abonnement Unibet Coolblue
pi_172346306
Ik zit de lijst met renners met aflopend contract eens door te bladeren, maar zou iemand als Mezgec geen goede optie zijn voor Djumbo? Ook nog eens iemand die je zonder problemen zelf als sprinter kan inzetten in andere koersen, want een tweede sprinter hebben ze nu ook niet echt.
pi_172346346
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 18:16 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Was toch gewoon een gebbetje. Jij komt met de opmerking dat Kittel veel sneller is dan Groenewegen en dan komt niet lang daarna iemand met wat cijfers waaruit blijkt dat Groenewegen de hoogste pieksnelheid had. Is toch geinig dan.

Dat de pieksnelheid niet veel hoeft te zeggen over een de rest van de sprint snap ik ook nog wel.
Ik ben overigens wel fan van Groenewegen, uitstekende sprinter, gaat ook nog beter worden. Overwinning op de Champs voor Dielan en dan Kittel groen zou ik prima vinden.
pi_172346355
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 18:16 schreef TheArt het volgende:
Ik zit de lijst met renners met aflopend contract eens door te bladeren, maar zou iemand als Mezgec geen goede optie zijn voor Djumbo? Ook nog eens iemand die je zonder problemen zelf als sprinter kan inzetten in andere koersen, want een tweede sprinter hebben ze nu ook niet echt.
Weet niet hoe Moreno Hofland zit bij Lotto en of ze hem daar nog zien als eventuele opvolger van Greipel. maar zou het geen optie zijn om hem daar los te weken?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  Moderator dinsdag 11 juli 2017 @ 18:19:43 #104
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_172346366
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 18:16 schreef TheArt het volgende:
Ik zit de lijst met renners met aflopend contract eens door te bladeren, maar zou iemand als Mezgec geen goede optie zijn voor Djumbo? Ook nog eens iemand die je zonder problemen zelf als sprinter kan inzetten in andere koersen, want een tweede sprinter hebben ze nu ook niet echt.
Dan moet ie wel wat harder fietsen dan ie de afgelopen tijd heeft gedaan.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_172346368
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 18:16 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Was toch gewoon een gebbetje. Jij komt met de opmerking dat Kittel veel sneller is dan Groenewegen en dan komt niet lang daarna iemand met wat cijfers waaruit blijkt dat Groenewegen de hoogste pieksnelheid had. Is toch geinig dan.

Dat de pieksnelheid niet veel hoeft te zeggen over een de rest van de sprint snap ik ook nog wel.
Het schijnt ook wel te helpen als je in de slipstream van anderen zit. Kittel zet gewoon zelf aan, vol in de wind.
pi_172346380
quote:
Nu Lotto-Jumbo voor het eerst zonder klassementsambities naar de Tour de France gaat, zullen de meeste ogen gericht zijn op Nederlands sprinttalent Dylan Groenewegen en zijn sprinttrein. Het doel is om in 2018 in Frankrijk mee te doen om winst in de massasprints, maar wellicht lukt dat dit jaar al. Wat moet daarvoor gebeuren?

De theorie is eenvoudig: Paul Martens moet als 'nummer vijf' van de sprinttrein van Lotto-Jumbo op 1500 meter van de finish de leiding nemen in het peloton. Op 1200 meter lanceert hij 'nummer vier' Timo Roosen, die doortrekt tot 900 meter.

'Nummer drie' Tom Leezer neemt de volgende 300 meter voor zijn rekening, waarna 'lead-out' Robert Wagner kopman Dylan Groenewegen op 250 meter voor de streep moet afzetten. De sprinter hoeft het dan alleen nog af te maken.

Maar met snelheden van ruim 70 kilometer per uur, hartslagen rond de 200, onhandig geplaatste verkeersobstakels en meer dan tien andere ploegen die precies hetzelfde willen, kan een zorgvuldig uitgedachte tactiek in een fractie van een seconde zo de prullenbak in.

"Het plan klinkt simpel", zegt Wagner. "We zetten een treintje op, de een rijdt van daar tot daar, de ander van daar tot daar en aan het einde hoeft Dylan nog maar 250 meter te sprinten en hebben wij gewonnen. Helaas gaat het negen van de tien keer niet zo perfect."

Kelder
De Ronde van Frankrijk draait om de gele trui, maar zeker in de eerste twee weken zijn de sprinters de belangrijkste nevenattractie. Vorig jaar eindigden zes van de 21 Tourriten in een massasprint en ook deze editie krijgen de snelle mannen met negen vlakke etappes weer meer dan genoeg kansen.

Toen Lotto-Jumbo ruim anderhalf jaar geleden een 22-jarig Amsterdams sprinttalent overnam van het procontinentale Roompot-Oranje Peloton, besloot de Nederlandse ploeg dat ze zich ook serieus wilde gaan mengen in de massasprints in de belangrijkste koers ter wereld.

"Het begon met een idee, in feite al voordat Dylan Groenewegen bij ons had getekend", zegt Merijn Zeeman, de sportief directeur en initiator van de sprinttrein van Lotto-Jumbo. "We wilden meer wedstrijden winnen en veel koersen eindigen in een massasprint, dus het plan was om echt wat om Dylan heen te bouwen."

In 2016 won Groenewegen direct elf koersen, al zat daar met de eerste etappe in de Eneco Tour maar één World Tour-wedstrijd bij. In de zomer ondervonden Groenewegen en zijn sprinttrein bij hun Tourdebuut met alleen twee toptienplaatsen (vierde en zevende) dat het hoogste niveau nog een paar stapjes extra vergt.

"Je kunt niet van de kelder naar de zolder met een sprinttrein, zo simpel is het. Dat heb ik ook met Skil-Shimano meegemaakt, daar duurde het vier jaar totdat we goed genoeg waren om ritten in de Tour te winnen. Vanuit die gedachte hebben we vorig jaar ook de Tour de France gereden", zegt Zeeman, die van 2008 tot 2013 bij de voorloper van het huidige Team Sunweb een succesvolle sprinttrein optuigde rondom de Duitser Marcel Kittel.

"Het is logisch dat er door de buitenwereld bij zo'n grote wedstrijd al veel verwacht wordt en er was bij ons ook hoop dat het al zou lukken om een ritzege te boeken. Maar in mijn beleving kun je alleen ooit top presteren in de Ronde van Frankrijk als je in de jaren daarvoor Tours meemaakt en je je daarin ontwikkelt."

Alicante
In januari verzamelde het grootste deel van de sprinttrein van Lotto-Jumbo zich in Alicante om in de Spaanse zon een van de weinige trainingsmogelijkheden te benutten. "Daar wonnen we altijd", lacht Groenewegen.

"Er valt bijna niet op te trainen", zegt Zeeman over de uitdaging om een sprinttrein op de rails te zetten. "We kunnen de fysieke voorwaarden trainen, maar ik kan wel honderden voorbeelden noemen van renners die de benodigde fysieke capaciteiten hebben, maar absoluut niks te zoeken hebben in een sprinttrein. Er kan niks op tegen een koers rijden en daar ervaring opdoen in de sprint."

Groenewegen: "Natuurlijk is het lastig dat je sprinten eigenlijk alleen goed kan trainen in wedstrijden, maar dat maakt het ook wel weer mooi. Je moet jaren ervaring opdoen wil je het perfect laten verlopen en wij komen nu in de fase dat we doorkrijgen wat we moeten doen. En dat moet ervoor zorgen dat we in de grotere koersen steeds dichterbij komen. De hele ploeg is daarbij belangrijk, we doen het echt samen. Dat zag je vorig jaar ook in de Tour; één foutje en het gaat mis."

Sprintprofessor
Op een steenworp afstand van Utah Beach - een van de stranden waarop de geallieerden in 1944 landden tijdens D-Day - ervoer Groenewegen direct hoe gevaarlijk de strijd in de massasprint kan zijn in de Tour.

"Tijdens de sprint viel een renner van Katusha precies voor mij", kijkt de Amsterdammer terug op zijn eerste Touretappe ooit. "Ik weet nu nog steeds niet hoe ik om of over hem heen ben gegaan. Ik deed mijn ogen dicht in de hoop dat ik overeind bleef. Gelukkig was dat het geval."

Groenewegen weet dat dit bij het leven hoort waarvoor hij gekozen heeft. "De kans op vallen is aanwezig, dat is nu eenmaal zo. Bij de ploeg vinden ze het wel grappig dat ik regelmatig zeg dat het vandaag weer jodium of podium wordt."

Voor de ervaren 'sprintprofessor' Wagner is die mentaliteit van zijn kopman alleen maar prettig. "Als het een beetje hectisch wordt, roep ik altijd even 'Dylan' om te horen of hij nog in mijn wiel zit", zegt de 33-jarige Duitser. "En negen van de tien keer zit hij daar ook. Soms ga ik nog net door een gaatje en vrees ik dat hij niet meer achter me zit, maar dan zit hij er toch. Het is heel fijn om te weten dat hij niet zo snel gaat lossen."

Gekkenwerk
Dat vertrouwen tussen ploegmaats is essentieel, want een massaprint is "gekkenwerk" volgens Wagner. "Mijn familie durft meestal niet te kijken. Mijn moeder kijkt sowieso nooit, die is erg bang dat er wat gebeurt."

En er gebeurt veel in een sprint. "Veel te veel", lacht Wagner. "Je zit vijf centimeter naast je tegenstander en als je met twintig sprinttreinen op een rotonde af raast, is er maar één ploeg die daar als eerste door kan. Dan hoef ik je niet vertellen dat het gekkenhuis is, echt gekkenhuis."

"Als je wilt winnen, moet je soms niet te veel nadenken over wat er kan gebeuren. Af en toe zeg ik wel dat dit het niet waard is, dat ik niet in een rolstoel wil belanden. Maar het is nu eenmaal zo dat grote risico's bij onze sport horen."

Groenewegen heeft alle trucjes in de massasprint al wel een keer meegemaakt. "Een tik met de hand van de renner naast je, of een knie die expres even tegen je stuur aan tikt. Iedereen heeft weleens ruzie met elkaar in het heetst van de strijd, maar na de koers is dat ook weer over."

De Noord-Hollander maakt zich meestal alleen druk om de risico's als hij in de bus terug naar het hotel de beelden terugkijkt. "Op tv zie ik weleens momenten terug dat ik in een gaatje duik en het wel heel nipt was. Maar in de koers zelf gaat in de finale echt de knop om. Ik wil als eerste over finish en wie in mijn weg rijdt, moet maken dat hij wegkomt."

Killersinstinct
Het is dat killersinstinct dat de topsprinters onderscheidt van de snelle renners. "Lief en aardig werkt niet heel goed in een massasprint. Daarom ben ik ook geen topsprinter", zegt Wagner met een grote glimlach.

"Dylan is een Amsterdammer hè, een mannetje. Hij weet dat hij snel is en het is ook goed dat hij dat weet. Van een sprinter die alleen maar twijfelt, krijg je als ploegmaat geen moraal."

Zeeman noemt Groenewegen 'een enorm gedreven jongen'. "Dat heeft hij al van nature, hij weet heel goed waar hij naartoe wil. En inmiddels is hij door gerichte trainingen ook gewoon heel snel geworden."

Groenewegen zou het originele plan van Lotto-Jumbo - in 2018 echt meedoen om een ritzege in de Tour - dan ook graag met een jaartje versnellen. "Het is een realistisch doel om alles in 2018 echt op de rit te hebben, maar ik vind 2017 ook wel goed, hoor", lacht hij. "Direct na de Tour van vorig jaar dacht ik: hier wil ik volgend jaar terugkomen en meedoen voor een ritzege. Het zou niet het einde van de wereld zijn als het dit jaar niet lukt, maar als sprinter wil je natuurlijk altijd sneller."

Binnen de ploeg is er geen twijfel dat Groenewegen de capaciteiten heeft om dit jaar al succes te boeken. "Laat ik het zo zeggen: het ligt niet aan onze sprinter", zegt Wagner. "Het is aan ons als ploegmaten om hem in een goede positie te krijgen, want hij kan echt een etappe winnen."
pi_172346398
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 18:19 schreef wimderon het volgende:

[..]

Het schijnt ook wel te helpen als je in de slipstream van anderen zit. Kittel zet gewoon zelf aan, vol in de wind.
Komt ie niet uit het wiel van McLay?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_172346415
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 18:21 schreef marcodej het volgende:

[..]

Komt ie niet uit het wiel van McLay?
Als de graphics klopten op 234 meter van de streep, inderdaad.
pi_172346435
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 18:19 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Dan moet ie wel wat harder fietsen dan ie de afgelopen tijd heeft gedaan.
Zo slecht rijdt ie dit jaar niet. Giro was prima, voorjaar was degelijk met o.a. een 16e plaats in MSR waarin ie voor Ewan reed. MSR, nog zo'n koers waar Lotto Jumbo meestal geen renners voor heeft. Heb je daar ook direct een kopman voor. Na de Giro nog een ritje in Slovenië gewonnen, Sloveense kampioen geworden. Dat noem ik niet slecht.
pi_172346451
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 18:19 schreef marcodej het volgende:

[..]

Weet niet hoe Moreno Hofland zit bij Lotto en of ze hem daar nog zien als eventuele opvolger van Greipel. maar zou het geen optie zijn om hem daar los te weken?
Hofland? Heb je Hofland sprints zien aantrekken/voorbereiden in de Giro? Wat was dat ook een drama zeg.....
  dinsdag 11 juli 2017 @ 18:25:07 #111
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_172346457
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 18:10 schreef wimderon het volgende:

[..]

Waarheid als een koe, beste Mani.
Nee, niet.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_172346552
Gewoon het contract van Farrar afkopen, dat zou wel eens de ontbrekende schakel kunnen zijn.

Neem je Bram Meijer er nog bij als locomotief.
pi_172346607
AndreGreipel twitterde op dinsdag 11-07-2017 om 18:34:33 happy about @Lotto_Soudal for giving it all for the lead out-embarrassed by my own performance-congrats @marcelkittel reageer retweet
Greipel schaamt zich.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_172346618
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 17:57 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Jerommeke is vanavond te gast bij TDJ. Benieuwd wat hij er van vindt.
Die zou naar TLJ gaan maar toen gooide zijn doping verleden roet in het eten.
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 11 juli 2017 @ 18:55:38 #115
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_172347274
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 17:48 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Er zijn nog voldoende ploegen met een sprinter die op een wonder hopen. ;( Denk zelfs dat Lotto-Jumbo vol voor de sprint zal gaan in die etappes.
Klopt, maar in etappe 16 is wel heel lastig aan het begin, denk daar wel een sterke groep wegrijdt (met misschien ook wel renners van de sprintersploegen)
  dinsdag 11 juli 2017 @ 19:28:08 #118
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_172347862
Haha Greipel :')

Wat een matige sprinter is dat geworden zeg... Maar goed, ze gaan morgen alsnog gewoon rijden voor hem

En Kittel zo makkelijk _O_ Kristoff met beste lead-out en helemaal nergens
pi_172348236
NOShan met z'n telefoontje bij Kittel, jongens toch :')
pi_172348339


Matthews moest huilen.

Waarom vraag ik me dan af.
  dinsdag 11 juli 2017 @ 19:45:37 #121
194695 franklop
Fran knock
pi_172348404
quote:
9s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:43 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]

Matthews moest huilen.

Waarom vraag ik me dan af.
Had blijkbaar verwacht echt een kans op groen te maken.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 11 juli 2017 @ 19:45:44 #122
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_172348408
cyclingideas_ twitterde op dinsdag 11-07-2017 om 17:51:31 Sabatini(QST): I don't want to repeat Guarnieri's words, but he was rightCimolai(FDJ): My thoughts about Bouhanni? As everyone#TDF2017 reageer retweet
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_172348411
Kittel is wel beter dan ooit, dat positioneren en winnen zonder trein kon ie vroeger niet. Heel knap _O_ _O_
  dinsdag 11 juli 2017 @ 19:48:42 #124
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_172348499
Bouhanni heeft trouwens een symbolisch strafje gekregen. Minuutje straftijd en iets wat op een geldboete moet lijken.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_172348550
quote:
18s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:45 schreef franklop het volgende:

[..]

Had blijkbaar verwacht echt een kans op groen te maken.
Als je met een DQ van iemand waar je nooit van z'n leven van gaat winnen, een ziekte van een ander en een topsprinter die nog niet op topniveau was na ziekte en ook uitviel nog steeds niet in de buurt komt moet je misschien wel tot de conclusie komen dat je zonder ongelukken geen kandidaat voor groen bent.
  Moderator dinsdag 11 juli 2017 @ 19:51:03 #126
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_172348552
  dinsdag 11 juli 2017 @ 19:52:05 #127
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_172348574
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:51 schreef Momo... het volgende:
[ afbeelding ]
Sow, dat zal hard aankomen bij Nacer.
  dinsdag 11 juli 2017 @ 19:52:28 #128
194695 franklop
Fran knock
pi_172348583
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:50 schreef wimderon het volgende:

[..]

Als je met een DQ van iemand waar je nooit van z'n leven van gaat winnen, een ziekte van een ander en een topsprinter die nog niet op topniveau was na ziekte en ook uitviel nog steeds niet in de buurt komt moet je misschien wel tot de conclusie komen dat je zonder ongelukken geen kandidaat voor groen bent.
Ik zou als ik hem was al zijn krachten sparen voor Rodez, om daar tweede te worden achter Cobrelli of Dan Martin ofzo
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_172348655
Wel benieuwd wat Yates gedaan heeft
  dinsdag 11 juli 2017 @ 19:55:56 #130
194695 franklop
Fran knock
pi_172348682
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:54 schreef Marcoss het volgende:
Wel benieuwd wat Yates gedaan heeft
Meestal is dat zoiets als aan te lang aan de auto hangen, of erachter.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_172348767
Van die mensen die nu weer gaan zeuren over Sagan. Of Froome. Hoe het hen uitkomt.
pi_172348853
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:52 schreef franklop het volgende:

[..]

Ik zou als ik hem was al zijn krachten sparen voor Rodez, om daar tweede te worden achter Cobrelli of Dan Martin ofzo
Greg :P
pi_172349591
pi_172350344
quote:
9s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:43 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]

Matthews moest huilen.

Waarom vraag ik me dan af.
Tja, zich zondag helemaal naar de klote gereden voor die punten en nu dit min of meer weer kwijt?
  dinsdag 11 juli 2017 @ 20:59:01 #135
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_172350462
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 20:55 schreef Dale__Cooper het volgende:

[..]

Tja, zich zondag helemaal naar de klote gereden voor die punten en nu dit min of meer weer kwijt?
Mja, het moest toch al duidelijk zijn dat heel moeilijk ging worden. Die truuk van zondag moest hij nog een keer of 5 herhalen om een waterkans te maken.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_172351890
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:51 schreef Momo... het volgende:
[ afbeelding ]
Heeft de organisatie zo weinig vertrouwen in de euro?
pi_172353546
Edit: verkeerde topic
  Redactie Sport dinsdag 11 juli 2017 @ 23:27:29 #138
274204 crew  Mexicanobakker
pi_172354633
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 19:51 schreef Momo... het volgende:
[ afbeelding ]
Yaids is ook weer een rat geweest dus. :r
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_172355375
Bouhanni. :') Die mogen ze er ook wel uit gooien.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  woensdag 12 juli 2017 @ 06:22:43 #141
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_172357231
quote:
Bauer deed zijn uiterste best het incident in de laatste kilometers van de Touretappe te bagatelliseren. “Ik zou niet zeggen dat ik betrokken was bij een incident. Bouhanni probeert gewoon zijn positie achter zijn lead-out te beschermer. Elke renner zou dat doen”, reageerde hij. “Ik zou het om die reden ook geen incident noemen. Zo’n dingen gebeuren in het heetst van de strijd. In de laatste kilometers wordt er niet zomaar plaats gemaakt voor je.”

De Nieuw-Zeelander dreef het een beetje in het belachelijke toen hij het over de impact van de slag had. “Ik voelde een tikje op mijn schouder en keek om omdat ik dacht dat het iemand was die een handtekening wilde. Wie is dat kleine meisje dat een handtekening wil, dacht ik.”
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_172357279
quote:
99s.gif Op woensdag 12 juli 2017 06:22 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

:D

Deze reactie is al 10x erger dan de officiële straf voor Bouhanni.
  woensdag 12 juli 2017 @ 07:34:19 #143
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_172357447
Bouhanni is nu helemaal viesmad op Bauer. Volgende keer stompt ie 'm harder. De Tour-directie besluit hem vervolgens weer een boete te geven.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')