abonnement Unibet Coolblue
pi_171925017
Ik ben voor mijn vrouw een nieuwe pc aan het samenstellen, deze pc zal grotendeels (zakelijk) gebruikt worden voor photoshop en lightroom.

https://azerty.nl/basket/(...)O2k6NzExMDY7aToxO30=

Ik zit nog te twijfelen tussen de I7700 of de I7700K is het de meer prijs waard?

verder heb ik ook geen idee wat voor moederbord ik moet nemen... ik wil alleen sowieso 6 SATA aansluitingen hebben.

Waterkoeling aanrader of niet?

heeft iemand verder nog suggesties?
pi_171925133
Een kast zonder raampje lijkt me praktischer, dan zie je de rommel in de kast niet ;)

De "K" versie van de i7 heeft een "unlocked multiplier", hooguit handig als je ooit wil gaan overklokken. Voor gewoon gebruik zijn ze exact even snel. Als ze even duur zijn (of als je gaat overklokken), neem dan de "K" versie.

Ik zou een moederbord van Asus of MSI adviseren maar dat is persoonlijke ervaring.

Staar je verder niet te blind op mooi, blinkend geheugen, de voordelen van snel geheugen staan vaak niet in verhouding tot de prijs. 16GB is voor de meeste Lightroom of Photoshop taken meer dan genoeg en anders kan je er altijd nog wat bijdrukken.

Dat geld kan je beter steken in een GTX 1060 videokaart. De versnelling van die kaart heeft ook effect in Lightroom en Photoshop als je recente versies gebruikt (en kan ook nog eens prima meekomen als je een recente game wil spelen).

Een grote SSD is fijn, zorgt ervoor dat je in Lightroom snel tussen de foto's kan switchen (al helpt het maken van previews natuurlijk ook al flink).

Zo'n "liquid cooler" vind ik dan weer weinig toegevoegde waarde hebben, uiteindelijk zit er toch gewoon weer een fan bij en als het systeem gaat lekken ben je het haasje.

Kijk eens naar luchtkoelers van Scythe of Noctua, doen hun werk stil en goed.

Komt er ook nog een "ouderwetse" HDD in?

De voeding is verder geen hoogvlieger maar zou het prima aan moeten kunnen. Modulaire kabels vind ik persoonlijk fijner maar in een ruime kast raak je overbodige kabels wel weer kwijt.

[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-06-2017 00:27:41 ]
pi_171925289
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 23:58 schreef MaGNeT het volgende:
De "K" versie van de i7 heeft een "unlocked multiplier", hooguit handig als je ooit wil gaan overklokken. Voor gewoon gebruik zijn ze exact even snel. Als ze even duur zijn (of als je gaat overklokken), neem dan de "K" versie.

Ik zou een moederbord van Asus of MSI adviseren maar dat is persoonlijke ervaring.

Staar je verder niet te blind op mooi, blinkend geheugen, de voordelen van snel geheugen staan vaak niet in verhouding tot de prijs. 16GB is voor de meeste Lightroom of Photoshop taken meer dan genoeg en anders kan je er altijd nog wat bijdrukken.

Dat geld kan je beter steken in een GTX 1060 videokaart. De versnelling van die kaart heeft ook effect in Lightroom en Photoshop als je recente versies gebruikt.

Een grote SSD is fijn, zorgt ervoor dat je in Lightroom snel tussen de foto's kan switchen (al helpt het maken van previews natuurlijk ook al flink).

Zo'n "liquid cooler" vind ik dan weer weinig toegevoegde waarde hebben, uiteindelijk zit er toch gewoon weer een fan bij en als het systeem gaat lekken ben je het haasje.

Kijk eens naar luchtkoelers van Scythe of Noctua, doen hun werk stil en goed.

Komt er ook nog een "ouderwetse" HDD in?

De voeding is verder geen hoogvlieger maar zou het prima aan moeten kunnen.
Hartelijk dank,

Welk moederbord zou je adviseren dan?

Overclocken ga ik toch niet doen.

er komen meerdere 4tb hd`s in uit de vorige setup.

welke koeler zou je adviseren?

en wat voor voeding?


ps overigens hebben we foto`s nooit op de ssd, maar altijd op de 4tb schijven (omdat het er altijd heel veel zijn per fotosessie al gauw 20GB)

[ Bericht 2% gewijzigd door gerrit098 op 25-06-2017 00:11:10 ]
pi_171925368
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 00:05 schreef gerrit098 het volgende:

[..]

Hartelijk dank,

Welk moederbord zou je adviseren dan?

Overclocken ga ik toch niet doen.

er komen meerdere 4tb hd`s in uit de vorige setup.

welke koeler zou je adviseren?

en wat voor voeding?
Moederbord (voorbeelden):

https://azerty.nl/product/asus/903649/b150-pro-moederbord-atx

of

https://azerty.nl/product/msi/841675/z170a-pc-mate-moederbord-atx

Geen heel bijzondere borden wat betreft specificaties maar gewoon prima voor wat je zoekt, incl. 6 s-ata aansluitingen.

Voeding, een "simpele" maar wel modulair:

https://azerty.nl/product(...)x12v-2-4-eps12v-2-92

Koelers:

https://azerty.nl/product(...)m3-am3--fm1-fm2-fm2-

of

https://azerty.nl/product(...)cket-lga1151-socket-

Dit zijn natuurlijk slechts voorbeelden en als je het 10 verschillende tweakers vraagt krijg je 10 andere antwoorden :P

Ik weet verder ook niet of je een vast budget hebt of wat ruimte om er in te schuiven.

Als je meerdere harddisks hebt, is een kast met een intake-fan voor de hdd bracket ook wel fijn, dan heb je wat airflow over de schijven om ze koel te houden, vooral als ze strak gestapeld in een kast zitten.

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-06-2017 00:18:59 ]
pi_171925466
hartelijk dank,

heb het lijstje aangepast.

https://azerty.nl/basket/(...)MTtpOjM2NjU4O2k6MTt9

als iemand nog aanvullingen en of adviezen heeft, dat mag altijd!
pi_171925513
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 00:17 schreef gerrit098 het volgende:
hartelijk dank,

heb het lijstje aangepast.

https://azerty.nl/basket/(...)MTtpOjM2NjU4O2k6MTt9

als iemand nog aanvullingen en of adviezen heeft, dat mag altijd!
Als het moederbord dat je uitkiest een M.2 slot heeft, zou je er ook voor kunnen kiezen om een M.2 SSD te plaatsen. Deze zijn tot wel 6x sneller dan een S-ATA SSD maar gemiddeld ook duurder.

Ik heb zelf gekozen voor een 1.2TB SSD in een normaal PCIE slot maar dan moet je nog wat dieper in de buidel tasten:

https://azerty.nl/product(...)d-state-drive-1-2-tb
pi_171925537
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 00:20 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als het moederbord dat je uitkiest een M.2 slot heeft, zou je er ook voor kunnen kiezen om een M.2 SSD te plaatsen. Deze zijn tot wel 6x sneller dan een S-ATA SSD maar gemiddeld ook duurder.
mocht hij dat doet moet er wel opgelet worden dat hij dan wel een PCI-E M.2 SSD neemt en geen SATA M.2 SSD. (om de verwarring compleet te maken bestaan die ook)
Laatst genoemde werkt gewoon op SATA snelheid
pi_171925554
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 00:22 schreef mschol het volgende:

[..]

mocht hij dat doet moet er wel opgelet worden dat hij dan wel een PCI-E M.2 SSD neemt en geen SATA M.2 SSD. (om de verwarring compleet te maken bestaan die ook)
Laatst genoemde werkt gewoon op SATA snelheid
Daar stond ik niet bij stil maar gelukkig is dat bij de specificaties wel vrij snel te zien.
Schijven die rond de 500MB/s zitten zijn SATA. Schijven die daar fors boven zitten zijn PCI-E.

En we kunnen z'n verlanglijstje natuurlijk nog even een laatste compatibility check geven voor hij 'm bestelt. Ik zie ook wel eens wat over het hoofd ;)
pi_171925683
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 00:20 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als het moederbord dat je uitkiest een M.2 slot heeft, zou je er ook voor kunnen kiezen om een M.2 SSD te plaatsen. Deze zijn tot wel 6x sneller dan een S-ATA SSD maar gemiddeld ook duurder.

Ik heb zelf gekozen voor een 1.2TB SSD in een normaal PCIE slot maar dan moet je nog wat dieper in de buidel tasten:

https://azerty.nl/product(...)d-state-drive-1-2-tb
Leuk maar die is mij toch net iets te duur.
pi_171925807
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 00:33 schreef gerrit098 het volgende:

[..]

Leuk maar die is mij toch net iets te duur.
M.2 is dan wel weer betaalbaarder:

https://azerty.nl/product(...)tate-drive-gecodeerd

Blijft een hoop geld maar is wel tot zo'n 5 tot 6x sneller dan een S-ATA SSD :)
pi_171926105
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 00:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

M.2 is dan wel weer betaalbaarder:

https://azerty.nl/product(...)tate-drive-gecodeerd

Blijft een hoop geld maar is wel tot zo'n 5 tot 6x sneller dan een S-ATA SSD :)
wel weer interessant :P
pi_171927565
Even wachten op i9
pi_171928851
quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 07:40 schreef scrupuleus het volgende:
Even wachten op i9
En welk X299 moederbord met s2066 socket binnen dit budget zou je daarvoor aanraden?
pi_171929519
ik zou een stevige kast kopen.
:]
pi_171929578
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 11:19 schreef wootahH het volgende:
ik zou een stevige kast kopen.
Ik neem aan dat z'n vrouw gewoon een stoel heeft.
pi_171957544
quote:
Volgens mij moet het daar wel mee lukken :)

De kast is niet mijn smaak maar je kan er iig heel wat HDD's in kwijt en dat is praktisch.
Vergeet niet om er een fan voor te monteren zodat je wat airflow over de schijven houdt, al zit dat er mss ook standaard al in.
pi_171958278
Ik zou een gold voeding pakken, en geen bronze.
Verder is de i7 7700K ongeveer 15% sneller dan de 7700. (7700K stock 4.2 GHz vs 7700 3.6 GHz, boosted 4.5GHz vs 4.2 GHz)

En crucial geheugen is twijfelachtig, heb daar veel problemen mee gezien, dus niet mijn favoriet, maar geen ramp. :P
pi_171959418
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 09:57 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Volgens mij moet het daar wel mee lukken :)

De kast is niet mijn smaak maar je kan er iig heel wat HDD's in kwijt en dat is praktisch.
Vergeet niet om er een fan voor te monteren zodat je wat airflow over de schijven houdt, al zit dat er mss ook standaard al in.
op tweakers staat dat t erg dun staal is en sommige ervaren een trillende kast. met zulke hardware zou ik er toch wel een paar tientjes extra er tegenaan gooien.
:]
pi_171968188
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 10:28 schreef Fluppert het volgende:
Ik zou een gold voeding pakken, en geen bronze.
Verder is de i7 7700K ongeveer 15% sneller dan de 7700. (7700K stock 4.2 GHz vs 7700 3.6 GHz, boosted 4.5GHz vs 4.2 GHz)

En crucial geheugen is twijfelachtig, heb daar veel problemen mee gezien, dus niet mijn favoriet, maar geen ramp. :P
Hmm, dat die K een hogere basissnelheid heeft heb ik over het hoofd gezien.
De unlocked multiplier en de eventuele behoefte aan overklokken was altijd toch de reden om wel of niet voor zo'n K type te gaan.

Een K versie kan dus prima als het prijsverschil klein is :)

Met Crucial geheugen heb ik zelf geen problemen, draai er nu zelf ook op (4x 8GB DDR4) in combinatie met een i7-6900K.
Maar pech hebben kan altijd natuurlijk.
pi_171976844
quote:
- Wat betreft Lightroom; skip die dure SSD. Voor Lightroom is dat nergens voor nodig.
Zolang je de LR Catalog en previews op de SSD hebt staan, zit je goed.
De RAW-bestanden kunnen inderdaad gewoon op een harde schijf blijven; die hoeven niet op de SSD.
Of bij Photoshop een NVME SSD veel voordeel heeft durf ik zo niet te zeggen.
Als het slechts enkele procenten verschil is, zou ik ook hier de NVME SSD schrappen.
Steek dat geld(verschil) in je zak of besteed het ergens anders aan.

Wat wel aan te raden is, is dat je wel een moederbord neemt met M.2 NVME aansluiting; mochten deze type SSD in prijs gaan zakken kun je die altijd nog plaatsen later.

- Voor zowel Lightroom als Photoshop is Intel nog steeds de beste keus. AMD's Ryzen doet hier onder. De 7700K is min of meer de standaard hiervoor geworden, ook voor gaming overigens.

- Photoshop en Lightroom kunnen inderdaad met videokaarten aan de slag; maar minimaal. Met een 1050 of 1060 zit je ruimschoots genoeg; de duurdere GPU's bieden slechts enkele procenten meer prestaties. Tenzij je ook nog ermee wilt gamen hoef je echt niet meer GPU-power.

- Het geld wat je bespaart op de SSD en GPU kun je bijvoorbeeld spenderen aan RAM. Lightroom zit je met 16GB wel genoeg, bij Photoshop zou (afhankelijk van je werk) 32GB handig zijn. Maar dat merk je vanzelf. Kies daarom sowieso een moederbord met 4 RAM-slots en koop 8GB sticks. Zo kun je - als je nu 16GB installeert; 2x 8GB - kun je later altijd nog meer RAM monteren.

- Waterkoeling heet inderdaad niet zo heel veel nut; zeker niet bij (semi)pro gebruik. Een goede luchtkoeler is ook prima.

- Ik zou een behuizing uitzoeken zonder window en een die lekker stil is. Kost wel wat meer, maar het is wel erg fijn.

En een laatste, misschien wel belangrijkste tip; maakhier een topic aan met dezelfde vraag. Even goed aangeven wat je budget is en je eisen/wensen en je krijgt (meestal) goed onderbouwde aanbevelingen.
pi_172007070
Hartelijk dank allemaal,

het volgende is het geworden

MSI Z270 PC MATE - Moederbord ¤128.95
MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING 4G - Graphics card ¤173.90
Corsair CX-M Series CX550M - Voeding (intern) ¤68.89
Cooler Master Hyper 212X - Koeler voor processor ¤37.90
Cooler Master Elite 310 - Midtowermodel ¤32.91
Intel Core i7 7700 - 3.6 GHz ¤308.46
Corsair Vengeance LPX - DDR4 ¤128.90
Samsung 960 EVO MZ-V6E500BW - Solid state drive ¤236.85

Totaal ¤1116.76

Mooi en snel systeem geworden.

Verder heb ik over gezet van mijn oude pc
samsung evo 750 500gb
wd 4 tb
wd 2 tb

Heb wel al een beetje spijt dat ik toch niet de 7700k heb genomen. maar dit voldoet ruimschoots!
pi_172012948
Bijzondere keus voor de moederboard en kast en onnodige NVME-SSD, maar voor de rest prima build.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')