Ben het helemaal met je eens. Maar al dat soort taken en personeel die zijn juist de laatse jaten allemaal wegbezuinigd. Nu weet ik niet of dat in het onderwijs zo is.quote:Op dinsdag 27 juni 2017 23:06 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De meeste mensen kiezen in de eerste plaats een bepaald beroep omdat het werk hen aantrekkelijk, leuk, prettig, dankbaar lijkt. Als er een salaris aan vast zit waarvan goed valt te leven, trek je niet zo veel mensen met 500 euro bruto meer per maand. Je kunt er wel de uitstroom waarschijnlijk wat mee beperken, want de meeste mensen die een carriereswitch maken, zijn terughoudend als het toekomstig salaris lager ligt dan het huidig salaris. Want de meeste mensen hebben nu eenmaal een bestedingspatroon wat past bij hun salaris, en veel inleveren is dan niet leuk voor het gezin.
Maar de uitstroom ontstaat waarschijnlijk vooral door de hoge werkdruk, waardoor docenten en leerkrachten op een gegeven moment niet meer met plezier naar hun werk gaan. De mogelijkheid om elders meer te gaan verdienen zal wel mee spelen, maar vaak niet de hoofdreden zijn.
En helaas, tegenover uitstromers staan weinig zij-instromers. Simpelweg omdat dat bijna onmogelijk is voor iemand die halverwege zijn carriere is en een gezin heeft. Bovendien wordt er door mensen die in de sector werken nogal veel geschreeuwd dat de werkdruk zo enorm hoog is. Dat maakt het ook niet echt aantrekkelijk voor een zij-instromer. Want een jaarsalaris inleveren (of meerdere), een voltijds opleiding uit eigen zak betalen en dan mogelijk opgescheept worden met een hoge werkdruk daar zit niemand op te wachten. En 10 weken vakantie per jaar maken dat niet goed.
Het primaire probleem zit hem in de werkdruk, ontstaan door allerlei secundaire taken. En de individuele beloningen gaan daar niets aan veranderen. Meer geld voor extra personeel kan dat wél veranderen. Elke dag een bezoek van schoonmakers die alle lokalen vluchtig schoonmaken en elke dag 20% van de lokalen en het sanitair een grondige schoonmaakbeurt geven bijvoorbeeld, zodat de werkomgeving fris blijft. Een concierge die allerlei hand-en-spandiensten verleent, zorgt dat in de pauze koffie en thee klaar staat en klein onderhoud in en rond de school uitvoert. Of simpelweg meer onderwijzend personeel. Een FTE extra op een school met 8 groepen, die de taken van elke klassenleraar een paar weken per uur overneemt zodat de klassenleraar in alle rust de administratie kan doen of toetsen kan nakijken. Dat zou allicht al veel schelen.
Maar dan moet eventueel extra geld daar wel gericht aan besteed worden.
Bovenstaande staat los van het feit dat ik leerkrachten best een fatsoenlijke periodieke aanpassing van de salaristabellen gun.
Ja, helaas zijn we in dit land ernstig besmet met een managers-ziekte.quote:Op dinsdag 27 juni 2017 23:27 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ben het helemaal met je eens. Maar al dat soort taken en personeel die zijn juist de laatse jaten allemaal wegbezuinigd. Nu weet ik niet of dat in het onderwijs zo is.
Kruideniers management. Waar men nog op balpoints denkt te bezuinigen.
Maar ouders kunnen hun steentje ook bijdragen. Het zal wel aan mij liggen, maar als ik hier moet lezen dat een leraar(es) in privé tijd nog ouders bijstaan door email en door hun telefoon nummer achter te laten vind ik toch een brug te ver. Daar zijn toch oudergespreken voor en bij calamiteiten een directie van die school of decaan?quote:Op dinsdag 27 juni 2017 23:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ja, helaas zijn we in dit land ernstig besmet met een managers-ziekte.
Als elke basisschool een directeur (m/v) heeft, hoeven overkoepelende organisaties helemaal geen managers en directie te hebben, maar alleen uitvoerend personeel voor administratie, inkoop en HRM. De directeuren van de scholen die zijn aangesloten bij een overkoepelende organisatie kunnen als zij als directeur capabel zijn immers prima in een wekelijks overleg het beleid van de overkoepelende organisatie bepalen en communiceren met het uitvoerend personeel.
Maar dat doet de leerkracht toch zelf? Samen met de school.quote:Op woensdag 28 juni 2017 01:23 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar ouders kunnen hun steentje ook bijdragen. Het zal wel aan mij liggen, maar als ik hier moet lezen dat een leraar(es) in privé tijd nog ouders bijstaan door email en door hun telefoon nummer achter te laten vind ik toch een brug te ver. Daar zijn toch oudergespreken voor en bij calamiteiten een directie van die school of decaan?
Er moet meer vanuit de juf of meester gedacht worden ipv vanuit de leerling. Het is hetzelfde proces als dader/slachtoffer, waarbij altijd de dader de aandacht kreeg en het slachtoffer levenslang kreeg bij wijze van spreken. Dat is totaal doorgeslagen. Nu komt er eindelijk mondjesmaat meer aandacht voor het slachtoffer - hoewel de pijnlijke verhalen blijven komen - en nu moet het ook eens tijd worden voor meer aandacht voor de docent. Want aan burnt out docenten heb je weinig.quote:Op maandag 26 juni 2017 20:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als ik zie hoeveel tijd de juffie van mijn dochtertje steekt in bijvoorbeeld voorbereiding, getuigschriften, ouderavonden, cursussen en weet ik veel wat nog meer allemaal, dan denk ik dat ze ruim meer dan 50% van haar vrije tijd daarin steekt.
Noem er eens een paar.quote:Op dinsdag 27 juni 2017 23:22 schreef Ringo het volgende:
Er zijn sowieso genoeg nutteloze lapzwansberoepen die te véél betaald worden. Misschien is dat wel het onderliggende probleem.
Politicus.quote:Op woensdag 28 juni 2017 08:02 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Noem er eens een paar.
Brandweerman, militair, wethouder?
Dan doen de leraren dat fout.quote:Op dinsdag 27 juni 2017 13:24 schreef simmu het volgende:
[..]
en ook daar heb ik weerwoord (wederom met onze school als voorbeeld). er is een schoonmaakster, die dus in haar vrije tijd nog ff wat meer schoonmaakt omdat echt fatsoenlijk schoonmaken niet kan in de tijd die er voor staat en waar zij voor betaalt krijgt. haar halve werk is wegbezuinigd. vroeger mocht ze bv ook lokalen schoonmaken, dat mag ze niet eens meer, want dat kost teveel geld. dus moeten de leraren dat zelf doen.
de ouders klagen steen en been dat de school zo smerig is. tegen wie? nou, tegen de leraren natuurlijk. ouders willen dat bespreken met de leraar, die daar dus tijd in moet steken. kan je stellen "ach, praat dan een kwartiertje met zo'n ouder". jaja. hoevaak moet je dat dan doen? stel, er klagen 2 ouders per klas, dan is dat dus 8 (klassen) x 2 (klagende ouders per klas) x 15 minuten (ouder beleefd ter woord staan) = 240 minuten die je tijd kwijt bent als school aan onzin.
het is echt verschrikkelijk en die leraren hebben gewoon groot gelijk.
Dit inderdaad, leerkrachten van basisscholen moeten gewoon veel meer op hun strepen gaan staan m.b.t. randzaken, dan komen de oplossingen er wel i.p.v. dat zij alle gaten dicht lopen.quote:Op woensdag 28 juni 2017 08:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dan doen de leraren dat fout.
1. Ze moeten de klassen niet schoonmaken
2. Ze moeten bij zo'n vraag direct doorverwijzen naar de leiding.
Dan moet je dat vastleggen in wat het beroep inhoudt, want er zijn er altijd die het wel doen en dan krijg je kinnesinne.quote:Op woensdag 28 juni 2017 08:55 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Dit inderdaad, leerkrachten van basisscholen moeten gewoon veel meer op hun strepen gaan staan m.b.t. randzaken, dan komen de oplossingen er wel i.p.v. dat zij alle gaten dicht lopen.
Yep, ik werk in de zorg en zie hetzelfde. Je moet het gewoon fout laten lopen anders veranderd er niets. (Alles natuurlijk binnen de grenzen.) Voor het bedrijf trouwens ook vaak beter want de nieuwe processen die daaruit komen zijn vaak beter voor iedereen.quote:Op woensdag 28 juni 2017 08:55 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Dit inderdaad, leerkrachten van basisscholen moeten gewoon veel meer op hun strepen gaan staan m.b.t. randzaken, dan komen de oplossingen er wel i.p.v. dat zij alle gaten dicht lopen.
Waarom moeilijk doen, gewoon je aan de cao uren houden, willen ze dat je meer doet dan gooien ze het maar in het cao, weet iedereen waar die aan toe is...quote:Op woensdag 28 juni 2017 09:21 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Dan moet je dat vastleggen in wat het beroep inhoudt, want er zijn er altijd die het wel doen en dan krijg je kinnesinne.
Ik heb een ex-basisschooldocente in mijn familie en ik weet nog toen ze vertelde dat er tegenwooridg vóór schooltijd vergaderd moest worden. Terwijl ze daarvoor gewoon om halfnegen op school kon zijn. Daar begon de ellende mee en een paar jaar later zat ze in de WAO.
Dit.quote:Op woensdag 28 juni 2017 08:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dan doen de leraren dat fout.
1. Ze moeten de klassen niet schoonmaken
2. Ze moeten bij zo'n vraag direct doorverwijzen naar de leiding.
Helaas zijn er altijd medewerkers die deze extra taken dan maar uitvoeren. Mensen met een flexibel contract die hopen op vaste contracten, angst cultuur, hopen op een carrière, hypotheek en gezins onderhoud, klikmaatschappij, ziekte enz.quote:Op woensdag 28 juni 2017 09:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Yep, ik werk in de zorg en zie hetzelfde. Je moet het gewoon fout laten lopen anders veranderd er niets. (Alles natuurlijk binnen de grenzen.) Voor het bedrijf trouwens ook vaak beter want de nieuwe processen die daaruit komen zijn vaak beter voor iedereen.
Dan ben ik geen verpleger maar werk op de vastgoedafdeling maar wat ik die verpleegsters af en toe zie doen is gewoon te gek voor woorden.
Vijf dagen werken en dan op dag 6 nog even onbetaald een uitje mee gaan doen. Dat is leuk voor een keer maar het gevolg is wel dat steeds meer taken maar uitbesteed worden aan vrijwilligers of niet meer bestaan.
Dat zorgt voor ons voor bijvoorbeeld onwerkbare situaties.
Voor werk hoort betaald te worden.quote:Op woensdag 28 juni 2017 09:38 schreef MakkieR het volgende:
De oplossing lijkt me vrij simpel, de werkdruk is te groot, stel dan assistenten aan. Werkelozen die met behoud van een uitkering de lerares te hulp schieten. Daarvoor in ruil leer je het beroep en kun je zelf verder aan de slag gaan.
Ik denk niet dat dat zo makkelijk ligt. Sinds de invoering van het passend onderwijs zitten er meer special need kinderen in één klas. Die kinderen hebben extra begeleiding (vaak ook allemaal op een andere manier) nodig en daarvoor is een halfjaarlijks oudergesprek niet voldoende.quote:Op woensdag 28 juni 2017 01:23 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar ouders kunnen hun steentje ook bijdragen. Het zal wel aan mij liggen, maar als ik hier moet lezen dat een leraar(es) in privé tijd nog ouders bijstaan door email en door hun telefoon nummer achter te laten vind ik toch een brug te ver. Daar zijn toch oudergespreken voor en bij calamiteiten een directie van die school of decaan?
Het is ook nogal kort door de bocht. "Hullie doen ook iets met lesgeven en hebben ook HBO" zonder te kijken naar functie, functioneren, de specifieke vooropleiding, aanvullende scholing enz. Volgens die logica zouden universitair opgeleide leerkrachten in basis- en voortgezet onderwijs allemaal naar LD moeten.quote:Op dinsdag 27 juni 2017 22:19 schreef Janneke141 het volgende:
Toch heb ik vanaf het begin niet echt begrepen waarom iedere keer dat vergelijk gemaakt wordt. Het zijn twee verschillende vakken met verschillende vooropleidingen. Dat je je beloning niet hoog genoeg vindt - prima. Maar waarom wijzen naar "hullie krijgen meer"?
Belangrijkste is nog wel dat ze allerlei problemen naar zich toetrekken en die niet durven af te schuiven.quote:Op woensdag 28 juni 2017 10:06 schreef Cherna het volgende:
[..]
Helaas zijn er altijd medewerkers die deze extra taken dan maar uitvoeren. Mensen met een flexibel contract die hopen op vaste contracten, angst cultuur, hopen op een carrière, hypotheek en gezins onderhoud, klikmaatschappij, ziekte enz.
Hoe meer individualisme hoe groter dat probleem. Dit kom je in elke sector wel tegen. De tijd en dat heb ik nog meegemaakt als men iemand wilde ontslaan op de afdeling stond de hele afdeling op om het werk neer te leggen tenzij die collega echt een idioot was. Die tijd is helaas allang voorbij.
Lijkt me niet alleen spijtig voor de leerplichtige jeugd.quote:Op woensdag 28 juni 2017 12:17 schreef ShadyLane het volgende:
Arbeidsvoorwaarden zullen natuurlijk wel veel moeten verbeteren om genoeg capabele mensen te vinden voor de basisscholen en middelbare scholen. Lijkt niet te gaan gebeuren, spijtig voor de leerplichtige jeugd.
Lijkt me sowieso heel onwenselijk om mensen zonder enig verstand van pedagogiek en didactiek in een klaslokaal te donderen.quote:Op woensdag 28 juni 2017 11:55 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Voor werk hoort betaald te worden.
Bovendien zijn klassenassistenten e.d. de afgelopen jaren juist wegbezuinigd. Penny wise, pound foolish.
Nu zie ik vaders voor de klas staan als leraren staken, ik neem aan dat de vaders ook niet betaald krijgen. Een werkeloze krijgt wel loon. gewoon de uitkering omzetten in loon en je hebt gewoon loon. Maar als klassenassistent leer je ook een vak, dus je wordt gratis omgeschoold.quote:Op woensdag 28 juni 2017 11:55 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Voor werk hoort betaald te worden.
Bovendien zijn klassenassistenten e.d. de afgelopen jaren juist wegbezuinigd. Penny wise, pound foolish.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |