abonnement Unibet Coolblue
pi_172348307
Wil er niet te veel een janktopic van maken, maar inmiddels ben ik 27 jaar oud, en merk dat ik me soms steeds vaker zorgen maak over dat ik mijn leven nooit zo ga kunnen inrichten als dat ik graag zou willen.

Toen ik onder de 25 was dacht ik altijd ''alles komt wel op zijn pootjes terecht'', maar nu begin ik daar toch mijn twijfels over te krijgen.

Ik heb ook niet over alles klagen : ik ben godzijdank gezond, heb twee masters op zak, heb qua materiaal veel mooie spullen, veel vrienden en sinds een half jaar ook een prima baan met een prima (modaal) salaris waar in de toekomst nog wel groei in zit.

Wat betreft mijn (privé) ambities voor de nabije toekomst ben ik best vrij conservatief: ik wil gewoon een huisje, leuke vriendin / vrouw en een paar kindjes over een paar jaar en een relaxed huis met een tuin. Hoeft allemaal niet fancy of pocherig te zijn, maar gewoon prima als het even kan.

Als ik echter over de nabije toekomst ga nadenken, heb ik echt geen flauw idee hoe ik dat ooit voor elkaar ga krijgen:

- De huizenprijzen blijven stijgen (verwacht wordt in 2018 weer op topniveau van 2008)
- De hypotheekrente zal langzaam weer gaan stijgen
- De hypotheekrente aftrek zal (al dan niet geleidelijk) gaan verdwijnen
- Alle krot huizen/ appartementen worden voor te hoge prijzen verkocht aan particulieren of beleggers
- Alle normale huizen / appartementen die in prima staat zijn worden enorm overboden of zijn al verkocht voor ze goed en wel op funda staan.

Met andere woorden : Ik kan gewoon geen (fatsoenlijk) huis betalen. Dit geldt ook voor particuliere huur. Sociale huur kom ik niet voor in aanmerking.

Ik weet dat we niet meer in de jaren zestig leven, maar ik besef ook wel dat als ik een keer een leuke vrouw wil krijgen, dat ik ook wel wat te bieden moet hebben. Op dit moment woon ik nog in een (veel te dure) huurstudio. Voor de komende paar maanden vind ik dat nog wel oké, maar ik wil echt ten alle tijden voorkomen dat ik straks een treurige eenzame single dertiger word die op een studiootje drie hoog achter woont..

Met andere woorden : een normaal (rijtjes) huis, daarvan dacht ik een paar jaar terug dat dit toch wel het minimaal haalbare zou moeten zijn.

Echter met de marktontwikkelingen van de laatste twee jaar, en de verwachtingen voor het komende jaar, lijkt het er zelfs op dat dit al een onneembare horde gaat worden voor mij...

Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben in deze situatie, zijn er anderen op dit forum in hetzelfde schuitje? Hoe zien jullie je toekomst? Welke keuzes maken jullie, en welke maken jullie juist niet of welke stellen jullie uit?
pi_172348436
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:43 schreef Bogatell het volgende:
Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben in deze situatie, zijn er anderen op dit forum in hetzelfde schuitje? Hoe zien jullie je toekomst? Welke keuzes maken jullie, en welke maken jullie juist niet of welke stellen jullie uit?
Ik verkas straks naar Duitsland, daar is alles goedkoper.
Google is your friend, abuse your friends
pi_172348470
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:46 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Ik verkas straks naar Duitsland, daar is alles goedkoper.
Dat is leuk als je een relatie hebt die dat ook ziet zitten, of vrienden / familie / werk daar.

Bij mij zit alles in de randstad, dus ten eerste niet praktisch, en ten tweede zou ik daar per saldo niet echt gelukkiger van worden, ondanks de ongetwijfeld betaalbare prijzen.
pi_172348484
Volgens mij is geld en een mooi huis kunnen betalen niet eens zo moeilijk voor de gemiddelde fokker.
Een (lekkere) vriendin krijgen is juist een onmogelijke opgave.

Als je met 2 masters niet eens een vrijstaand huis kunt kopen in de nabije toekomst doe je echt iets verkeerd, verdien je gewoon te weinig voor het werk wat je doet.
pindazakje
  Moderator dinsdag 11 juli 2017 @ 19:48:48 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_172348501
Ik heb een paar weken geleden mijn huidige huis verkocht, en heb ook een ander huis weer aangekocht. Gaat prima, zo hoog zijn de huizenprijzen nu ook weer niet. Maar het klopt wel, mijn huis stond nog niet op Funda en was al direct verkocht ^O^ Nieuwe huis heeft ook niet op Funda gestaan. Was wel de bedoeling maar toen heb ik gezegd dat ik het kocht voor prijs X, maar dan was 't ook klaar en kwam het niet meer bij een makelaar te staan.

Ging ie mee akkoord. Geregeld. Letterlijk verkocht binnen 24 uur en ge-kocht 1 week later.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_172348527
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:48 schreef Hyaenidae het volgende:
Volgens mij is geld en een mooi huis kunnen betalen niet eens zo moeilijk voor de gemiddelde fokker.
Een (lekkere) vriendin krijgen is juist een onmogelijke opgave.
Bij mij dus eerder andersom..

Maar als ik straks een dertiger ben en ik zit nog in een treurige studio dan wordt dat andere ook een probleem voor mij :')
pi_172348537
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:49 schreef Bogatell het volgende:

[..]

Bij mij dus eerder andersom..

Maar als ik straks een dertiger ben en ik zit nog in een treurige studio dan wordt dat andere ook een probleem voor mij :')
Waar laat je het geld dan, koop je er dure auto's van?
pindazakje
pi_172348539
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:48 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb een paar weken geleden mijn huidige huis verkocht, en heb ook een ander huis weer aangekocht. Gaat prima, zo hoog zijn de huizenprijzen nu ook weer niet. Maar het klopt wel, mijn huis stond nog niet op Funda en was al direct verkocht ^O^ Nieuwe huis heeft ook niet op Funda gestaan. Was wel de bedoeling maar toen heb ik gezegd dat ik het kocht voor prijs X, maar dan was 't ook klaar en kwam het niet meer bij een makelaar te staan.

Ging ie mee akkoord. Geregeld. Letterlijk verkocht binnen 24 uur en ge-kocht 1 week later.
Als je inderdaad al een huis in bezit hebt is het een ander verhaal. Dan kun je gewoon overstappen. Instappen is een ander verhaal.
pi_172348573
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:50 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Waar laat je het geld dan, koop je er dure auto's van?
Een modaal jaarsalaris is toch een druppel op een gloeiende plaat als je er een huis van wilt kopen of zelfs huren?

Tot mijn 25e heb ik redelijk veel uitgegeven inderdaad (vooral aan kamerhuur for fucks sake). Inmiddels spaar ik wel als een idioot, maar voordat ik eenmaal iets zou kunnen kopen dat fatsoenlijk en haalbaar is ben ik zo alweer jaren verder.
  Moderator dinsdag 11 juli 2017 @ 19:52:14 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_172348578
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:50 schreef Bogatell het volgende:

[..]

Als je inderdaad al een huis in bezit hebt is het een ander verhaal. Dan kun je gewoon overstappen. Instappen is een ander verhaal.
Daar heb je eigen geld voor nodig. Overigens geldt dat voor dat 'gewoon overstappen' van je ook, want als je een huis koopt dat al bestaat moet je kosten koper betalen, en die kun je niet mee financieren, dus zul je dat geld toch echt zelf moeten hebben. Als je dat niet hebt ga je ook nergens heen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_172348623
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Daar heb je eigen geld voor nodig. Overigens geldt dat voor dat 'gewoon overstappen' van je ook, want als je een huis koopt dat al bestaat moet je kosten koper betalen, en die kun je niet mee financieren, dus zul je dat geld toch echt zelf moeten hebben. Als je dat niet hebt ga je ook nergens heen.
Tja ik heb wel eigen geld, relatief veel nog als ik vergelijk met sommige andere ex huisgenoten / vrienden die echt helemaal berooid uit hun studententijd komen.

Maar ook weer niet zo veel eigen geld als sommige figuren die nooit op kamers zijn gaan wonen en alles hebben opgepot bijvoorbeeld.
  Moderator dinsdag 11 juli 2017 @ 19:55:34 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_172348673
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:53 schreef Bogatell het volgende:

[..]

Tja ik heb wel eigen geld, relatief veel nog als ik vergelijk met sommige andere ex huisgenoten / vrienden die echt helemaal berooid uit hun studententijd komen.

Maar ook weer niet zo veel eigen geld als sommige figuren die nooit op kamers zijn gaan wonen en alles hebben opgepot bijvoorbeeld.
Ik ben dus nooit op kamers gegaan want ik woonde heel dichtbij, dus waarom? Het gevolg van dat niet doen (en geen studieschuld hebben) is dat je wel wat meer vrijheid hebt als het aankomt op sparen en dus een huis kopen, precies het issue waar jij nu tegen aan loopt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_172348934
Dan koop je nog niet en koop je pas wat als je een tweeverdiener bent in de toekomst.
pi_172349028
Herken het wel. Ik ben nu 29 en ik woon gelukkig in een leuk huurhuis in een leuke buurt maar ik zou op termijn wel graag een upgrade willen maken maar dat lijkt echt een ver van mijn bed show.
  dinsdag 11 juli 2017 @ 20:33:44 #15
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_172349691
quote:
Ik weet dat we niet meer in de jaren zestig leven, maar ik besef ook wel dat als ik een keer een leuke vrouw wil krijgen, dat ik ook wel wat te bieden moet hebben. Op dit moment woon ik nog in een (veel te dure) huurstudio. Voor de komende paar maanden vind ik dat nog wel oké, maar ik wil echt ten alle tijden voorkomen dat ik straks een treurige eenzame single dertiger word die op een studiootje drie hoog achter woont..
Die leuke vrouw woont nu waarschijnlijk ook op een kleine studio (of thuis), want het is voor jonge singles nou eenmaal vrijwel onbetaalbaar om een leuk huis te kopen. Ik weet niet hoe jij er over denkt, maar in mijn ogen heeft een leuke vrouw zelf ook een prima baan en kun je dus makkelijk een leuk huis kopen met zijn tweetjes, als het eenmaal zo ver is.

Ik zie dan ook niet waarom het treurig zou zijn om als 30er op drie hoog achter te wonen, als je tegelijkertijd slim, ambitieus bent en midden in het leven staat.

Overgins is deze zorg volgens mij wel typerend voor de huidige nederlandse samenleving. De maatschappij wordt steeds harder en individualistischer. Daarbij lijkt het alsof de lat om geen "loser" te zijn (dus buiten de maatschappij te vallen), steeds hoger komt te liggen. Volgens mij is dit ook de verklaring voor het aantal burnouts dat ieder jaar weer toeneemt. Mensen werken zich de pleuris om maar "mee te tellen".

Ik heb er zelf ook lang aan meegedaan en nog steeds. Maar nu ik qua gezondheid flink tegen de lamp ben gelopen vraag ik me steeds vaker af waar we in godsnaam mee bezig zijn.

[ Bericht 10% gewijzigd door DaneV op 11-07-2017 20:52:47 ]
pi_172349882
Geen normale vrouw die het boeit dat je geen koopwoning hebt, echt niet.
pi_172350033
Tja als je alles zo blijft zien gaat er niets gebeuren, een brutaal mens heeft de halve wereld, ik zei op een dag, kom we gaan een huis kopen, even op funda gekeken, afspraak gemaakt, en 2 week na bezichtiging tekende ik vollopig koopcontract.
Kwam ook bij de bank met een anw uitkering en beetje nabestaanden pensioen, wel dat ik de hypotheek rond heb gekregen, heb niet eens het inkomen uit mijn bijbaan destijds mee laten berekenen.

Maar uiteraard kun je ook gewoon bedenken hoe moeilijk alles is en niets doen.
  Moderator dinsdag 11 juli 2017 @ 20:49:55 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_172350147
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 20:40 schreef -Strawberry- het volgende:
Geen normale vrouw die het boeit dat je geen koopwoning hebt, echt niet.
Nee, maar het gaat TS uiteindelijk om de vrouw. Ik bedoel, dat huis is een rookgordijn, want hij heeft het huis nodig voor een vrouw, tenminste, dat is zoals hij het ziet. Dus het huis is het issue niet, het issue is de vrouw die ie niet krijgt doordat ie geen huis kan kopen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_172350648
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 20:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee, maar het gaat TS uiteindelijk om de vrouw. Ik bedoel, dat huis is een rookgordijn, want hij heeft het huis nodig voor een vrouw, tenminste, dat is zoals hij het ziet. Dus het huis is het issue niet, het issue is de vrouw die ie niet krijgt doordat ie geen huis kan kopen.
Dus TS is eigenlijk bang geen vrouw te vinden inderdaad. En geen gezin te stichten en en...
  dinsdag 11 juli 2017 @ 21:08:26 #20
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172350760
Liever een huurstudio dan een man met een koophuis. Een koophuis is iets wat ik samen wil kopen.
  dinsdag 11 juli 2017 @ 21:08:57 #21
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172350783
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 21:04 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dus TS is eigenlijk bang geen vrouw te vinden inderdaad. En geen gezin te stichten en en...
Als, als, als. Hij moet gewoon weten wat zijn type is en gaan jagen.
  Moderator dinsdag 11 juli 2017 @ 21:14:25 #22
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_172350961
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 21:08 schreef Mishu het volgende:
Liever een huurstudio dan een man met een koophuis. Een koophuis is iets wat ik samen wil kopen.
Ja joh, lekker all-in op 2 inkomens, of wat?
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 11 juli 2017 @ 22:07:51 #23
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172352485
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 21:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja joh, lekker all-in op 2 inkomens, of wat?
Nee huis op 1 inkomen maar samen kiezen wat leuk is. Meeste mannen kiezen iets wat vooral goed is voor 1 man.
  Moderator dinsdag 11 juli 2017 @ 22:17:00 #24
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_172352755
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 22:07 schreef Mishu het volgende:

[..]

Nee huis op 1 inkomen maar samen kiezen wat leuk is. Meeste mannen kiezen iets wat vooral goed is voor 1 man.
Ligt aan je referentiekader qua mannen vermoed ik.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_172520693
"Ik heb ook niet over alles klagen : ik ben godzijdank gezond, heb twee masters op zak, heb qua materiaal veel mooie spullen, veel vrienden en sinds een half jaar ook een prima baan met een prima (modaal) salaris waar in de toekomst nog wel groei in zit."

Sommige mensen van jou leeftijd hebben niet het geluk om volledig gezond te zijn, hebben niet twee masters, hebben niet veel mooie spullen, hebben geen vrienden, hebben geen prima baan met prima salaris, hebben wel schulden, hebben geen helpende familie etc.

Tel je zegeningen. Ik ben slechter af dan jij (niet in al het bovenstaande, maar wel beduidend slechter). Een huis? Een vrouw? Voor mij de komende jaaaaaren slechts dromen. Daar komt nog bij dat ik behoorlijk kieskeurig ben (en dus bijvoorbeeld niet voor de eerste de beste vrouw ga). Mijn prioriteit is nu studieschuld aflossen (opgebouwd door stomme keuzes in het verleden zoals bezit luxe Duitse auto = geldput en beleggingen die in rook opgingen) en daarna kan ik pas gaan sparen voor een huis.

Mijn toekomst is heel onzeker, maar wel avontuurlijk, ik wil dan ook geen standaard huisje boompje beestje verhaal zoals de meeste Nederlanders, maar dat is een ander verhaal.

Succes, jij komt er wel, nu ik nog..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')