abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_172276340
Het is voor mij bijna tijd om een keuze te gaan maken. Ga ik opnieuw een zakelijk leasecontract aan of ga ik vanaf dit jaar kiezen om het leasebudget als bruto salaris uit te laten keren. Het gaat om een bedrag van circa 500 euro per maand.

Voor alle auto's is de bijtelling tegenwoordig 22%. Bij een 'gemiddelde' auto van 25.000 cataloguswaarde betekent dit voor mij een bijtelling van 458 euro per maand. Het voordeel hiervan is ook privé in een nieuwe auto rijden met gratis brandstof tot maximaal 20.000km per jaar. Ook in het buitenland. Natuurlijk is er de optie om privé niet met de auto te rijden, maar dan heb je alsnog te maken met het feit dat mijn werkgever het leasebudget niet alsnog gaat uitkeren.

Het alternatief is dus de 500 euro bruto laten uitkeren. Na belasting blijft ook daar niet veel van over en verwacht wordt dat dit alle kosten moet gaan dekken. Dus al mijn zakelijke mobiliteitsuitgaven. Dat kan woon-werkverkeer zijn, dat kan naar klanten zijn, maar ook eventuele zakelijke parkeerkosten. Ook moet ik dit bedrag gebruiken om mijn privé auto rijdende te houden (onderhoud, belasting, verzekering etc.)

Kortom, ondanks dat het 2017 is. Is het nog steeds een no-brainer om te leasen in plaats van een bruto mobiliteitsvergoeding te accepteren?
pi_172276417
Buiten dat 458 bruto is is een leaseauto altijd goedkoper dan zelf auto kopen.
Die 250 netto dekt ook niks
pi_172276421
Hoeveel zakelijke km kan je declareren, tegen welk bedrag.

De praktijk leert, dat met benzine je er op verliest, maar een zuinige diesel, die je gebruikt koopt, kan best een spaarpotje zijn.
.
pi_172276616
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 19:29 schreef Fer het volgende:
Hoeveel zakelijke km kan je declareren, tegen welk bedrag.

De praktijk leert, dat met benzine je er op verliest, maar een zuinige diesel, die je gebruikt koopt, kan best een spaarpotje zijn.
Dat is nou eigenlijk de grap. Die 500 moet allesdekkend zijn. Alle zakelijke kilometers die ik rij, worden in die 500 verrekend als 0,19 onbelast per kilometer. Het restant wordt belast uitgekeerd.

Dus stel ik rij 1500km zakelijk per maand. Is dat 1500 x 0,19 = 285 euro.
500 - 285 = 215 euro

In dit geval krijg ik dus 285 netto uitgekeerd en 215 bruto uitgekeerd.
pi_172276941
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 19:29 schreef Soohr het volgende:
Buiten dat 458 bruto is is een leaseauto altijd goedkoper dan zelf auto kopen.
Die 250 netto dekt ook niks
Hangt van het type auto af.

Ik wil alleen van A naar B. Voor mij zou dit een nobrainer zijn, uiteraard wil ik geen lease auto.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_172277007
Ik volg hem ook even. Zit ook te twijfelen. Echter je moet wel een auto kopen, belasting, verzekering en onderhoud..
pi_172277026
Ja, je snapt toch wel, dat hoe meer zakelijk km jij kan declareren, hoe minder belasting moet betalen. Daar zal het van afhangen.

De truuk is om 2630km zakelijk te rijden, zo weinig mogelijk prive en een auto die minstens 1:20 diesel doet en weinig inderhoud vergt.
.
pi_172277403
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 19:26 schreef Warrick21 het volgende:
Het is voor mij bijna tijd om een keuze te gaan maken. Ga ik opnieuw een zakelijk leasecontract aan of ga ik vanaf dit jaar kiezen om het leasebudget als bruto salaris uit te laten keren. Het gaat om een bedrag van circa 500 euro per maand.

Voor alle auto's is de bijtelling tegenwoordig 22%. Bij een 'gemiddelde' auto van 25.000 cataloguswaarde betekent dit voor mij een bijtelling van 458 euro per maand. Het voordeel hiervan is ook privé in een nieuwe auto rijden met gratis brandstof tot maximaal 20.000km per jaar. Ook in het buitenland. Natuurlijk is er de optie om privé niet met de auto te rijden, maar dan heb je alsnog te maken met het feit dat mijn werkgever het leasebudget niet alsnog gaat uitkeren.


458 bijtellen is dus 229¤ netto... Lijkt me redelijk simpele keuze
pi_172277673
Ik heb dit jaar ook gekozen om te kopen ipv leasen. Is natuurlijk ook afhankelijk van wat je wil. Denk dat je financieel gezien met een leasebak van 25k catalogus zo'n beetje het beste uit bent, en hoe mooiere lease je wil hoe aantrekkelijker een tweedehands kopen wordt.
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
pi_172279608
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 19:29 schreef Soohr het volgende:
Buiten dat 458 bruto is is een leaseauto altijd goedkoper dan zelf auto kopen.
Die 250 netto dekt ook niks
Gelul.

Het mes snijdt van twee kanten.
Leaseauto + bijtelling scheelt minimaal 1000 euro bruto tov leasebudget uitbetalen. Laten we het houden op 500 - 600 netto per maand. Voor 500 - 600 per maand kun je prima een auto rijden. Een leaseauto is alleen goedkoper als je per se een nieuwe auto wil rijden. Ik vind bijv een auto van max 5 jaar oud prima en dan is een tweedehands renault megane (om maar wat te noemen) van 15k goedkoper dan een nieuwe in de lease.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2017 21:33:33 ]
pi_172279687
Als je niet van getallen houdt:

Standaard, nieuwe auto = leasen

Grote, oudere, dikke bak = kopen

Denk dan aan een V70 5 pitter op lpg of Mercedes/BMW 6 cilinder diesel of een Lexus V8
.
pi_172279913
Hangt ook (zwaar) af van hoeveel prive km je rijdt.
rij je 20k, dan is lease al snel voordeliger
rij je 550 km, dan zal prive rijden toch snel voordelig zijn.
  zaterdag 8 juli 2017 @ 22:06:54 #13
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_172280433
Hoe lang rijd je al in je huidige auto? Je mag 5 jaar van de oude belastingregelingen gebruik maken.
Ik weet nu al dat als ons 3 jarig contract voorbij is we dit met 2 jaar gaan verlengen.
Wellicht dat verlengen ook voor jou een optie is?
Of zitten je asbakken vol? :+
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_172286359
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Gekozen voor lease auto.
Kijk alleen al eens wat de beurten kosten bv, of tanken, of verzekeren, of als je vervangende auto moet.
pi_172287058
Je zal met cijfers moeten komen om hier iets van te zeggen. Privékilometers, zakelijke kilometers, overige mobiliteitsuitgaven, wat voor soort auto wil je kopen, heb je al een auto etc
pi_172287183
Denk niet dat je voor 500,- een auto van 25k kunt leasen. Als je leasebudget echt maar 500,- is, wordt het nog makkelijker je bijtelling zal vanwege de goedkopere auto nog lager zijn.
pi_172287637
Netto bijtelling zal dus rond 230 zijn (afhankelijk van loon).
Verschil is dus minimaal 480 euro.
Daar kan je wel een auto van rijden, maar geen grote(zware)/onzuinige

Elke extra zakelijke km levert je 9,5 cent op (tot een max van 500, bij 2630 km). Meer dan 2630 km p/m en je gaat zelf bijleggen.
Hoeveel km verwacht je te gaan rijden (en hoeveel is daarvan privé)?
Heb je überhaupt wel geld om een auto aan te schaffen?

Vooralsnog wijst alles voor mij op een leaseauto, tenzij je niets met auto's hebt en een kleine wagen rijden ook prima vindt.
Zijn er nog andere nadelen aan leaseauto? Bijv. boete als je eerder uit dienst treedt?

Niet privé rijden kan, maar van het verschil kan je al helemaal niets zelf aanschaffen. Heb je privé wel een auto nodig?
Eerst denken, dan typen
pi_172288471
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 21:31 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Gelul.

Het mes snijdt van twee kanten.
Leaseauto + bijtelling scheelt minimaal 1000 euro bruto tov leasebudget uitbetalen. Laten we het houden op 500 - 600 netto per maand. Voor 500 - 600 per maand kun je prima een auto rijden. Een leaseauto is alleen goedkoper als je per se een nieuwe auto wil rijden. Ik vind bijv een auto van max 5 jaar oud prima en dan is een tweedehands renault megane (om maar wat te noemen) van 15k goedkoper dan een nieuwe in de lease.
Dat is precies waar ik ook mee zit inderdaad. In principe is mijn vrij besteedbare salaris al 500 euro lager simpelweg omdat mijn werkgever dus 500 als leasebudget ter beschikken stelt. En dit telt gewoon als 'loon'. Dus ik krijg bijvoorbeeld i.p.v. 3500, krijg ik nog maar 3000 uitgekeerd. En van die 3500 bruto (circa 2300 netto) die ik vrij kan besteden, moet ik bij priveverbruik van de auto ook nog ~230 netto inleveren. Helemaal onder de streep kunnen we dus afhankelijk van het aantal te rijden kilometers te maken hebben met 530-730 euro die ik zelf vrij kan besteden. Dus zelf mobiliteitskosten mee betalen, maar ook bepalen.
(530-730 euro = 230 netto 'besparing' + 300/500 bruto mobiliteitsvergoeding).

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 21:44 schreef namliam het volgende:
Hangt ook (zwaar) af van hoeveel prive km je rijdt.
rij je 20k, dan is lease al snel voordeliger
rij je 550 km, dan zal prive rijden toch snel voordelig zijn.
Als ik 30km per dag reken, wat al vrij fors is. Rij ik 840km per maand privé. Dat is naar beneden afgerond 10.000km per jaar.

quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 09:56 schreef Sovieto het volgende:
Je zal met cijfers moeten komen om hier iets van te zeggen. Privékilometers, zakelijke kilometers, overige mobiliteitsuitgaven, wat voor soort auto wil je kopen, heb je al een auto etc
Dus, privekilometers: 10.000km
Schatting zakelijke kilometers: 100km per dag x 18 werkdagen p/m x 12mnd = 21.600
Overige mobiliteit is te verwaarlozen.

Ik heb een priveauto tot mijn beschikking. Betreft een benzine Focus uit 2007 met 150.000 op de teller. Klinkt op papier oud, maar in de praktijk zeer fijne auto met vrijwel alles erop en eraan. Mijn vriendin rijdt er nu af en toe in, maar ik zou het zakelijk kunnen gebruiken. Wegenbelasting en verzekering zijn samen 840 per jaar. Onderhoudskosten gemiddeld 500 per jaar en hij rijdt 1:13-14.

quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 10:31 schreef Piger het volgende:
Netto bijtelling zal dus rond 230 zijn (afhankelijk van loon).
Verschil is dus minimaal 480 euro.
Daar kan je wel een auto van rijden, maar geen grote(zware)/onzuinige

Elke extra zakelijke km levert je 9,5 cent op (tot een max van 500, bij 2630 km). Meer dan 2630 km p/m en je gaat zelf bijleggen.
Hoeveel km verwacht je te gaan rijden (en hoeveel is daarvan privé)?
Heb je überhaupt wel geld om een auto aan te schaffen?

Vooralsnog wijst alles voor mij op een leaseauto, tenzij je niets met auto's hebt en een kleine wagen rijden ook prima vindt.
Zijn er nog andere nadelen aan leaseauto? Bijv. boete als je eerder uit dienst treedt?

Niet privé rijden kan, maar van het verschil kan je al helemaal niets zelf aanschaffen. Heb je privé wel een auto nodig?
Privé heb ik sowieso een auto nodig. Ik ben privé vrij veel weg en vind het ook gewoon rete handig.
  zondag 9 juli 2017 @ 13:01:38 #19
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_172290619
Heb je al gekeken naar een een elektrische auto? De bijtelling is dan 4%.

De realistisch range van een e-Gof of Hyundai Ioniq is 200km. Kijk je naar een Zoe ZE40 dan is dat zelfs 300 - 350km. De nieuwe Nissan Leaf zal ook tussen de 300 en 400km komen te zitten.

Het advies om een gebruikte diesel te kopen omdat een diesel weinig onderhoud zou hebben zou ik niet overnemen. Moderne diesels zijn door de vele emissie maatregelen namelijk helemaal niet meer onderhoudsvriendelijk. Roetfilters, injectoren en de EGR gaan namelijk allemaal stuk en brengen dermate hoge reparatie kosten met zich mee dat het diesel voordeel al heel snel is verdampt.

Ik zou dan eerder opteren voor een Toyota Auris TS hybrid. Deze zijn zeer zuinig en hebben zeer lage onderhoudskosten doordat de aandrijflijn zeer eenvoudig van opzet is.

Je zou ook nog naar private lease kunnen kijken. Ik heb laatst een rekensom gemaakt voor een Tesla Model 3 en gezien ik deze op het werk kan laden en kilometervergoeding kan ontvangen komt dat verrassend goed uit.
pi_172293147
Als je goedkoop wil rijden moet je een ex-lease megane of skoda fabia 1.0 zoeken die zijn al vanaf 5 of 6k. Die auris is idd ook een goede optie
Electrisch kan wel maar die initiele aanschafprijzen liggen een stuk hoger

[ Bericht 18% gewijzigd door ._HAAK_. op 09-07-2017 14:31:06 ]
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
pi_172300087
Reken ook de afschrijving mee als je zelf een auto koopt, dat tikt ook behoorlijk aan.
  zondag 9 juli 2017 @ 21:29:24 #22
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_172305017
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 14:20 schreef ._HAAK_. het volgende:
Als je goedkoop wil rijden moet je een ex-lease megane of skoda fabia 1.0 zoeken
Dit.

Maar als TS al een auto op de oprit heeft staan, dan moet hij die gewoon pakken. Geen cash uit de pocket, en als z'n vriendin zo nodig een auto wil, dan moet ze een GreenWheels abo doen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 10 juli 2017 @ 16:36:42 #23
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_172321177
Je gokt ook een beetje met je rij-gedrag. Want vouw je je eigen auto in de 1e 2 jaar een keer om een boom dan komt een laese-auto altijd beter uit. Maar veroorzaak je nooit schade dan heb je geen kosten en ook geen verhoging door verlies no-claim oid.

Tevens, als je moet lenen voor een auto, dan wordt het echt een slecht idee om het zelf te doen. Dan komt er rente bij voor die lening (ja, geld op de bank levert ook niets op, dat is een ander discussie) er nog eens bij. Ik heb een paar keer de afweging gemaakt en zelfs bij 52% salaris kwam ik toch elke keer weer uit om een nieuwe lease-auto te nemen.

Waarom: Geen risico. Je gaat pas geld verdienen als je meer dan x jaar in een wat oudere auto gaat rijden en dat een mazzelbak is met weinig kosten voor onderhoud en geen eigen schades. Elke tegenslag maakt het geldverdienen later en al die tijd rij jij in die oudere bak. Hoe lang x is, hangt van jou situatie af.

Maar lease maakt het leven makkelijk. Rij zorgeloos in een nieuwe auto. Gaat er iets mis, is er wat kapot, heb ik schade, of maak ik schade, rij ik een end of niet.....no issues. Zo zie ik het.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_172321296
Zet de boel in een Excel-sheet. Schat je onderhouds-, brandstofkosten. Verzekering en wegenbelasting staan min of meer vast.

Ik heb vorig jaar besloten mijn Lease-Prius prive te kopen bij het aflopen van het contract. De bijtelling zou ook van 14 naar 21% gaan.

In mijn geval is prive rijden zo'n ¤ 1.800 per jaar netto goedkoper. Mijn bruto-vergoeding is ¤ 700,- per maand en ik reken met ¤ 1.200 per jaar onderhoud.

Daar staat tegenover dat ik nu een auto van vier jaar oud rijd ipv een nieuwe.

Houd er rekening mee dat als je brutoloon stijgt door het lease-budget, dat ook gevolgen heeft voor je arbeidskorting, algemene heffingskorting en eventueel huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget.
<a href="https://initiativeq.com/invite/Bz7c4Q0iQ" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" > InitiativeQ, de nieuwe crypto, maar net even anders.</a>
  dinsdag 11 juli 2017 @ 12:02:31 #25
62913 Blik
The one and Only!
pi_172338396
Even los van het puur financiële aspect ervan, moet je ook het "gemak"-aspect meenemen. In je lease-auto zit alles inbegrepen en je weet wat je maandelijks er aan kwijt bent. Als je nu met je eigen auto gaat rijden heb je dus ook de risico's aan je zijde, dus met een ongeluk of hoge onderhoudskosten (het scheelt nogal of je je huidige auto ook ineens zakelijk gaat rijden en er dan 30k kilometers per jaar erbij komen) ben je het bokje.

Waarom heb je privé nog een auto als je ook een leasebak hebt? Is het niet een idee om geld te besparen door je eigen wagen te verkopen?
  dinsdag 11 juli 2017 @ 13:04:39 #26
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_172339446
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 16:44 schreef tsagld het volgende:
Ik heb vorig jaar besloten mijn Lease-Prius prive te kopen bij het aflopen van het contract. De bijtelling zou ook van 14 naar 21% gaan.

In mijn geval is prive rijden zo'n ¤ 1.800 per jaar netto goedkoper. Mijn bruto-vergoeding is ¤ 700,- per maand en ik reken met ¤ 1.200 per jaar onderhoud.

Daar staat tegenover dat ik nu een auto van vier jaar oud rijd ipv een nieuwe.
Dat is wel een goede manier om over te stappen van lease naar eigen. Want je kent je auto, de auto is (als het goed is) naar jouw wens samengesteld en de prijs is vaak goed. Want als je zelf een 2e hands gaat zoeken, dan moet je toch weer een comprimis maken mbt opties etc.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_172340728
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 13:04 schreef HMS het volgende:

[..]

Dat is wel een goede manier om over te stappen van lease naar eigen. Want je kent je auto, de auto is (als het goed is) naar jouw wens samengesteld en de prijs is vaak goed. Want als je zelf een 2e hands gaat zoeken, dan moet je toch weer een comprimis maken mbt opties etc.
Zo is dat.
Het verbaasde mij overigens hoeveel voordeliger prive rijden in mijn geval is. Het zou zelfs al voordeliger zijn geweest toen de bijtelling nog op 14% zat.
Nu bijna een jaar verder, en het voordeel is vooralsnog nog groter. Onderhoud en brandstof vielen flink voordeliger uit dan begroot. Afschrijving in vier jaar heb ik begroot op ¤ 8.000,- (van 15000 naar 7000), maar dat blijft natuurlijk een beetje afwachten.
Vooralsnog een goede keuze geweest.
<a href="https://initiativeq.com/invite/Bz7c4Q0iQ" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" > InitiativeQ, de nieuwe crypto, maar net even anders.</a>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')