abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 20 juni 2017 @ 22:23:59 #1
332613 Captain_koek
Internetpiraat
pi_171823207
Hi Allen,

Sinds een 1,5 jaar ben ik wat aan het spelen geslagen met een (mini)thuisservertje op basis van de Raspberry pi 3. Het begon als een speel projectje maar ondertussen maak ik er dagelijks gebruik van.

De Raspberry draait Plexmedia server, sickrage, Transmission, SAMBA en PIVPN. Dit alles soepel al moet ik natuurlijk wel rekening houden met de players als ik plex kijk (Audio transcoden trekt hij, een film eigenlijk niet)

Ik heb een hardeschijf gemount en ook een stackstorage, dit werkt maar vraagt (uiteraard) nogal wat van de Pi.

Graag zou ik nog iets van homeautomation willen starten icm domoticz, openhab, oid.

Het lijkt mij niet verstandig om bovengenoemde software ook nog eens op de zelfde pi te installeren maar hoe nu verder!?

ik zat te denken om een 2e pi te kopen maar dat word al met al best een rommeltje, kabels, stroomvoorziening etc.
Ook heb ik gedacht om iets sterkers te kopen (Wat??) en vervolgens een gehele nieuwe installatie te maken.
Ook lees ik hier en daar wat over Virtualmachines. Dus 1 (sterkere) unit waar bv 5 pi's op geemuleerd worden.

Zijn hier mensen in de zelfde situatie die wat kunnen vertellen over hun oplossing?
Zoals vermeld hoeft het geen mega server te worden, want een nas word het niet.
1 stream transcode voor plex zou leuk zijn. Maar ook nu is het al meer als werkbaar!

Bedankt voor jullie tips en input!
Aigh aigh Captain!
pi_171823295
Je kan geen Pi emuleren.

Een Pi draait gewoon een versie van Linux, die kan je wel emuleren.. Maar dan heb je niks meer met een Pi te maken :+
pi_171823438
Virtuele Machines lijkt me wat overbodig. Wat ik hierboven lees kan prima op één Linux distro.

Je zou eventueel naar Docker kunnen kijken. Dan draaien de applicaties in losstaande containers. Heb er zelf alleen geen ervaring mee..

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2017 22:30:30 ]
  dinsdag 20 juni 2017 @ 22:32:09 #4
332613 Captain_koek
Internetpiraat
pi_171823513
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 22:30 schreef d4v1d het volgende:
Virtuele Machines lijkt me wat overbodig. Wat ik hierboven lees kan prima op één Linux distro.

Je zou eventueel naar Docker kunnen kijken. Dan draaien de applicaties in losstaande containers. Heb er zelf alleen geen ervaring mee..
Dat klinkt wel goed, dat stond mij ook aan bij het vm verhaal: als er wat fout gaat is de schade beperkt!
Aigh aigh Captain!
pi_171828931
De meeste processen moeten prima op 1 of 2 pis kunnen draaien. Zeker voor torrents etc. maakt het natuurlijk niet uit als de load even boven de 4 komt. Je zou kunnen kijken naar een OrangePi PC2, die heeft gigabit ethernet en meerdere USB-bussen, dat zal aardig schelen in de throughput performance. En dan de load een beetje verdelen. Waarbij je rekening houdt dat processen die "live" moeten draaien zoals plesk, op de rustigste pi staan.

Ohja en waar je nu alvast naar kunt kijken is of het ding niet te heet wordt. De RPi 3 is een aardig heethoofd dus met meerdere zware processen kun je er donder op zeggen dat'ie moet throttelen, als je er geen heatsink op plakt.
pi_171830152
Of een paar PI's kopen en dan allen een paar taken geven, of naar een EsxI/Hyper-V hostje gaan (is allbei gratiesch) en daar VMmetjes op gaan draaien.

DietPi is wel leuk om snel veel dingen te installeren op een Pi.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_171869439
Bedankt voor de tips, ik speel nu even met dietpi, lijkt mij wel handig!

Docker ook, maar is weer een stap lastiger zo te zien.

Iemand zelf ervaring met andere bords of kleine pcs als bv de NUC?
Aigh aigh Captain!
pi_171874167
openmediavault zit ook veel in. vm docker domoticz etc
:]
pi_171874731
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 22:26 schreef d4v1d het volgende:
Je kan geen Pi emuleren.
Eigenlijk wel :)
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_171875041
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 22:32 schreef Captain_koek het volgende:

[..]

Dat klinkt wel goed, dat stond mij ook aan bij het vm verhaal: als er wat fout gaat is de schade beperkt!
Ja, maar bedenk wel dat het je veel resources kost. Als jij belangrijke applicaties draait kun je dat goed verantwoorden. Om thuis wat spelerij te draaien, overbodig. Zeker als je al een beperkt budget hebt.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 10:22:50 #11
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_171879656
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 22:23 schreef Captain_koek het volgende:
De Raspberry draait Plexmedia server, sickrage, Transmission, SAMBA en PIVPN. Dit alles soepel al moet ik natuurlijk wel rekening houden met de players als ik plex kijk (Audio transcoden trekt hij, een film eigenlijk niet)
Ik draai die dingen plus een Crashplan servertje op een mini-PC'tje met een Intel Atom 330. Beheer gaat via TeamViewer. Het werkt, maar je moet er niet te veel van voorstellen. Bijv. Firefox is vrij traag.

Ik zou persoonlijk gewoon kijken op Tweakers in Vraag & Aanbod, en dan onder de desktops filteren op mini-PC. Link

Daar zie ik bijv. volgende advertentie:
Asus VivoPC VM42-S044V

Redelijk recente CPU, voldoende (4GB) geheugen enz.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 19:30:16 #12
332613 Captain_koek
Internetpiraat
pi_171893004
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 23:36 schreef vaduz het volgende:

[..]

Ja, maar bedenk wel dat het je veel resources kost. Als jij belangrijke applicaties draait kun je dat goed verantwoorden. Om thuis wat spelerij te draaien, overbodig. Zeker als je al een beperkt budget hebt.
Inderdaad, na iets meer gelzen te hebben begrijp ik dat er ook uit! Lijkt met docker niet het geval!?
Budget heb ik wel alleen weet niet zo goed wat ik wil! Ben een prutser eigenlijk! Maar heb er plezier aan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 10:22 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Ik draai die dingen plus een Crashplan servertje op een mini-PC'tje met een Intel Atom 330. Beheer gaat via TeamViewer. Het werkt, maar je moet er niet te veel van voorstellen. Bijv. Firefox is vrij traag.

Ik zou persoonlijk gewoon kijken op Tweakers in Vraag & Aanbod, en dan onder de desktops filteren op mini-PC. Link

Daar zie ik bijv. volgende advertentie:
Asus VivoPC VM42-S044V

Redelijk recente CPU, voldoende (4GB) geheugen enz.
Wat je linkt lijkt inderdaad een optie!
Draai jezelf linux? Of windows? Ik onderhoud het nu eigenlijk door de server in te ssh'en en heel soms vnc.

Toevallig kwam een collega met een verhaal dat zijn buurman een pi over had dus miss heb ik er straks 2. Dan kan ik iets meer klooien en leren zonder de situatie te slopen
Aigh aigh Captain!
pi_171893223
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 19:30 schreef Captain_koek het volgende:

[..]

Inderdaad, na iets meer gelzen te hebben begrijp ik dat er ook uit! Lijkt met docker niet het geval!?
Aanvullende isolatie kost altijd resources. Niet zo veel als een complete virtuele machine, natuurlijk. Met docker heb ik zelf geen concrete ervaring.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 20:22:00 #14
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_171894953
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 19:30 schreef Captain_koek het volgende:
Draai jezelf linux? Of windows? Ik onderhoud het nu eigenlijk door de server in te ssh'en en heel soms vnc.
Windows 10 vanwege de Linux driver situatie :(
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')