. Wéér met gewoon zijn kleren aan, flikker dan gewoon op van het naaktstrand, joh. Die heb ik genegeerd en hij leek door te lopen maar zijn naakte maatje (een enorm meubel van een vent, echt een ton van 1.70) kwam er ook lekker bij staan. En die stond zich dus gewoon te rukken, dus ik heb hem uitgefoeterd waarop hij zich uit de voeten maakte. Kijk ik een paar minuten later toevallig achter me, lag die eerste kneus met kleren letterlijk in de bosjes met zijn lul uit zijn broek. Hem ook uitgescholden en een hoop stampij geschopt. Daarna mijn spullen gepakt, en ik zag van heinde en verre al dat de vetklep in deze gewoon met zijn handen om zijn ogen mijn auto in stond te kijken. En die andere eikel was ook richting mijn auto aan het lopen. Ik sprintje getrokken, er stonden een paar andere auto's maar in 1 van deze auto's zat duidelijk iemand dus ik ben gewoon van verre alweer een hoop stampij gaan schoppen.

Dus als je naar een naaktstrand gaat, even opletten wat er om je heen gebeurt. :')

SPOILER
Dit strand lag eigenlijk tegen een camping aan, daar heb ik dan maar ingecheckt.

SPOILER
Resistance is futile.
  maandag 17 juli 2017 @ 13:06:32 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172481942
Dus! Op woensdagmorgen werd ik gebroken wakker.

Tent was wel heel mooi donker maar ik kan blijkbaar helemaal niet slapen met het geluid van golven die op het strand beuken :') . Verder kon ik in de verte ook de snelweg horen dus tegen 3 uur een keer in slaap gevallen. Ik werd wel pas om 10 uur weer wakker dus op zich.. kon slechter.

En eerste keer kamperen ooit, ook best wel spannend stiekem :+ .

Ik heb binnen een half uurtje de tent opgeruimd en alles weer in de auto geladen. Op naar Arild, vlakbij Angelholm. Hier vind je een schiereiland met een natuurpark. Nou kon dat me op zich gestolen worden, ik was veel nieuwsgieriger naar Ladonia en Nimis:

https://www.ladonia.org/

Even heel kort: Lars Vilks heeft in de jaren tachtig met aangespoeld hout onderaan een rotsklif een kunstwerk gebouwd. Ondanks de indrukwekkende hoogte, ontdekten de autoriteiten dit pas 2 jaar nadat het klaar was en Vilks werd gesommeerd het kunstwerk weg te halen. Dit weigerde hij (anarchist dat hij is), en jarenlang juridisch getrektouw volgde. Uiteindelijk heeft Vilks de micronatie Ladonia uitgeroepen. Echt een ontzettend cool verhaal. En het kunstwerk zelf is nog véél toffer. Als je eens aan de westkust van Zweden bent, dan mag je dit echt niet overslaan!

Je parkeert je auto in de buurt van Arild en van daaruit is het nog 20 minuten (vrij normaal lopen). Je moet wel zelf zoeken want nergens in Zweden staat aangegeven hoe je in Ladonia komt. Volg de gele N op de bomen en dan komt het wel in orde uiteindelijk. De laatste 10 minuten is het letterlijk stapje voor stapje, heel rustig aan beetje klauteren (en je alvast bedenken hoe je in godsnaam weer bovenkomt!!).

Dit is perfect voor kinderen van een jaar of 8-9 of ouder. En ik zou mijn oma er ook niet mee naartoe nemen!

SPOILER
Ik ben hier een uur of 2 gewoon gaan chillen en picknicken. Je kunt ook Arx bekijken, een veel kleiner kunstwerk maar ook erg interessant om te zien. Na het chillen, weer naar boven.. jezus christus, ik was blij met het beetje conditie dat ik heb!

Auto gepakt, alvast het adres voor de volgende dag ingevoerd en maar zien waar ik onderweg een camping tegenkwam. Ik zag op de borden 'Klippan' staan en gezien dat de beroemdste bank ooit naar zich genoemd heeft dacht ik 'kom, we wagen een kansje'. Dus bordjes camping gevolgd. Ingecheckt en betaald. Richting het tentenveldje, en terwijl ik mijn trouwe pop-up vriendje uitklap kijk ik eens om mij heen..... :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :') _!

Ik ben dus gewoon beland in het Zweedse Fort Oranje.

Ik stond pal tussen familie Pitbull en familie Tokkie in. Argwanend houdt iedereen mij vanachter hun zelfgebouwde hekwerkjes in de gaten. En ik dacht, 'fuck it, ik zit hier niet voor de gezelligheid of zo' dus ik ben nonchalant doorgegaan met opzetten. Nog even electriciteit getapt bij de Duitse Tokkies naast mij. Daarna even met mijn wegwerp BBQ in de weer geweest om wat te eten op mijn picknick kleed te zetten, weer even verder gelezen in mijn boekje en daarna lekker geslapen. Zelfs de honden gaven geen kik 's nachts dus het waren wel allemaal stille aso's.

Ik heb geen foto's van de camping in Klippan, in de favela's in Rio de Janeiro ga je tenslotte ook niet lekker fotootjes nemen als je leven je lief is :P . Camping Elfdalens, blijf er weg als je je onprettig voelt in zo'n omgeving. Ik voelde me niet echt thuis maar onveilig was het er geen moment. ^O^
Resistance is futile.
  Moderator maandag 17 juli 2017 @ 14:31:00 #21
45833 crew  Fogel
pi_172483533
Tof verslag, thanks :)

Ladonia en Nimis had ik nooit van gehoord, maar daar moet ik zeker een keer op bezoek!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  maandag 17 juli 2017 @ 14:52:23 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172483901
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 14:31 schreef Fogel het volgende:
Tof verslag, thanks :)

Ladonia en Nimis had ik nooit van gehoord, maar daar moet ik zeker een keer op bezoek!
We zijn er nog niet!
Resistance is futile.
  Moderator maandag 17 juli 2017 @ 14:53:25 #23
45833 crew  Fogel
pi_172483917
quote:
10s.gif Op maandag 17 juli 2017 14:52 schreef Seven. het volgende:

[..]

We zijn er nog niet!
Meer, meer, meer verslag *G* *G*
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  maandag 17 juli 2017 @ 15:08:12 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172484145
Donderdagmorgen! Ik wist niet hoe gauw ik mijn boeltje van de Tokkie SVR bij elkaar moest rapen, gauw douchen en wegwezen. En in één streep naar Almhult gereden, alwaar ergens in de fifties de eerste Ikea vestiging geopend werd. Laat daar nu vandaag de dag het O+ Ikea O+ museum gevestigd zijn!

Heel leuk museum, en gezien de regen en bijbehorend onweer, dan maar een dagje binnen activiteit. Tegen 11 uur kwam ik aan en er is momenteel een tijdelijke tentoonstelling gaande over textiel. Deze tentoonstelling is echt heel erg leuk en interessant. Een filmpje over het leven zonder textiel waarin maar weer duidelijk aangegeven wordt hoe belangrijk textiel eigenlijk is voor de mens. Filmpjes over eerlijke textiel en dat soort dingen. Verder ook een sectie over de toekomst van textiel (stoffen die reageren op warmte en dan van kleur veranderen. Ik heb nog een paar printjes zelf verzonnen, was ook erg om kennis te maken met die technologie. Er was een bak waarin je met een bepaalde kleur bal kon rollen, de camera die erboven hing pikte de kleur en het patroon op en extrapoleerde dat naar een grote beamer die het keurig voor je projecteerde.

SPOILER
Na al dit foto geweld ben ik even naar de Ikea 2km verderop gereden. Ik hoorde ook verhalen over een Ikea outlet naast het museum maar die kon ik niet vinden. Die bleek dus naast de gewone winkel te zitten. Die koeienhuiden waar je normaal 150 euro voor af kunt tikken... Nog maar 70 euro per stuk. En bij inspectie van mijn bankafschriften, bleek dat ze er maar 1 heeft aangeslagen ook nog, ik had er 1 voor mezelf en 1 voor mijn zus meegenomen dus wij allebei blij.

Na het gewinkel en gesjouw maar naar het Ikea hotel gereden alwaar ik een cabin voor 50 euro per nacht had gereserveerd (met onweer buiten in de tent liggen vond ik iets te gortig). Daar een hapje gegeten, beroerde service maar goed eten! En géén Zweedse gehaktballetjes! :(

SPOILER
Resistance is futile.
  maandag 17 juli 2017 @ 15:35:34 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172484610
Vrijdag! Nog maar 1,5 dag te gaan..... :'(

Het weer was nog steeds niet best. En ik zat inmiddels niet ver van 'Glasriket' vandaan, dit is een regio in Zweden die bekend staat om het ambachtelijke glas. Allerlei fabrieken en vakmensen hebben zich in deze regio verzameld, tijd om eens een bezoekje te brengen aan één van deze fabrieken! Op mijn dooie gemakje uitgecheckt bij Ikea hotel en na ongeveer een uur en 20 minuten rijden via Växjö, kwam ik aan bij Maleras Glasbruk. Eerst maar eens het proces bekijken in de fabriek boven, elk uur een praatje door een leuke Zweedse die wat uitlegde over de geschiedenis van glas en de rol van deze fabriek in deze. Beetje boring om eerlijk te zijn maar vooruit, hoort erbij.

Ik ben dus zelf gaan blazen! Had ik voor 40 euro van tevoren geboekt, de glasblazerin herself kwam mij uit het publiek trekken en daarna mag je dus de faalhaas uithangen voor de rest van het gepeupel. Heel ingewikkeld proces kan ik je vertellen! Stap 1, kies je model (schaaltje). Stap 2, kies de keuren (rood en zwart). Stap 3, aan de slag. Eerst een test, die uiteraard enorm hard faalde :@ . Maar je krijgt wel vrij snel door wat wel/niet kan. Je wordt stap voor stap meegenomen in het proces, al ga je niet zelf in de ovens staan roeren. Zo'n blaaspijp gaat dus de oven in, vervolgens dipt zij dat gesmolten glas in rood en zwart (soort van gekleurd zand). Daarna ga je er de vorm aan geven in een houten mal. zij draait de pijp rond, jij beweegt voorzichtig mee en daarna ga je dus voorzichtig blazen. En dat moet dus héél voorzichtig! En wat er ook gebeurt, blijven draaien, nooit stilstaan met die pijp. No pressure :+ . Na een seconde of 30 is het glas onderaan de pijp al goed afgekoeld en vervolgens moet je dus harder blazen. Uiteindelijk heb je dus de vorm die je wil en dan gaat het hele ding in een oven van 500c zodat het langzaam af kan koelen naar kamertemperatuur (doe je dat niet, dan knapt het ding sowieso kapot). Na 24 uur kun je komen afhalen (ofwel je laat het opsturen, de mijne heb ik nog niet ontvangen en ik ben alweer ruim 2 weken thuis :( ).

SPOILER
Maar goed, na 3 uurtjes had ik het echt wel gezien. De keuze was.. elandensafari in de regen. Of lekker shoppen in Växjö. Shoppen dus! Ik heb in Växjö een late lunch gedaan, regenjas geshopt.

SPOILER
Daarna weer half uurtje rijden naar Camping Braas waar eigenlijk alleen een paar electriciteitspalen stonden en een gammele douche unit. Mini-camping dus, er stonden ook maar 2 caravans. Kut geslapen omdat het behoorlijk spookte 's nachts, windvlagen en regenbuiten maar mijn pop-up vriendje heeft het allemaal doorstaan met verve. En het uitzicht was wel prachtig vanuit mijn tent!

Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')