quote:
Op zaterdag 8 juli 2017 21:31 schreef spiritusbus het volgende:[..]
Gelul.
Het mes snijdt van twee kanten.
Leaseauto + bijtelling scheelt minimaal 1000 euro bruto tov leasebudget uitbetalen. Laten we het houden op 500 - 600 netto per maand. Voor 500 - 600 per maand kun je prima een auto rijden. Een leaseauto is alleen goedkoper als je per se een nieuwe auto wil rijden. Ik vind bijv een auto van max 5 jaar oud prima en dan is een tweedehands renault megane (om maar wat te noemen) van 15k goedkoper dan een nieuwe in de lease.
Dat is precies waar ik ook mee zit inderdaad. In principe is mijn vrij besteedbare salaris al 500 euro lager simpelweg omdat mijn werkgever dus 500 als leasebudget ter beschikken stelt. En dit telt gewoon als 'loon'. Dus ik krijg bijvoorbeeld i.p.v. 3500, krijg ik nog maar 3000 uitgekeerd. En van die 3500 bruto (circa 2300 netto) die ik vrij kan besteden, moet ik bij priveverbruik van de auto ook nog ~230 netto inleveren. Helemaal onder de streep kunnen we dus afhankelijk van het aantal te rijden kilometers te maken hebben met 530-730 euro die ik zelf vrij kan besteden. Dus zelf mobiliteitskosten mee betalen, maar ook bepalen.
(530-730 euro = 230 netto 'besparing' + 300/500 bruto mobiliteitsvergoeding).
quote:
Op zaterdag 8 juli 2017 21:44 schreef namliam het volgende:Hangt ook (zwaar) af van hoeveel prive km je rijdt.
rij je 20k, dan is lease al snel voordeliger
rij je 550 km, dan zal prive rijden toch snel voordelig zijn.
Als ik 30km per dag reken, wat al vrij fors is. Rij ik 840km per maand privé. Dat is naar beneden afgerond 10.000km per jaar.
quote:
Op zondag 9 juli 2017 09:56 schreef Sovieto het volgende:Je zal met cijfers moeten komen om hier iets van te zeggen. Privékilometers, zakelijke kilometers, overige mobiliteitsuitgaven, wat voor soort auto wil je kopen, heb je al een auto etc
Dus, privekilometers: 10.000km
Schatting zakelijke kilometers: 100km per dag x 18 werkdagen p/m x 12mnd = 21.600
Overige mobiliteit is te verwaarlozen.
Ik heb een priveauto tot mijn beschikking. Betreft een benzine Focus uit 2007 met 150.000 op de teller. Klinkt op papier oud, maar in de praktijk zeer fijne auto met vrijwel alles erop en eraan. Mijn vriendin rijdt er nu af en toe in, maar ik zou het zakelijk kunnen gebruiken. Wegenbelasting en verzekering zijn samen 840 per jaar. Onderhoudskosten gemiddeld 500 per jaar en hij rijdt 1:13-14.
quote:
Op zondag 9 juli 2017 10:31 schreef Piger het volgende:Netto bijtelling zal dus rond 230 zijn (afhankelijk van loon).
Verschil is dus minimaal 480 euro.
Daar kan je wel een auto van rijden, maar geen grote(zware)/onzuinige
Elke extra zakelijke km levert je 9,5 cent op (tot een max van 500, bij 2630 km). Meer dan 2630 km p/m en je gaat zelf bijleggen.
Hoeveel km verwacht je te gaan rijden (en hoeveel is daarvan privé)?
Heb je überhaupt wel geld om een auto aan te schaffen?
Vooralsnog wijst alles voor mij op een leaseauto, tenzij je niets met auto's hebt en een kleine wagen rijden ook prima vindt.
Zijn er nog andere nadelen aan leaseauto? Bijv. boete als je eerder uit dienst treedt?
Niet privé rijden kan, maar van het verschil kan je al helemaal niets zelf aanschaffen. Heb je privé wel een auto nodig?
Privé heb ik sowieso een auto nodig. Ik ben privé vrij veel weg en vind het ook gewoon rete handig.