abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 21 augustus 2017 @ 21:22:33 #251
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173309774
Hij is wat lastiger in de bediening dan de 5.6. Internal focussing gaat wel snel maar ook best wel vaag. De lens is weinig vergevingsgezind qua overgang scherp/onscherp, die gaat bijzonder abrupt en je zit er nogal snel totaal naast.

Als je eenmaal resultaat hebt, zijn de ontberingen snel vergeten, er zit op zijn zachtst gezegd een best wel bijzonder plaatje in.

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Om best wel blij van te worden :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 22 augustus 2017 @ 00:34:08 #252
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173314597
Nog een paar uit die lompe 2.8/180mm

Een marmerspin
Araneus marmoreus by Ouwesok, on Flickr

Gehakkelde Aurelia
Polygonia c-album by Ouwesok, on Flickr

Ook deze 180mm haalt 1:2 en met de APS-C-crop van de A6000 is dat goed voor een halve heidelibel.
Ondanks dat het licht bij deze opname even helemaal weg was viel me op dat zelfs gediafragmeerd en wel de focuspeaking aansloeg op de facetogen. Als je het plaatje klikt, dan krijg je ook facetogen.
Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Leuk lensje in het veld, alleen nog even een oplossing vinden voor het meezeulen. Zal wel een slingbelt worden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_173325647
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 20:36 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Thanks! Nee, Live View heb ik alleen gebruikt voor de Schorpioenvlieg :P

Gister heb ik ook nog wat anders dan juffers en Bonte Zandoogjes gefotografeerd. Zo zag ik een klein, glanzend groen vliegje verdekt zitten:
[ link | afbeelding ]Groene glimwapenvlieg (Microchrysa polita) by Ed Rendum, on Flickr

Deze gewone sluipwesp vond ik toch best mooi en helemaal niet gewoontjes:
[ link | afbeelding ]Sluipwesp (Achaius oratorius) by Ed Rendum, on Flickr

En genoeg doodshoofdzweefvliegen:
[ link | afbeelding ]Doodshoofdzweefvlieg (Myathropa florea) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Doodshoofdzweefvlieg (Myathropa florea) by Ed Rendum, on Flickr

Vorige week ontdekte ik dat er vlak bij mij een heel stuk beplant is met vlinderstruiken. Het valt tot nu toe wat tegen maar er zat gister wel 1 Atalanta (vandaag zaten er 2 maar in het midden van het stuk van 2,5x3m). Ik blijf die dambordogen bizar vinden :)
[ link | afbeelding ]Atalanta (Vanessa Atalanta) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Atalanta (Vanessa Atalanta) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Atalanta (Vanessa Atalanta) by Ed Rendum, on Flickr

Zo van bovenaf ziet 'ie er ineens een stuk minder vriendelijk uit:
[ link | afbeelding ]Atalanta (Vanessa Atalanta) by Ed Rendum, on Flickr

Hopelijk komt DHL morgen net zo vroeg als vandaag (met dat verschil dat ik nu de hele dag vrij heb genomen), dan kan ik 's middags nog ff lekker op pad.
Ah, op die fiets. ;)

Goede serie weer. ^O^ De close up van die vlinder vind ik 't best.

Voor dat hele kleine spul ga ik voortaan echt inzoomen dat ze beeldvullend worden.
pi_173325813
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 19:55 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het is inderdaad een Sony A6000, een prachtding voor oudere MF-lenzen.

De beide 180's zijn van oorsprong voorzien van een Minolta MD-vatting. Krankzinnig genoeg lopen de scherpstelringen van de twee exact andersom. De 5.6 draait zoals ik gewend ben, de 2.8 draait 'verkeerd'. Da's best wel even wennen maar overkomelijk.
De vroege voorvader van deze beide Sigma's, de Scalematic 3.5/200 draait ook de verkeerde kant om. Bij wisselen van lens is het maar heel even wennen

Zeer binnenkort meer voorbeelden uit de 180mm's.

Dit is trouwens de andere. Dankzij het zen-coating ziet ie er deplorabel uit. Het glas laat echter nog wel aardige plaatjes toe.

[ link | afbeelding ]Sigma APO 2.8/180mm by Ouwesok, on Flickr

Opvallendste verschil met de 5.6-versie zijn de afmetingen en vooral het gewicht. Het ding is op zijn zachtst gezegd nogal looiig en een rondje vanmiddag toonde al aan dat je er niet te lang mee rond kunt zeulen. Misschien als ik hem aan een slingbelt hang dat ie dan wat langer achtereen buiten de tas kan blijven.
Apart is de statiefgondel. Die zit qua zwaartepunt uiterst verkeerd, het ronde plaatje maakt echter de handligging van het kolos een stuk beter.
Nu eens kijken wat ik vanmiddag bij elkaar heb geschoten.
Ik had een post gemaakt, maar die is verdwenen... ;(

Maar je hebt iig geluk dat ze met die vatting dan waarschijnlijk op veel meer Sony's passen. Het is wel een flinke unit zo om ff mee te zeulen.

Ik zag nog wat voor de 58mm lenzen. Ik denk dat ik wel een tientje kan missen:

Met deze Kernel omkeerring kunt u een objectief omgedraaid op uw camerabody gebruiken, wat de mogelijkheden voor macro fotografie aanzienlijk verhoogd.

Bij het gebruik van een omkeerring kan een objectief andersom gebruikt wordt dan normaal gesproken het geval is. De omkeerring is aan de ene kant voorzien van een schroefdraad die in het filterschroefdraad van het objectief past. Aan de andere kant is de omkeerring voorzien van een bajonet-aansluiting die op de body van uw camera past. Hiermee kun je erg goede macro resultaten mee behalen!

Kernel omkeerring 58mm-Olympus Micro 4/3 ¤9,95

Nog een grote sabelsprinkhaan in 't park met de 105mm:
pi_173325869
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 20:47 schreef Clayton1 het volgende:
Een sprinkhaan die eens niet beschut zit, deze ruste even uit op het kozijn,

[ afbeelding ]

Met Vivitar 100mm macrolens
Die staat er goed op! ^O^
pi_173325887
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 20:47 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Voor insecten in de orde van grootte als jouw Houtpantserjuffer (sorry, ik kan het niet laten maar dat is nou eenmaal geen libel :P) gebruik ik het liefst f/11.0 op de 100mm en zelfs dan ben ik nog niet altijd tevreden.

[ link | afbeelding ]Houtpantserjuffer (Lestes viridis) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Houtpantserjuffer (Lestes viridis) by Ed Rendum, on Flickr
Hehe, je hebt gelijk! Deze staan er ook weer goed op. ^O^


quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 21:12 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Ik kan nog steeds mijn posts niet editen, dus dan nog maar een quote ;)
Heb net ff een 1080p crop gemaakt van een foto genomen op f/11.0, ik ben best tevreden over de scherpte :)
[ link | afbeelding ]Houtpantserjuffer by Ed Rendum, on Flickr

[..]

Nice! Goed contrast door het kozijn en lekker veel detail ^O^
Deze is al veel beter, maar ik zie nog wel veel ruis. ;(


Hier een gewone roofvlieg met de 105mm

Machimus Atricapillus
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:12:31 #257
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173330671
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:05 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Hehe, je hebt gelijk! Deze staan er ook weer goed op. ^O^

[..]

Deze is al veel beter, maar ik zie nog wel veel ruis. ;(

Hier een gewone roofvlieg met de 105mm
[ afbeelding ]
Machimus Atricapillus

Hele fraaie roofvlieg. Je begint die 105 al lekker in de vingers te krijgen :Y

Groene vleesvlieg met de 2.8/180mm
Lucilia sericata by Ouwesok, on Flickr

De aandacht ligt momenteel voornamelijk bij de 5.6. Daar heb ik inmiddels een aardige backlog mee aangelegd en die verschijnt binnenkort in dit theater.

[ Bericht 22% gewijzigd door Ouwesok op 22-08-2017 21:28:26 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:55:37 #258
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173332025
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 17:52 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Ah, op die fiets. ;)

Goede serie weer. ^O^ De close up van die vlinder vind ik 't best.

Voor dat hele kleine spul ga ik voortaan echt inzoomen dat ze beeldvullend worden.
Dank je :) Daar was ik zelf ook wel over te spreken (na het croppen) :)

Beeldvullend is met het hele kleine spul (<5mm) best lastig, vind ik. Met mijn primes in elk geval. Ik was al blij dat ik dit fraaie vliegje mooi scherp kon krijgen. Gek veel dichterbij kon ik niet komen met de 100mm + kap:
Donker Doflijfje (Chrysogaster solstitialis) by Ed Rendum, on Flickr

Donker Doflijfje (Chrysogaster solstitialis) by Ed Rendum, on Flickr

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:05 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Hehe, je hebt gelijk! Deze staan er ook weer goed op. ^O^

[..]

Deze is al veel beter, maar ik zie nog wel veel ruis. ;(

Hier een gewone roofvlieg met de 105mm
[ afbeelding ]
Machimus Atricapillus

Die vlieg staat er goed op! Net als die sprinkhaan, trouwens :)
Mijn camera besluit de iso idd vrij hoog te zetten, ik denk dat ik die ook maar handmatig moet gaan doen. Die ruis was mij ook al opgevallen (en ben ik niet echt blij mee).

Nog maar wat foto's van vanmiddag. Alhoewel het doodstil was vergeleken met afgelopen zondag, heb ik toch nog wat leuks kunnen schieten (zoals het Donkere doflijfje hierboven).

Kegelbijvlieg (Eristalis Pertinax) by Ed Rendum, on Flickr

Gewone bandspanner (Epirrhoe alternata) by Ed Rendum, on Flickr

Klein geaderd witje (Pieris napi) by Ed Rendum, on Flickr

Er kwamen na een half uur zoeken toch nog wat Bonte zandoogjes tevoorschijn. Eerst veel te hoog:
Bont Zandoogje (Pararge aegeria) by Ed Rendum, on Flickr

Maar al snel op een niveau waar ik weinig moeite hoefde te doen:
Bont Zandoogje (Pararge aegeria) by Ed Rendum, on Flickr

De in de zon poserende Gehakkelde Aurelia was ik ook wel blij mee. Eerst voorzichtig vanaf een redelijke afstand:
Gehakkelde Aurelia (Polygonia c-album) by Ed Rendum, on Flickr

Adem inhouden terwijl 'ie draait...
Gehakkelde Aurelia (Polygonia c-album) by Ed Rendum, on Flickr

En dan héél voorzichtig dichterbij sluipen tot 'ie bijna beeldvullend is:
Gehakkelde Aurelia (Polygonia c-album) by Ed Rendum, on Flickr
Gehakkelde Aurelia (Polygonia c-album) by Ed Rendum, on Flickr
pi_173350012
Mijn zelf geplaatste stokje blijft een hit.


Met Tamron 55-200




De laatste twee met Vivitar 70-210.
#35.
  woensdag 23 augustus 2017 @ 21:51:40 #260
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173351216
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 21:01 schreef Clayton1 het volgende:
Mijn zelf geplaatste stokje blijft een hit.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Met Tamron 55-200

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De laatste twee met Vivitar 70-210.
Mooie foto's, vooral die Aurelia vind ik erg mooi. Een van de weinige vlinders die ik nog niet met vleugels dicht heb.

Libellen zijn volgens mij wel blij met een (bamboe) stokje om op te landen. Dat is een stuk stabieler dan een takje, zeker wanneer je rustig je maaltje wil uitzoeken en/of oppeuzelen. Ik heb laatst een live demo gehad van een steenrode heidelibel. Ik was wat foto's van hem aan het maken met de Hasselblad Moto Mod, toen hij ineens omhoog schoot en weer rustig op bijna dezelfde plek landde (op een picnicktafel)... Met een vliegje in zijn bek! Ik zal de foto's binnenkort wel van mijn telefoon halen, dat gekke ding maakt volgens mij best behoorlijke macro's.

Hier nog een foto van afgelopen zondag. Het heeft me ff wat tijd gekost om uit te vogelen wat het nou is:
Gewone rode bladloper (Xylota segnis) by Ed Rendum, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 24 augustus 2017 @ 00:06:19 #261
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173353822
Weekje vrij en druk met de beide 180mm's. De nadruk ligt momenteel vooral op de 5.6-versie die het makkelijkst meeneemt.
Op grond van het karakteristiek van zo'n 180 gebruik ik hem zoveel mogelijk voor de grotere insecten. Denk daarbij aan vlinders en libellen.
Met een maximum afbeeldingsmaatstaf van 1:2 pak je er daarnaast ook grotere vliegen en kleinere sprinkhanen mee.

Het prille begin, een atalanta

Vanessa Atalanta by Ouwesok, on Flickr

Vanessa Atalanta by Ouwesok, on Flickr

Bruine sprinkhanen
Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr

Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr

En uiteraard libellen
Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Best een lens om blij van te worden :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 24 augustus 2017 @ 11:55:51 #262
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173358985
Een paar spinnen met de 5.6/180. Best een opgave want door de afstand tussen camera en onderwerp is het best een opgave om de vuurlinie vrij te houden van takjes, stengels en sprieten.
Inmiddels wordt daarbij duidelijk dat de beide Sigma's een eigenschap delen met de Zen-Sigma's die ik al had, ze zijn bijzonder kritisch in de scherpstelling en vooral bijzonder onvergeeflijk als je ook maar een fractie buiten het juiste vlak focust.
Samengevat het hele verhaal van de APO 7.2/500mm. Lastig om raak te schieten maar áls het dan ook eenmaal raak is is het ook bijzonder raak.

Gelukkig vond ik op deze sessie twee wespenspinnen die een flink uitzicht hadden om van te genieten, je zit er met een 180mm ongeveer een meter van verwijderd

De afmetingen van de wespenspin worden duidelijk als je haar een zojuist gevangen hommel ziet inpakken

Argiope bruennichi by Ouwesok, on Flickr

Argiope bruennichi by Ouwesok, on Flickr

Een herfstwielwebspin. Lijkt een kruisspin, is een strekspin
Metellina segmentata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 24 augustus 2017 @ 15:58:35 #263
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173364379
Even tien jaar terug in de tijd, mijn Komine-serie komt van rond 1980 en ze zijn zo ongeveer het tegenovergestelde van de Sigma's. Een Komine blijf je maar aan draaien om scherpte te krijgen en de lens wordt tijdens het scherpstellen ongeveer drie keer zo lang 8)7

Met de 55mm pakte ik onderstaand tafereeltje in de achtertuin waar een heel klein springspinnetje een zojuist gevangen zweefvlieg over een blaadje zeult.
Alsof je als mens een gorilla vangt en die langs de buitenmuren van je huis probeert te trekken

Salticus scenicus by Ouwesok, on Flickr

Oh, hey, jij weer :?

Salticus scenicus by Ouwesok, on Flickr
Die oogjes van een springspin blijven maar schattig

De aanhouder wint. Waarschijnlijk.
Salticus scenicus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_173369183
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 21:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hele fraaie roofvlieg. Je begint die 105 al lekker in de vingers te krijgen :Y

Groene vleesvlieg met de 2.8/180mm
[ link | afbeelding ]Lucilia sericata by Ouwesok, on Flickr

De aandacht ligt momenteel voornamelijk bij de 5.6. Daar heb ik inmiddels een aardige backlog mee aangelegd en die verschijnt binnenkort in dit theater.
Dank je! :)

Deze vlieg staat er goed op, maar wanneer gebruik je nou f2.8 voor macrofotografie?

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 21:55 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Dank je :) Daar was ik zelf ook wel over te spreken (na het croppen) :)

Beeldvullend is met het hele kleine spul (<5mm) best lastig, vind ik. Met mijn primes in elk geval. Ik was al blij dat ik dit fraaie vliegje mooi scherp kon krijgen. Gek veel dichterbij kon ik niet komen met de 100mm + kap:
[ link | afbeelding ]Donker Doflijfje (Chrysogaster solstitialis) by Ed Rendum, on Flickr

[ link | afbeelding ]Donker Doflijfje (Chrysogaster solstitialis) by Ed Rendum, on Flickr

[..]

Die vlieg staat er goed op! Net als die sprinkhaan, trouwens :)
Mijn camera besluit de iso idd vrij hoog te zetten, ik denk dat ik die ook maar handmatig moet gaan doen. Die ruis was mij ook al opgevallen (en ben ik niet echt blij mee).

Nog maar wat foto's van vanmiddag. Alhoewel het doodstil was vergeleken met afgelopen zondag, heb ik toch nog wat leuks kunnen schieten (zoals het Donkere doflijfje hierboven).

[ link | afbeelding ]Kegelbijvlieg (Eristalis Pertinax) by Ed Rendum, on Flickr

[ link | afbeelding ]Gewone bandspanner (Epirrhoe alternata) by Ed Rendum, on Flickr

[ link | afbeelding ]Klein geaderd witje (Pieris napi) by Ed Rendum, on Flickr

Er kwamen na een half uur zoeken toch nog wat Bonte zandoogjes tevoorschijn. Eerst veel te hoog:
[ link | afbeelding ]Bont Zandoogje (Pararge aegeria) by Ed Rendum, on Flickr

Maar al snel op een niveau waar ik weinig moeite hoefde te doen:
[ link | afbeelding ]Bont Zandoogje (Pararge aegeria) by Ed Rendum, on Flickr

De in de zon poserende Gehakkelde Aurelia was ik ook wel blij mee. Eerst voorzichtig vanaf een redelijke afstand:
[ link | afbeelding ]Gehakkelde Aurelia (Polygonia c-album) by Ed Rendum, on Flickr

Adem inhouden terwijl 'ie draait...
[ link | afbeelding ]Gehakkelde Aurelia (Polygonia c-album) by Ed Rendum, on Flickr

En dan héél voorzichtig dichterbij sluipen tot 'ie bijna beeldvullend is:
[ link | afbeelding ]Gehakkelde Aurelia (Polygonia c-album) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Gehakkelde Aurelia (Polygonia c-album) by Ed Rendum, on Flickr
Dank je, maar ik ben toch niet helemaal tevreden. Het moet toch scherper kunnen? Misschien ligt 't toch aan de oude body...

Goede serie weer! ^O^

Beeldvullend is verdomd lastig op 1:1 voor een Lestidae! Ik heb net weer 100 foto's weg kunnen gooien, maar dat komt ook door de wind. Als zo'n beestje op een grasspriet zit is een zuchtje wind al genoeg....en ik schiet macro sws zonder kap, want anders raak je 't beest aan. ;(

Ik schiet nog op A stand en heb ook de 35mm geprobeerd. Dan raak je 't beest bijna aan, joh...


Lestidae - 105mm - f11 - ISO 1000
pi_173369421
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 21:01 schreef Clayton1 het volgende:
Mijn zelf geplaatste stokje blijft een hit.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Met Tamron 55-200

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De laatste twee met Vivitar 70-210.
Goede serie weer ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 00:06 schreef Ouwesok het volgende:
Weekje vrij en druk met de beide 180mm's. De nadruk ligt momenteel vooral op de 5.6-versie die het makkelijkst meeneemt.
Op grond van het karakteristiek van zo'n 180 gebruik ik hem zoveel mogelijk voor de grotere insecten. Denk daarbij aan vlinders en libellen.
Met een maximum afbeeldingsmaatstaf van 1:2 pak je er daarnaast ook grotere vliegen en kleinere sprinkhanen mee.

Het prille begin, een atalanta

[ link | afbeelding ]Vanessa Atalanta by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Vanessa Atalanta by Ouwesok, on Flickr

Bruine sprinkhanen
[ link | afbeelding ]Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr

En uiteraard libellen
[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Best een lens om blij van te worden :Y
Goed begin dan! Wat een gekrulde vleugel bij die heidelibelle!

Dit mag allemaal weer scherper....zucht (en ik zie nog een dode pixel)

3 x onbekende spin pakt pantserjuffer met de 105mm - f11 , ISO-1000



  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 24 augustus 2017 @ 21:24:17 #266
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173372137
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 19:35 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Dank je! :)

Deze vlieg staat er goed op, maar wanneer gebruik je nou f2.8 voor macrofotografie?

Die 2.8 gebruik je voor de opnamen eigenlijk nooit, die is voornamelijk om nauwkeurig scherp te kunnen stellen, vooral bij een (digitale) reflex merk je dat enorm.
Met SLT en systeemcamera's merk je die volle opening een stuk minder, ik stel ze met de A6000 gewoon scherp met het diafragma dicht op 11 en met peaking maar vooral met de loep werkt dat bijzonder nauwkeurig en dat is ook de reden dat die 5.6 voor mij prima bruikbaar is.
Grootste verschil tussen de 2.8 en de 5.6 dat ik tot nog toe gezien heb is het karakter van de beide lenzen, dat ligt nogal ver uiteen. De 2.8 tekent op grond van zijn opbouw totaal anders, zelfs al staat ook bij die lens het diafragma stelselmatig op 11, op volle opening is de beeldkwaliteit van de Sigma op zijn zachtst gezegd niet best.
In de tijd dat die beide Sigma's van mij op de markt kwamen had je alleen maar spiegelreflexen waarvan de zoekers vaak beduidend slechter waren dan wat we nu gewend zijn. De 5.6 werd toen als 'nagenoeg onbruikbaar' beschouwd omdat het bij die lichtsterkte heel moeilijk was om kritisch scherp te stellen. Vreemd genoeg zaten de beste matglazen in die tijd in AF-spiegelreflexen, een Acute-screen van Minolta was ook bij minder lichtsterke lenzen bijzonder goed bruikbaar. De 2.8 werd dan ook iets meer verkocht dan de 5.6

quote:
Dank je, maar ik ben toch niet helemaal tevreden. Het moet toch scherper kunnen? Misschien ligt 't toch aan de oude body...

Soms helpen de spullen je een handje, meestal echter is het een kwestie van heel veel doen. Je camera(zonder zoeker en scherpstelhulp) is niet de meest ideale voor macro en in dat licht tover je er al heel leuke dingen uit.
Een Olympus E-serie zou voor jou een sprong voorwaarts kunnen betekenen waarbij wel aangetekend dat macro een aparte tak van sport blijft waarin je vooral heel veel moet doen

[ Bericht 13% gewijzigd door Ouwesok op 24-08-2017 21:30:31 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 18:35:43 #267
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173390447
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 19:35 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Dank je! :)

Deze vlieg staat er goed op, maar wanneer gebruik je nou f2.8 voor macrofotografie?

[..]

Dank je, maar ik ben toch niet helemaal tevreden. Het moet toch scherper kunnen? Misschien ligt 't toch aan de oude body...

Goede serie weer! ^O^

Beeldvullend is verdomd lastig op 1:1 voor een Lestidae! Ik heb net weer 100 foto's weg kunnen gooien, maar dat komt ook door de wind. Als zo'n beestje op een grasspriet zit is een zuchtje wind al genoeg....en ik schiet macro sws zonder kap, want anders raak je 't beest aan. ;(

Ik schiet nog op A stand en heb ook de 35mm geprobeerd. Dan raak je 't beest bijna aan, joh...

[ afbeelding ]
Lestidae - 105mm - f11 - ISO 1000
Dat is nou juist voor mij de reden om met de 100mm mčt kap te schieten :) Ik heb nogal de neiging om te dichtbij te willen schieten en met de kap erop blijf ik netjes binnen het focusgebied.

Enorm gave serie van die spin met die houtpantserjuffer! Wel een beetje "zielig" maar de natuur is nou eenmaal eten of gegeten worden. Dat zijn van die taferelen waarbij ik zo gefascineerd zou zitten te observeren dat ik (bijna) zou vergeten om foto's te maken :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 25 augustus 2017 @ 19:10:28 #268
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173391096
Met die zonnekap ligt het vrij eenvoudig, zo lang mogelijk op je lens laten zitten. De enige reden om hem eraf te halen is bij mij het risico dat ie klem komt te zitten óf dat ie het takje waarop mijn onderwerp zit dreigt te gaan raken. Mijn enige lens waarbij die kansen aanwezig zijn is mijn Tamron 90mm waar een vrij kolossale zonnekap op zit.

De 5.6/180mm doet de vlinderslag met wat koolwitjes en een paartje bonte zandoogjes die kennelijk zitten te roltongzoenen :')
Je zou maar in de knoop raken

Pieris rapae by Ouwesok, on Flickr

Pieris rapae by Ouwesok, on Flickr

Pararge aegeria by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_173392688
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 21:24 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die 2.8 gebruik je voor de opnamen eigenlijk nooit, die is voornamelijk om nauwkeurig scherp te kunnen stellen, vooral bij een (digitale) reflex merk je dat enorm.
Met SLT en systeemcamera's merk je die volle opening een stuk minder, ik stel ze met de A6000 gewoon scherp met het diafragma dicht op 11 en met peaking maar vooral met de loep werkt dat bijzonder nauwkeurig en dat is ook de reden dat die 5.6 voor mij prima bruikbaar is.
Grootste verschil tussen de 2.8 en de 5.6 dat ik tot nog toe gezien heb is het karakter van de beide lenzen, dat ligt nogal ver uiteen. De 2.8 tekent op grond van zijn opbouw totaal anders, zelfs al staat ook bij die lens het diafragma stelselmatig op 11, op volle opening is de beeldkwaliteit van de Sigma op zijn zachtst gezegd niet best.
In de tijd dat die beide Sigma's van mij op de markt kwamen had je alleen maar spiegelreflexen waarvan de zoekers vaak beduidend slechter waren dan wat we nu gewend zijn. De 5.6 werd toen als 'nagenoeg onbruikbaar' beschouwd omdat het bij die lichtsterkte heel moeilijk was om kritisch scherp te stellen. Vreemd genoeg zaten de beste matglazen in die tijd in AF-spiegelreflexen, een Acute-screen van Minolta was ook bij minder lichtsterke lenzen bijzonder goed bruikbaar. De 2.8 werd dan ook iets meer verkocht dan de 5.6

[..]

Soms helpen de spullen je een handje, meestal echter is het een kwestie van heel veel doen. Je camera(zonder zoeker en scherpstelhulp) is niet de meest ideale voor macro en in dat licht tover je er al heel leuke dingen uit.
Een Olympus E-serie zou voor jou een sprong voorwaarts kunnen betekenen waarbij wel aangetekend dat macro een aparte tak van sport blijft waarin je vooral heel veel moet doen
Ahaaaaa, kijk! ^O^
Nauwkeurig scherpstellen via Live View (en EVF) dan zeker dat je daarbinnen ook ziet wat de verandering in f-waarde bewerkstelligt om 't scherp te hebben als vb ipv lukraak schieten wat ik nu doe....Ik moet echt upgraden, want dat zal ook allemaal weer wennen zijn!

Maar peaking?

Omdat ik er beetje moedeloos van word dat het steeds net mis is, heb ik vandaag bij m'n lokale fotoboer de E-620 (of E-610) op m'n wenslijst daar laten zetten. Hopen dat er snel wat binnenkomt, want ik zag ze wel op marktplaats, maar inclusief lenzen die ik al heb en met meer dan 50000 clicks voor rond de ¤300,-. Ik wil alleen de body met +- 15000 - 20000 clicks.

Hier een overzicht van alle Olympus DSLR die niet meer worden gemaakt: http://www.digital-slr-guide.com/olympus-digital-slr.html

De E-30 schijnt ook goed te zijn tot ISO-1000:

http://www.digitalefotogr(...)-30/Olympus_e30.html

De kleinere E-420 schijnt je batterij zo leeg te vreten en die vind je al voor rond de ¤100,- op MP.

Nog een gebied in Stoutenburg ontdekt ter grootte van een voetbalveld bij 't Emelaarsepad (waar er laatst een dood meisje in de sloot is gevonden). Perfecte platte oevers waar je zo 't water in kunt lopen. Het ligt achter kasteel Stoutenburg en de boerderij ernaast met pluktuin (vlinders!)

Binnenkort nog maar eens kijken, want we krijgen gelukkig mooi weer :)

Deze viervlekken zijn daar geschoten met de 105mm:


5cm


9cm

[ Bericht 2% gewijzigd door Blue_Stormer op 25-08-2017 21:03:36 ]
pi_173393197
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 18:35 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Dat is nou juist voor mij de reden om met de 100mm mčt kap te schieten :) Ik heb nogal de neiging om te dichtbij te willen schieten en met de kap erop blijf ik netjes binnen het focusgebied.

Enorm gave serie van die spin met die houtpantserjuffer! Wel een beetje "zielig" maar de natuur is nou eenmaal eten of gegeten worden. Dat zijn van die taferelen waarbij ik zo gefascineerd zou zitten te observeren dat ik (bijna) zou vergeten om foto's te maken :)
Als ik mijn zonnekap erop heb kan ik de lenskap er niet meer op doen. Erg logisch ontwerp van Sigma om het steeds los te moeten schroeven. ;( De kap is maar 3 cm

Ik probeer juist zo dicht mogelijk bij iets te komen. (zie facetogen van paardenbijter met de 35mm, bv)

Dank je! :) Zulke taferelen zie ik niet iedere dag. Laat staan dat ik ze vast kan leggen. (daarom wil ik verdomme scherpe foto's! ;( )

Speciaal voor jou dan. Nieuw leven:


105mm Sigma - F11 - ISO-640

[hoopvol]Ik wil uiteindelijk net zulke plaatjes kunnen maken als uit Planet Earth documentaires [/hoopvol]

Langpootmug met de 105mm


Langpootmug - Tipulidae


Langpootmug - Tipulidae

[ Bericht 1% gewijzigd door Blue_Stormer op 25-08-2017 21:07:04 ]
pi_173393807
Vandaag heb ik een oude Vivitar 70-210 op een tussenring gezet en daar mee een rondje gedaan.
Oh mijn Camera is een oude Canon 400D.



Ik pakte de roofvlieg , ineens schiet hij weg en grijpt zo een vlieg uit de lucht.




Rups van een dagpauwoog,


Een hele lichte wants qua kleur,


Deze libel ging eens naast het stokje zitten,
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:10:45 #272
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173393911
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 20:27 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Ahaaaaa, kijk! ^O^
Nauwkeurig scherpstellen via Live View (en EVF) dan zeker dat je daarbinnen ook ziet wat de verandering in f-waarde bewerkstelligt om 't scherp te hebben als vb ipv lukraak schieten wat ik nu doe....Ik moet echt upgraden, want dat zal ook allemaal weer wennen zijn!
Elke vernieuwing betekent wennen, de ene wat langer dan de andere. Vaak wen je heel snel aan een verbetering.

quote:
Maar peaking?
Peaking houdt zoveel in dat je in je EVF gekleurde contouren ziet langs scherpe details. Met peaking draai je heel snel naar 'in de buurt van' optimale scherpte. Het laatste stukje, vooral bij macro moet je met de loep doen, peaking geeft kortom aan waar je scherptevlak ongeveer ligt. Bij 'normale' fotografie kun je er aardig op blindvaren.
quote:
Omdat ik er beetje moedeloos van word dat het steeds net mis is, heb ik vandaag bij m'n lokale fotoboer de E-620 (of E-610) op m'n wenslijst daar laten zetten. Hopen dat er snel wat binnenkomt, want ik zag ze wel op marktplaats, maar inclusief lenzen die ik al heb en met meer dan 50000 clicks voor rond de ¤300,-. Ik wil alleen de body met +- 15000 - 20000 clicks.

Hier een overzicht van alle Olympus DSLR die niet meer worden gemaakt: http://www.digital-slr-guide.com/olympus-digital-slr.html

De E-30 schijnt ook goed te zijn tot ISO-1000:

http://www.digitalefotogr(...)-30/Olympus_e30.html

De kleinere E-420 schijnt je batterij zo leeg te vreten en die vind je al voor rond de ¤100,- op MP.
Een E-420 zou ik niet inzetten, heeft een hele kleine zoeker.

Wat misschien nog wel het overwegen waard is is een Panasonic G. Dat zijn m4/3-camera's met een enorme EVF waarin het goed scherpstellen is. De formfactor bepaalt ook dat je hem veel stabieler vasthoudt. Een G is voorzien van een draai/kantelscherm waardoor je ook in hele rare hoeken kunt werken. De eerste generaties G koop je af en toe voor hele nette prijsjes op advertentiesites.

Dat rooie ding dat achter die ouwe 500mm kachelpijp zit.

Beroflex 8/500 by Ouwesok, on Flickr

quote:
Nog een gebied in Stoutenburg ontdekt ter grootte van een voetbalveld bij 't Emelaarsepad (waar er laatst een dood meisje in de sloot is gevonden). Perfecte platte oevers waar je zo 't water in kunt lopen. Het ligt achter kasteel Stoutenburg en de boerderij ernaast met pluktuin (vlinders!)

Binnenkort nog maar eens kijken, want we krijgen gelukkig mooi weer :)
Klinkt goed. Als ik een keer in de buurt ben ga ik weer eens kijken.
afgelopen zondag even in die omgeving geweest maar het woei zo verschrikkelijk hard dat ik maar anderhalf insect heb gezien
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_173394987
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 21:06 schreef Clayton1 het volgende:
Vandaag heb ik een oude Vivitar 70-210 op een tussenring gezet en daar mee een rondje gedaan.
Oh mijn Camera is een oude Canon 400D.

[ afbeelding ]

Ik pakte de roofvlieg , ineens schiet hij weg en grijpt zo een vlieg uit de lucht.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Rups van een dagpauwoog,
[ afbeelding ]

Een hele lichte wants qua kleur,
[ afbeelding ]

Deze libel ging eens naast het stokje zitten,
[ afbeelding ]
Mooie serie! Vooral die roofvlieg ^O^
pi_173395213
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 21:10 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Elke vernieuwing betekent wennen, de ene wat langer dan de andere. Vaak wen je heel snel aan een verbetering.

[..]

Peaking houdt zoveel in dat je in je EVF gekleurde contouren ziet langs scherpe details. Met peaking draai je heel snel naar 'in de buurt van' optimale scherpte. Het laatste stukje, vooral bij macro moet je met de loep doen, peaking geeft kortom aan waar je scherptevlak ongeveer ligt. Bij 'normale' fotografie kun je er aardig op blindvaren.

[..]

Een E-420 zou ik niet inzetten, heeft een hele kleine zoeker.

Wat misschien nog wel het overwegen waard is is een Panasonic G. Dat zijn m4/3-camera's met een enorme EVF waarin het goed scherpstellen is. De formfactor bepaalt ook dat je hem veel stabieler vasthoudt. Een G is voorzien van een draai/kantelscherm waardoor je ook in hele rare hoeken kunt werken. De eerste generaties G koop je af en toe voor hele nette prijsjes op advertentiesites.

Dat rooie ding dat achter die ouwe 500mm kachelpijp zit.

[ link | afbeelding ]Beroflex 8/500 by Ouwesok, on Flickr

[..]

Klinkt goed. Als ik een keer in de buurt ben ga ik weer eens kijken.
afgelopen zondag even in die omgeving geweest maar het woei zo verschrikkelijk hard dat ik maar anderhalf insect heb gezien
Dat is waar. Misschien wil ik wel niet meer terug naar de 'beperkte' E-PM1 :{


Na 18 maanden en 100000 slechte foto's verder met de E-PM1 is het tijd om dieper in de fotografie te duiken.

Omdat ik die opties (zoeker en EVF) nog niet heb kunnen benutten kan ik er moeilijk over oordelen.


Hmmm, die G1 ziet er interessant uit voor een scherp prijsje. Ik vind ze al voor rond de ¤80,-


"De DMC-G1 is ontworpen met hoge beeldkwaliteit en gebruiksgemak als uitgangspunt. In de praktijk betekend dit een zeer compact ontworpen camera met de techniek om schitterende en hoogwaardige foto's te maken met het gebruiksgemak van een moderne compact camera. Om dit te realiseren is de G1 uitgerust met de Intelligent Auto stand welke u het denkwerk voorafgaand aan een mooie foto uit handen neemt. Vanzelfsprekend zijn ook alle handmatige instelmogelijkheden van een moderne spiegelreflex aanwezig. Hiernaast zijn er voor LUMIX G Micro Systems alle mogelijkheden om uw hobby in de toekomst uit te breiden met extra lenzen, flitsers, filters en tal van andere accessoires.

Met de G1 introduceert Panasonic een nieuwe standaard in digitale fotografie en tevens de eerste camera met Micro Four Thirds standaard. Dit nieuwe systeem combineert de hoge beeldkwaliteit van het huidige Four Thirds systeem met een constructie zonder spiegel, waardoor de G1 en Micro Four Thirds objectieven uiterst licht en compact zijn. Hierdoor is de G1 makkelijk mee te nemen en altijd klaar voor actie.

Live View Zoeker - Electronische zoeker met Full-time Live ViewVoor G micro Systems is er een nieuwe hoogwaardige zoeker ontwikkeld met Full-time Live view functie waardoor u zonder vertraging via het LCD kunt fotograferen. Deze zoeker bied naast de vele nieuwe mogelijkheden en features, een duidelijke kijkervaring die door bijna geen enkele optische zoeker geëvenaard kan worden. De Full Time Live View maakt naast een diafragma preview ook een sluitertijd en witbalans preview mogelijk, zodat u van te voren weet wat u gaat fotograferen. De LUMIX G Micro System Live View zoeker heeft 100% gezichtsveld. In tegenstelling tot vele optische zoekers laat deze zoeker u precies zien wat de beeldsensor ziet. De foto zal er exact hetzelfde uitzien als de foto die u gekaderd heeft, zonder verassingen achteraf.

Informatie weergave Optimaliseer het LCD en de zoeker om te voldoen aan uw voorkeuren. U kunt eenvoudig de display stijl aanpassen of overschakelen naar een Full-screen weergave.

Oog sensor Wanneer u door de zoeker kijkt zal een sensor automatisch de zoeker inschakelen en het LCD uitschakelen. Hierdoor kunt u snel en eenvoudig schakelen van LCD naar zoeker en omgekeerd zonder een instelling te hoeven wijzigen.

Intelligent Auto Als u niet zeker weet welke instellingen het beste resultaat geven, of als er zich plotseling een uniek fotomoment voordoet en u geen tijd hebt om de instellingen te wijzigen kiest u de Intelligent Auto stand om alles aan de camera over te laten. De zes functies van iA werken automatisch en tegelijk en zullen de instellingen per onderwerp en situatie optimaliseren. Hierdoor is het met de G1 eenvoudiger dan ooit om keer op keer schitterende foto's te maken. Intelligent auto bestaat uit de zes hieronder vermelde features:

Intelligent ExposureLicht Detectie leest de scene en optimaliseert automatisch de belichting en past in donkere gedeelte van het kader de ISO waarde aan waardoor iedere foto optimaal belicht zal zijn.

Intelligent ISO Control ISO control detecteert de beweging van het door u gekozen onderwerp. Hierop worden de sluitertijd en ISO waarde geoptimaliseerd om beweging te bevriezen.

Gezichtsherkenning Gezichten worden herkent en zelfs gevolgd tijdens beweging. Focus en belichting worden geoptimaliseerd. Deze functie is ideaal voor portretten en groepsfoto's

Scene Detection De camera voelt de omgeving perfect aan en kiest automatisch de juiste instellingen voor portret, landschap, macro, nachtportret en nachtlandschap. Het resultaat? Schitterende foto's in iedere situatie.

Tracking AF De camera zal na het selecteren het object blijven volgen tot u de foto maakt. Hierdoor zal u de kans op een mooie scherpe foto niet mislopen."


Dat klinkt veelbelovend!

Morgen maar eens kijken bij de lokale fotoboer of ze deze ook hebben ^O^

Ik zou er zeker even gaan kijken. Bij de vlindertuin achter 't kasteel hebben ze gemaaid. Maar er is daar ook een volks/bloementuin waar het stikt van de grijze runderdazen. Daar blijf ik dus mooi weg! ;(
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 23:09:47 #275
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173396201
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 20:45 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Als ik mijn zonnekap erop heb kan ik de lenskap er niet meer op doen. Erg logisch ontwerp van Sigma om het steeds los te moeten schroeven. ;( De kap is maar 3 cm

Ik probeer juist zo dicht mogelijk bij iets te komen. (zie facetogen van paardenbijter met de 35mm, bv)

Dank je! :) Zulke taferelen zie ik niet iedere dag. Laat staan dat ik ze vast kan leggen. (daarom wil ik verdomme scherpe foto's! ;( )

Speciaal voor jou dan. Nieuw leven:

[ afbeelding ]
105mm Sigma - F11 - ISO-640

[hoopvol]Ik wil uiteindelijk net zulke plaatjes kunnen maken als uit Planet Earth documentaires [/hoopvol]

Langpootmug met de 105mm

[ afbeelding ]
Langpootmug - Tipulidae

[ afbeelding ]
Langpootmug - Tipulidae
Nog een groot voordeel van de flinke kap die bij mijn 100mm zit is dat je er ook makkelijk blaadjes mee uit beeld kut houden. Daar was ik bijv. erg blij mee toen ik een schorpioenvlieg spotte in een bramenstruik :)

Ik heb tegenwoordig een heuse Hasselblad (Moto Mod) bij me voor wanneer ik van werk terug naar huis loop langs de Laak. Vorige week kon ik rustig met de macrostand oefenen op een Steenrode Heidelibel:
Steenrode Heidelibel (Sympetrum vulgatum) by Ed Rendum, on Flickr

Op zich niet slecht voor een ding wat achterop mijn telefoon gaat :)
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 23:15:18 #276
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173396323
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 21:06 schreef Clayton1 het volgende:
Vandaag heb ik een oude Vivitar 70-210 op een tussenring gezet en daar mee een rondje gedaan.
Oh mijn Camera is een oude Canon 400D.

[ afbeelding ]

Ik pakte de roofvlieg , ineens schiet hij weg en grijpt zo een vlieg uit de lucht.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Rups van een dagpauwoog,
[ afbeelding ]

Een hele lichte wants qua kleur,
[ afbeelding ]

Deze libel ging eens naast het stokje zitten,
[ afbeelding ]
De foto's van de roofvlieg zijn mijn favoriet. Vooral erg mooi dat je hem/haar eerst zonder en daarna met prooi hebt. Soms moet je gewoon een beetje mazzel hebben :)

Geaderd Witje staat er ook mooi op, trouwens! :)

Volgens mij had ik dit wespje (geen idee wat voor soort) nog niet gepost:
Wespje by Ed Rendum, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:39:46 #277
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173401513
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 22:10 schreef Blue_Stormer het volgende:

Dat klinkt veelbelovend!

Morgen maar eens kijken bij de lokale fotoboer of ze deze ook hebben ^O^

Misschien een idee om een keer samen op pad te gaan waarbij je een van mijn Panny's in het wild kunt proberen. Alles wat je hebt past er al op en dus is het alleen een kwestie van even een uurtje of zo spelevaren en kijken of het iets voor je oplost of dat je het uiteindelijk net niks vindt.

Ik hoor het wel.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:46:24 #278
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173401591
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 21:06 schreef Clayton1 het volgende:
----8<-----
Die roofvlieg _O_

Verder met wat rietkraag van de afgelopen week

Het is groen en het......

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_173408345
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 23:09 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Nog een groot voordeel van de flinke kap die bij mijn 100mm zit is dat je er ook makkelijk blaadjes mee uit beeld kut houden. Daar was ik bijv. erg blij mee toen ik een schorpioenvlieg spotte in een bramenstruik :)

Ik heb tegenwoordig een heuse Hasselblad (Moto Mod) bij me voor wanneer ik van werk terug naar huis loop langs de Laak. Vorige week kon ik rustig met de macrostand oefenen op een Steenrode Heidelibel:
[ link | afbeelding ]Steenrode Heidelibel (Sympetrum vulgatum) by Ed Rendum, on Flickr

Op zich niet slecht voor een ding wat achterop mijn telefoon gaat :)
Duw je dan met die kap in je hand de blaadjes weg? ;(

Het levert idd wel voordeel op als je tussen 't een bladerdek (brandnetels) wilt schieten. Ik had m'n kap van de 40-150mm op m'n 35mm gezet (gewoon vasthouden dus), maar dan moet je geen facetogen willen. Op de 135-400 zit die wel standaard en dat is een MEGAkap.

Zo, dat is een handig ding als aanvulling voor je smartphone! :Y Ik ben benieuwd naar meer resultaten. Deze libelle staat er goed op. Ik las op Tweakers dat je 10x kunt zoomen. Hoe veel keer gezoomd is dit?

Ik zie soms echt perfecte macrofoto's met smartphones, waardoor ik zit te twijfelen om zo'n clip-on 3-in-1 lensje te halen voor m'n oude HTC One X Plus (5mp). Maar ik zie al niks op m'n scherm in de zon, laat staan dat ik een foto wil maken ;(

Pfff, deze gast....



https://www.flickr.com/ph(...)ts/72157656226547825 _O_

Stacken is toch het ding, hoor :Y


Wéér dezelfde foto, maar deze heeft facetogen. Eindelijk!

Blijkt dat die tussenringen dus wčl werken op de 105. De 10mm is m'n favoriete ervoor en voor echt klein spul kan ik het +3 macro filter ook nog gebruiken. Het is alleen wel echt zoeken door te schommelen.
pi_173408565
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 11:39 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Misschien een idee om een keer samen op pad te gaan waarbij je een van mijn Panny's in het wild kunt proberen. Alles wat je hebt past er al op en dus is het alleen een kwestie van even een uurtje of zo spelevaren en kijken of het iets voor je oplost of dat je het uiteindelijk net niks vindt.

Ik hoor het wel.
Bedankt voor 't aanbod! :)

Dat zou cool zijn, maar ik ben eigenwijs en heb bij Konijnenberg via MP voor ¤69,- die G1 gehaald met 12 maanden garantie. De conditie is zgan, maar blijkbaar kun je er niet op zien hoeveel clicks die heeft. M'n tussenringen passen er alleen niet op, dus de E-PM1 gaat ook mee.

Ik kreeg 't advies bij de lokale fotoboer om dan maar snel te bestellen....(De E-620 komt ook nog)


Sigma 105mm + 10mm tussenring
En wéér dezelfde soort..... ;( Oefenen, oefenen, oefenen....


Sigma 105mm + 10mm tussenring

Daarentegen kun je hier sws een keertje komen om op pad te gaan.
pi_173408634
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 11:46 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die roofvlieg _O_

Verder met wat rietkraag van de afgelopen week

Het is groen en het......

[ link | afbeelding ]Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr
Goede serie weer. Zó scherp ^O^
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 augustus 2017 @ 20:59:39 #282
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173408768
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 20:47 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Bedankt voor 't aanbod! :)

Dat zou cool zijn, maar ik ben eigenwijs en heb bij Konijnenberg via MP voor ¤69,- die G1 gehaald met 12 maanden garantie. De conditie is zgan, maar blijkbaar kun je er niet op zien hoeveel clicks die heeft. M'n tussenringen passen er alleen niet op, dus de E-PM1 gaat ook mee.
Meestal hebben die Panny's niet zulke hoge tellerstanden en meestal verraadt het uiterlijk hoe ermee omgesprongen is, als de vellen erbij hangen is de binnenkant meestal ook wel zo ongeveer op.

Tussenringen zouden in principe moeten passen, 't is dezelfde vatting, het enige verschil kan zijn hoe de AF ermee omgaat en dat ligt er dan ook nog aan wat er aan de andere kant van de tussenringen zit.
Mijn Panny werkt voorbeeldig met de 40-150 op het smart-adapter, met de 35mm op datzelfde adapter weigert ie elke vorm van AF.

Al een eerste indruk van de Panny voor wat betreft vooruitgang :?
quote:
Ik kreeg 't advies bij de lokale fotoboer om dan maar snel te bestellen....(De E-620 komt ook nog)
Alletwee is inderdaad de beste optie, zeker omdat beide voor hele nette prijzen te vinden zijn :Y

quote:
[ afbeelding ]
Sigma 105mm + 10mm tussenring
En wéér dezelfde soort..... ;( Oefenen, oefenen, oefenen....

[ afbeelding ]
Sigma 105mm + 10mm tussenring

Daarentegen kun je hier sws een keertje komen om op pad te gaan.
Even kijken hoe de nazomer zich ontwikkelt. Mijn weekje vrij zit erop met bijna alle dagen struikgewastijd.

Vanaf morgen is fotografie weer weekendspul en hopelijk, waar ik ook naar toe ga, meer beestjes van vandaag. Misschien gooi ik er morgen nog eens een rondje Weerribben tegenaan.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 26 augustus 2017 @ 21:32:34 #283
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_173409422
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zaterdag 26 augustus 2017 @ 23:19:11 #284
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173411943
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 20:36 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Duw je dan met die kap in je hand de blaadjes weg? ;(

Het levert idd wel voordeel op als je tussen 't een bladerdek (brandnetels) wilt schieten. Ik had m'n kap van de 40-150mm op m'n 35mm gezet (gewoon vasthouden dus), maar dan moet je geen facetogen willen. Op de 135-400 zit die wel standaard en dat is een MEGAkap.

Zo, dat is een handig ding als aanvulling voor je smartphone! :Y Ik ben benieuwd naar meer resultaten. Deze libelle staat er goed op. Ik las op Tweakers dat je 10x kunt zoomen. Hoe veel keer gezoomd is dit?

Ik zie soms echt perfecte macrofoto's met smartphones, waardoor ik zit te twijfelen om zo'n clip-on 3-in-1 lensje te halen voor m'n oude HTC One X Plus (5mp). Maar ik zie al niks op m'n scherm in de zon, laat staan dat ik een foto wil maken ;(

Pfff, deze gast....



https://www.flickr.com/ph(...)ts/72157656226547825 _O_

Stacken is toch het ding, hoor :Y

[ afbeelding ]
Wéér dezelfde foto, maar deze heeft facetogen. Eindelijk!

Blijkt dat die tussenringen dus wčl werken op de 105. De 10mm is m'n favoriete ervoor en voor echt klein spul kan ik het +3 macro filter ook nog gebruiken. Het is alleen wel echt zoeken door te schommelen.
Die Hasselblad Mod is een accessoire die ik, samen met de Moto Z2 Play, een uitgebreide fieldtest aan het geven ben. Scheelt een hoop als je telefoons en toebehoren voor je werk moet testen ;)

Dit was niet ingezoomd. Zoomen in de macro-stand schiet niet op. Op de auto-stand kon ik wel redelijk scherpe foto's krijgen met zoomen maar geen facetoogjes. Ik mocht gelukkig erg dichtbij komen van die libel.

Ik heb ooit, jaren terug, met een telefoon (echt geen idee meer wat voor eentje) en een plastic plaklensje van DealExtreme (<$1) een macro gemaakt van een kop van een libel, zulke goede facetogen heb ik nog niet met mijn DSLR kunnen maken :)

Mooie houtpantserjuffer, staat er goed op! Een stuk scherper :)
Vanmiddag ook een houtpantserjuffer gefotografeerd met de 75-300 en alledrie de tussenringen erop:
Houtpantserjuffer (Lestes viridis) by Ed Rendum, on Flickr

Omdat ik de IS toch wel miste ben ik weer geswitched naar de 100mm f/2.8L Macro IS USM. Ik blijf het een hele fijne lens vinden.

Dit fraaie mannetje bleef tussen het jagen door poseren:
Bloedrode Heidelibel (Sympetrum sanguineum) by Ed Rendum, on Flickr

Na het vangen van een vliegje weer terug op dezelfde uitgedroogde tak:
Bloedrode Heidelibel (Sympetrum sanguineum) by Ed Rendum, on Flickr

Ik zag ook nog een (volgens mij) Terrasjeskommazweefvlieg. Een hele lange naam voor een klein vliegje wat bladluizen voor haar larven zoekt: Wel een hoop ruis door hoge ISO. Het dichte bladerdak liet weinig licht door aan de schaduwkant (maar het was wel lekker koel):
Terrasjeskommazweefvlieg (Eupeodes corollae) by Ed Rendum, on Flickr
Terrasjeskommazweefvlieg (Eupeodes corollae) by Ed Rendum, on Flickr
Terrasjeskommazweefvlieg (Eupeodes corollae) by Ed Rendum, on Flickr

Dit roze Lantaarntje vond ik ook wel bijzonder:
Lantaarntje (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr
Lantaarntje (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 augustus 2017 @ 01:17:12 #285
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173413408
Lekker bezig iedereen ^O^

Gisteren in een van mijn gebiedjes leek het erop alsof er iets met een grote bus insectenverdelger langs was geweest. Er vloog nagenoeg niks terwijl ik er in het voorjaar nog de nodige libellen en andere insecten schoot.

Slechts één libel en een paar juffertjes. Eerst die libel maar.

Een best wel kolossale keizerlibel
Anax imperator by Ouwesok, on Flickr

Dat kermt om een portretje, ofwel laag gaan zitten, scherm iets uitklappen en langzaam naar de libel toe schuiven en her en der een opname maken. Keizerslibellen hebben best goeie ogen en daarmee is het wegvliegrisico best wel groot.
Helaas begon de libel net toen ik bij de 1:2 kwam narigheid te bespeuren en vloog weg. Ik zat er echter best wel dicht bij.

Anax imperator by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 27 augustus 2017 @ 20:11:28 #286
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173429869
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 01:17 schreef Ouwesok het volgende:
Lekker bezig iedereen ^O^

Gisteren in een van mijn gebiedjes leek het erop alsof er iets met een grote bus insectenverdelger langs was geweest. Er vloog nagenoeg niks terwijl ik er in het voorjaar nog de nodige libellen en andere insecten schoot.

Slechts één libel en een paar juffertjes. Eerst die libel maar.

Een best wel kolossale keizerlibel
[ link | afbeelding ]Anax imperator by Ouwesok, on Flickr

Dat kermt om een portretje, ofwel laag gaan zitten, scherm iets uitklappen en langzaam naar de libel toe schuiven en her en der een opname maken. Keizerslibellen hebben best goeie ogen en daarmee is het wegvliegrisico best wel groot.
Helaas begon de libel net toen ik bij de 1:2 kwam narigheid te bespeuren en vloog weg. Ik zat er echter best wel dicht bij.

[ link | afbeelding ]Anax imperator by Ouwesok, on Flickr
Wow, wat een mooie libel is dat! Zulke joekels heb ik hier nog niet gespot maar wel een Blauwe Glazenmaker, toen ik voor de F1 nog ff een uitgebreid fotorondje ging maken over landgoed Te Werve:
Blauwe Glazenmaker (Aeshna Cyanea) by Ed Rendum, on Flickr

Wat dichterbij:
Blauwe Glazenmaker (Aeshna Cyanea) by Ed Rendum, on Flickr

Nog eentje van de zijkant, met die mooie blauwe gloed over de ogen:
Blauwe Glazenmaker (Aeshna Cyanea) by Ed Rendum, on Flickr

Iets verderop zat een heidelibel die vriendelijk naar de camera lachte:
Bruinrode heidelibel (Sympetrum striolatum) by Ed Rendum, on Flickr
Bruinrode heidelibel (Sympetrum striolatum) by Ed Rendum, on Flickr
Bruinrode heidelibel (Sympetrum striolatum) by Ed Rendum, on Flickr

En als laatste in de orde der Glazenmakers een parend koppeltje Lantaarntjes:
Lantaarntjes (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr
pi_173431318
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 20:59 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Meestal hebben die Panny's niet zulke hoge tellerstanden en meestal verraadt het uiterlijk hoe ermee omgesprongen is, als de vellen erbij hangen is de binnenkant meestal ook wel zo ongeveer op.

Tussenringen zouden in principe moeten passen, 't is dezelfde vatting, het enige verschil kan zijn hoe de AF ermee omgaat en dat ligt er dan ook nog aan wat er aan de andere kant van de tussenringen zit.
Mijn Panny werkt voorbeeldig met de 40-150 op het smart-adapter, met de 35mm op datzelfde adapter weigert ie elke vorm van AF.

Al een eerste indruk van de Panny voor wat betreft vooruitgang :?

[..]

Alletwee is inderdaad de beste optie, zeker omdat beide voor hele nette prijzen te vinden zijn :Y

[..]

Even kijken hoe de nazomer zich ontwikkelt. Mijn weekje vrij zit erop met bijna alle dagen struikgewastijd.

Vanaf morgen is fotografie weer weekendspul en hopelijk, waar ik ook naar toe ga, meer beestjes van vandaag. Misschien gooi ik er morgen nog eens een rondje Weerribben tegenaan.
Ik weet niet hoe de body er precies uit ziet, want het wordt van de week bezorgd. Maar dit komt van een gerenomeerde fotozaak en ik heb 12 maanden garantie.

Ik dacht dat het, net als de E-620, de MMF-3 adapter dan niet nodig zou hebben. De tussenringen passen sws niet op de E-620, want de vatting is niet 4/3 op de body.

Ik denk dat er wel vooruitgang in zit als ik deze recensie zo lees. Maar ik snap niks van ál dat vakjargon in de reacties. De 1 vindt het niks, de ander zweert erbij...
https://tweakers.net/revi(...)ix-g1-inleiding.html

Die E-620 komt vast nog wel binnen of vind ik op MP. Eerst spelen met die G1.

M'n E-PM1 heeft vandaag ineens kuren en als ik wil manueel wil zoomen springt het direct naar een vergroting x 10 met de 35 en 40-150mm. (kan het verkleinen tot 2,5 x) De 105 blijft wel normaal werken. Zit er dan tóch een soort live view op ondanks 't ontbreken in de handleiding :? Als ik de body schuin houd en in 't menu zit springt het steeds naar iets wat ik niet kies ;(

De ronde van vandaag was zga voor niks. Blijkbaar stond het op de laagste resolutie (SN ipv LF)

Als je 't journaal mag geloven is de natuur in de war en denkt dat 't herfst is. Hopen dat 't alsnog een mooie nazomer wordt. :Y

Weer een libelle met de 105mm in 't bos (achtertuin) ;(


quote:
Hele scherpe mooie foto's! En dat op ISO-5000 ^O^


quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 01:17 schreef Ouwesok het volgende:
Lekker bezig iedereen ^O^

Gisteren in een van mijn gebiedjes leek het erop alsof er iets met een grote bus insectenverdelger langs was geweest. Er vloog nagenoeg niks terwijl ik er in het voorjaar nog de nodige libellen en andere insecten schoot.

Slechts één libel en een paar juffertjes. Eerst die libel maar.

Een best wel kolossale keizerlibel
[ link | afbeelding ]Anax imperator by Ouwesok, on Flickr

Dat kermt om een portretje, ofwel laag gaan zitten, scherm iets uitklappen en langzaam naar de libel toe schuiven en her en der een opname maken. Keizerslibellen hebben best goeie ogen en daarmee is het wegvliegrisico best wel groot.
Helaas begon de libel net toen ik bij de 1:2 kwam narigheid te bespeuren en vloog weg. Ik zat er echter best wel dicht bij.

[ link | afbeelding ]Anax imperator by Ouwesok, on Flickr
Prachtige libelle! Die close up ^O^

Ik zie ze alleen maar vliegen boven 't water met een rotvaart. Toch maar weer eens met de 135-400 een zwevende proberen te 'vangen'. Eerst moet de snelkoppelingsplaat voor m'n statief binnenkomen bij de fotoboer, want die was afgebroken.


quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 23:19 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Die Hasselblad Mod is een accessoire die ik, samen met de Moto Z2 Play, een uitgebreide fieldtest aan het geven ben. Scheelt een hoop als je telefoons en toebehoren voor je werk moet testen ;)

Dit was niet ingezoomd. Zoomen in de macro-stand schiet niet op. Op de auto-stand kon ik wel redelijk scherpe foto's krijgen met zoomen maar geen facetoogjes. Ik mocht gelukkig erg dichtbij komen van die libel.

Ik heb ooit, jaren terug, met een telefoon (echt geen idee meer wat voor eentje) en een plastic plaklensje van DealExtreme (<$1) een macro gemaakt van een kop van een libel, zulke goede facetogen heb ik nog niet met mijn DSLR kunnen maken :)

Mooie houtpantserjuffer, staat er goed op! Een stuk scherper :)
Vanmiddag ook een houtpantserjuffer gefotografeerd met de 75-300 en alledrie de tussenringen erop:
[ link | afbeelding ]Houtpantserjuffer (Lestes viridis) by Ed Rendum, on Flickr

Omdat ik de IS toch wel miste ben ik weer geswitched naar de 100mm f/2.8L Macro IS USM. Ik blijf het een hele fijne lens vinden.

Dit fraaie mannetje bleef tussen het jagen door poseren:
[ link | afbeelding ]Bloedrode Heidelibel (Sympetrum sanguineum) by Ed Rendum, on Flickr

Na het vangen van een vliegje weer terug op dezelfde uitgedroogde tak:
[ link | afbeelding ]Bloedrode Heidelibel (Sympetrum sanguineum) by Ed Rendum, on Flickr

Ik zag ook nog een (volgens mij) Terrasjeskommazweefvlieg. Een hele lange naam voor een klein vliegje wat bladluizen voor haar larven zoekt: Wel een hoop ruis door hoge ISO. Het dichte bladerdak liet weinig licht door aan de schaduwkant (maar het was wel lekker koel):
[ link | afbeelding ]Terrasjeskommazweefvlieg (Eupeodes corollae) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Terrasjeskommazweefvlieg (Eupeodes corollae) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Terrasjeskommazweefvlieg (Eupeodes corollae) by Ed Rendum, on Flickr

Dit roze Lantaarntje vond ik ook wel bijzonder:
[ link | afbeelding ]Lantaarntje (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Lantaarntje (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr
Oh, kijk eens aan. Dan hoef je het iig niet te kopen om uit te proberen ^O^

Ik dacht dat zoomen op een smartphone(zonder extra's) sws niet opschiet. Wordt het nóg meer ruis :{ Online zie ik vaak de Exif data en met 4 of 6mm is het dus een mobieltje.

Het oog staat er scherper op, maar de rest weer minder....Ach ja.


Weer een goede serie! ^O^


quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 20:11 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Wow, wat een mooie libel is dat! Zulke joekels heb ik hier nog niet gespot maar wel een Blauwe Glazenmaker, toen ik voor de F1 nog ff een uitgebreid fotorondje ging maken over landgoed Te Werve:
[ link | afbeelding ]Blauwe Glazenmaker (Aeshna Cyanea) by Ed Rendum, on Flickr

Wat dichterbij:
[ link | afbeelding ]Blauwe Glazenmaker (Aeshna Cyanea) by Ed Rendum, on Flickr

Nog eentje van de zijkant, met die mooie blauwe gloed over de ogen:
[ link | afbeelding ]Blauwe Glazenmaker (Aeshna Cyanea) by Ed Rendum, on Flickr

Iets verderop zat een heidelibel die vriendelijk naar de camera lachte:
[ link | afbeelding ]Bruinrode heidelibel (Sympetrum striolatum) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Bruinrode heidelibel (Sympetrum striolatum) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Bruinrode heidelibel (Sympetrum striolatum) by Ed Rendum, on Flickr

En als laatste in de orde der Glazenmakers een parend koppeltje Lantaarntjes:
[ link | afbeelding ]Lantaarntjes (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr
Mooie libbelen en goede close up! ^O^ Wel jammer dat ze zo licht zijn. Met wat verzadiging , curve en/of contrast zou het wat meer knallen. Maar dat is mijn mening.

[ Bericht 6% gewijzigd door Blue_Stormer op 27-08-2017 21:26:33 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 augustus 2017 @ 21:20:56 #288
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173431717
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 21:05 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe de body er precies uit ziet, want het wordt van de week bezorgd. Maar dit komt van een gerenomeerde fotozaak en ik heb 12 maanden garantie.

Ik dacht dat het, net als de E-620, de MMF-3 adapter dan niet nodig zou hebben. De tussenringen passen sws niet op de E-620, want de vatting is niet 4/3 op de body.
De G1 is een m4/3, net als je E-PM1. Een tussenring van 25mm voor een 'grote' 4/3 is trouwens ook niet zo ontzettend prijzig. De 25mm die hier voor me staat heeft me iets van 17 ekkies gekost.
quote:
Ik denk dat er wel vooruitgang in zit als ik deze recensie zo lees. Maar ik snap niks van ál dat vakjargon in de reacties. De 1 vindt het niks, de ander zweert erbij...
https://tweakers.net/revi(...)ix-g1-inleiding.html
Ik heb heel veel mensen zeer negatief horen doen over de G1 en de bindende faktor was dat ze het ding nog nooit in handen hadden gehad, alleen maar een oordeel gaven op grond van een folder en wat onderbuik.
Met name de zoeker van de G1 is waanzinnig goed. Als het mijn enige zoeker was zou je daar nog wat voorkeur in kunnen onderkennen, maar bij mij speelt ie mee met de EVF'en van de Sony's, de reflexzoekers van een EOS80D, een Pentax K20D en een Kodak DCS en nog steeds vind ik het een van de fraaiere zoekers.
Belangrijk is wel, zeker bij macro dat je die zoeker goed op je oog instelt en die instelling ook met regelmaat controleert en zonodig bijstelt.
quote:
Die E-620 komt vast nog wel binnen of vind ik op MP. Eerst spelen met die G1.
Er zijn nog best veel 620's in omloop. Kwestie van tijd voor je er een te pakken hebt.

quote:
M'n E-PM1 heeft vandaag ineens kuren en als ik wil manueel wil zoomen springt het direct naar
De ronde van vandaag was zga voor niks. Blijkbaar stond het op de laagste resolutie (SN ipv LF)

Als je 't journaal mag geloven is de natuur in de war en denkt dat 't herfst is. Hopen dat 't alsnog een mooie nazomer wordt. :Y

Weer een libelle met de 105mm in 't bos (achtertuin) ;(
[ afbeelding ]

[..]

Hele scherpe mooie foto's! En dat op ISO-5000 ^O^
Gister en eergister was het hier ook een lauwe bedoening qua insecten, die keizerlibel was zo ongeveer de enige libel die ik op die ronde wist te vinden.
Naast dat de natuur 'denkt' dat het herfst is geldt voor de insecten dat er momenteel wat weinig bloemen zijn waarmee ze zich kunnen voeden. Insecten die insecten eten komen vervolgens ook met knorrende magen te zitten.
Vandaag geen verliesbeurt, heel veel muggen in het Woldlakebos en dus ook libellen waardoor ik de 180mm nog even flink heb kunnen inzetten.
Maar dat komt allemaal nog
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_173432060
Thx allen was zelf ook wel blij met die roofvlieg.






Nadat ze zon weg was zag ik deze daas landen op het tuinpad,vandaar de ruis



Met Tamron 55-200 op een 21mm tussenring
#35.
  zondag 27 augustus 2017 @ 21:53:46 #290
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173432735
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 21:05 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Mooie libbelen en goede close up! ^O^ Wel jammer dat ze zo licht zijn. Met wat verzadiging , curve en/of contrast zou het wat meer knallen. Maar dat is mijn mening.

Thanks! Ik vind het toch redelijk natuurgetrouw. Zeker die heidelibel was echt heel licht.
Op hetzelfde veldje zag ik in het gras iets bewegen...
Bruine Sprinkhaan (Corthippus brunneus) by Ed Rendum, on Flickr

Gek veel scherper kreeg ik 'm niet en toen ik nog iets dichterbij kwam verdween 'ie dieper het gras in. Iets verderop zag in iets bewegen in de braamstruiken en dat bleek een Schorioenvlieg te zijn die met zijn vleugels aan het wenken was. Ik kon nog net 1 foto maken voor 'ie verdween onder een blad:
Schorpioenvlieg (Panorpa communis) by Ed Rendum, on Flickr

Op de terugweg besloot ik nog 1 rondje te lopen langs het veldje aan het Julialaantje. Ik had op de heenweg een Gewone Rode Bladloper gezien, die al verdwenen was voor ik mijn camera in de juiste richting had. Toen ik die weer dacht te zien lopen en een aardige serie kon maken was ik blij. Tot mijn blijde verbazing bleek dit niet de Gewone Rode maar de Grote Goude Bladloper te zijn :D
Grote Gouden Bladloper (Xylota Sylvarum) by Ed Rendum, on Flickr

Grote Gouden Bladloper (Xylota Sylvarum) by Ed Rendum, on Flickr

Grote Gouden Bladloper (Xylota Sylvarum) by Ed Rendum, on Flickr

Grote Gouden Bladloper (Xylota Sylvarum) by Ed Rendum, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 augustus 2017 @ 22:48:53 #291
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173434419
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 21:30 schreef Clayton1 het volgende:
Thx allen was zelf ook wel blij met die roofvlieg.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Nadat ze zon weg was zag ik deze daas landen op het tuinpad,vandaar de ruis
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Met Tamron 55-200 op een 21mm tussenring
Bij die daas is goed te zien dat het een vrouwtje betreft door die ruimte tussen de ogen.

Vrouwtje variabele waterjuffer
Coenagrion pulchellum by Ouwesok, on Flickr

En ook ik had eerder deze week een paringswieltje lantaarntjes te pakken dat zo her en der even neerstreek

Ischnura elegans by Ouwesok, on Flickr

Ischnura elegans by Ouwesok, on Flickr

Na een volle week er dagelijks mee gefotografeerd te hebben durf ik wel te stellen dat die 5.6/180mm een hele leuke aanvulling op mijn collectie is :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_173449629
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 21:20 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De G1 is een m4/3, net als je E-PM1. Een tussenring van 25mm voor een 'grote' 4/3 is trouwens ook niet zo ontzettend prijzig. De 25mm die hier voor me staat heeft me iets van 17 ekkies gekost.

[..]

Ik heb heel veel mensen zeer negatief horen doen over de G1 en de bindende faktor was dat ze het ding nog nooit in handen hadden gehad, alleen maar een oordeel gaven op grond van een folder en wat onderbuik.
Met name de zoeker van de G1 is waanzinnig goed. Als het mijn enige zoeker was zou je daar nog wat voorkeur in kunnen onderkennen, maar bij mij speelt ie mee met de EVF'en van de Sony's, de reflexzoekers van een EOS80D, een Pentax K20D en een Kodak DCS en nog steeds vind ik het een van de fraaiere zoekers.
Belangrijk is wel, zeker bij macro dat je die zoeker goed op je oog instelt en die instelling ook met regelmaat controleert en zonodig bijstelt.

[..]

Er zijn nog best veel 620's in omloop. Kwestie van tijd voor je er een te pakken hebt.

[..]

Gister en eergister was het hier ook een lauwe bedoening qua insecten, die keizerlibel was zo ongeveer de enige libel die ik op die ronde wist te vinden.
Naast dat de natuur 'denkt' dat het herfst is geldt voor de insecten dat er momenteel wat weinig bloemen zijn waarmee ze zich kunnen voeden. Insecten die insecten eten komen vervolgens ook met knorrende magen te zitten.
Vandaag geen verliesbeurt, heel veel muggen in het Woldlakebos en dus ook libellen waardoor ik de 180mm nog even flink heb kunnen inzetten.
Maar dat komt allemaal nog
Ah, dat scheelt. ^O^
Ik heb al ¤100,- aan tussenringen (met AF) uitgegeven, nl. Als ik die E-620 heb, dan zal ik er nog wel een 25mm erbij bestellen. Hoe lang heb je moeten wachten voor spul uit China? Kan 6-8 weken duren, nl :{ (kan ik alvast bestellen)

Tja, met de kudde meegaan is wel zo makkelijk. Jij hebt zoveel kennis, dat ik dat wel vertrouw aangezien je me al met veel dingen hebt geholpen. Bedankt voor de tip. Zal eens kijken wanneer het binnen is. Zo'n zoeker is nieuw voor me, dus ff ontdekken.

Wat raar dat er daar bijna niks meer zit. Hier stikt het vnl van de libellen en juffers. De vlinders zijn karig dit jaar. (goh, er is veel gemaaid waar het ervan stikte :( ) Maar met de temperatuur van vandaag komt alles weer tot leven. Morgen 30 graden! *O*

Bij De Schammer zit het riet lekker vol met paardenbijters. Maar ondanks de Jungle Formula kwamen de dazen toch op me af. Ik neem een theedoek mee tegen 't zweten, want ze komen op warmte af. Sta ik daar te zwiepen met die doek alsof het een staart is van een paard of koe (niet gebeten iig! )


Paardenbijter - Olympus E-PM1 & Sigma 105mm macro - f7 - ISO-640

(105mm is eigenlijk te weinig, want ze vliegen steeds weg. De theedoek helpt ook niet echt)
pi_173449944
Niet helemaal scherp maar het was ook nog vroeg vanochtend(geen licht).

Buxusmot,

#35.
pi_173450269
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 21:30 schreef Clayton1 het volgende:
Thx allen was zelf ook wel blij met die roofvlieg.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Nadat ze zon weg was zag ik deze daas landen op het tuinpad,vandaar de ruis
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Met Tamron 55-200 op een 21mm tussenring
Mooie serie en goede close up! ^O^

quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 21:53 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Thanks! Ik vind het toch redelijk natuurgetrouw. Zeker die heidelibel was echt heel licht.
Op hetzelfde veldje zag ik in het gras iets bewegen...
[ link | afbeelding ]Bruine Sprinkhaan (Corthippus brunneus) by Ed Rendum, on Flickr

Gek veel scherper kreeg ik 'm niet en toen ik nog iets dichterbij kwam verdween 'ie dieper het gras in. Iets verderop zag in iets bewegen in de braamstruiken en dat bleek een Schorioenvlieg te zijn die met zijn vleugels aan het wenken was. Ik kon nog net 1 foto maken voor 'ie verdween onder een blad:
[ link | afbeelding ]Schorpioenvlieg (Panorpa communis) by Ed Rendum, on Flickr

Op de terugweg besloot ik nog 1 rondje te lopen langs het veldje aan het Julialaantje. Ik had op de heenweg een Gewone Rode Bladloper gezien, die al verdwenen was voor ik mijn camera in de juiste richting had. Toen ik die weer dacht te zien lopen en een aardige serie kon maken was ik blij. Tot mijn blijde verbazing bleek dit niet de Gewone Rode maar de Grote Goude Bladloper te zijn :D
[ link | afbeelding ]Grote Gouden Bladloper (Xylota Sylvarum) by Ed Rendum, on Flickr

[ link | afbeelding ]Grote Gouden Bladloper (Xylota Sylvarum) by Ed Rendum, on Flickr

[ link | afbeelding ]Grote Gouden Bladloper (Xylota Sylvarum) by Ed Rendum, on Flickr

[ link | afbeelding ]Grote Gouden Bladloper (Xylota Sylvarum) by Ed Rendum, on Flickr
Het is idd natuurgetrouw, maar soms mag het net wat extra's hebben, imho.

Mooie serie van die grote gouden bladloper! ^O^

Ik vond er nog een in hét paddenstoelenbos van Leusden-Amersfoort, Het Lockhorsterbos (waar ik de uil heb geschoten)


Grote Gouden Bladloper - 105mm - f5.6

Hangend in de oever bij de Barneveldse beek voor een beekjuffer en spelen met tegenlicht en bokeh. Echt uitkijken dat ik er niet in donder!


105mm - f7.1


105mm - f10

Omdat ik al gehurkt in de oever zat te wachten , kwam er zo wat voor de lens:


Witje - 105mm - f9

Hoeveel MP is jouw camera? Anders zou ik dat kleine spul wat croppen. ;)


quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 22:48 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Bij die daas is goed te zien dat het een vrouwtje betreft door die ruimte tussen de ogen.

Vrouwtje variabele waterjuffer
[ link | afbeelding ]Coenagrion pulchellum by Ouwesok, on Flickr

En ook ik had eerder deze week een paringswieltje lantaarntjes te pakken dat zo her en der even neerstreek

[ link | afbeelding ]Ischnura elegans by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Ischnura elegans by Ouwesok, on Flickr

Na een volle week er dagelijks mee gefotografeerd te hebben durf ik wel te stellen dat die 5.6/180mm een hele leuke aanvulling op mijn collectie is :Y
Die lens is z'n geld wel waard :Y

[ Bericht 18% gewijzigd door Blue_Stormer op 28-08-2017 21:31:52 ]
  maandag 28 augustus 2017 @ 21:52:47 #295
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173451596
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 21:14 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Mooie serie en goede close up! ^O^

[..]

Het is idd natuurgetrouw, maar soms mag het net wat extra's hebben, imho.

Mooie serie van die grote gouden bladloper! ^O^

Ik vond er nog een in hét paddenstoelenbos van Leusden-Amersfoort, Het Lockhorsterbos (waar ik de uil heb geschoten)

[ afbeelding ]
Grote Gouden Bladloper - 105mm - f5.6

Hangend in de oever bij de Barneveldse beek voor een beekjuffer en spelen met tegenlicht en bokeh. Echt uitkijken dat ik er niet in donder!

[ afbeelding ]
105mm - f7.1

[ afbeelding ]
105mm - f10

Omdat ik al gehurkt in de oever zat te wachten , kwam er zo wat voor de lens:

[ afbeelding ]
Witje - 105mm - f9

Hoeveel MP is jouw camera? Anders zou ik dat kleine spul wat croppen. ;)

[..]

Die lens is z'n geld wel waard :Y

Mooie foto's weer! ^O^ Alleen is dat volgens mij een Gevlekte Gouden Bladloper. Ik mis nl de glans op het schild en de gouden haartjes vooraan. Maar ik kan er uiteraard ook gewoon naast zitten ;)
Die beekjuffers zijn wel erg mooi, die heb ik hier nog niet gezien. Je hebt hun sierlijkheid goed weergegeven! Dat Geaderd Witje is ook een fraai exemplaar, mooie foto! _O_

Nog een foto van gister (vandaag niet op pad geweest). Als mogelijke titel "Lovetaarntjes"

Lantaarntjes (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 28 augustus 2017 @ 21:55:42 #296
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173451707
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 20:51 schreef Blue_Stormer het volgende:

.....Maar ondanks de Jungle Formula kwamen de dazen toch op me af. Ik neem een theedoek mee tegen 't zweten, want ze komen op warmte af. Sta ik daar te zwiepen met die doek alsof het een staart is van een paard of koe (niet gebeten iig! )
Gisteren in de Weerribben ook de nodige dazen en daar ontdekte ik een leuke nieuwe feature van een onze gitzwarte fototassen. Even in de zon houden en ze worden zo warm dat de dazen ze verkiezen boven mijn armen :')
Een dazenval bij maneges is ook hoofdzakelijk een zwarte bal die in de zon warmer wordt dan een paard en dus de dazen bij paarden weghoudt. Paarden worden letterlijk dol van runderdazen
quote:
[ afbeelding ]
Paardenbijter - Olympus E-PM1 & Sigma 105mm macro - f7 - ISO-640

(105mm is eigenlijk te weinig, want ze vliegen steeds weg. De theedoek helpt ook niet echt)
Het was gister zelfs met de 180mm al een hele klus om de heidelibellen ervoor te houden, ze waren best scherp.

Oh ja, spullen uit het afgelegen Chinezië doen er in de meeste gevallen een week of vijf over om hier te raken. Soms iets langer, soms veel korter.

Nog wat heidelibellen van begin vorige week

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 21% gewijzigd door Ouwesok op 28-08-2017 22:04:15 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 28 augustus 2017 @ 21:56:28 #297
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173451740
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 21:14 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Hoeveel MP is jouw camera? Anders zou ik dat kleine spul wat croppen. ;)

Zou ik bijna die vraag vergeten... 24,2MP en ik crop het meeste op 3840x2160 (desktop wallpapers voor mijn 4K-monitor) tenzij het onderwerp groter is. Voornamelijk de grotere insecten zijn 6000xnogwat.
pi_173456350
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 21:52 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Mooie foto's weer! ^O^ Alleen is dat volgens mij een Gevlekte Gouden Bladloper. Ik mis nl de glans op het schild en de gouden haartjes vooraan. Maar ik kan er uiteraard ook gewoon naast zitten ;)
Die beekjuffers zijn wel erg mooi, die heb ik hier nog niet gezien. Je hebt hun sierlijkheid goed weergegeven! Dat Geaderd Witje is ook een fraai exemplaar, mooie foto! _O_

Nog een foto van gister (vandaag niet op pad geweest). Als mogelijke titel "Lovetaarntjes"

[ link | afbeelding ]Lantaarntjes (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr
Thanks!

Volgens mij is het wel de gevlekte gouden bladloper: http://www.bestuivers.nl/(...)ortretten/bladlopers

Heb je geen beek daar? Die lantaarntjes zie je zoveel in paartjes dat je bijna geen foto kunt maken van een enkele.

Ik vond nog een mooie site om soorten te bepalen. Is het dus van de 'leraar' van photofacts :)

Deze gast maakt écht hele mooie foto's! Een bron van inspiratie om foto's naar een volgend niveau te tillen (als ze scherp zijn ;( ) . http://www.johannesklapwijk.com/soorten.htm

(ik zou ff een account aanmaken, want dan kun je een maand lang gratis tutorials kijken)

Hier nog een kleine heidelibelle bij de pluktuin in Stoutenburg. Zelfs daar waar het stikt van de bloemen zitten er bijna geen vlinders.....In het veld erachter bij 't Emelaarspad heb ik zo 50 van deze kleintjes geteld die mooi blijven poseren.


105mm - SOOC (natuurgetrouw dus)


quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 21:55 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Gisteren in de Weerribben ook de nodige dazen en daar ontdekte ik een leuke nieuwe feature van een onze gitzwarte fototassen. Even in de zon houden en ze worden zo warm dat de dazen ze verkiezen boven mijn armen :')
Een dazenval bij maneges is ook hoofdzakelijk een zwarte bal die in de zon warmer wordt dan een paard en dus de dazen bij paarden weghoudt. Paarden worden letterlijk dol van runderdazen

[..]

Het was gister zelfs met de 180mm al een hele klus om de heidelibellen ervoor te houden, ze waren best scherp.

Oh ja, spullen uit het afgelegen Chinezië doen er in de meeste gevallen een week of vijf over om hier te raken. Soms iets langer, soms veel korter.

Nog wat heidelibellen van begin vorige week

[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr
He, dat is een goede tip! Alles om die rotbeesten weg te houden. Nog even en ik fotografeer met en vliegendeken om ;(


Oh, dat is best lang! Maar geduld wordt beloond in de portemonnee.


Die staan er weer goed op! ^O^


quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 21:56 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Zou ik bijna die vraag vergeten... 24,2MP en ik crop het meeste op 3840x2160 (desktop wallpapers voor mijn 4K-monitor) tenzij het onderwerp groter is. Voornamelijk de grotere insecten zijn 6000xnogwat.
Oh, dat is het dubbele van wat ik heb. Jij kunt posters laten printen of croppen zonder verlies van scherpte. ^O^


Sympetrum Danae - 105mm macro


Vanessa Cardui - 105mm macro

[ Bericht 8% gewijzigd door Blue_Stormer op 29-08-2017 19:59:11 ]
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:58:45 #299
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173467816
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 08:10 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Thanks!

Volgens mij is het wel de gevlekte gouden bladloper: http://www.bestuivers.nl/(...)ortretten/bladlopers

Heb je geen beek daar? Die lantaarntjes zie je zoveel in paartjes dat je bijna geen foto kunt maken van een enkele.

Ik vond nog een mooie site om soorten te bepalen. Is het dus van de 'leraar' van photofacts :)

Deze gast maakt écht hele mooie foto's! Een bron van inspiratie om foto's naar een volgend niveau te tillen (als ze scherp zijn ;( ) . http://www.johannesklapwijk.com/soorten.htm

(ik zou ff een account aanmaken, want dan kun je een maand lang gratis tutorials kijken)

Hier nog een kleine heidelibelle bij de pluktuin in Stoutenburg. Zelfs daar waar het stikt van de bloemen zitten er bijna geen vlinders.....In het veld erachter bij 't Emelaarspad heb ik zo 50 van deze kleintjes geteld die mooi blijven poseren.

[ afbeelding ]
105mm - SOOC (natuurgetrouw dus)

[..]

Oh, dat is het dubbele van wat ik heb. Jij kunt posters laten printen of croppen zonder verlies van scherpte. ^O^
Ik heb vandaag wel gemerkt dat het niet echt opschiet als je gehaast hebt om nog wat fototijd te kunnen scoren. Ik wilde eigenlijk vanaf 14:00 vrij nemen, tot ik zag dat ik van 14:00 - 16:00 een presentatie moest bijwonen (kon ik echt niet onderuit komen). Uiteraard liep die presentatie ook weer ruim 20 min uit en uiteindelijk was het iets na 17:00 voor ik mijn 1e foto nam. Door de bewolking was het licht ook niet helemaal top meer, dus van de 177 foto's waren er bij een snelle scan hooguit 9 bruikbaar. Ik moet zo nog ff beter kijken en e.e.a. croppen maar ik had zo'n 67 foto's geteld van een groene glimwapenvlieg, waarvan er 1(!!) redelijk scherp leek... :( Ik kon zelfs de spriet waar die vlieg op zat rustig manipuleren zonder dat die vlieg het erg vond, alleen een beetje jammer dat ikzelf niet stil genoeg kon blijven staan...

Foto's komen later vanavond :)
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:48:18 #300
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173470371
Hoewel ik vandaag nou niet bepaald loepzuiver stond te schieten (warmte, stress?), waren de weinige insecten die ik vond gelukkig bereid tot uitgebreide fotosessies (en die had ik nodig vandaag). Van de 67 foto's van deze Groene Glimwapenvlieg was dit de 'scherpste':

Groene glimwapenvlieg (Microchrysa polita) by Ed Rendum, on Flickr

Deze bruine sprinkhaan was zelfs zo aardig om zich op een toegankelijke plek te laten zien en om mij lekker dichtbij te laten komen:

Bruine Sprinkhaan (Corthippus brunneus) by Ed Rendum, on Flickr

Bruine Sprinkhaan (Corthippus brunneus) by Ed Rendum, on Flickr

Bruine Sprinkhaan (Corthippus brunneus) by Ed Rendum, on Flickr

Een iets lichtere versie was een stuk schuwer:

Bruine Sprinkhaan (Corthippus brunneus) by Ed Rendum, on Flickr

Kleine vliegjes blijven lastig:

Gewone driehoekzweefvlieg (Melanostoma mellinum) by Ed Rendum, on Flickr

Net als bij de Glimwapenvlieg ook hier de kop nčt niet lekker scherp:

Hommelzweefvlieg (Volucella bombylans) by Ed Rendum, on Flickr
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')