quote:Luchtmacht wil meer
DEN HAAG - De Koninklijke Luchtmacht wil de JSF-vloot stapsgewijs laten groeien naar ruim zestig toestellen. Dat zijn er bijna twee keer zoveel als er zijn besteld.
De luchtmacht erkent dat er een groter aantal F-35’s op het wensenlijstje staat dat richting de formatietafel is gestuurd, maar wil het aantal niet bevestigen. „Het is logisch aan te geven dat er meer toestellen nodig zijn”, zegt een woordvoerder. Bronnen bij Defensie en in de defensie-industrie stellen dat het om 64 tot 68 stuks gaat.
De extra toestellen zouden gefaseerd over een langere periode moeten instromen. Voor de financiering ervan is de luchtmacht afhankelijk van extra geld dat tijdens de kabinetsformatie wordt vrijgemaakt voor Defensie. Volgens ingewijden wordt er gesproken over de ophoging van de defensiebegroting met zo’n 1,5 tot 2 miljard euro per jaar.
Het aantal van 68 F-35’s zou allesbehalve vreemd zijn, omdat de oorspronkelijk beoogde bestelling bij bouwer Lockheed Martin precies zoveel toestellen was. De luchtmacht zou er vier squadrons van kunnen vormen van zestien stuks. De rest is reserve of staat permanent in de VS voor opleidingen. Bij een recent werkbezoek van de defensiecommissie van de Tweede Kamer gaf plaatsvervangend commandant Fred Sotthewes van de Luchtstrijdkrachten aan minstens zestig F-35’s nodig te hebben.
In aanloop naar het besluit tot aanschaf van het nieuwe jachtvliegtuig werd jarenlang het plangetal van 85 gehanteerd. Later werd dat bijgesteld tot 68 en zelfs 56. Nog volop bezig met bezuinigen op Defensie, besloot het kabinet in 2013 het ’ambitieniveau’ voor de krijgsmacht te verlagen en er uiteindelijk maar 37 aan te schaffen. Het was een besluit dat na vijftien jaar en met hangen en wurgen tot stand was gekomen. Doordat de PvdA als coalitiepartij een hek om het budget had gezet, was een hoger aantal toestellen simpelweg politiek niet haalbaar.
Met toenemende zorgen over de veiligheid in Europa en groeiend besef dat we daar zelf voor moeten zorg dragen, ligt het voor de hand de ambities van de krijgsmacht weer op te schroeven. De vier formerende partijen willen de defensiebegroting verhogen.
Ons land heeft 61 F-16’s. Daarvan hadden er afgelopen jaar elf beschikbaar moeten zijn voor missies, maar dat waren er slechts zes. En na deelname aan de NAVO-surveillance boven de Baltische staten en bestrijding van terreurleger IS in Irak en Syrië is er geen enkele meer beschikbaar.
Missies
Het kabinet stelde bij de aanschaf van de F-35 dat er minstens vier toestellen beschikbaar moesten zijn voor missies. Maar het is zeer de vraag of dat lukt met een aantal van 37, zegt voormalig commandant der strijdkrachten Dick Berlijn. „Zeker als je daar toestellen in onderhoud en voor de opleiding in de VS vanaf haalt, zal het met 37 lastig worden aan onze internationale verplichtingen te voldoen.”
Voor de vervanging van de F-16 is 4,5 miljard euro gereserveerd, plus jaarlijks 270 miljoen euro om ze in de lucht te houden. Omdat F-35’s in Amerika worden gekocht en de dollarkoers hoog staat, is er momenteel een gat in het budget van 586 miljoen euro. Ook gezien de andere miljardeninvestering die bij Defensie staat te gebeuren - de vervanging van de onderzeeboten - is het zeer de vraag of de luchtmacht haar zin krijgt. Volgens berekeningen van partijen aan de formatietafel kunnen met de ophoging van het defensiebudget met 2 miljard euro beide investeringen worden gedaan: én onderzeeboten én meer JSF’s. Over twee jaar moeten de eerste JSF’s in Nederland zijn.
(Telegraaf)
quote:Pentagon voorziet kostenstijging JSF
WASHINGTON - Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft de kostenraming voor de F-35, de Joint Strike Fighter, verhoogd naar 406,5 miljard dollar (356 miljard euro). Dat is 27 miljard dollar (ruim 23 miljard euro) meer dan bij de vorige raming, aldus cijfers die het Pentagon maandag voorlegt aan het Congres.
De F-35 was al het duurste wapenproject uit de geschiedenis van de Verenigde Staten. Een woordvoerder van het F-35-programma reageerde vooralsnog niet op verzoeken om een toelichting. De kostenstijging lijkt voor een deel te komen door extra productie van toestellen voor de Amerikaanse luchtmacht en marine.
Het JSF-project heeft lang te kampen gehad met kostenoverschrijdingen en technische vertragingen. President Donald Trump heeft meermalen aangegeven het gevechtsvliegtuig van Lockheed-Martin te duur te vinden. Nederland koopt 37 JSF’s, die de F-16’s van de luchtmacht moeten vervangen.
(Bron)
quote:PARIS (Reuters) - France and Germany have agreed to develop a European fighter jet to replace their existing fleets, part of a raft of measures to tighten defense and security cooperation, according to a document issued after a Franco-German cabinet meeting in Paris on Thursday.
The two countries are to come up with a roadmap for developing the new aircraft by mid 2018, the document said.
The two governments also agreed to set up a cooperation framework for the next model of the Tiger attack helicopter and for tactical air-to-ground missiles.
The document also said the two countries agreed to work together on procuring ground systems including heavy tanks and artillery, and that a contract was expected to be signed before 2019 for the German-led Eurodrone project.
The combat aircraft project buries a split which saw France withdraw from the Eurofighter project in the 1980s to produce its own Rafale warplane via Dassault Aviation.
The document stated that the new combat system, which analysts say could involve a mixture of manned and unmanned aircraft, would replace both the Eurofighter and the Rafale.
However, it did not say what if any role Britain - Europe's leading military power and a partner in the Eurofighter fighter project alongside Germany, Spain and Italy - would play in developing the new successor.
Europe currently has three fighter planes, the Eurofighter Typhoon, France's Rafale and Sweden's Gripen - whereas many defense analysts say there is room for only one combat plane in future because of budget pressures and huge development costs.
Reporting by Jean-Baptiste Vey, Michel Rose and Tim Hepher; writing by Leigh Thomas; editing by Richard Lough
quote:Congress Greases Flightpath for the F-35 Boondoggle
President Trump’s instincts about the F-35 program were good during the campaign and the transition. He famously criticized the program in a series of tweets after the election, suggesting the Pentagon buy an updated version of the F-18 Super Hornet instead. But it appears the program’s officials were able to convince him he had negotiated the price down by $600 million, when in fact they had been saying for months before the election the price would come down by that much already.
As a result, the president suddenly began describing the F-35 as “fantastic” when the overwhelming evidence says it is anything but, considering that aside from being the most expensive aircraft in U.S. history (an estimated $1.1 trillion in longterm cost to taxpayers), it’s still grounded as far as actual combat is concerned.
quote:F-35 tikt de 100.000 vlieguren aan
Een mijlpaal voor de F-35. Vliegtuigbouwer Lockheed Martin bereikte de 100.000 vlieguren met de F-35 Lightning II-luchtvloot. In deze uren werden onder meer manoeuvres en uitersten van de jachtvliegtuigen onder de loep genomen, maar ook het wapensysteem onderging verschillende testen. De F-35’s worden gebouwd voor de Verenigde Staten en nog 11 andere landen, waaronder Nederland. In 2019 komen de eerste F-35’s naar ons land. Uiteindelijk zullen de Nederlandse F-16’s verdwijnen.
(Defensie)
quote:Nederland krijgt opslagplaats JSF-onderdelen in Europa
Nederland mag als enige land in Europa alle reservedelen voor alle JSF-gevechtsvliegtuigen gaan opslaan. Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft besloten dat de Koninklijke Luchtmacht de opslag, verzending en het beheer van reservedelen van ruim 400 gevechtsvliegtuigen gaat verzorgen. Het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) wordt de centrale opslagplaats.
"Prachtig nieuws voor Nederland, en een compliment ook aan de Nederlandse industrie", zegt minister Hennis van Defensie. "Het is illustratief voor de samenwerking tussen overheid en industrie en de kwaliteit van onze bedrijven."
Werkgelegenheid
Zo'n 70 Nederlandse bedrijven profiteren van de komst van het Nederlandse distributiecentrum. "Dit is goed voor onze werkgelegenheid en levert naar verwachting enkele honderden miljoenen aan extra omzet voor onze logistiek en distributiesector op", zegt minister Kamp van Economische Zaken.
Vanaf het LCW kunnen de onderdelen snel worden verpakt en verstuurd naar andere Europese landen. Ook de douaneafhandeling en exportvergunningen worden daar geregeld. Het LCW krijgt ook een vooruitgeschoven post op Schiphol, omdat het vervoer ook via de lucht zal gaan.
De Nederlandse regering besloot in 2013 om de F-16 te vervangen door de F-35. "Na jaren van politieke discussie zien we nu dat de beslissing om de F-35 als opvolger voor de F-16 te kiezen ook economisch de verwachtingen meer dan waarmaakt", aldus Hennis.
(NOS)
Super, slechts 1 bom op woensdrecht nodigquote:
Video via de link.quote:Uniek kijkje bij onze aanstaande JSF’s
De nieuwe F-35 toestellen, voorheen de JSF’s, worden in de VS startklaar gemaakt om naar Nederland te komen. De Telegraaf mocht meekijken op een Amerikaanse vliegbasis in Californië.
(Telegraaf)
quote:Supersonische troetelkinderen
KERN COUNTY - In de felblauwe lucht boven de Mojave-woestijn is het knal op knal van F-35’s die door de geluidsbarrière schieten. Ook de Nederlandse luchtmacht oefent dag en nacht op Edwards Air Force Base met twee van de nieuwste gevechtsvliegtuigen. ,,We zien ze een beetje als een tweede vrouw. Lief zijn voor ze en af en toe aaien’’, grappen de monteurs.
De luchtmachtmilitairen verblijven een paar jaar op de afgelegen plek in Californië voordat in 2019 de eerste toestellen in Leeuwarden worden gestationeerd. Elke dag maken ze over een lange rechte weg door de woestijn het ritje naar hun werkplek. Een bijzondere plaats waar de Amerikaanse gevechtspiloot Chuck Yeager in een Bell X-1 als eerste de geluidsbarrière doorbrak. Zijn standbeeld staat pontificaal op de basis, niet ver van een groot park waar tal van historische en futuristische vliegtuigen zijn gestald die ooit op Edwards tot hun limiet werden getest.
De basis wordt zeer streng bewaakt. De eerste waarschuwingsborden dat een militaire basis op komst is, staan al tientallen kilometers voor de toegangspoort opgesteld. Deze krant mocht bij hoge uitzondering een paar dagen de Nederlandse werkplek bezoeken, die zich midden tussen de grote open hangars van de Amerikanen, Britten en Australiërs bevindt. Een voordeeltje omdat we vroeg in het Joint Strike Fighter-programma stapten.
Ter begeleiding loopt er de hele dag een Amerikaanse afgevaardigde mee die bijvoorbeeld zorgt dat er geen foto’s worden gemaakt in de cockpit of in het bommenluik.
Het terrein is ideaal om elke gevechtssituatie te oefenen. Midden in de woestijn met pas honderden kilometers verderop aan de ene kant Las Vegas en aan de andere kant Los Angeles. Er tussenin ligt niks. Niet voor niks werd ook gekozen om hier Space Shuttles te laten landen. ,,Het hele gebied is eigenlijk één grote landingsbaan, uitwijkmogelijkheden te over’’, zegt kolonel-vlieger Bert ‘Vidal’ de Smit.
Weinig vertier
De Smit geeft leiding aan zo’n veertig Nederlandse militairen op de Amerikaanse basis, ict’ers, monteurs, bewapeningsexperts, bewakers en drie andere gevechtspiloten. Een hechte groep, waarvan vooral de vrijgezellen ook in de avond met elkaar afspreken voor een avondje bowlen of een biertje in een Amerikaans café. Maar veel vertier is er niet in de omgeving.
De mannen en vrouwen die hier jaren wonen met partner en kinderen, moeten op elkaar kunnen bouwen. Met een kleine groep moet iedereen diverse taken kunnen uitvoeren. Zoals bijvoorbeeld het zogeheten ‘hot pitten’, het bijtanken van de vliegtuigen met draaiende motoren zodat ze direct weer de lucht in kunnen om hun missie te vervolgen. Met een grote veiligheidsbril en oorkleppen staan de monteurs klaar bij de tankwagen die de landingsbaan is opgereden. Een hels kabaal zet op wanneer de Nederlandse F-001 en F-002 de hoek langs de verkeerstoren omdraaien voor hun tankbeurt.
Monteur Raymond (zijn achternaam wordt niet genoemd uit veiligheidsoverwegingen) neemt met een speciaal apparaat de temperatuur van de banden op voordat het vliegtuig doorrijdt naar de tankplek iets verderop. Want als die temperatuur te hoog is, kan het levensgevaarlijk zijn als er met draaiende motor wordt bijgetankt. In een paar minuten zit de F-001 alweer vol. Het moment voor de piloot om even snel wat te eten en op adem te komen.
Duim de lucht in
Het duimpje van piloot De Smit gaat niet veel later de lucht in voor hij zijn trainingsmissie vervolgt. In de lucht wordt hij deze dagen onder andere vergezeld door de F-35B van de Amerikaanse marine die in staat zijn verticaal te landen. Deze toestellen zijn door de VS al ingezet tijdens oefeningen rond het Koreaanse schiereiland na de provocerende rakettesten van Noord-Korea.
Nederland heeft niet gekozen voor deze variant, maar voor de F-35A waar de komende twee jaar voorlopig alleen nog mee getest wordt. Ons land was op zoek naar een alleskunner die de F-16 moest vervangen. De aanschaf was een hoofdpijndossier van jewelste. Maar uiteindelijk is voor een compromis gekozen met een programma van 4,5 miljard euro waarvan 37 toestellen kunnen worden aangeschaft.
,,De F-16 is heel intensief gebruikt als jachtvliegtuig. Het werd technisch oud. Ik wil het niet vergelijken met de Commodore 64 maar het is nu eenmaal een fighter die stamt uit de jaren ’70. Tijdens de missies die we tegenwoordig uitvoeren, zien we dat er in een omgeving wordt opgetreden die veel vijandelijker is, waar veel systemen zijn die het leven van een jachtvlieger zuur kunnen maken’’, legt De Smit uit nadat hij is geland.
Een dag later staat er voor zijn collega-vlieger Pascal ‘Smiley’ Smaal ook een bijzondere training op het programma. De goedlachse piloot zal zo’n 800 kilometer verderop, op een militair oefenterrein in de Amerikaanse staat Utah een bom droppen op een aantal containers die zijn opgesteld als een vijandelijk doelwit.
Voor hij op pad gaat, haalt hij uit zijn locker zijn helm, gevechtsoverall, en broek die hem moet beschermen tegen de g-krachten. Vooral de helm (geschatte waarde 400.000 dollar), die bij de F-35 zeer bijzonder is en zelfs data van de camera’s onder het vliegtuig aanlevert waardoor je dwars door de bodem naar beneden kan kijken, wordt met grote zorg behandeld.
’Ook naaien hebben we geleerd’
Sergeant Wouter, verantwoordelijk voor de uitrustingen, helpt Smaal met aankleden in de barak met op de achtergrond een grote Amerikaanse vlag. Zelfs een ouderwetse naaimachine staat in de ruimte naast hypermoderne apparatuur om het vizier scherp te stellen. ,,Als een rits van een g-broek kapot gaat, hoef je niet meteen een nieuwe te kopen, maar kan je ook prima even de naaimachine pakken. Ook dat hebben we geleerd op de opleiding’’, lacht de sergeant als Smaal naar zijn vliegtuig loopt.
De bom is een dag eerder al door het onderhoudsteam onder zijn vliegtuig bevestigd. Een zeer precies klusje waarmee met de hulp van een steekkarretje het gevaarte wordt geplaatst in het bommenrek. Voor specialist Ferry en zijn collega’s is het gesneden koek en in veertig minuten gedaan. Wel zo fijn in de hitte, waarbij in de zomermaanden met gemak de dertig graden wordt gehaald.
Piloot Smaal controleert de volgende dag voordat hij aan zijn missie naar de schietrange in Utah begint het vliegtuig zelf ook nog een keer met een inspectieronde. ,,De mannen hebben natuurlijk alles al uitvoerig gecheckt. Maar dit is nog een laatste controle van onder andere de banden en de remmen’’, zegt hij voordat hij het zeer smalle trapje omhoog klimt. Extra spanning zegt hij niet te hebben, al is het gooien van zo’n zware dummybom ook voor de ervaren piloot geen dagelijkse kost.
Veel knoppen zitten er niet in de hightech cockpit, wel twee grote schermen die wat weghebben van iPads waar alle informatie op ingesteld kan worden. ,,We hebben heel veel navigatieapparatuur aan boord en gaan vandaag vliegen door een gebied waar heel veel verstoring van GPS zal plaatsvinden, zowel in de lucht als op de grond. We testen of het vliegtuig en het GPS-geleide wapen hiertegen opgewassen is en de bom dus het doel zal treffen’’, zegt Smaal vlak voor de cockpit wordt afgesloten.
Voltreffer
Een paar uur later stapt hij bezweet maar met een brede glimlach uit. Smaal had een voltreffer, dat is te zien. Het Electro-Optical Targeting System, een alziend oog met meerdere infraroodcamera’s die in een grote glazen koepel onder het vliegtuig hangt, heeft het direct geregistreerd. ,,Super goed’’, zegt hij opgetogen voordat hij na een highfive met een collega-piloot richting de debriefing-ruimte loopt.
De monteurs nemen intussen hun twee supersonische troetelkinderen weer voor een inspectie onder handen. Sergeant Roy trekt twee grote sloffen over zijn legerkistjes voordat hij met zaklamp op de vleugels klimt om te controleren of er geen beschadigingen zijn aan de stealth-laag, een van de belangrijkste eigenschappen van het nieuwe toestel zodat het niet door een vijandelijke radar kon worden opgepikt. Een paar man van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin lezen de data van de vlucht uit op hun laptops.
Binnen in de commandopost van de Nederlanders, waar bij de ingang tientallen flesjes water liggen opgestapeld, wordt alweer de planning voor de volgende dag samengesteld. Commandant De Smit concludeert in de vergaderruimte, waar per videoscherm live-verbinding kan worden gemaakt met Nederland, dat de kritische houding van ons land richting de F-35 in zijn ogen aan het veranderen is.
,,Zoals ik het merk is het cynische er een beetje af. Er is wat meer vertrouwen. En ik denk ook dat de mensen langzamerhand wat meer overtuigd zijn van een wapensysteem zoals de F-35 dat we het gewoon hartstikke hard nodig hebben.’’
(Telegraaf)
Komen de F-35's weer even naar Nederland? Definitief in 2019 toch pas?quote:
Inderdaad in 2019 naar ik weet. Maar wie weet ergens een verrassingsbezoekje?quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 15:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Komen de F-35's weer even naar Nederland? Definitief in 2019 toch pas?
quote:108 U.S F-35s Won’t Be Combat-Capable
The new F-35 program executive officer, U.S. Navy vice admiral Mat Winter, said his office is exploring the option of leaving 108 aircraft in their current state because the funds to upgrade them to the fully combat-capable configuration would threaten the Air Force’s plans to ramp up production in the coming years.
Dat kun je wel zeggen ja. Wow.quote:
Het gaat om het Operating Systeem wat een andere rating heeftquote:
quote:Some F-35s could remain without fully combat-capable software
NATIONAL HARBOR, Md. — The Defense Department is considering a plan that would keep about one hundred F-35s in an earlier software configuration not optimized for combat.
According to a FlightGlobal report, Lockheed Martin delivered about 108 aircraft in a 2B software configuration during the early stages of the program, Vice. Adm. Mat Winter, head of the F-35 joint program office, said Monday. It would take at least 150 modifications to bring each jet up to the 3F software standard associated with full combat capability.
The JPO is conducting a business case analysis to see whether it would be worth conducting the modifications or if that money would be better spent ramping up production and further modernizing the Block 3 jets. That could mean that a portion of the F-35 fleet will never be fit for combat, and could instead be used for testing or training.
Air Force Chief of Staff Gen. David Goldfein downplayed the situation, telling reporters at the Air Force Association annual conference that the service has had similar conversations in the past about other fighter jets.
“What you’re going to see is us continue to do a business case analysis of the cost to retrofit the older aircraft as we go forward. This is not a big dialogue,” he said Sept. 19. “We have actually had this dialogue with the F-16, we had this dialogue with the F-15, we had this dialogue with the F-22. We just haven’t had it for a while.”
In the case of the F-22, the service ultimately opted to keep a portion of its inventory at a lower software configuration, using those assets specifically for training. Today, about 36 F-22s remain in the Block 20 configuration, while 149 F-22s are combat-coded Block 30/35 jets.
Goldfein added that he would be engaged with others who are purchasing the F-35, such as his Marine Corps and Navy counterparts on the joint staff and international air chiefs, on how best to move forward.
The Pentagon’s independent weapons tester had warned in its 2015 report that modernizing earlier versions of the F-35 could prove too costly later on in the program, leading to a portion of the fleet that would never be upgraded.
“These modifications may be unaffordable for the services as they consider the cost of upgrading these early lots of aircraft while the program continues to increase production rates in a fiscally-constrained environment. This may potentially result in left-behind aircraft with significant limitations for years to come,” the report stated.
Bron: https://www.defensenews.c(...)at-capable-software/
quote:F-35 Strike Fighter Success: Real or Simulated?
Whatever the case, this is just one more example of things not being exactly what they seem in the Beltway bubble. For a short while, in a brightly lit room at Rayburn, the F-35 was what it was promised. But, as Grazier points out, that assumption is just more than a little off the runway.
“If we can’t field a fully functioning fighter plane in less than 20 years, then there is something seriously wrong with our procurement system.”
Maar binnenkort wel een eigen satellietquote:Op donderdag 30 november 2017 09:19 schreef Cobra4 het volgende:
Defensie: geld tekort voor laatste drie JSF's
Vanwege de hoge dollarkoers lijkt Defensie niet genoeg geld te hebben om de laatste drie van de 37 gewenste JSF-straaljagers aan te schaffen. Dat schrijft staatssecretaris Barbara Visser in een brief aan de Tweede Kamer.
Ze schrijft dat er "net niet genoeg projectbudget is" voor de drie gevechtsvliegtuigen, maar lijkt het probleem nog niet als definitief te beschouwen. "Het besluit over de bestelling van de drie resterende toestellen is in 2019 aan de orde", aldus Visser. "Tegen die tijd zal ik de Kamer daarover informeren."
De Algemene Rekenkamer waarschuwde vorig jaar al dat de F-35, zoals de Joint Strike Fighter officieel heet, duurder zou kunnen uitvallen door schommelingen in de dollarkoers.
De F-35 is de beoogde opvolger van de F-16 bij de krijgsmacht.
(Frontpage)
minder kan helemaal niet, want dan houden we niks meer operationeel over voor missiesquote:Op donderdag 30 november 2017 10:23 schreef Awsom het volgende:
[..]
Maar binnenkort wel een eigen satelliet
Zeg nooit nooit.quote:Op donderdag 30 november 2017 15:46 schreef rubbereend het volgende:
[..]
minder kan helemaal niet, want dan houden we niks meer operationeel over voor missies
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |