abonnement Unibet Coolblue
pi_172222299
De vraag is niet óf ik geld met geleend geld zal proberen te maken. De vraag is hoe.
  donderdag 6 juli 2017 @ 18:50:15 #27
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_172222405
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 18:46 schreef snorvanJohanDerksen het volgende:
De vraag is niet óf ik geld met geleend geld zal proberen te maken. De vraag is hoe.
Nou ja, als je niet wilt sparen dan er zijn allerlei beleggingsstrategieën natuurlijk. Ik zou opteren voor de meest veilige, zoals de Permanent Portfolio, of Golden Butterfly:
https://portfoliocharts.c(...)-a-golden-butterfly/
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_172222514
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 18:46 schreef snorvanJohanDerksen het volgende:
De vraag is niet óf ik geld met geleend geld zal proberen te maken. De vraag is hoe.
Ah zo. Dus die post van The_Temp maakte geen enkele indruk? :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172222594
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 18:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ah zo. Dus die post van The_Temp maakte geen enkele indruk? :)
Het is niet zo dat ik dit impulisef heb besloten. Ik heb er wel over nagedacht en ben mij er dus van bewust dat het goed mis kan gaan.
pi_172222694
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 18:57 schreef snorvanJohanDerksen het volgende:

[..]

Het is niet zo dat ik dit impulisef heb besloten. Ik heb er wel over nagedacht en ben mij er dus van bewust dat het goed mis kan gaan.
Maar beste man, waarom dan toch doen? Je bent ervan overtuigd dat de vermeende voordelen tegen de voor de hand liggende mogelijke nadelen opwegen? En dat dus in het voordeel van het beleggen met geleend geld? Ken uw geschiedenis zou ik zeggen.

Edit: je hebt wel een goed smaak van boeken. Dat spreekt weer voor je. ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172222826
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Maar beste man, waarom dan toch doen? Je bent ervan overtuigd dat de vermeende voordelen tegen de voor de hand liggende mogelijke nadelen opwegen? En dat dus in het voordeel van het beleggen met geleend geld? Ken uw geschiedenis zou ik zeggen.

Edit: je hebt wel een goed smaak van boeken. Dat spreekt weer voor je. ;)
Hahah, dank je wel voor het compliment. Dat waardeer ik erg. Over welke boeken heb je het specifiek?

Maar on-topic: Ik wil er zo veel mogelijk voordeel uit halen. Of dit nou een spaarrekening zou zijn, of aandelen of wat dan ook.
pi_172222913
Op zich niet gek om een beetje te investeren met geleend geld (nu de stufi rente ongeveer 0% is), als je maar goed de risico's managet. Stel dat je ¤450 per maand overhoudt door lenen, dan kan je daarvan bijvoorbeeld ¤300 sparen en ¤150 per maand in een ETFje gooien. Op die manier heb je na 5 jaar studeren een bescheiden ¤9000 geïnvesteerd en ¤18000 gespaard. Bij een beurscrash ben je niet zoveel kwijt doordat je maandelijks inlegt. De ¤18k die je geleend hebt kan je na je studie inzetten als mindering op je hypotheek (een hypotheek heeft een hogere rente), en de ¤9000 inleg kan je gewoon blijven uitbreiden.

Het vereist wel discipline. Verwacht geen hoge rendementen, want aandelen zijn nu overgewaardeerd. Spreid je beleggingen. Verkoop niet als het tegenzit, maar buy and hold. Spaar gedisciplineerd om eventuele verliezen op te vangen. Etcetera etcetera.

Gewoon al je spaargeld in bijvoorbeeld bitcoins knallen is natuurlijk oerdom. Ja, met geluk verdien je ¤10-20k, maar als het tegenzit zit je met een berg aan schulden.
pi_172222979
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:06 schreef snorvanJohanDerksen het volgende:

[..]

Hahah, dank je wel voor het compliment. Dat waardeer ik erg. Over welke boeken heb je het specifiek?

Maar on-topic: Ik wil er zo veel mogelijk voordeel uit halen. Of dit nou een spaarrekening zou zijn, of aandelen of wat dan ook.
Over die laatste post van jou in het boekentopic. Getuigt van interesse in de historie en hoe het zo gekomen is.

Verder over jouw plannen: je kunt these days eigenlijk alleen met veel geld en constructies geld verdienen. Met geld wat je kunt missen, dat is sowieso een vereiste voor beleggen. Geleend geld is natuurlijk een ander fenomeen, dat moet je in principe terugbetalen. Dus je neemt veel risico voor een heel geringe ROI. Ik ken de soepele regeling van DUO, maar ze zijn wel heel volhardend. Wat je ermee kunt winnen en wat je ermee kunt verliezen staat niet in verhouding. Mijn advies (voor wat het waard is): niet doen. :)

Maar ik weet wel dat je het toch gaat doen. Veel mazzel gewenst dan, je zult het nodig hebben.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172223027
litecoin
pi_172223043
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:11 schreef thenxero het volgende:
Op zich niet gek om een beetje te investeren met geleend geld
Ah! Een belanghebbende. Natuurlijk is dat wel gek. Jelui kent de geschiedenis niet. Wij zouden daar iets van kunnen leren. Alleen doen we dat nooit blijkbaar.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172223109
quote:
11s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:15 schreef computerprobleems het volgende:
litecoin
Hoe het ook heet: het is, niets uitgezonderd, pure onversneden speculatie. Speculatie is alleen lucratief als je heel veel geld hebt wat je kunt missen. Al die suckers met hun lening van DUO zijn de bleeders in dit spel voor kerels.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 06-07-2017 19:24:12 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172223115
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:16 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ah! Een belanghebbende. Natuurlijk is dat wel gek. Jelui kent de geschiedenis niet. Wij zouden daar iets van kunnen leren. Alleen doen we dat nooit blijkbaar.
Het is ook gek dat je gratis kan lenen, wat ook niet zo vaak voorkomt in de geschiedenis. Maar heb je de rest van de post ook gelezen?
pi_172223179
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:19 schreef thenxero het volgende:

[..]

Het is ook gek dat je gratis kan lenen, wat ook niet zo vaak voorkomt in de geschiedenis. Maar heb je de rest van de post ook gelezen?
Ja, je schets daar "what if" scenario's. Maar daar is allemaal niet aan de voorwaarde voldaan dat je het geld kunt missen. En dat is ook niet als je het tegen 0% kunt lenen. Het blijft een lening, dat geld kan zomaar *poef* weg zijn. En dan moet je nog wel die lening terugbetalen.

Dit kleinschalige geneuzel met leningen is een spel van suckers en bleeders.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172223251
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja, je schets daar "what if" scenario's. Maar daar is allemaal niet aan de voorwaarde voldaan dat je het geld kunt missen. En dat is ook niet als je het tegen 0% kunt lenen. Het blijft een lening, dat geld kan zomaar *poef* weg zijn. En dan moet je nog wel die lening terug betalen.
In het geval dat ik schetste is het zeer onwaarschijnlijk dat je ¤6k of meer verliest, en als de wereld echt opblaast ben je ¤9k kwijt. Als je goede baanperspectieven hebt zou ik me daar niet druk om maken.
pi_172223303
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:25 schreef thenxero het volgende:

[..]

In het geval dat ik schetste is het zeer onwaarschijnlijk dat je ¤6k of meer verliest, en als de wereld echt opblaast ben je ¤9k kwijt. Als je goede baanperspectieven hebt zou ik me daar niet druk om maken.
Echt hoor. Blijf jij maar dromen jongen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172223311
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Hoe het ook heet: het is, niets uitgezonderd, pure onversneden speculatie. Speculatie is alleen lucratief als je heel veel geld hebt wat je kunt missen. Al die suckers met hun lening van DUO zijn de bleeders in dit spel voor kerels.
Maakt niets uit, gewoon maximaal lenen.
pi_172223341
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Echt hoor. Blijf jij maar dromen jongen.
Blijf jij maar op je centjes zitten, sommige mensen hebben een wat lagere risico aversie dan jij.
pi_172223347
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:13 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Over die laatste post van jou in het boekentopic. Getuigt van interesse in de historie en hoe het zo gekomen is.

Verder over jouw plannen: je kunt these days eigenlijk alleen met veel geld en constructies geld verdienen. Met geld wat je kunt missen, dat is sowieso een vereiste voor beleggen. Geleend geld is natuurlijk een ander fenomeen, dat moet je in principe terugbetalen. Dus je neemt veel risico voor een heel geringe ROI. Ik ken de soepele regeling van DUO, maar ze zijn wel heel volhardend. Wat je ermee kunt winnen en wat je ermee kunt verliezen staat niet in verhouding. Mijn advies (voor wat het waard is): niet doen. :)

Maar ik weet wel dat je het toch gaat doen. Veel mazzel gewenst dan, je zult het nodig hebben.
Jazeker, mijn persoonlijke boekenkast is al bijna voor de helft gevuld. :)

EDIT: Jij hebt ook een politieke interesse als ik naar je postgeschiedenis kijk. Die is wederzijds :)

[ Bericht 6% gewijzigd door snorvanJohanDerksen op 06-07-2017 19:36:54 ]
pi_172223352
quote:
11s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:27 schreef computerprobleems het volgende:

[..]

Ik heb er miljoenen mee verdiend
Ja, ik ook. Maar ik weet ook dat dat pure mazzel was en een zeer sterke meewind. Ik was dus een meewindzeiler. Dat is een momentopname en eigenlijk gewoon gokken. Daar wint iemand weleens iets, dat klopt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172223420
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:28 schreef thenxero het volgende:

[..]

Blijf jij maar op je centjes zitten, sommige mensen hebben een wat lagere risico aversie dan jij.
Je doet nu net alsof "risico-aversie" iets negatiefs is. Dat is het m.i. niet. Men noemt dat ook wel: verstandig of "prudent".
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172223421
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:11 schreef thenxero het volgende:
Op zich niet gek om een beetje te investeren met geleend geld (nu de stufi rente ongeveer 0% is), als je maar goed de risico's managet. Stel dat je ¤450 per maand overhoudt door lenen, dan kan je daarvan bijvoorbeeld ¤300 sparen en ¤150 per maand in een ETFje gooien. Op die manier heb je na 5 jaar studeren een bescheiden ¤9000 geïnvesteerd en ¤18000 gespaard. Bij een beurscrash ben je niet zoveel kwijt doordat je maandelijks inlegt. De ¤18k die je geleend hebt kan je na je studie inzetten als mindering op je hypotheek (een hypotheek heeft een hogere rente), en de ¤9000 inleg kan je gewoon blijven uitbreiden.

Het vereist wel discipline. Verwacht geen hoge rendementen, want aandelen zijn nu overgewaardeerd. Spreid je beleggingen. Verkoop niet als het tegenzit, maar buy and hold. Spaar gedisciplineerd om eventuele verliezen op te vangen. Etcetera etcetera.

Gewoon al je spaargeld in bijvoorbeeld bitcoins knallen is natuurlijk oerdom. Ja, met geluk verdien je ¤10-20k, maar als het tegenzit zit je met een berg aan schulden.
Dus:

-Twee derde sparen, een derde investeren
-Investeringen spreiden
-Maandelijks inleggen

Dank voor je reactie :)
pi_172223424
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 16:44 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]

Dat die een stuk verstandiger zijn dan de TS, dat klopt.
Soms moet je je verstand opzei zetten en lekker gek doen, kom je misschien nog ergens. Altijd veilig doen, dan kom je meestal nergens :P
pi_172223469
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:25 schreef thenxero het volgende:

[..]

In het geval dat ik schetste is het zeer onwaarschijnlijk dat je ¤6k of meer verliest, en als de wereld echt opblaast ben je ¤9k kwijt. Als je goede baanperspectieven hebt zou ik me daar niet druk om maken.
Dat is waar, maar het grootste gedeelte op een deposito en de rest gespreid in een ETF, daar ga je natuurlijk ook geen bal rendement mee maken. Dus het blijft risico vs rendement, en die uitkomst is ook met jouw methode nog steeds niet gunstig als je het met geleend geld doet.

Je studieschuld in een hypotheek stoppen is weer een heel ander verhaal. Dat geeft alleen voordeel zolang je tegen je hypotheekverstrekker je schulden gaat verzwijgen (en daarmee je NHG of zelfs je hypotheek op het spel zet). Wederom zie ik het voordeel niet ten opzichte van de risico's
pi_172223484
quote:
7s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:32 schreef computerprobleems het volgende:

[..]

Soms moet je je verstand opzei zetten en lekker gek doen, kom je misschien nog ergens. Altijd veilig doen, dan kom je meestal nergens :P
Of je eindigt in de goot. Zoals de meesten. Maar die schrijnende histories worden niet van de daken geschreeuwd vanzelf.

Maar ik rest mijn case. Doe wat je wilt. Hoop op veel mazzel want van wijsheid moet men het niet hebben in het metier van gokken met geleend geld.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_172223495
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 19:32 schreef snorvanJohanDerksen het volgende:

[..]

Dus:

-Twee derde sparen, een derde investeren
-Investeringen spreiden
-Maandelijks inleggen

Dank voor je reactie :)
Persoonlijk zou ik alles inzetten op een 2 of 3 verschillende cryptocurrencies. Hoog risico, maar hoog risico = hoge winsten mogelijk.

In het ergste geval verlies je alles en betaal je straks 50-150 per maand terug aan DUO, moet je wel kunnen missen als je gewoon een redelijke baan krijgt later en verder geen schulden hebt.

Maar dit is een persoonlijke afweging die je moet maken. Persoonlijk houd ik heel veel van risico, ik ben verslaafd aan. Ik heb niet het geduld of de persoonlijkheid om te leven van kleine winsten. Dan neem ik soms liever dik verlies voor genoegen (en vaak ook moeten doen!)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')