abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 13 juli 2017 @ 15:50:14 #1
249783 Jezza
Since: niet zo lang
pi_172390192
Dag allemaal,

Gister zaten mijn vriendin en ik bij onze financieel adviseur ivm het afsluiten van een hypotheek. Nu gaf hij aan dat het ook verstandig is om een arbeidsongeschiktheidsverzekering of een WGA Hiaatverzekering af te sluiten. Dit kan bijvoorbeeld bij Loyalis.

Hebben jullie hier ervaring mee? Het klinkt allemaal leuk, het indekken tegen lage inkomsten door eventuele arbeidsongeschiktheid, maar wat zijn naar jullie idee de redenen om dit wel/niet te af te sluiten?

Thanks alvast!
"Supercars are designed to melt ice caps, kill the poor, poison the water table, destroy the ozone layer, decimate indigenous wildlife, recapture the Falkland Islands and turn the entire third world into a huge uninhabitable desert.
pi_172390551
Jep, heb er eentje. Je moet tegenwoordig als een kwijlend kasplantje in een rolstoel zitten om volledig afgekeurd te worden. En ik heb genoeg verhalen gehoord van mensen die gedeeltelijk worden afgekeurd maar eigenlijk volledig kansloos zijn. Dan is het het wel waard om je ervoor te verzekeren.

Kon overigens een uitstekende premie krijgen via mijn werkgever, dus dat heeft ook wel meegespeeld.
  donderdag 13 juli 2017 @ 17:06:32 #3
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_172392475
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 15:50 schreef Jezza het volgende:

Hebben jullie hier ervaring mee? Het klinkt allemaal leuk, het indekken tegen lage inkomsten door eventuele arbeidsongeschiktheid, maar wat zijn naar jullie idee de redenen om dit wel/niet te af te sluiten?

Thanks alvast!
Let goed op in welke gevallen een arbeidsongeschiktheidsverzekering uitkeert, hoeveel er wordt uitgekeerd (en is het een vast bedrag, of een percentage), en hoe lang er wordt uitgekeerd.

Het verschilt per verzekeringsmaatschappij, maar een WGA-hiaatverzekering keert meestal alleen uit als je 35-80% arbeidsongeschikt bent, en je minder dan 50% verdient van wat je volgens het UWV kunt verdienen. Je WGA-vervolguitkering wordt dan aangevuld tot een bepaald bedrag, maar dat is dan nog een stuk lager dan je huidige inkomen.
  donderdag 13 juli 2017 @ 18:05:37 #4
286575 Roces18
Chef de party
pi_172393829
Niet doen. Kost je klauwen met geld en 9 van de 10 keer keren ze toch niets uit.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_172395743
Niet verzekerd via werkgever? Dat is stukken goedkoper dan via eigen polis.
Eerst denken, dan typen
  vrijdag 14 juli 2017 @ 11:09:41 #6
249783 Jezza
Since: niet zo lang
pi_172408306
Ik heb PZ gevraagd om uit te zoeken of er een collectieve regeling is. Wacht dit even af. Ik werk in de houtverwerkende industrie en zag via onderstaande link dat er wellicht wat is.

http://www.houtverwerkend(...)/wga-gat-verzekering

Ik heb een tijdje bij een pensioenfonds gewerkt, kreeg hier toen wel wat van mee. Maar het blijft ingewikkelde materie!
"Supercars are designed to melt ice caps, kill the poor, poison the water table, destroy the ozone layer, decimate indigenous wildlife, recapture the Falkland Islands and turn the entire third world into a huge uninhabitable desert.
pi_172413998
Destijds heb ik hem ook afgesloten via mijn werkgever, voor die paar euro in de maand (letterlijk) zou ik het gewoon doen.

Je weet het nooit, zit in een klein hoekje en het hoeft nog niet eens je eigen schuld te zijn ook :)
pi_172416187
Alleen handig via werkgever anders is het te duur.

Ze hoeft niet te verwachten dat ze meer dan een paar maanden uitbetalen trouwens.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_172475445
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 17:06 schreef freako het volgende:

[..]

Let goed op in welke gevallen een arbeidsongeschiktheidsverzekering uitkeert, hoeveel er wordt uitgekeerd (en is het een vast bedrag, of een percentage), en hoe lang er wordt uitgekeerd.

Het verschilt per verzekeringsmaatschappij, maar een WGA-hiaatverzekering keert meestal alleen uit als je 35-80% arbeidsongeschikt bent, en je minder dan 50% verdient van wat je volgens het UWV kunt verdienen. Je WGA-vervolguitkering wordt dan aangevuld tot een bepaald bedrag, maar dat is dan nog een stuk lager dan je huidige inkomen.
Dit dus. Verder is er ook verschil tussen de WGA hiaat basis en WGA hiaat uitgebreid. Die tweede keert (veel) meer uit, maar is ook duurder.
ROBODEMONS..................|:(
  woensdag 19 juli 2017 @ 16:36:19 #10
249783 Jezza
Since: niet zo lang
pi_172529765
Ik heb besloten om eerst nog geen verzekering af te sluiten. Ik heb nu nog een jaarcontract. Mocht ik dit jaar arbeidsongeschikt raken dan verlengt mijn werkgever mijn arbeidsovereenkomst toch niet. Als ik na dit contract een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd krijg dan bekijk ik het opnieuw.

Dank voor de info in ieder geval!
"Supercars are designed to melt ice caps, kill the poor, poison the water table, destroy the ozone layer, decimate indigenous wildlife, recapture the Falkland Islands and turn the entire third world into a huge uninhabitable desert.
pi_172542380
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 16:01 schreef The_Temp het volgende:
Jep, heb er eentje. Je moet tegenwoordig als een kwijlend kasplantje in een rolstoel zitten om volledig afgekeurd te worden
Nou, dank je. Kwijlend kasplantje hier dan als ik jou moet geloven.
Toen ik nog in de ZW zat vulden de verzekering mijn salaris aan tot wat het was.
Maar toen werd het weer WAO en dus viel ik niet meer onder de betreffende bedrijfstak waardoor de uitkering van een paar 100 naar precies 33 euro is gegaan, dat is een belangrijk verschil.
Dus in mijn ervaring is zo'n verzekering alleen maar handig als je ook een dienstverband hebt, het kan helpen een bepaalde periode te overbruggen maar zodra het dienstverband voorbij is schiet je er niet veel mee op.
Beste advies is: Probeer gezond te blijven, dit zijn short term "oplossingen" die uiteindelijk tot weinig leiden.
pi_172612109
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 16:36 schreef Jezza het volgende:
Ik heb besloten om eerst nog geen verzekering af te sluiten. Ik heb nu nog een jaarcontract. Mocht ik dit jaar arbeidsongeschikt raken dan verlengt mijn werkgever mijn arbeidsovereenkomst toch niet. Als ik na dit contract een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd krijg dan bekijk ik het opnieuw.

Dank voor de info in ieder geval!
Maar ben je nou collectief verzekerd? Zo ja, dan maakt het niet uit dat je nu een jaarcontract hebt. Mocht je binnen dat jaar arbeidsongeschikt raken, dan heb je in de toekomst nog steeds recht op die hiaat-verzekering.
ROBODEMONS..................|:(
pi_172612120
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 04:29 schreef vannelle het volgende:

[..]

Nou, dank je. Kwijlend kasplantje hier dan als ik jou moet geloven.
Toen ik nog in de ZW zat vulden de verzekering mijn salaris aan tot wat het was.
Maar toen werd het weer WAO en dus viel ik niet meer onder de betreffende bedrijfstak waardoor de uitkering van een paar 100 naar precies 33 euro is gegaan, dat is een belangrijk verschil.
Dus in mijn ervaring is zo'n verzekering alleen maar handig als je ook een dienstverband hebt, het kan helpen een bepaalde periode te overbruggen maar zodra het dienstverband voorbij is schiet je er niet veel mee op.
Beste advies is: Probeer gezond te blijven, dit zijn short term "oplossingen" die uiteindelijk tot weinig leiden.
De WIA en WAO hebben wel verschillende regels.
ROBODEMONS..................|:(
pi_172612853
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 01:40 schreef Morrigan het volgende:

[..]

De WIA en WAO hebben wel verschillende regels.
Dat weet ik, maar het ging over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, niet over uitkeringen.
Mijn WAO gaat gewoon door maar de aanvullende uitkering/verzekering is iets waar best wel wat aandacht mag worden besteed want zoals gezegd scheelt het in mijn geval echt een paar 100 euro per maand.
Negatief verschil helaas.
  zondag 23 juli 2017 @ 09:32:23 #15
321876 Cherna
Fuck the System
pi_172614210
Ik heb deze verzekering ook afgesloten via een collectief van mijn werkgever. Je moet wel minimaal 30% afgekeurd worden om levenslang tot 70% van je laatst verdiende loon aangevuld te worden al ga je voor 600 euro per maand tomaten plukken dan nog word je aangevuld tot 70% van je laatst verdiende loon. Zonder die verzekering is dat onmogelijk als je afgekeurd word.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_172615117
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 04:14 schreef vannelle het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar het ging over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, niet over uitkeringen.
Mijn WAO gaat gewoon door maar de aanvullende uitkering/verzekering is iets waar best wel wat aandacht mag worden besteed want zoals gezegd scheelt het in mijn geval echt een paar 100 euro per maand.
Negatief verschil helaas.
Ik bedoel juist dat de WAO-gat en WIA-gat nogal verschillende uitgangspunten hebben. Die aanvulling op de WAO kan niet meer omhoog als je uit dienst bent en dat is bij de aanvulling voor de WIA wel het geval.
ROBODEMONS..................|:(
pi_172625208
quote:
12s.gif Op zondag 23 juli 2017 10:30 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik bedoel juist dat de WAO-gat en WIA-gat nogal verschillende uitgangspunten hebben. Die aanvulling op de WAO kan niet meer omhoog als je uit dienst bent en dat is bij de aanvulling voor de WIA wel het geval.
Ah oké, ik wist niet dat er zo'n groot verschil tussen WAO en WIA was. Simpel gezegd dacht ik: afgekeurd=afgekeurd.
Dat van dat dienstverband klopt zeer zeker! Als je nog een arbeidscontract hebt betaalt de verzekering aardig wat meer dan zonder contract.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')