quote:Tesla levert recordaantal auto's in eerste kwartaal 2017
De fabrikant van elektrische auto's Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto's afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar.
Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen.
Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto's, eveneens een record.
Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens.
quote:Fietsenverkoop zakt naar laagste punt in dertig jaar
De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.
Er werden vorig jaar 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Daarmee nam de verkoop af tot het laagste punt in dertig jaar. Zo werden in 2007 nog 1,4 miljoen tweewielers verkocht, maar sindsdien is de verkoop elk jaar afgenomen.
E-bikes
De omzet uit de fietsenverkoop nam echter met 4,2 procent toe naar bijna 937 miljoen euro. De verkoop van e-bikes lag op 271.000 stuks, tegen 276.000 een jaar eerder. Daarmee waren de relatief dure elektrische fietsen goed voor een omzet van ruim 534 miljoen euro, bijna 57 procent van het totaal.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam vorig jaar voor het eerst boven de 1000 euro uit. In 2015 was dat nog 914 euro en in 2007 iets meer dan 600 euro.
De elektromotoren en batterijen zijn kostbare onderdelen van een elektrische auto. Als je die als autofabrikant van 3den moet betrekken kan dat als snel ten koste van je eigen marge gaan lijkt me.quote:Frontpage: 'Europa mist de boot bij elektrisch rijden'
De opkomst van elektrisch rijden is mogelijk slecht nieuws voor Europese autofabrikanten. De Europese auto-industrie is toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren, maar bij elektrisch rijden lopen de Verenigde Staten en vooral Azië voorop, zo concludeert het economisch bureau van de ING donderdag.
Traditioneel verdienen autofabrikanten veel geld aan onderhoud en onderdelen, maar dat gaat bij elektrisch rijden veranderen. Elektromotoren zijn simpeler en bevatten veel minder onderdelen en hebben daardoor ook minder onderhoud nodig. Daardoor komen de marges onder druk te staan.
Ook vertrouwen makers van elektrische auto's veel meer op externe toeleveranciers voor elektromotoren en batterijen dan bij verbrandingsmotoren. Momenteel wordt 97 procent van de accu's voor elektrische auto's buiten Europa gemaakt. Het gros van de accu's komt uit Azië.
Volgens de sectoreconomen van de ING worden de drie voornaamste barrières voor elektrisch rijden steeds kleiner. De oplaadinfrastructuur wordt steeds beter en het bereik van de auto's groter. Verder is de verwachting dat de kosten voor elektrisch rijden in 2024 al gemiddeld gelijk zijn aan die van rijden op brandstof. In 2035 worden volgens de kenners alleen nog maar elektrische auto's gemaakt.
Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:38 schreef raptorix het volgende:
Als energie straks echt goedkoop te maken is kan dit weer worden gebruikt om direct waterstof van te maken en heb je die batterijen ook niet meer nodig.
Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ?quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.
Denk je? Het betekent het opdrogen van de enige vorm van welvaart in oa het Midden Oosten.quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:33 schreef raptorix het volgende:
Ik ben geen millieufreak maar er zou veel meer geld gepompt moeten worden in duurzaam en goedkoop energie winnen, mocht er een goede oplossing komen dan lost dat vrijwel alle wereldproblemen op.
Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ?
Jij hebt een accu die zonder energietransformatie werkt? Hoe moet ik me dat voorstellen?quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Laat dat waterstof eens los. Al die energietransformaties kosten steeds een percentage.
Want voordat daar in de jaren 60 olie werd gevonden was het 1 grote bende?quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:02 schreef Bugno het volgende:
[..]
Denk je? Het betekent het opdrogen van de enige vorm van welvaart in oa het Midden Oosten.
Ik voorspel in dat geval gigantische volksverhuizingen.
Die heb je ook bij een BEV echter aanzienlijk minder dan een FCEV. Die is qua netto rendement nog slechter dan een ICEquote:Op donderdag 13 juli 2017 07:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want bij elektrisch rijden heb je geen transformatie ?
Volgens mij is direct productie van waterstof efficienter, je hebt bij beiden 1 transmissie (optimaal gezien), maar ik meen dat waterstof efficienter is.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.
quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:10 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Jij hebt een accu die zonder energietransformatie werkt? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Waterstof = opslag = transformatiequote:Op donderdag 13 juli 2017 08:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Minder transformaties dan wanneer je electrisch ook nog eens om gaat zetten naar waterstof.
Kijk eensquote:Op donderdag 13 juli 2017 08:12 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Die heb je ook bij een BEV echter aanzienlijk minder dan een FCEV. Die is qua netto rendement nog slechter dan een ICE
[ afbeelding ]
FCEV's zijn om meerdere redenen belachelijk voor personenvervoer.
Ik dacht hier ook aan, maar ik vergat dat je voor waterstof ook elektrolyse moet toepassen, dus dat is inderdaad wel een nadeel. Wat ik nog wel wil benadrukken is dat elektrische wagens relatief zwaar zijn en dus minder efficient, bovendien zijn dit soort batterijen duur en vergen ze veel van het milieu.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:14 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Waterstof = opslag = transformatie
Accu = opslag = transformatie
Als je waterstof gebruikt om je accu op te laden heb je een punt(je). Maar ik neem aan dat je watetstof gebruikt om je motor van energie te voorzien.
Heel ruw gerekendquote:Op donderdag 13 juli 2017 08:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik dacht hier ook aan, maar ik vergat dat je voor waterstof ook elektrolyse moet toepassen, dus dat is inderdaad wel een nadeel. Wat ik nog wel wil benadrukken is dat elektrische wagens relatief zwaar zijn en dus minder efficient, bovendien zijn dit soort batterijen duur en vergen ze veel van het milieu.
Daarom gaf ik ook aan dat waterstof pas interessant word als energie maken ook heel goedkoop word Zeker voor zwaarder transportmiddelen zoals auto's en bussen.quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:26 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Heel ruw gerekend
Een BEV minder efficiënt door het gewicht, met een Tesla Model S 85D met +400 pk en +2000kg rijd je eenvoudig 20kWh/100km. Als je 100km rijdt dan ben je dus 20kWh + 33% verlies = 26kWh kwijt.
Bij FCEV zal het verbruik ongeveer gelijk zijn alleen ben je dan 20kWh + 80% verlies = 36kWh kwijt.
Een liter benzine bevat +/- 10kWh. Die tesla verbruikt omgerekend dus 1:40 op benzine. De FCEV verbruik 1:27 op benzine.
De huidige brandstofcellen gebruiken platina-achtigen, voor de opschaling naar autos in grote aantallen is er onvoldoende van economisch beschikbaar (leidt tot enorme prijsexplosie platina-achtigen).quote:Op donderdag 13 juli 2017 08:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:
De efficientie van een brandstofcel kan verder worden opgevoerd tot ongeveer 85% als je er in slaagt de warmte die zo een brandstofcel in het gebruik genereert ook te gebruiken.
Logisch maar laten we wel wezen in Duitsland zitten ook Bosch en Siemens die prima motoren maken.quote:Op donderdag 13 juli 2017 07:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De elektromotoren en batterijen zijn kostbare onderdelen van een elektrische auto. Als je die als autofabrikant van 3den moet betrekken kan dat als snel ten koste van je eigen marge gaan lijkt me.
De auto industrie lobbyt nog steeds flink in Duitsland (en de EU for that matter... Dieselgate anyone?). De lobby blijft ervoor zorgen dat de grote Duitse merken hun zware auto's en dito motoren blijvend kunnen afzetten. Best tegenstrijdig met de energiewende.quote:Op donderdag 13 juli 2017 09:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe de D industrie de hele electro auto aan zich voorbij liet gaan
Voor wie de D taal beheerst.
Docu is een paar jaar oud inmiddels, maar laat goed zien hoe het er in werkelijkheid mee staat.
In NL vind ik overal laadpalen, zouden er meer kunnen zijn, want ze zijn meestal bezet. Ik kan daar met één pasje overal laden. Als ik echter hier in D rondrij vind in Emmerich een laadpaal in de stad, waarvoor ik een pasje moet hebben van het gemeentelijke NUTS bedrijf, een kilometer of 15 verder in Bedburg Hau hetzelfde verhaal, daar weer een pas nodig van hun lokale NUTS bedrijf.
Dit is een land dat het moet hebben van haar auto industrie....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |