Bij een mening hoeft dat inderdaad niet, als je iets stelt als waarheid dan is argumentatie wel gewenst en dat leer je nu juist op school.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:37 schreef Summers het volgende:
[..]
Jouw mening komt toch ook niet elke keer met een bron maar de ander moet dat wel
Nou is denken een iets te groot woord voor die 2, denken is wel iets meer dan maar wat roepen.quote:Het topic gaat over complottheorieën in de klas en dat zelfs kinderen niet meer in officiele verhaaltjes geloven en de jeugd dus steeds meer als lambiekjes en cadjes beginnen te denken .
Klopt. En als je ook maar iets schrijft waardoor 'de blanke man' minder kwaadaardig lijkt, dan word je meteen afgeschilderd als racist. Op één of andere manier bepaalt het collectieve schuldgevoel toch wel een beetje hoe de geschiedenisboeken geschreven worden. Zo worden de kruistochten gesimplificeerd tot: op een dag wilde de Kerk gewoon een paar moslims bekeren en onthoofden. Terwijl de kruistochten een verdediging was tegen het oprukkende kalifaat dat heel zuidelijk Europa terroriseerde, complete dorpen en steden tot slaven maakte en Jeruzalem had veroverd waar christenen en Joden als minder dan vuil werden behandeld (de gele Jodenster is trouwens een verzinsel van de moslims toentertijd en niet van Hitler maar dat terzijde). Maar de context lijkt soms wel een futiliteit.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 13:55 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Dat is wel een interessant voorbeeld inderdaad. Slavernij is tegenwoordig.sowieso een onnodig gevoelig onderwerp op school. Wat niet nodig is want als je het in die tijdsgeest plaatst snappen de meeste leerlingen wel dat dat een andere tijd was. Kinderen zijn niet dom al denken sommige mensen dat weleens.
Dat zeg ik niet.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:29 schreef Summers het volgende:
Wij zijn de samenleving en het is gewoon verdeel en heers om te doen alsof een deel daarvan gevaarlijke ideeen heeft die er uit bestaan dat de msm en politici niet meer op hun woord worden
geloofd .
Dat is, op zijn minst, best lastig om mensen aan te leren. Het is geen algemene vaardigheid, die iedereen in dezelfde mate heeft en kan trainen ook.quote:Het is lastig voor machtsposities maar het onderwerp hoort bij de realiteit en kinderen zouden zodanig kritisch nadenken geleerd moeten worden dat ze ook in staat zijn verslagen van hun eigen leiders en instituten kritisch te bekijken en ze te kunnen betrappen op leugens in het dagelijks leven .
Ik ga hier niet heel diep op in nu, maar waar heb je dat beeld (van de kruistochten) vandaan? Dat is namelijk ook een "ietwat" gekleurde voorstelling, voor zover ik weer.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:47 schreef starla het volgende:
Klopt. En als je ook maar iets schrijft waardoor 'de blanke man' minder kwaadaardig lijkt, dan word je meteen afgeschilderd als racist. Op één of andere manier bepaalt het collectieve schuldgevoel toch wel een beetje hoe de geschiedenisboeken geschreven worden. Zo worden de kruistochten gesimplificeerd tot: op een dag wilde de Kerk gewoon een paar moslims bekeren en onthoofden. Terwijl de kruistochten een verdediging was tegen het oprukkende kalifaat dat heel zuidelijk Europa terroriseerde, complete dorpen en steden tot slaven maakte en Jeruzalem had veroverd waar christenen en Joden als minder dan vuil werden behandeld (de gele Jodenster is trouwens een verzinsel van de moslims toentertijd en niet van Hitler maar dat terzijde). Maar de context lijkt soms wel een futiliteit.
Als dat het geval is zou ik je sociale kringen nog eens heroverwegenquote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:47 schreef starla het volgende:
[..]
Klopt. En als je ook maar iets schrijft waardoor 'de blanke man' minder kwaadaardig lijkt, dan word je meteen afgeschilderd als racist.
Uit welk boek heb jij les gehad over de kruistochten? Dit verhaal komt compleet niet overeen met wat mij destijds op school erover is geleerd.quote:Op één of andere manier bepaalt het collectieve schuldgevoel toch wel een beetje hoe de geschiedenisboeken geschreven worden. Zo worden de kruistochten gesimplificeerd tot: op een dag wilde de Kerk gewoon een paar moslims bekeren en onthoofden.
Dit op zichzelf is net zo goed een gigantische versimpeling van de kruistochten en alles daaromheen.quote:Terwijl de kruistochten een verdediging was tegen het oprukkende kalifaat dat heel zuidelijk Europa terroriseerde, complete dorpen en steden tot slaven maakte en Jeruzalem had veroverd waar christenen en Joden als minder dan vuil werden behandeld (de gele Jodenster is trouwens een verzinsel van de moslims toentertijd en niet van Hitler maar dat terzijde). Maar de context lijkt soms wel een futiliteit.
Iets wat toch beter vermeden kan worden...quote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:37 schreef Summers het volgende:
[..]
Jouw mening komt toch ook niet elke keer met een bron maar de ander moet dat wel
Het topic gaat over complottheorieën in de klas en dat zelfs kinderen niet meer in officiele verhaaltjes geloven en de jeugd dus steeds meer als lambiekjes en cadjes beginnen te denken .
Van een moslima nota bene die 'geschiedenis van islam' als cursus geeft.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:50 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik ga hier niet heel diep op in nu, maar waar heb je dat beeld (van de kruistochten) vandaan? Dat is namelijk ook een "ietwat" gekleurde voorstelling, voor zover ik weer.
en dat vooroordeel noem je zo natuurlijk onderbouwing met bronquote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:45 schreef Chewie het volgende:
[..]
Bij een mening hoeft dat inderdaad niet, als je iets stelt als waarheid dan is argumentatie wel gewenst en dat leer je nu juist op school.
[..]
Nou is denken een iets te groot woord voor die 2, denken is wel iets meer dan maar wat roepen.
Goede ontwikkeling. What a wonderful world this would bequote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:37 schreef Summers het volgende:
[..]
Jouw mening komt toch ook niet elke keer met een bron maar de ander moet dat wel
Het topic gaat over complottheorieën in de klas en dat zelfs kinderen niet meer in officiele verhaaltjes geloven en de jeugd dus steeds meer als lambiekjes en cadjes beginnen te denken .
Ik gaf kort de context weer. Ben hier niet om een compleet college te geven. Overigens ben ik jaloers op jouw geschiedenisleraren dan, want er werd geen woord gerept over een kalifaat bijvoorbeeld of een beleg van Wenen op 11 september (Bin Laden koos niet zomaar een datum) in de lessen die ik kreeg.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:51 schreef ems. het volgende:
Dit op zichzelf is net zo goed een gigantische versimpeling van de kruistochten en alles daaromheen.
Ben benieuwd waar zij haar info vandaan haalt, maar dat is pas een 'weg met ons' benadering.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:54 schreef starla het volgende:
Van een moslima nota bene die 'geschiedenis van islam' als cursus geeft.
hehequote:Op dinsdag 4 juli 2017 15:03 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ben benieuwd waar zij haar info vandaan haalt, maar dat is pas een 'weg met ons' benadering.
Die onderbouwing is heel makkelijk terug te vinden in dit topicquote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:56 schreef Summers het volgende:
[..]
en dat vooroordeel noem je zo natuurlijk onderbouwing met bron
Was het Midden-Oosten in jouw tijd de examenstof? Zo nee dan is het toch niet vreemd dat dit niet behandeld werd, zeker bij een vak als geschiedenis moet je een keuze maken en het zwaartepunt ligt logischerwijs op Nederland zelf.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 15:03 schreef starla het volgende:
[..]
Ik gaf kort de context weer. Ben hier niet om een compleet college te geven. Overigens ben ik jaloers op jouw geschiedenisleraren dan, want er werd geen woord gerept over een kalifaat bijvoorbeeld of een beleg van Wenen op 11 september (Bin Laden koos niet zomaar een datum) in de lessen die ik kreeg.
Vind je? Ik vind dat soort gebeurtenissen best wel belangrijk eigenlijk. Ik leer liever hierover dan over Marokko als examenstof en hoe je verschillende soorten woestijn noemt. Beleg van Wenen is niet minder historisch relevant dan een slag om Berlijn, alleen is die laatste slechts 70 jaar geleden.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 15:07 schreef Chewie het volgende:
[..]
Was het Midden-Oosten in jouw tijd de examenstof? Zo nee dan is het toch niet vreemd dat dit niet behandeld werd, zeker bij een vak als geschiedenis moet je een keuze maken en het zwaartepunt ligt logischerwijs op Nederland zelf.
Je voorbeelden zijn wel erg vergezocht.
Een hele generatie mensen die niets anders kunnen doen dan klagen op internet omdat hun youtubekanaal hun slachtofferschap onderschrijft. Ja, heel wenselijkquote:Op dinsdag 4 juli 2017 15:02 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Goede ontwikkeling. What a wonderful world this would be
Gelukkig kan jij dat wel toch.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 15:21 schreef Firewarrior het volgende:
Die leraren weten vaak simpele dingen niet eens, ze hebben gewoon iets geleerd uit een boek. Ze kunnen vaak niet eens een beetje creatief denken.
Misschien moet je een beetje creatief denken om dat te begrijpen.quote:Mensen mogen geloven wat ze willen, dus waarom die leraren zich druk maken om afwijkende visies snap ik niet.
Mensen mogen geloven wat ze willen, dus afwijkende visies moeten kunnen, zolang het voor de rest niet van invloed is op de prestaties van die kinderen.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 15:23 schreef ems. het volgende:
[..]
Een hele generatie mensen die niets anders kunnen doen dan klagen op internet omdat hun youtubekanaal hun slachtofferschap onderschrijft. Ja, heel wenselijk
[..]
Gelukkig kan jij dat wel toch.
[..]
Misschien moet je een beetje creatief denken om dat te begrijpen.
Je gaat er maar gewoon van uit dat dit soort dingen in de klas besproken worden.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:37 schreef Summers het volgende:
[..]
Jouw mening komt toch ook niet elke keer met een bron maar de ander moet dat wel
Het topic gaat over complottheorieën in de klas en dat zelfs kinderen niet meer in officiele verhaaltjes geloven en de jeugd dus steeds meer als lambiekjes en cadjes beginnen te denken .
Voor algemeen vormend onderwijs vind ik het minder interessant dan het ontstaan van Nederland.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 15:17 schreef starla het volgende:
[..]
Vind je? Ik vind dat soort gebeurtenissen best wel belangrijk eigenlijk. Ik leer liever hierover dan over Marokko als examenstof en hoe je verschillende soorten woestijn noemt. Beleg van Wenen is niet minder historisch relevant dan een slag om Berlijn, alleen is die laatste slechts 70 jaar geleden.
Het probleem daarmee is dat je dan de hele week geschiedenis les krijgt, dat lijkt me ook niet zo zinvol.quote:Je hebt gelijk dat het niet gek is als je het niet als examenstof hebt gekregen, wat de vraag doet rijzen of je niet breder geschiedenis moet geven i.p.v. één onderwerp kiezen. Ik denk dat het geschiedenis als vak ook leuker maakt.
Er wordt verder ook nergens gezegd dat afwijkende visies niet kunnen of mogen. Er wordt alleen gezegd dat bepaalde afwijkende visies schadelijk kunnen zijn of risico's op kunnen leveren (en dat lijkt me evident) voor de samenleving.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 15:25 schreef Firewarrior het volgende:
Mensen mogen geloven wat ze willen, dus afwijkende visies moeten kunnen, zolang het voor de rest niet van invloed is op de prestaties van die kinderen.
Op school leren ze je ook dingen die niet waar zijn. Zoals dat Columbus Amerika ontdekte.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 15:35 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Er wordt verder ook nergens gezegd dat afwijkende visies niet kunnen of mogen. Er wordt alleen gezegd dat bepaalde afwijkende visies schadelijk kunnen zijn of risico's op kunnen leveren (en dat lijkt me evident) voor de samenleving.
En kennelijk worstelen docenten met dit soort theorieën, omdat die hardnekkig en niet zomaar weg te bagatelliseren of met feiten weg te wuiven zijn. Dan kan ik me voorstellen dat je docenten handvatten mee wil geven om bepaalde stukken uit de les beter te kunnen duiden.
En dat is dus precies het dilemma wat aangekaart wordt. Puberende kinderen lezen allerlei spannende verhalen over complotten op internet en denken het beter te weten dan hun leraren. Niemand houdt ze tegen om "afwijkende visies" te hebben maar op het moment dat ze bepaalde zaken weigeren te leren omdat hun youtube-vrienden zeggen dat iets op een andere manier gebeurt is gaat het verkeerd.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 15:25 schreef Firewarrior het volgende:
[..]
Mensen mogen geloven wat ze willen, dus afwijkende visies moeten kunnen, zolang het voor de rest niet van invloed is op de prestaties van die kinderen.
Columbus was wel degene die een hele volksverhuizing op poten zette. Maar tegelijkertijd ook de inheemse bevolking tot slaaf maakte en met zijn Europese invasie allemaal ziektes meebracht die +90% van de indianen de dood injoeg.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 15:38 schreef Firewarrior het volgende:
[..]
Op school leren ze je ook dingen die niet waar zijn. Zoals dat Columbus Amerika ontdekte.
Sommige van die "complottheorieën" beginnen nu uit te komen. Straks zullen veel van die theorieën als waarheid naar boven komen.
De Indianen hadden Amerika al ontdekt. En de vikingen waren er ook al geweest voordat Columbus was geboren.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 15:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Columbus was wel degene die een hele volksverhuizing op poten zette. Maar tegelijkertijd ook de inheemse bevolking tot slaaf maakte en met zijn Europese invasie allemaal ziektes meebracht die +90% van de indianen de dood injoeg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |