abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 juni 2017 @ 15:43:08 #276
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171836250
Hmmz zo te lezen worden de kwartierwaarden idd sowieso uitgelezen, ongeacht of je dat dagelijks of tweemaandelijks laat doen, en ze mogen ze ook nog twee maanden bewaren

https://www.liander.nl/node/13897
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Knikkerking woensdag 21 juni 2017 @ 15:44:27 #277
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171836279
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 15:43 schreef Leandra het volgende:
Hmmz zo te lezen worden de kwartierwaarden idd sowieso uitgelezen, ongeacht of je dat dagelijks of tweemaandelijks laat doen, en ze mogen ze ook nog twee maanden bewaren

https://www.liander.nl/node/13897
Dat klopt niet helemaal. Ze worden niet standaard uitgelezen. Ze worden wel standaard in de meter opgeslagen. Totdat iemand ze dus (binnen 10 dagen!) opvraagt.
  woensdag 21 juni 2017 @ 15:48:14 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171836361
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 15:44 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Dat klopt niet helemaal. Ze worden niet standaard uitgelezen. Ze worden wel standaard in de meter opgeslagen. Totdat iemand ze dus (binnen 10 dagen!) opvraagt.
quote:
Wat doet Liander met mijn gegevens uit de slimme meter?
De netbeheerder mag niet zomaar informatie uit de meter halen. Hiervoor zijn strikte afspraken gemaakt met u als klant. Informatie die nodig is voor het technisch beheer van de meter of van het elektriciteitsnet mag de netbeheerder wel zonder toestemming uitlezen. Wij gebruiken deze gegevens om berekeningen uit te voeren voor toewijzing en verrekening van energie. Uw kwartierwaarden worden daarna maximaal twee maanden door ons bewaard.
Hier stellen ze gewoon dat ze je kwartierwaarden ophalen en bewaren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 21 juni 2017 @ 15:53:25 #279
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171836441
quote:
De netbeheerder mag niet zomaar informatie uit de meter halen. Hiervoor zijn strikte afspraken gemaakt met u als klant. Informatie die nodig is voor het technisch beheer van de meter of van het elektriciteitsnet mag de netbeheerder wel zonder toestemming uitlezen. Wij gebruiken deze gegevens om berekeningen uit te voeren voor toewijzing en verrekening van energie. Uw kwartierwaarden worden daarna maximaal twee maanden door ons bewaard.
En op pagina 37 van de gedragscode staat nogmaals dat dat niet gebeurt zonder toestemming.

En op pagina 38 een mooi tabel wat wel/niet wordt uitgelezen na/zonder toestemming van klant.
Tot nooit .......
  Knikkerking woensdag 21 juni 2017 @ 15:57:24 #280
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171836509
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 15:48 schreef Leandra het volgende:

De netbeheerder mag niet zomaar informatie uit de meter halen. Hiervoor zijn strikte afspraken gemaakt met u als klant. Informatie die nodig is voor het technisch beheer van de meter of van het elektriciteitsnet mag de netbeheerder wel zonder toestemming uitlezen. Wij gebruiken deze gegevens om berekeningen uit te voeren voor toewijzing en verrekening van energie. Uw kwartierwaarden worden daarna maximaal twee maanden door ons bewaard.

Hier stellen ze gewoon dat ze je kwartierwaarden ophalen en bewaren.
Het staat er niet super duidelijk/eenduidig, maar het is zo dat een leverancier en/of ODA ze moeten aanvragen bij de netbeheerder. Daar gaat altijd wat tijd overheen, en als alles goed is gegaan (meter niet in storing, alles communicatie werkt zoals het hoort) dan wordt die klaargezet zodat de leverancier het kan ophalen.

Dat betekend dat de data absoluut pas in die "centrale database" terecht komt na zo'n aanvraag. (die dus iedere dag opnieuw moet gebeuren).

Maar dat zou nog steeds kunnen betekenen dat de data wel al bij de netbeheerder is. Daar heb je een punt! Dat kan ik niet met zekerheid zeggen eerlijk gezegd. Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk, want ik was in de veronderstelling dat het ook pas na die dagelijkse aanvraag bij de netbeheerder terecht kwam :)

[edit]
Naar aanleiding van dat stukje uit de gedragscode is het inderdaad zoals ik dacht. Die kwartierwaarden worden alleen pas naar de netbeheerder gestuurd nadat je daar zelf toestemming voor hebt gegeven. Er vind dus nergens gegevensverzameling plaats. Ook niet in de slimmemeter zelf, behalve als je daar uiteraard toestemming voor geeft.

[ Bericht 3% gewijzigd door Atmoz op 21-06-2017 16:11:30 ]
  woensdag 21 juni 2017 @ 16:02:12 #281
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171836581
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 15:53 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En op pagina 37 van de gedragscode staat nogmaals dat dat niet gebeurt zonder toestemming.

En op pagina 38 een mooi tabel wat wel/niet wordt uitgelezen na/zonder toestemming van klant.
Men heeft het daar over "meetgegevens" dat sluit dus absoluut niet uit dat dat je kwartierwaarden betreft, desnoods over de complete periode die op dat moment uitgelezen wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_171836586
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 14:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Is het je dan niet duidelijk dat er helemaal geen grootschalige dataverzameling is? Je gegevens worden twee-maandelijks of jaarlijks uitgelezen. Als je kiest voor jaarlijkse uitlezing dan is de dataverzameling net zo groot als met de analoge meter.
Nou ja, laten we het dan geautomatiseerde grootschalige informatieverzameling noemen. Daar valt buiten de dataverzameling zelf ook de infrastructuur onder. Je meter hangt aan een publiek/semi-publiek netwerk. Dat levert vroeg of laat ellende op als de beveiliging niet in orde is. Dat hebben we eerder gezien met allerlei slimme apparaten die aan een (semi-)publiek netwerk hangen, zoals ip-camera's, tsmart-tv's die in spionageapparatuur kunnen worden veranderd en bijvoorbeeld een clouddienst die robotstofzuigers aanstuurde.
  woensdag 21 juni 2017 @ 16:05:10 #283
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171836629
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 16:02 schreef Leandra het volgende:
Men heeft het daar over "meetgegevens" dat sluit dus absoluut niet uit dat dat je kwartierwaarden betreft, desnoods over de complete periode die op dat moment uitgelezen wordt.
Kijk even op pag 38:
Meetgegevens collectie na toestemming
Meetgegevens collectie standaard situatie
Tot nooit .......
  woensdag 21 juni 2017 @ 16:09:31 #284
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171836702
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 16:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Kijk even op pag 38:
Meetgegevens collectie na toestemming
Meetgegevens collectie standaard situatie
Ja, maar wat zijn die meetgegevens?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 21 juni 2017 @ 16:10:50 #285
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171836719
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 16:09 schreef Leandra het volgende:
Ja, maar wat zijn die meetgegevens?
Weet niet meer waar het stond het stuk, het stond er in.
Het is alleen de aktuele waarde de rest heet interval-gegevens.

Op Liander staat trouwens dat ze de kwartierwaarden maximaal twee maanden bewaren.
(de partij die ze na jouw toestemming opvraagt mogelijk langer natuurlijk)

[ Bericht 8% gewijzigd door Speekselklier op 21-06-2017 16:30:41 ]
Tot nooit .......
pi_171836741
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 15:35 schreef Leandra het volgende:
Idd...
https://www.liander.nl/node/13888

Onder andere vraag 16, 17 en 20.
https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/faq/verplicht

Wat krijg je te zien als je op de link Meer informatie over blokkeren van de slimme meter. klikt ?
:')



[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2017 16:16:15 ]
  woensdag 21 juni 2017 @ 16:17:06 #287
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171836841
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 16:12 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Wat krijg je te zien als je op de link Meer informatie over blokkeren van de slimme meter. klikt ?
:')
Grappig, als ik 12x op de link klik op het ritme van LetItSnow dan kom ik op een rusische site uit waar ik op postcode en huisnummer alle meterstanden van de afgelopen 10 jaar kan vinden met intervalwaardes per minuut..

[ Bericht 18% gewijzigd door Speekselklier op 21-06-2017 16:33:31 ]
Tot nooit .......
pi_171836884
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 16:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Oh wauw een niet werkende pagina.
volgens mij zit er achter deze link een heel team allemaal illegaal verworven data te bekijken en communiceert het via deze link aan andere illegale afdelingen.
Voel je je aangevallen?
  woensdag 21 juni 2017 @ 16:20:29 #289
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171836908
nee hoor, ik moet blijkbaar meer zien dan een niet werkende pagina en dat er drie storingen zijn?
Help me even op weg dan.

[ Bericht 13% gewijzigd door Speekselklier op 21-06-2017 16:27:41 ]
Tot nooit .......
  Knikkerking woensdag 21 juni 2017 @ 16:23:27 #290
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171836977
Ik moet helaas concluderen dat zulke dingen wel vaker voorkomen. Het komt geregeld voor dat (diverse) webpagina's van verschillende netbeheerders niet naar behoren werken. Zeer vervelend, maar als je ze even mailt is het meestal zo opgelost :)
  woensdag 21 juni 2017 @ 17:42:14 #291
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171838373
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 15:53 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En op pagina 37 van de gedragscode staat nogmaals dat dat niet gebeurt zonder toestemming.

En op pagina 38 een mooi tabel wat wel/niet wordt uitgelezen na/zonder toestemming van klant.
Over die gedragscode gesproken; op pagina 36 begint het deel van de Rechten van Kleingebruikers en in artikel 6.1.2 staat dat de kleinverbruiker een op afstand uitleesbare Slimme Meter kan weigeren en dan een traditionele, niet op afstand uitleesbare Slimme Meter geplaatst wordt. En ja, dit is iets anders dan de uitleesbare Slimme Meter administratief uit laten schakelen, het administratief uitschakelen wordt in artikel 6.1.3 behandeld.

Liander geeft die mogelijkheid wel: https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/faq/weigeren
Stedin noemt hem niet: https://www.stedin.net/kl(...)ter-wat-moet-ik-doen
Enexis geeft de mogelijkheid wel: https://www.enexis.nl/con(...)-u-geen-slimme-meter

De rest van de netbeheerders zijn zo klein dat het de moeite amper is de boel op te zoeken.
Maar goed, Stedin weer dus.... ik heb lekker dat artikelnummer in het commentaarblokje onder dat item ingevuld :')
Maar ik ben van Stedin inmiddels wel gewend dat ze de privacyregels aan hun laars lappen, dus dit verbaast me niet echt, echt niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_171838636
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 15:37 schreef Speekselklier het volgende:
Ik vind het wel handig dat je de dag vooraf al de laagste prijs weet. Dan kan je het salmonella programma van de warmtepomp, de wasmachine en in de toekomst ook het bijladen van de auto erop aanpassen. Home-automation gaat dan echt een functie krijgen.

Dan mevrouw speekselklier nog zo ver krijgen dat ze om 3 uur snachts het avondeten alvast klaar maakt en dan zijn we er helemaal.
Dat is inderdaad het idee van smart-grid. Grote verbruikers communiceren met de meter en gaan lekker aan het werk bij een overschot aan eigen opwekking of het laagste stroomtarief van de dag. Met als doel op wijkniveau de pieken in stroomlevering min of meer gelijk te laten lopen met pieken in stroomverbruik.
  Knikkerking woensdag 21 juni 2017 @ 18:31:54 #293
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171839224
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 18:02 schreef Ivo1985 het volgende:

Dat is inderdaad het idee van smart-grid. Grote verbruikers communiceren met de meter en gaan lekker aan het werk bij een overschot aan eigen opwekking of het laagste stroomtarief van de dag. Met als doel op wijkniveau de pieken in stroomlevering min of meer gelijk te laten lopen met pieken in stroomverbruik.
Precies. En aangezien dat iets goeds is, vind ik dat ook weer een goede reden om wél een slimme meter te nemen. Zo dragen we allemaal ons steentje bij. Het zorgt ervoor dat het netwerk geen ontiegelijk dure upgrade nodig heeft straks, en het is nog eens goed voor het milieu.
pi_171839314
Mongooltjes heb in iedere leefgemeenschap. Dat is in de samenleving van de slimme meters niet anders. Alleen verpesten ze de naam van de goedwillende meters. Ik leef al een tijdje samen met mijn slimme meter en heb totaal geen last met hem.
pi_171839973
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 14:56 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dat kan je dan slimmer meten bij een transformator. Dan hoef je niet te rekenen.

iets anders
Het argument dat er overdag minder stroom wordt gebruikt dan in de avond gaat wel op voor particulieren maar niet voor de industrie. Dus dat overdag de stroom goedkoper wordt geloof ik niets van.
Dat eerste is een goed argument. Veel eenvoudiger en goedkoper.

De industrie gebruikt zeer veel energie maar betaalt daar geen ene pepernoot voor. Wat voor effect dat heeft op de variabele tarieven durf ik niet te voorspellen. Ik denk eigenlijk dat ze minder zullen betalen en dat zal bij de particulier met zijn "slimme" meter w.s. terugverdiend gaan worden. De mogelijkheden zijn legio als iedereen voorzien is van zo'n ding. We zijn dan locked in en dan kan men doen wat men wil.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 21-06-2017 19:14:44 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171840134
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 15:40 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ja precies. Dat is wat ik al 4 jaar doe. Ik schakel met een (zelfgemaakt kastje met Arduino etc...) de zware verbruikers zoals een accumulatiekachel. Mijn systeempje kiest het goedkoopste uur van die dag en schakelt dan ^O^
Dan heb je het over de prijs van de "kale" stroom. Die is iets van 6 cent. En dan een cent of 17 voor belasting en btw. Dat is dus een centenkwestie. Het maakt erg weinig uit of de kale prijs 4 of 6 cent is. Precies 2 cent (ik heb het even uitgerekend :) ). Als het al over dat soort verschillen gaat. Kleiner kan ook. Mijn conclusie is dat zo'n variabel tarief nauwelijks zoden aan de dijk zet. We stellen ons daar veel van voor maar het is peanuts.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Knikkerking woensdag 21 juni 2017 @ 19:22:14 #297
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171840345
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 19:13 schreef Bart2002 het volgende:

Dan heb je het over de prijs van de "kale" stroom. Die is iets van 6 cent. En dan een cent of 17 voor belasting en btw. Dat is dus een centenkwestie. Het maakt erg weinig uit of de kale prijs 4 of 6 cent is. Precies 2 cent (ik heb het even uitgerekend :) ). Als het al over dat soort verschillen gaat. Kleiner kan ook. Mijn conclusie is dat zo'n variabel tarief nauwelijks zoden aan de dijk zet. We stellen ons daar veel van voor maar het is peanuts.
Het is en blijft een centenkwestie inderdaad. Maar wel iets meer dan jij schetst. Ik betaal 2 tot 3 cent in de "goede" uren. Vaak nog wat minder zelfs. Dat is hoe dan ook toch een besparing. Geen grote (want inderdaad zoals je zegt belasting etc...) maar het is wel goedkoper. En ik dacht nu juist dat 't daar velen om te doen was :)
pi_171840500
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 19:22 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Het is en blijft een centenkwestie inderdaad. Maar wel iets meer dan jij schetst. Ik betaal 2 tot 3 cent in de "goede" uren. Vaak nog wat minder zelfs. Dat is hoe dan ook toch een besparing. Geen grote (want inderdaad zoals je zegt belasting etc...) maar het is wel goedkoper. En ik dacht nu juist dat 't daar velen om te doen was :)
Dit is een mooi bruggetje naar "Trias Energetica"... Je kunt 23 cent korting krijgen door die kWh niet te gebruiken. Dat is echt serieuze korting. Helaas gaan we ondanks alle "energiezuinige" apparaten ieder jaar meer gebruiken. Dat was even een zijsprongetje. Heeft slechts zijdelings met het onderwerp te maken. Ook door de "slimme" meter zullen we gemiddeld geen energie gaan besparen. En dat is het doel ook helemaal niet al doet Ed Nijpels alsof dat wel zo is. :)

https://fd.nl/ondernemen/(...)mme-meters-uitrollen
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171842915
Absoluut waar. Trias energetica is belangrijkste. Verbruik terugdringen, dan hoeft het ook niet te worden opgewekt.

Ik hoop vanaf november op een voorschot energie van zo'n 25 euro per maand te komen, en als de begane grond opnieuw is geïsoleerd naar mijn wensen (nu 1975 verhaal) zal het bijna 0 worden. Uiteraard zonder gasaansluiting.
pi_171845376
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:04 schreef Loekie1 het volgende:
Beparing lijkt tegen te vallen, nu willen ze die slimme meters kwijt aan de consument voordat het helemaal spaak loopt.

De energiebesparing door huishoudens met een slimme meter blijft achter bij de verwachting. Terwijl er werd gerekend op een besparing van 3,5 procent, blijft die steken op minder dan 1 procent, blijkt uit een studie die het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) zaterdag heeft gepubliceerd.

In 2015 werd besloten dat alle woningen een slimme energiemeter krijgen. Inmiddels is bij een ruim een kwart van de 7 miljoen Nederlandse huishoudens deze slimme meter geïnstalleerd.

Door het tegenvallende effect komt ook de beoogde financiële opbrengst onder druk te staan. De totale vervangingsoperatie kost de overheid 3,3 miljard euro. Door 3,5 procent energiebesparing moest bijna 1,5 miljard euro worden terugverdiend, maar dat wordt dus niet gehaald.

https://frontpage.fok.nl/(...)eter-valt-tegen.html

Overheid is weer lekker bezig met verspillen. Hebben zich weer eens een oor laten aannaaien.
Wat een domme overheid ook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')