abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172362200
Naar de schuur:



Niet op de foto een 9 cm Maksutov en een 11,5 cm voor de Newton. Voor de laatste zoek ik nog een azimutale opstelling, want de parallactische die erbij zit is vreselijk... zeer slecht (ding is 40 jaar oud wel)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172362351
Ok
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_172362540
Genoeg gekeken naar de buurvrouw.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  woensdag 12 juli 2017 @ 13:22:49 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_172362556
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 13:21 schreef Sigaartje het volgende:
Genoeg gekeken naar de buurvrouw.
Is het ongepast om in W&T pics te vragen?
And so is the past
pi_172362659
Die grote kan bij een beetje rustige atmosfeer in de winter tot 300 keer. Ik kon er zelfs televisie mee kijken die stond in een boerderij op een enorme afstand van mijn huis.

Maar meestal gebruik ik de 9cm Maksutov (haarscherp) voor dubbelsterren opzoeken.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172455169
En wat is de vergroting van die maksutov dan?
pi_172475172
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 12:37 schreef Basp1 het volgende:
En wat is de vergroting van die maksutov dan?
Dat is een goeie. Want waarschijnlijk heb je ook gezien dat het brandpuntsafstand van de Dobsonian nagenoeg dezelfde is als die van de Maksutov. Alleen was de Dobsonian mijn eerste kijker na jaren en daar ben ik mee aan het experimenteren geslagen.
De (Meade) Maksutov kwam veel later omdat die wat makkelijker is in de omgang. Met de Mak ben ik gewoon direct aan het werk gegaan, dubbelsterren zoeken. Het maximale dat ik tot nu heb gebruikt was een oculair die 120x gaf, maar kan 10 verschil in zitten. De spullen staan nu in de schuur (incl. 10 oculairs), dus ik heb het niet zo snel bij de hand om de brandpuntsafstanden te bekijken. De twee oculairs die ik bij de Mak kreeg zijn trouwens heerlijke oculairs.
De dob gebruik ik voor deepsky. Die refractor die er staat is trouwens een briljant ding. Was de eerste die door de Lidl werd geleverd voor een spotprijs. Het statief is best goed en ook de optische kwaliteit is verrassend goed voor zo'n ding. De opvolgers hebben een veel slechtere naam. Nu moet je dat soort grappen niet meer uithalen.

De Newton 11,5 ben ik continu aan het onderhouden. Ik word er knettergek van. Maar de buis is goed en de optiek ook. En dan voor die leeftijd. Geeft mooie beelden van de planeten en deepsky-objecten. Maar het statief is een drama. Is niet stabiel en ik blijf schroeven en bijstellen. Dus heb ik besloten om het statief maar bij het grof vuil te gooien. Maar vind maar eens (azimutale, want parallactisch hoeft voor mij niet echt bij dat ding) vervanging. ;(

[ Bericht 11% gewijzigd door Sigaartje op 17-07-2017 00:31:09 ]
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  maandag 17 juli 2017 @ 21:01:38 #8
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_172491266
Leuk! Ik kijk ook! Mijn Dobson vorige week nog gebruikt voor Saturnus.
Op het scherp van de snede.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')