abonnement Unibet Coolblue
pi_172186356
Hé FOKkers!

Zal mezelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Michel, ben 35 jaar en woon in Dordrecht. Ben al 10 jaar werkzaam als torenkraanmachinist, het vak waarvan ik ooit dacht dat ik dit voor de rest van mijn leven zou blijven doen.. Het tegendeel is waar, vandaar dat ik me hier heb aangemeld in de hoop dat een aantal leden mij kunnen helpen met de keuzes die ik ga maken.

Nu ben ik 10 jaar verder en zijn vooral de doorgroeimogelijkheden, het salaris en het alleen in een cabine zitten mij een doorn in het oog geworden. Heb er lang over nagedacht, maar uiteindelijk toch de beslissing genomen om een carriereswitch te maken en mezelf om te scholen. Het is alweer een flinke tijd geleden dat ik in de schoolbanken heb gezeten en helaas nooit verder gekomen dan het derde jaar VMBO, omdat ik graag wou werken en zo me eigen centen kon verdienen. Dit laatste is toch wel de grootste fout geweest, want leren kon ik wel, alleen lagen mijn prioriteiten ergens anders.. maargoed, het is nooit te laat om te leren zeggen ze!

Wat ik dus wil gaan doen is een opleiding HBO Informatica volgen, in de richting software engineering. Dit is altijd mijn passie geweest en werk graag met computers, vandaar deze keuze. Om op deze opleiding toegelaten te worden moet je minimaal een havo diploma hebben, of de 21+ toets maken. En hier komen we aan bij de keuze waar ik graag wat advies/kritiek over zou krijgen van jullie.

De makkelijkste weg is natuurlijk de 21+ toets, maar hier beginnen dus ook mijn zorgen.. Aangezien ik al langere tijd niet naar school geweest ben en het grootste gedeelte van de lesstof allang vervaagd is, ben ik bang dat ik het met alleen de 21+ toets erg zwaar ga krijgen op het HBO. Vooral het gebrek in kennis over Nederlands, Engels en Wiskunde zal zijn tol eisen in mijn ogen. Nu vraag ik me dus af of het niet verstandiger is om te proberen mijn HAVO papiertje in een jaar tijd halen, doormiddel van zelfstudie. Dan bedoel ik niet via de LOI of iets dergelijks, maar gewoon mezelf de lesstof aan te leren en een staatsexamen aan te vragen.

Ik zou graag willen weten of iemand in een soortgelijke situatie heeft gezeten en welke keuzes hij/zij toen heeft gemaakt. Ook alle andere adviesen zijn welkom.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mies078 op 05-07-2017 14:35:51 ]
Better late than never!!
  woensdag 5 juli 2017 @ 13:59:05 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_172188571
is MBO-informatica 'n optie ?
zomaar ineens HBO-informatica gaan doen dat is best wel 'n grote stap volgens mij.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_172188795
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 13:59 schreef sturmpie het volgende:
is MBO-informatica 'n optie ?
zomaar ineens HBO-informatica gaan doen dat is best wel 'n grote stap volgens mij.
MBO is geen optie voor mij. Dan zou ik na het MBO alsnog het HBO moeten volgen en daar gaan gewoon teveel jaren overheen. Weet dat het een lastige opgave zal worden, maar denk dat ik het wel ga redden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mies078 op 05-07-2017 14:13:29 ]
Better late than never!!
  woensdag 5 juli 2017 @ 14:22:51 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_172189152
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juli 2017 14:08 schreef Mies078 het volgende:

[..]

MBO is geen optie voor mij. Dan zou ik na het MBO alsnog het HBO moeten volgen en daar gaan gewoon teveel jaren overheen. Weet dat het een lastige opgave zal worden, maar denk dat ik het wel ga redden.
als je 35 bent krijg je dan nog studiefinanciering ?

ik zou iig ff vragen bij de opleiding waar de 21+regeling op toetst zodat je je goed kan voorbereiden.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  woensdag 5 juli 2017 @ 14:28:43 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_172189300
eerst havo doen is 'n beetje veel hooi op de vork volgens mij.
contact opnemen met de opleiding, vragen of er een decaan is die je uitgebreide info kan geven mbt 21+regeling/toets en je daar goed op voorbereiden en zorgen dat je slaagt. als je eenmaal in de opleiding zit kan je havo gewoon vergeten, heb je niks aan.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  woensdag 5 juli 2017 @ 14:32:43 #6
396386 sturmpie
for night & nature
pi_172189391
informatica, dan denk ik in eerste instantie aan soft&hardware. software is wiskunde, hardware is electro. dat is wiskunde & natuurkunde. als je goed in die 2 vakken bent dan kom je er wel.

succes ;)
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  woensdag 5 juli 2017 @ 14:34:48 #7
396386 sturmpie
for night & nature
pi_172189433
en off-topic: jonge, weet je wel wat voor vragen je stelt, in deze temperaturen, helemaal van torenkraan naar HBO informatica.

werktuigbouwkunde ligt veeeeeeeeel veul veul dichter bij torenkraan.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_172189950
Een studiefinanciering behoort helaas niet meer tot de mogelijkheden, kan alleen een deel aftrekken bij de belasting.

Er staat op de website van de hoge school wel precies vermeld waar op getoetst wordt tijdens de 21+ toets, dat is gelukkig allemaal duidelijk. Alleen moet je eerst een aanlegtoets doen, die is ook niet meer te herkansen als ik daar niet in slaag.

Misschien is het idd verstandig om me te verdiepen in de belangrijke vakken. Wiskunde en Natuurkunde zijn idd de belangrijkste vakken, maar Nederlands en Engels zijn ook niet onbelangrijk in het programmeren. En vooral Nederlands kijk ik tegenop..

Snap heel goed dat jij denkt "waar begin je aan!", maar loop hier al een tijdje mee en moet het gewoon doen voor mezelf. En buiten het besturen van de kraan heb ik verder helemaal niets met kranen of andere machines, daardoor zou werktuigbouwkunde niet echt in mijn straatje passen.. maar wel tof dat je meedenkt (y)

Ben een aantal jaar geleden al eens begonnen om mezelf de basis van het programmeren aan te leren, zoals HTML, CSS en een klein beetje PHP. Ben er toen mee gestopt omdat je zonder diploma bijna niet verder komt. Maar heb nu echt zoiets, het is nu of nooit.
Better late than never!!
  woensdag 5 juli 2017 @ 15:05:02 #9
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_172190080
Het hangt een beetje van de hogeschool af, maar bij mijn Informatica/Software Engineering opleiding valt de hoeveelheid wiskunde, Nederlands en Engels behoorlijk mee.

Wat bij ons veel belangrijker is, is dat je al eerdere ervaring hebt met programmeertalen ( C# of Java ) en databases en daarin gestructureerd kan werken. Ook moet je in staat kunnen zijn om snel een nieuw framework op te pakken. Logisch kunnen denken en zelfstandig problemen kunnen oplossen zijn ook belangrijk.

Natuurlijk is het wel van belang dat je in staat bent om Engelse documentatie te kunnen
lezen en begrijpen.

Ik heb gedurende de opleiding nog niemand zien afvallen omdat ze niet goed waren in Nederlands of Engels. Wel omdat ze niet in staat waren om studiepunten te behalen voor de Software Engineering vakken.

Als je dus al die ervaring hebt zou ik gewoon voor de 21+ toets kiezen en je daar op voorbereiden.
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
  woensdag 5 juli 2017 @ 15:54:27 #10
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_172191219
21+ toets is goed te doen hoor.
Ik heb de toets 1,5 jaar geleden gedaan en in 1x geslaagd.

Wel een totaal andere richting.
Examen gedaan in Nederlands, Engels, geschiedenis en maatschappijleer.
Aanlegtoets is overigens voor ieder hetzelfde en echt VO klas 1/2 niveau.
pi_172191414
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 15:54 schreef SacreCoeur het volgende:
21+ toets is goed te doen hoor.
Ik heb de toets 1,5 jaar geleden gedaan en in 1x geslaagd.

Wel een totaal andere richting.
Examen gedaan in Nederlands, Engels, geschiedenis en maatschappijleer.
Aanlegtoets is overigens voor ieder hetzelfde en echt VO klas 1/2 niveau.

Maar na vmbo 3 gestopt te zijn lijkt het mij wel een ander verhaal, helemaal na zo'n periode geen school, dat ga je zonder zelfstudie niet redden denk ik.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 5 juli 2017 @ 16:05:12 #12
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_172191493
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 16:02 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar na vmbo 3 gestopt te zijn lijkt het mij wel een ander verhaal, helemaal na zo'n periode geen school, dat ga je zonder zelfstudie niet redden denk ik.
Ik ben gestopt in havo/mavo klas 2, dus dat zegt niet zoveel.
De stof is echt ontzettend makkelijk.

Maar zelfstudie is nooit een slecht idee natuurlijk.
pi_172193354
Een volledig HAVO diploma behalen in één jaar zonder een basis op HAVO niveau in alle vakken is (waarschijnlijk) onmogelijk. Je zou enkele vakken kunnen doen die enigszins relevant zijn (dus wiskunde B, natuurkunde), maar ik zou eerder proberen gewoon heel doelgericht een leerplan uit te werken gericht op die 21+ toets en niet te veel na denken over staatsexamens; laatste zijn denk ik voor jou vooral van waarde als je ook echt een volledig diploma wilt behalen; dit zou waarschijnlijk meerdere jaren kosten en je geeft aan dat te lang te vinden. Ik denk dat je met doelgericht leren in één jaar toch aardig voorbereid kan zijn op de 21+ toets.
pi_172193606
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 16:05 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Ik ben gestopt in havo/mavo klas 2, dus dat zegt niet zoveel.
De stof is echt ontzettend makkelijk.

Maar zelfstudie is nooit een slecht idee natuurlijk.
Volgens mij zijn er weinig mensen die de havo wiskunde stof beheersen na te stoppen met 3 vmbo en daarna in de bouw gaan werken, niet doordat die stof zo moeilijk is maar door het nooit geleerd laat staan gebruikt te hebben.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_172202832
Ik zou eerst 21+ proberen. Daarna kan je nog altijd de havo overwegen...
pi_172203862
Ik zou iets met werken en leren proberen ten eerste op het mbo en vervolgens iets met werken en leren op het hbo.
Volgens mij zoeken ze in die sector nog genoeg mensen, dus ik denk ook wel dat er genoeg bedrijven zijn die mee willen werken.

Maarja wie ben ik...
pi_172207976
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 15:05 schreef Rodgrod het volgende:
Wat bij ons veel belangrijker is, is dat je al eerdere ervaring hebt met programmeertalen ( C# of Java ) en databases en daarin gestructureerd kan werken. Ook moet je in staat kunnen zijn om snel een nieuw framework op te pakken. Logisch kunnen denken en zelfstandig problemen kunnen oplossen zijn ook belangrijk.
Leerlingen die van de HAVO komen hebben vaak ook geen achtergrond met programmeertalen, neem aan dat je van voor af aan begint tijdens je opleiding? Het aanleren van C# of java zal het me wel een stuk makkelijker maken. Heb wel een klein beetje ervaring met PHP en SQL, die overstap naar java zal niet al te groot zijn..

quote:
1s.gif Op woensdag 5 juli 2017 22:57 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
Ik zou iets met werken en leren proberen ten eerste op het mbo en vervolgens iets met werken en leren op het hbo.
Volgens mij zoeken ze in die sector nog genoeg mensen, dus ik denk ook wel dat er genoeg bedrijven zijn die mee willen werken.

Maarja wie ben ik...

Zoals ik al aangaf, is het MBO geen optie voor mij. Heb geen 8 of 9 jaar de tijd meer om uiteindelijk de opleiding HBO informatica af te ronden. Bij een werk en leer traject komt ook een bijbehorend salaris kijken, dat is voor mij ook geen optie. Heb al een bedrijf voor ogen waar ik als junior aan de slag kan zodra ik met mijn opleiding start, dus dat is niet het probleem.
Better late than never!!
pi_172208147
Denk dat ik aan de hand van jullie adviezen wel een aardige keuze heb kunnen maken. Mijn dank hiervoor!

De beste optie lijkt mij nu ook om mezelf het komende jaar te richten op de aanlegtoets en 21+ toets. Daarnaast ook mijn kennis bijspijkeren in de vakken Nederlands, Engels, Natuurkunde en Wiskunde B. Ook het aanleren van één van de programmeertalen lijkt me een verstandige keuze.

Het zal een pittig jaar worden om me te kunnen motiveren, maar gelukkig heb ik een vrouw en dochter die me hierin steunen. Mijn dochter zit momenteel in HAVO 3, die kan me eventueel ook helpen als ik dingen niet begrijp (al is dat nu nog vaak andersom).

[ Bericht 1% gewijzigd door Mies078 op 06-07-2017 08:58:15 ]
Better late than never!!
pi_172220738
Veel universiteiten en hogescholen kiezen java als eerste programmeertaal TS.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_172498068
Man doe een zwikzooi aan online programmeercursussen (YouTube is gratisch! en vol tutorials), maak dingen die je leuk vindt, bedenk eigen kleine projecties en bouw die verder uit, anders ga je er echt niet komen. Mbo mentaliteit weer om de verantwoordelijkheid van het oefenen met programmeren bij een lesmethode of opleiding te leggen; ga zelf aan de slag! Jíj wil dit toch?!
Challamang en pudding, dat is de echte leef.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')