Dick_Honeybush | zaterdag 24 juni 2017 @ 22:14 |
Ik weet dat het te maken heeft met het verschil in werkgeheugen wat gebruikt kan worden, wat bij 32bit beperkt is tot 4gb (3 nog wat). Ik zie wel eens games voorbij komen met als systeemeis 3 tot 4gb ram, maar ook 64bit os. Doet een 64bit os nog meer dan alleen meer werkgeheugen, of kun je met een 32bit os en 4gb ram ook een game draaien zoals hiervoor beschreven? | |
Riparius | zaterdag 24 juni 2017 @ 22:39 |
Ik ben geen gamer, dus vragen over games kan ik niet beantwoorden, maar een 64 bits executable kun je niet uitvoeren op een 32 bits besturingssysteem. Als bij de systeemeisen van een spel of applicatie dus staat dat een 64 bits besturingssysteem vereist is maar je hebt een 32 bits besturingssysteem, dan kun je dat programma niet gebruiken. Omgekeerd gaat wel, op 64 bits versies van Windows kun je ook 32 bits programma's uitvoeren. Op 64 bits versies van Windows kun je echter niet zonder meer (oude) 16 bits (DOS) applicaties uitvoeren, daarvoor heb je dan een emulator nodig zoals DOSbox. [ Bericht 1% gewijzigd door Riparius op 24-06-2017 22:47:12 ] | |
Geralt | zaterdag 24 juni 2017 @ 22:53 |
,2 uit mn hoofd. | |
Dick_Honeybush | zaterdag 24 juni 2017 @ 22:58 |
Ok duidelijk. Dank u vriendelijk ![]() | |
Juup© | zaterdag 24 juni 2017 @ 23:14 |
Dit vind ik daarover: Maar goed, ik ben een noob wat dat betreft ![]() | |
Geralt | zaterdag 24 juni 2017 @ 23:15 |
Ow dat kan ook best hoor. Ik weet het zo 123 even niet meer, ben er al ff uit. ![]() | |
ViPeRII | maandag 26 juni 2017 @ 08:53 |
Ja, er zitten verschillen in 32bits en 64bits. Wat Riparius zegt klopt inderdaad. Het is echter afhankelijk van je processor of je een 64bits os kan installeren. Dit is niet geheugen afhankelijk! Als je als max inderdaad een 32bits os kan installeren dan ben je gelimiteerd tot 3,5GB geheugen, en zullen 64bits applicaties niet kunnen starten. Dit staat echter wel lost van elkaar. | |
Ai_KaRaMBa | maandag 26 juni 2017 @ 13:22 |
Voor Windows geldt dat (normaalgesproken) je met een 32bit applicatie maximaal 2GB aan werkgeheugen voor je proces kan adresseren. Dus als het een windows game is die 3 a 4 GB geheugen nodig heeft, gaat dat niet lukken met een 32bit versie van windows. Puur technisch gezien kan je trouwens met een 32bit processor tot 64GB adresseren in kernel modus; per gebruikersproces blijf je dan gelimiteerd tot ongeveer 4GB. Ik geloof dat 32bit linux kernels dat standaard doen, en voor windows moet je "Physical Address Extension" daarvoor expliciet aanzetten (er staat me bij dat er wat compatibiliteitsproblemen met specifieke drivers zijn, waarom dat niet standaard aanstaat) | |
Aaargh! | maandag 26 juni 2017 @ 14:12 |
Ja. Hoeveelheid geheugen die je kan gebruiken is maar een v/d gevolgen van de overstap naar 64-bit. Technisch gezien slaat 64-bit op de word-size van de CPU. | |
Dick_Honeybush | maandag 26 juni 2017 @ 17:49 |
Dank u allen voor de uitleg. Ik denk dat ik het wel enigszins begrijp zo. Wordt tijd om over te stappen op 64bit ![]() | |
ACT-F | dinsdag 27 juni 2017 @ 02:18 |
Een 64-bits processor kan met 64-bits getallen rekenen. 2^64 = 18.446.744.073.709.551.616 = 16 ExaByte (bij elk punt door 1024 delen). Een 32-bits processor kan met 32-bits getallen rekenen. 2^32 = 4.294.967.296 = 4 GigaByte (bij elk punt door 1024 delen). 32-bits getallen passen ook in een 64-bits ruimte, maar andersom kan natuurlijk niet. Dat is de reden waarom een 64-bits processor met 32-bits programma's kan werken en niet andersom. | |
KomtTijd... | dinsdag 27 juni 2017 @ 15:08 |
Eh, 15 jaar geleden werd het tijd om over te stappen op 64 bit. 10 jaar geleden wás het tijd om over te stappen, nu is het gewoon schromelijk laat. | |
Riparius | dinsdag 27 juni 2017 @ 16:44 |
Dat mag wel zo zijn, maar de realiteit is dat er nog erg veel 32 bits Windows systemen in gebruik zijn. Nog in 2015 vond Microsoft het dan ook nodig naast de 64 bits versie van Windows 10 eveneens een 32 bits versie van Windows 10 uit te brengen (bron). Nieuwe systemen worden - indien aangeschaft inclusief besturingssysteem - wel zo goed als altijd uitgeleverd met een 64 bits OS, maar ook op 64 bits systemen wordt heden ten dage nog altijd veel 32 bits software gebruikt. Heb je een 64 bits versie van Windows, kijk dan maar eens in de map Program Files (x86) om te zien hoeveel 32 bits applicaties er nog zijn geïnstalleerd. | |
Ou-Tannu | dinsdag 27 juni 2017 @ 17:03 |
waarom er nog een 32bit OS bestaat is puur voor lightweight clients... immers een 32bit CPU zal nog steeds goedkoper zijn om te bakken.. en voor een tablet, netbook etc kom heb je vaak toch nog maar 2GB RAM te gebruiken.... | |
embedguy | dinsdag 27 juni 2017 @ 20:48 |
Er zijn ook 32bit systemen die meer dan die 2gb of 4gb ram kunnen hebben. Al is dat idd in de praktijk wel vaak de restrictie. | |
embedguy | dinsdag 27 juni 2017 @ 20:57 |
nvm [ Bericht 35% gewijzigd door embedguy op 28-06-2017 18:17:07 ] | |
Riparius | woensdag 28 juni 2017 @ 01:11 |
Nee. Elk geheugenadres adresseert een byte, en met 32 bits kun je zo 232 bytes = 4·(210)3 bytes = 4 GiB (Gibibytes) adresseren. | |
Dubbeldrank | woensdag 28 juni 2017 @ 08:17 |
Die 32-bits Windows 10 is simpelweg uitgebracht vanwege het feit dat een hoop bedrijven nog werken met 16-bits software die op 64-bits systemen niet meer kunnen draaien. Je zou verwachten dat mensen wel iets pro-actiever zou zijn in het vernieuwen van systemen, maar in de praktijk is het nog best schrijnend. | |
embedguy | woensdag 28 juni 2017 @ 08:20 |
nvm [ Bericht 37% gewijzigd door embedguy op 28-06-2017 18:17:13 ] | |
Ai_KaRaMBa | woensdag 28 juni 2017 @ 13:50 |
Adressering gaat op AMD64 nog net als op i386: per byte. Dat je CPU intern met word-aligned databussen werkt, en caching een stuk efficiënter is als je daar als programmeur rekening mee houdt doet daar verder niet aan af. | |
Aaargh! | woensdag 28 juni 2017 @ 14:57 |
In het Apple kamp is het gelukkig een stuk beter. Zowel macOS als iOS zijn ondertussen 64-bit only. iOS ondersteund vanaf iOS 11 (komt over paar maanden uit, nu in beta) geen 32-bit apps meer en Apple heeft ook aangekondigd dat macOS High Sierra (ook later dit jaar) de laatste macOS versie is die 32-bit apps ondersteund. | |
embedguy | woensdag 28 juni 2017 @ 18:16 |
Hmmmm, opmerkelijk. Ok, dan heb ik niets gezegd. | |
Adames | woensdag 28 juni 2017 @ 23:03 |
4 GB wat verdeeld wordt voor al het geheugen, het videogeheugen haalt daar de grootste hap uit. Wat overblijft ligt in de praktijk inderdaad tussen de 3,2 en 3,7 GB voor je RAM. | |
Adames | woensdag 28 juni 2017 @ 23:05 |
Apple kan inderdaad wat harder zijn daarin, wel fijn. Bij windows kan je dat simpelweg niet maken Verder ook geen ramp, weinig eisende programma's werken in 32 bit net zo goed. | |
Aaargh! | woensdag 28 juni 2017 @ 23:54 |
Probleem is niet dat die programma's minder goed werken, maar het kost sloten met geheugen. Als je 1 32-bit programma start moeten daarvoor 32-bit versies van alle nodige libraries ingeladen worden, normaal zijn die gedeeld tussen alle applicaties. Je 32-bit programma kost dus niet alleen geheugen van het programma zelf, er wordt ook een halve 32-bit versie van Windows ingeladen. |