abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 21 juni 2017 @ 12:33:21 #26
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_171832656
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 12:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat moge zo zijn maar het is moeilijk te ontkennen dat hij een expert is op het gebied waar de commissie onderzoek naar doet. Eens dat het inderdaad wat wrang is voor hem.
Er zijn allicht meer experts op te trommelen. We hebben voldoende fiscalisten, ook mensen zonder idealisme om zoveel mogelijk belasting te ontwijken. Afijn, als dit de wens is van de commissie, omdat het mooie tv oplevert, het zij zo.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  Moderator woensdag 21 juni 2017 @ 12:33:21 #27
54278 crew  Tijger_m
42
pi_171832657
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 12:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Paspoorten innemen zoals in droomlanden Hong Kong en Dubai is natuurlijk helemaal geen diefstal in enigerlei vorm.
Nee, dat is het niet, een paspoort is niet jouw eigendom maar een document dat aantoont dat jij een burger van land x, iets wat kan wijzigen of beperkt kan worden.

Ik snap bij god niet waarom je dat hier te berde meent te moeten brengen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 21 juni 2017 @ 12:39:09 #28
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171832753
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:45 schreef Homey het volgende:

[..]

Spot on. Libertariers hebben gewoon niet door dat we in Nederland een goed leven kunnen leiden dankzij een heel effectief belastingsysteem en bepaalde mate van afgedwongen herverdeling van de welvaart. Als dat niet zo was, zou Nederland veel armer zijn. Kijk maar naar landen waar nauwelijks belastingheffing plaatsvindt zoals India. Een grote chaos, gigantische vervuiling en schrijnende armoede. In zo'n land voelt niemand zich verantwoordelijk voor de common goods.
Libertariers gaan ervan uit dat iedereen verantwoordelijkheid neemt als hij of zij ergens belang bij heeft. Nou, dat is in veel gevallen totaal niet geval vanwege free-rider gedrag, luiheid, complexiteit en andere oorzaken. Helemaal bij public goods. Wie gaat het park onderhouden? De wegen? Het riool? De grachten? Het is het tegenovergestelde van communisme, dat ervan uitgaat dat mensen helemaal niks zelf kunnen ondernemen. Zowel libertarisme als communisme gaan uit van extreem wensdenken over menselijk gedrag, wat in de praktijk als een tang op een varken slaat.

Ergens zit 'de waarheid' in het midden, en vandaar dat we in een sociaal-democratie leven, wat gewoon een duurzaam en fijn leven is. Overigens vind ik de overheid wel een tikkeltje te groot, en heel oneerlijk dat burgers wel heel zwaar worden belast, en bedrijven niet. Wat meer libertarisme kan geen kwaad, maar Toine Manders hebben we niets aan.
Wat er effectief wordt herverdeeld is volgens OESO cijfers helemaal niet zo groot, dankzij 35 jaar VVD.

Natuurlijk komt er weinig terecht van de overheid verkleinen, hetgeen we ook zagen bij Thatcher en Reagan (en diverse Republikeinse absolute meerderheden). Of dit nu onkunde is of onwil (verborgen agenda) laat ik in het midden.


"heel oneerlijk dat burgers wel heel zwaar worden belast, en bedrijven niet. Wat meer libertarisme kan geen kwaad"

Het hele idee van (modale) burgers zwaar belasten en bedrijven/vermogens niets is ongeveer exact wat Manders wil. Wie dragen de lasten in Dubai denk je? Hij doet alsof het er niet is, maar natuurlijk is de hete aardappel mooi doorgeschoven naar slaven in Dubai.

Om deze trend ongedaan te maken en de belastingmix te veranderen is minder libertarisme nodig, niet meer van hetzelfde.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 21 juni 2017 @ 12:41:02 #29
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171832790
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 12:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, dat is het niet, een paspoort is niet jouw eigendom maar een document dat aantoont dat jij een burger van land x, iets wat kan wijzigen of beperkt kan worden.

Ik snap bij god niet waarom je dat hier te berde meent te moeten brengen.
Oké, mensen opsluiten in hun eigen land naar goeddunken van de werkgever/grootkapitaal is geen diefstal volgens Manders. Belasting betalen wel.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_171832826
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:45 schreef Homey het volgende:

[..]

Spot on. Libertariers hebben gewoon niet door dat we in Nederland een goed leven kunnen leiden dankzij een heel effectief belastingsysteem en bepaalde mate van afgedwongen herverdeling van de welvaart. Als dat niet zo was, zou Nederland veel armer zijn. Kijk maar naar landen waar nauwelijks belastingheffing plaatsvindt zoals India. Een grote chaos, gigantische vervuiling en schrijnende armoede. In zo'n land voelt niemand zich verantwoordelijk voor de common goods.
Libertariers gaan ervan uit dat iedereen verantwoordelijkheid neemt als hij of zij ergens belang bij heeft. Nou, dat is in veel gevallen totaal niet geval vanwege free-rider gedrag, luiheid, complexiteit en andere oorzaken. Helemaal bij public goods. Wie gaat het park onderhouden? De wegen? Het riool? De grachten? Het is het tegenovergestelde van communisme, dat ervan uitgaat dat mensen helemaal niks zelf kunnen ondernemen. Zowel libertarisme als communisme gaan uit van extreem wensdenken over menselijk gedrag, wat in de praktijk als een tang op een varken slaat.

Ergens zit 'de waarheid' in het midden, en vandaar dat we in een sociaal-democratie leven, wat gewoon een duurzaam en fijn leven is. Overigens vind ik de overheid wel een tikkeltje te groot, en heel oneerlijk dat burgers wel heel zwaar worden belast, en bedrijven niet. Wat meer libertarisme kan geen kwaad, maar Toine Manders hebben we niets aan.
In economische zin zijn bedrijven burgers...

Als er volledige concurrentie is dan krijgen ondernemers een inkomen dat genoeg is om van te leven. Als de belasting dan hoger wordt gaan ze hun prijzen bijstellen.... En betaalt iedereen weer relatief evenveel als in de oude situatie.

Alles is relatief in de economie, het gaat niet om de absolute getallen maar om de verhoudingen, ik denk niet dat je die veranderd door belastingen te verhogen op werknemers of op werkgevers. Ik denk dat het (in the long run) vrij weinig uitmaakt.

Echter.... Bedrijven zijn beweeglijk en kunnen hun winsten geologisch verplaatsen en ondermijnen daarmee de effectiviteit van belastingsystemen van landen... Legaal? Ja voorlopig, maar uiteraard hartstikke onwenselijk.

Overigens zie ik toch wel wat arbitrage mogelijkheden als de belastingen ondernemer / werknemer erg verschillen.... Dan wordt het aantrekkelijk om winst te verlagen en loon te verhogen en visa versa.... Stel dat een beetje creatief boekhouden etc niet mogelijk was geweest dan zou het allemaal geen ene drol moeten uitmaken.

Dusss, vanwege het subjectieve / beweeglijke / manipuleerbare karakter van boekhouden doe je er verstandig aan om alles zoveel mogelijk gelijk te trekken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_171833516
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:09 schreef Hexagon het volgende:
Waar Manders en zijn aanhangers de mist in gaan is dat ze claimen dat ze hun salaris puur aan hun eigen handelen en talenten te danken hebben. En dat het een soort absoluut iets is dat in een belastingvrije samenleving precies hetzelfde zou zijn.

Dat is gewoon onzin. Je kan in Nederland lekker werken en verdienen omdat we hier een stabiele samenleving hebben met een sterk ontwikkelde infrastructuur en een goed opgeleide bevolking. En omdat we zekerheden hebben om tegenslagen of fouten te kunnen doorstaan. Dat maakt Nederland een beter land dan Somalie.

Dat kost geld en daar is dus de belasting voor. Wie dat ontkent steekt feitelijk gewoon zijn kop in het zand.
Betaal jij ook meer belasting dan wettelijk is verplicht? Zo niet, waarom niet?
pi_171833587
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 13:13 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Betaal jij ook meer belasting dan wettelijk is verplicht? Zo niet, waarom niet?
Omdat je liever free-ride dan dat je zelf kosten hebt.

Maar dat maakt nog niet dat het voor iedereen beter is om zich te committeren tot het betalen van belasting. Dat laatste is overigens dermate evident dat zo een hele libertarische ideologie simpelweg te dom voor woorden is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 21 juni 2017 @ 13:17:55 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_171833620
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 13:13 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Betaal jij ook meer belasting dan wettelijk is verplicht? Zo niet, waarom niet?
Nee, omdat het aan de politiek is te bepalen hoe hoog deze voor ieder moet zijn.
pi_171834136
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 13:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee, omdat het aan de politiek is te bepalen hoe hoog deze voor ieder moet zijn.
Maar waarom zit je dan zo af te geven op Toine? Ben je ook zo boos op belastingadviseurs die mensen adviseren over allerlei mogelijke aftrekposten?
  woensdag 21 juni 2017 @ 13:46:46 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_171834172
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 13:44 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Maar waarom zit je dan zo af te geven op Toine? Ben je ook zo boos op belastingadviseurs die mensen adviseren over allerlei mogelijke aftrekposten?
Aangezien Toine belasting als een gegeven ziet dat er niet hoort te zijn, en hij daarmee dus een van de fundamenten van de samenleving onderuit wil schoffelen.
pi_171834354
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 13:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Aangezien Toine belasting als een gegeven ziet dat er niet hoort te zijn, en hij daarmee dus een van de fundamenten van de samenleving onderuit wil schoffelen.
Oké, dus je hebt geen problemen met zijn activiteiten als adviseur?

Alleen problemen met zijn ideologie? Waarom wil je dan mensen ''keihard aanpakken'' die andere ideeën dan jij hebben? Vind je dat niet fascistisch?
pi_171834396
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 13:57 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Oké, dus je hebt geen problemen met zijn activiteiten als adviseur?

Alleen problemen met zijn ideologie? Waarom wil je dan mensen ''keihard aanpakken'' die andere ideeën dan jij hebben? Vind je dat niet fascistisch?
IS sympathisanten moeten toch ook aangepakt worden? :?
  woensdag 21 juni 2017 @ 14:02:54 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_171834456
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 13:57 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Oké, dus je hebt geen problemen met zijn activiteiten als adviseur?

Alleen problemen met zijn ideologie? Waarom wil je dan mensen ''keihard aanpakken'' die andere ideeën dan jij hebben? Vind je dat niet fascistisch?
Ik maak niet meer geld over naar de belastingdienst dan mijn blauwe envelop dat me oplegt. Maar dat is wat anders dan dat ik allerlei schimmige constructies via bananenrepublieken ga opzetten om minder te hoeven betalen.

Als hij al binnen de wetten bleef dan vind ik het moreel totaal fout.
pi_171834623
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 13:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Aangezien Toine belasting als een gegeven ziet dat er niet hoort te zijn, en hij daarmee dus een van de fundamenten van de samenleving onderuit wil schoffelen.
Ieder z'n eigen opvatting van de ideale samenleving. De een vindt geïnstitutionaliseerde diefstal prima zolang hij denkt dat hijzelf of de samenleving als geheel baat bij heeft. De ander, en daar is Toine er een van, vindt dat dit nooit een goed idee is.
  woensdag 21 juni 2017 @ 14:20:58 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_171834746
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 14:13 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ieder z'n eigen opvatting van de ideale samenleving. De een vindt geïnstitutionaliseerde diefstal prima zolang hij denkt dat hijzelf of de samenleving als geheel baat bij heeft. De ander, en daar is Toine er een van, vindt dat dit nooit een goed idee is.
En daarmee street hij dus naar de totaalvernietiging van de samenleving zoals we die kennen. Daarom moet zening mening fel bestreden worden.
  woensdag 21 juni 2017 @ 14:24:19 #41
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171834796
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 14:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]

En daarmee street hij dus naar de totaalvernietiging van de samenleving zoals we die kennen. Daarom moet zening mening fel bestreden worden.
Meningen bestrijden :N
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 21 juni 2017 @ 14:25:56 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_171834829
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 14:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Meningen bestrijden :N
JIj bestrijd toch ook de communistische meningen?
  woensdag 21 juni 2017 @ 14:26:46 #43
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171834840
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 14:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]

JIj bestrijd toch ook de communistische meningen?
In woord, ja. Je post waar ik op reageer valt dusdanig te interpreteren dat je ook andere middelen in gedachten heb, maar wellicht lees ik dan iets wat er niet staat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 21 juni 2017 @ 14:27:35 #44
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171834854
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 14:13 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ieder z'n eigen opvatting van de ideale samenleving. De een vindt geïnstitutionaliseerde diefstal prima zolang hij denkt dat hijzelf of de samenleving als geheel baat bij heeft. De ander, en daar is Toine er een van, vindt dat dit nooit een goed idee is.
Waarom neemt men dan Somalië, Hong Kong en Dubai als de droomlanden?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 21 juni 2017 @ 14:28:32 #45
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171834876
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 14:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In woord, ja.
De VVD antiterreur wetgeving gaat wel wat verder
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 21 juni 2017 @ 14:29:08 #46
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_171834890
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 14:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik maak niet meer geld over naar de belastingdienst dan mijn blauwe envelop dat me oplegt. Maar dat is wat anders dan dat ik allerlei schimmige constructies via bananenrepublieken ga opzetten om minder te hoeven betalen.

Als hij al binnen de wetten bleef dan vind ik het moreel totaal fout.
Er is natuurlijk een behoorlijk grijs gebied. Je hebt mensen die hun aangifte doen, 100 keer op ja klikken en het daarbij laten, of mensen die af en toe wat aanpassen (binnen de wettelijke grenzen), zoals het invoeren van studiegeld zonder dat je in aanmerking komt voor een studiefinanciering om in aanmerking te komen voor een aftrekpost. Daarna heb je nog mensen die een bedrijf opzetten in een ander land en hier de dividenden/royalty's van een onderneming plaatsen.

Feit is wel, belastingwetgeving is niet voor iedere burger zo eenduidig als voor een simpele werknemer met een eigen huis. Aangezien bedrijven je winst belasten en het voor een ondernemer al kunstmatig is hoe hoog je winst is, kun je daar een hoop meer in aanpassen. In dat opzicht is een zzp'er al een stuk grijzer dan een werknemer met z'n blauwe envelop.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 21 juni 2017 @ 14:32:19 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_171834938
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 14:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In woord, ja. Je post waar ik op reageer valt dusdanig te interpreteren dat je ook andere middelen in gedachten heb, maar wellicht lees ik dan iets wat er niet staat.
Nee, ik was niet van plan een gedachtenpolitie op te richten. Ik vermeld gewoon overall waar ik kan dat libertarisme een sprookje is.
pi_171835031
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 14:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik maak niet meer geld over naar de belastingdienst dan mijn blauwe envelop dat me oplegt. Maar dat is wat anders dan dat ik allerlei schimmige constructies via bananenrepublieken ga opzetten om minder te hoeven betalen.

Als hij al binnen de wetten bleef dan vind ik het moreel totaal fout.
Ja dat mag je best moreel fout vinden maar dan ligt de "schuld' nog steeds niet bij de persoon maar bij de overheid die dit soort constructies mogelijk maakt en zit de overheid ook moreel fout aangezien zij de personen die de (financiële) mogelijkheid heeft om te ontwijken deze constructies bied.

En ja als ik op belasting kan besparen door te ontwijken, wat wettelijk en moreel gezien wat mij betreft prima door de beugel kan, dan doe ik dat.
pi_171835234
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 14:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik maak niet meer geld over naar de belastingdienst dan mijn blauwe envelop dat me oplegt.
Waarom niet? Waarom doe je dat niet terwijl je tegelijkertijd predikt dat mensen als Toine dat wel moeten doen?

quote:
Maar dat is wat anders dan dat ik allerlei schimmige constructies via bananenrepublieken ga opzetten om minder te hoeven betalen.

Als hij al binnen de wetten bleef dan vind ik het moreel totaal fout.
Ik snap je positie niet zo goed.

Mag iemand volgens jou zo min mogelijk betalen? Zo ja, waarom heb je er dan moeite mee dat de één wat meer moeite doet om zijn/haar belastingdruk te verlagen dan de ander? En waarom wil je mensen die meer moeite doen ''keihard aanpakken'' als ze netjes binnen de wet zijn gebleven?
pi_171835259
Libertariers zijn op het kortzichtige af egoïstisch. Ik zelf heb er geen enkel probleem mee om belasting af te dragen, graag zelfs.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')