Wordt gemaakt in een catalytisch proces uit water en CO2quote:Op zaterdag 8 juli 2017 15:56 schreef Treinhomo het volgende:
Waar komt dat mierenzuur vandaan ?
Wordt dat uit de natuur gewonnen of wordt dat gefabriceerd ?
In het laatste geval klinkt het meer als een transportmiddel dan als een brandstof.
Ik neem aan dat je daar ook wat energie in moet stoppen ?quote:Op zaterdag 8 juli 2017 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Wordt gemaakt in een catalytisch proces uit water en CO2
Dat. De CO2 is neutraal, omdat de CO2 uit de lucht gehaald is om het mierenzuur te fabriceren. Bij de afbraak van mierenzuur komt waterstof en CO2 vrij. Het vrijgekomen waterstof wordt vervolgens in combinatie met zuurstof gebruikt als energiebron om elektriciteit op te wekken, waarbij water vrijkomt als verbrandingsproduct.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wordt gemaakt in een catalytisch proces uit water en CO2
quote:Ik ben een van de teamleden van Team FAST dus ik zal nu al wat vragen proberen te antwoorden die ik terug zie in de comments:
Opwekking van mierenzuur?
Mierenzuur wordt opgewekt door waterstof te combineren met CO2. Waterstof wordt gemaakt door elektrolyse; onder invloed van elektriciteit wordt van water, zuurstof en waterstof gemaakt. Als men CO2 toevoegt onder invloed van een katalysator kan mierenzuur worden gevormd. De omgekeerde reactie gebeurd in de auto zelf.
Is dit dan duurzaam?
Als duurzame elektriciteit wordt gebruikt bij het opwekken van waterstof is dit een CO2 neutraal proces. Als CO2 uit de lucht wordt gefilterd, dan ontstaat er een cyclus, bij opwekking uit de lucht en bij gebruik weer CO2 in de lucht. Afgezien van het feit natuurlijk dat duurzame elektriciteit natuurlijk wel wat CO2 uitstoot hebben in hun gehele levensduur is dit vele malen duurzamer dan fossiele brandstoffen.
Hoe kan dit veilig getankt worden?
Hier wordt zeker over nagedacht, we zitten te denken aan een systeem zoals bij LPG het geval is, maar de focus nu ligt meer in het gebruik van mierenzuur als duurzame brandstof.
Hoe duur is de opwekking, wat is de business case?
Preciese cijfers heb ik niet tot mijn beschikking, maar omdat mierenzuur dus kan dienen als energie opslag, kan het worden geproduceerd als er een energie overschot is, dit zie je regelmatig terug in Duitsland, met negatieve energieprijzen als gevolg. Hierdoor is de productie kosteneffectief.
Verder kan er meer informatie worden gevonden op onze website: www.teamfast.nl of plaats even een reactie
Omdat waterstof als brandstof van een verbrandingsmotor weer andere drempels met zich meebrengt. Waterstof is een stukje krachtiger dan benzine/diesel. Dat betekent ook dat je een sterkere motor moet bouwen om de boel heel te houden, plus de aanpassingen om waterstof in de cilinders te krijgen, want het wil heel graag een gas zijn. En dat maakt dergelijke motoren een stuk duurder.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 16:26 schreef Fir3fly het volgende:
Waarom er niet een verbrandingsmotor van maken?
Ditquote:Op zaterdag 8 juli 2017 16:49 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Omdat waterstof als brandstof van een verbrandingsmotor weer andere drempels met zich meebrengt. Waterstof is een stukje krachtiger dan benzine/diesel. Dat betekent ook dat je een sterkere motor moet bouwen om de boel heel te houden, plus de aanpassingen om waterstof in de cilinders te krijgen, want het wil heel graag een gas zijn. En dat maakt dergelijke motoren een stuk duurder.
Niet dat de huidige waterstofbrandstofcellen goedkoop zijn, maar die lopen tientallen jaren achter in ontwikkeling en hebben wel echte voordelen ten opzichte van de conventionele verbrandingsmotor.
Je zou, als mierenzuur niet praktisch is in autos, of omdat accus beter zijn in autos, het ook kunnen gebruiken op industriele schaal om stroom tijdelijk op te slaan.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 16:21 schreef Jordy-B het volgende:
Oh, dat is wel slim, eigenlijk. Want met het toenemende aanbod aan oncontroleerbare energiebronnen (zonnepanelen, windenergie) heb je een stuk meer restenergie om op te slaan en is het tegelijkertijd belangrijk om meer restenergie opgeslagen te hebben voor het geval dat de wind gaat liggen of je in de donkere dagen komt.
In de landen om ons heen slaan ze restenergie op met behulp van water. De restenergie die bijvoorbeeld in het weekend wordt gegenereerd, wordt gebruikt om water naar een stuwmeer hoog op een berg te pompen. Op het moment dat ze die opgeslagen energie kunnen gebruiken, laten ze dat water weer naar beneden stromen, waarbij de pomp als dynamo fungeert. Dat is in Nederland alleen niet zo handig toe te passen, wegens ons gebrek aan bergen.
Op zich goede redenen maar alleen kosten lijken me niet een goede reden om die mogelijkheid zomaar aan de kant te zetten.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 16:49 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Omdat waterstof als brandstof van een verbrandingsmotor weer andere drempels met zich meebrengt. Waterstof is een stukje krachtiger dan benzine/diesel. Dat betekent ook dat je een sterkere motor moet bouwen om de boel heel te houden, plus de aanpassingen om waterstof in de cilinders te krijgen, want het wil heel graag een gas zijn. En dat maakt dergelijke motoren een stuk duurder.
Zekerquote:Op zaterdag 8 juli 2017 16:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je zou, als mierenzuur niet praktisch is in autos, of omdat accus beter zijn in autos, het ook kunnen gebruiken op industriele schaal om stroom tijdelijk op te slaan.
Correct, maar als accu aangedreven autos een daadwerkelijk bereik van meer dan 500-600 kilometer hebben, kan je je die moeite besparen.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 16:58 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Zeker
Maar waar waterstoftankstations nog enorme problemen met zich meebrengen, is een mierenzuurtankstation best wel goed realiseerbaar.
Ja joh, leg zomaar even een van de belangrijkste drijfveren van technische ontwikkeling naast je neer. De wereld draait om geld.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 16:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Op zich goede redenen maar alleen kosten lijken me niet een goede reden om die mogelijkheid zomaar aan de kant te zetten.
Volgens mij heb je niet goed gelezen wat ik zeg. Probeer het nog eens.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 17:14 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ja joh, leg zomaar even een van de belangrijkste drijfveren van technische ontwikkeling naast je neer.
Ik denk dat we te vroeg in de ontwikkeling van zowel waterstofbrandstofcellen als accu's zitten om daar uitspraken over te doen. Ik denk dat we uiteindelijk uitkomen op een hybride, maar dan niet met een benzinemotor maar met een brandstofcel.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 17:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Correct, maar als accu aangedreven autos een daadwerkelijk bereik van meer dan 500-600 kilometer hebben, kan je je die moeite besparen.
Volgens mij geef ik meer redenen waarom de conversie van een conventionele motor naar waterstof niet handig is.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 17:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Volgens mij heb je niet goed gelezen wat ik zeg. Probeer het nog eens.
Volgens mij staat de brandstofcel nog in de kinderschoenen.quote:Overigens heb ik nog geen enkele brandstofcel gezien (zelfs theoretisch) die qua efficiëntie veel hoger uitkomt dan de nieuwste brandstofmotoren.
Zelfs al zou een mierenzuur brandstofcelauto wat efficienter zijn, je hebt er een extra infrastructuur voor nodig voor de distributie van een corrosieve vloeistof.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 17:26 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik denk dat we te vroeg in de ontwikkeling van zowel waterstofbrandstofcellen als accu's zitten om daar uitspraken over te doen. Ik denk dat we uiteindelijk uitkomen op een hybride, maar dan niet met een benzinemotor maar met een brandstofcel.
Accu's zijn nog groot, enorm zwaar, hebben relatief veel tijd nodig om op te laden en hebben een vrij beperkte levensduur. Brandstofcellen gaan momenteel echter ook nog niet lang genoeg mee, reageren vrij traag, en bieden niet de mogelijkheid om verloren energie als remenergie op te slaan.
Dus je hebt een accu of condensator nodig die als buffer dient om een beetje leuk te kunnen accelereren en dus wel de verloren energie als remenergie op te slaan.
Ja, je hebt ook extra infrastructuur nodig om te kunnen voldoen aan de vraag naar oplaadpunten als je voor volledig elektrisch gaat. Iedereen heeft wel een stopcontact, maar niet iedereen heeft een snellader. En hoe ga je dat doen als je bijvoorbeeld in een flat woont en de parkeerplaats deelt met alle andere bewoners?quote:Op zaterdag 8 juli 2017 17:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zelfs al zou een mierenzuur brandstofcelauto wat efficienter zijn, je hebt er een extra infrastructuur voor nodig voor de distributie van een corrosieve vloeistof.
Ja, en dat is niet wat ik zeg. Vandaar dat je even wat beter moet lezen.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 17:28 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Volgens mij geef ik meer redenen waarom de conversie van een conventionele motor naar waterstof niet handig is.
Verhelder me maar.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 17:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja, en dat is niet wat ik zeg. Vandaar dat je even wat beter moet lezen.
Nergens gehad over motoren ombouwen. De reden die je geeft dat men ogenschijnlijk alleen via de brandstofcelweg aan het ontwikkelen is is kosten terwijl die ook bij de brandstofcel enorm hoog zijn.quote:
Gebruik eens een komma. Dat is niet om te bitchen, maar komma's maken duidelijker of zinsdelen gescheiden dienen te worden, of juist bij elkaar horen. En dat maakt het voor mij makkelijker om te lezen wat je dacht over te brengen.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 18:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nergens gehad over motoren ombouwen. De reden die je geeft dat men ogenschijnlijk alleen via de brandstofcelweg aan het ontwikkelen is is kosten terwijl die ook bij de brandstofcel enorm hoog zijn.
Daar ging het mis, dat verzin je er zomaar bij.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 18:29 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Gebruik eens een komma. Dat is niet om te bitchen, maar komma's maken duidelijker of zinsdelen gescheiden dienen te worden, of juist bij elkaar horen. En dat maakt het voor mij makkelijker om te lezen wat je dacht over te brengen.
Ik vertaal: "Op zich goede redenen maar alleen kosten lijken me niet een goede reden om die mogelijkheid zomaar aan de kant te zetten." als volgt (extra wollig) : "Op zich draag je goede redenen aan om de voorkeur te hebben voor een brandstofcel in plaats van waterstof als brandstof voor verbrandingsmotoren, maar het lijkt me dat alleen de extra kosten van de ombouw niet voldoende is om dat laatste idee aan de kant te zetten ter faveure van de brandstofcel"
Nee, dat heet interpretatie. Onjuiste interpretatie door de lezer, kan je als schrijver voorkomen.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 18:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daar ging het mis, dat verzin je er zomaar bij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |