abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 23 juni 2017 @ 13:36:36 #1
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_171884333
Allen, ik heb een Mazda Premacy (jaja, burgerlijk tot en met) met iets van 90k op de teller. Anderhalf jaar en 18k geleden begon de koppeling te ruisen en dat doet ie nog steeds. Ik weet bijna zeker dat het het druklager is. Bij ontkoppelen begint het geruis en na koppelen hoor ik niks. De priseas/rest vd versnellingsbak lijkt het dus niet te zijn, want daar draait nu eenmaal niks bij ingetrapte koppeling.

Enfin, dat ding vervangen is best een prijzig grapje voor een auto op leeftijd. Ik heb bij drie garages gevraagd wat ze er van vinden en allemaal zeggen ze "gewoon doorrijden, als het niet erger wordt is het ook geen probleem". Ik wil echter over anderhalf maand een flinke trip maken door Europa en wil niet ergens stranden door iets wat te voorkomen zou zijn geweest. Mijn collega's (automotive/motorenonderzoek, dus weten wel veel) zeggen allemaal dat ik het toch beter kan vervangen.

Wat is jullie mening hierover? :)
  vrijdag 23 juni 2017 @ 13:45:38 #2
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_171884562
Wat is prijzig en hoe lang ben je van plan om door te rijden met die auto? En hoe is de rest van de auto? Zitten er bijvoorbeeld nog meer grote dingen aan te komen?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 23 juni 2017 @ 14:19:13 #3
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_171885308
In principe wil ik de auto op rijden, zeker omdat we 'm toch niet zo vaak gebruiken. De kosten voor vervangen druklager zal toch wel iets van 4 a 500 euro zijn. De rest van de auto is goed, ik hoor alleen ergens een wiellager een beetje geluid maken.
pi_171897424
Ja niemand kan voorspellen wat er gaat gebeuren. In principe zal het lager zwaar lopen en daardoor slijten je diafragmaveren ook in, dat slijpsel komt ook overal terecht. Aan de andere kant doet je druklager niet zoveel zolang je niet schakelt en gewoon op de snelweg rijdt.
.
  zaterdag 24 juni 2017 @ 01:29:35 #5
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_171904887
Met die km stand, zou ik dat ding gewoon maken.
Ligt er ook nog aan hoe moeilijk die bak eraf gaat bij die auto.

(Je weet overigens niet wat het is, maar je weet wel veel van autos af stiekem).

Ik heb een andere insteek. Wiellager haal je van de sloop. Kost niks en vervang je ook.
Of je hebt het gehad, kan alleen jij zeggen :P
pi_171906535
Zo'n lager kan ineens vastlopen en dan is het vervelender want dan kan je niet verder. De kans dat het gebeurd is klein maar wel aanwezig door de extra slijtage die je nu hebt.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  FOK!fotograaf zaterdag 24 juni 2017 @ 10:19:24 #7
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_171908177
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 01:29 schreef PluggieOD het volgende:
Ik heb een andere insteek. Wiellager haal je van de sloop. Kost niks en vervang je ook.
Of je hebt het gehad, kan alleen jij zeggen :P
He, wat?! Lagers van de sloop? Die dingen kosten enkele tientjes, meeste kosten zitten in arbeidsloon. Als je toch je druk lager gaat vervangen, meteen de koppeling ook doen en wellicht vliegwiel FF eraf en je krukaskeerring bekijken/vervangen. Heb je daarvde komende 150.000 km ook geen omkijken meer naar.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zaterdag 24 juni 2017 @ 10:22:27 #8
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_171908241
Wiellager van de sloop :|W :|W

En dat mag in NL gewoon de weg op :'(

@TS: Wat is het ruisen precies, want dat kan ik niet plaatsen. Als je lange ritten gaat maken en weinig schakelt, is het minder erg voor de koppeling als bijvoorbeeld nog 5000 km door de stad rijden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 24 juni 2017 @ 10:25:36 #9
396386 sturmpie
for night & nature
pi_171908288
niks aan doen, lekker spannend (+anwb)
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_171908823
Oh ik zie iets in mijn glazen bol.

Tijdens een mooi ritje over een smal en stijl bergweggetje moet de ts opeens een paar keer steken in een krap en scheef stukje. Koppeling wordt loeiheet en op dat moment loopt de laatste olie uit het lager en verbrand op de prise as. Druklager slaat muurvast, diafragmavingers ratelen en het lager schuift nog amper over de as.

Daar staat TS, met zijn kapotte auto in een afgelegen gebied, met amper bereik om de ANWB te bellen en de dichtbijzijnde sleepservice 3 uur rijden.
.
pi_171908849
Alle techniek onderhuids is Mazda 3(23) dus een koppeling vervangen is niet zo spannend. Effe de draagbalk voor de versnellingsbak verwijderen, radiator verwijderen en de motor ondersteunen. Assen los en dan de bak eraf.

Zal niet de kop kosten.
pi_171909070
Wat is je plan met die auto? 90k op de teller is nog niets. Als je er in door wil blijven rijden zou ik 'm gewoon (laten) fixen.

400-500 eur vind ik ook nog wel meevallen voor een reparatie. Je bent snel een paar uurtjes kwijt aan arbeid en dat maakt t dat de prijs snel oploopt. Maar als ie verder weinig kosten heeft kwa onderhoud tot nu toe zou ik het doen.
Onderhoud kost nu eenmaal geld, en tenzij je nooit rijd is 500 eur per jaar gemiddeld helemaal niet zo gek.

Ik heb 2 jr geleden nog een reparatie van 800 eur laten doen. Simpelweg omdat ie gemiddeld weinig kosten heeft, en verder technisch nog prima rijd (ondanks de 275k op de teller toen).
Voor de reparatiekosten koop je geen andere, en dan nog moet je maar afwachten wat je aan kosten krijgt, itt tot een (voor mij) bewezen betrouwbare auto.

Ik heb inmiddels wel ANWB erbij genomen voor de zekerheid... Maar als je de belangrijkste dingen gewoon goed bijhoud en niet op bezuinigd (Remmen, banden, olie enz) dan zie ik geen enkele reden om geen roadtrip te doen. Onderhoud zegt meer dan leeftijd of KM stand.

Mijn auto zit nu op 352k.. en ik ga dit jaar gewoon weer een roadtrip doen (Polen, Litouwen, Wit Rusland).
Ook een nieuwe auto kan stil komen te staan...
  zondag 25 juni 2017 @ 00:45:49 #13
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_171925808
Bedoelde dan ook wielnaaf oeps.
  zondag 25 juni 2017 @ 00:46:28 #14
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_171925818
Het ging over een druklager overigens, en bij 90K zou ik dat maken.
  zondag 25 juni 2017 @ 00:47:57 #15
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_171925836
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 10:25 schreef sturmpie het volgende:
niks aan doen, lekker spannend (+anwb)
Deze is god :P
  zondag 25 juni 2017 @ 01:08:38 #16
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_171926070
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 11:02 schreef DJSmiley het volgende:
Wat is je plan met die auto? 90k op de teller is nog niets. Als je er in door wil blijven rijden zou ik 'm gewoon (laten) fixen.

400-500 eur vind ik ook nog wel meevallen voor een reparatie. Je bent snel een paar uurtjes kwijt aan arbeid en dat maakt t dat de prijs snel oploopt. Maar als ie verder weinig kosten heeft kwa onderhoud tot nu toe zou ik het doen.
Onderhoud kost nu eenmaal geld, en tenzij je nooit rijd is 500 eur per jaar gemiddeld helemaal niet zo gek.

Ik heb 2 jr geleden nog een reparatie van 800 eur laten doen. Simpelweg omdat ie gemiddeld weinig kosten heeft, en verder technisch nog prima rijd (ondanks de 275k op de teller toen).
Voor de reparatiekosten koop je geen andere, en dan nog moet je maar afwachten wat je aan kosten krijgt, itt tot een (voor mij) bewezen betrouwbare auto.

Ik heb inmiddels wel ANWB erbij genomen voor de zekerheid... Maar als je de belangrijkste dingen gewoon goed bijhoud en niet op bezuinigd (Remmen, banden, olie enz) dan zie ik geen enkele reden om geen roadtrip te doen. Onderhoud zegt meer dan leeftijd of KM stand.

Mijn auto zit nu op 352k.. en ik ga dit jaar gewoon weer een roadtrip doen (Polen, Litouwen, Wit Rusland).
Ook een nieuwe auto kan stil komen te staan...
^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')