abonnement Unibet Coolblue
pi_171794761
Vitens roept Friezen op zuinig te zijn met water


Vitens roept Friezen op hun tuin niet te sproeien in de piekuren ANP
Waterbedrijf Vitens heeft de inwoners van Friesland opgeroepen zuinig aan te doen met water, zolang het warm blijft. Het bedrijf levert nu meer dan 1 miljard liter water per dag aan zijn 5,6 miljoen klanten. Die zitten vooral in de noordelijke helft van Nederland.

Friesland geldt nu voor Vitens als een knelpunt. Het bedrijf heeft problemen om daar te kunnen blijven leveren. Dat komt doordat de economische bedrijvigheid in deze provincie fors is toegenomen. Daarnaast wordt er veel water gebruikt om de tuinen te besproeien. Ook geldt 2017 als een droog jaar.

Om aan de vraag te kunnen blijven voldoen, breidt Vitens zijn capaciteit in Friesland uit. Het bedrijf is bezig de waterwinning in Noardburgum, in het noorden van de provincie, op te voeren, maar dat is niet voor de zomer klaar.

'Niet douchen'

Daarom heeft Vitens de inwoners van Friesland opgeroepen tijdens de aanhoudende hitte niet te douchen en de tuin te sproeien in de zogeheten piekuren, tussen 07.00 en 09.00 uur 's ochtends en tussen 18.00 en 20.00 uur 's avonds. Ook hoopt het waterbedrijf dat de Friezen bereid zijn het wassen van de auto uit te stellen en hun was vooral 's nachts te draaien.

In verschillende gebieden in Friesland kan tijdens de warmteperiode een lagere druk op de waterleiding komen te staan en bruin water uit de kraan komen, waarschuwt het waterbedrijf.

http://nos.nl/artikel/217(...)-zijn-met-water.html :7
  maandag 19 juni 2017 @ 18:20:44 #2
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_171794838
5,6 miljoen Friezen? Da's nog erger dan al die moslims. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_171794979
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 18:20 schreef Hyperdude het volgende:
5,6 miljoen Friezen? Da's nog erger dan al die moslims. :')
Dat kan niet kloppen _O-
pi_171795032
5,6 miljoen in totaal. In Friesland vermoedelijk iets minder :P
  maandag 19 juni 2017 @ 18:31:17 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_171795069
quote:
2s.gif Op maandag 19 juni 2017 18:27 schreef aloa het volgende:

[..]

Dat kan niet kloppen _O-
Het staat een beetje onhandig in dat artikeltje.
En gelukkig klopt het niet. :P

Vraag mij trouwens af welke industrie zo groeit? Bij Heerenveen staan sinds een paar jaar wel fikse kaasfabrieken; maar die gebruiken toch melk? ):O
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_171795216
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 18:31 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Het staat een beetje onhandig in dat artikeltje.
En gelukkig klopt het niet. :P

Vraag mij trouwens af welke industrie zo groeit? Bij Heerenveen staan sinds een paar jaar wel fikse kaasfabrieken; maar die gebruiken toch melk? ):O
Zullen voor het schoonmaken e.d. ook wel veel water verbruiken maar dat kan de oorzaak amper zijn.
  maandag 19 juni 2017 @ 18:42:29 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171795300
Als je in Friesland woont heb je toch grondwater genoeg? Zou een put slaan om de tuin te besproeien.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 19 juni 2017 @ 18:44:02 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_171795328
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je in Friesland woont heb je toch grondwater genoeg? Zou een put slaan om de tuin te besproeien.
Steek de dijk door bij Hindeloopen. ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_171795344
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 18:31 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Het staat een beetje onhandig in dat artikeltje.
En gelukkig klopt het niet. :P

Vraag mij trouwens af welke industrie zo groeit? Bij Heerenveen staan sinds een paar jaar wel fikse kaasfabrieken; maar die gebruiken toch melk? ):O
Het staat er behoorlijk onhandig idd. Friesland heeft nog niet eens een miljoen inwoners ;)
pi_171795345
Gewoon niet sproeien, mijn buren hebben gras en wij ook. Buurman netjes maaien en sproeien, wij iets langer laten groeien en niet sproeien. Resultaat gras even groen.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_171795388
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 18:44 schreef Tikbalang het volgende:
Gewoon niet sproeien, mijn buren hebben gras en wij ook. Buurman netjes maaien en sproeien, wij iets langer laten groeien en niet sproeien. Resultaat gras even groen.
Viel me vanmiddag op dat het gras op de dijk niet echt groen is....ziet er nogal verdort uit.
pi_171795461
quote:
2s.gif Op maandag 19 juni 2017 18:47 schreef aloa het volgende:

[..]

Viel me vanmiddag op dat het gras op de dijk niet echt groen is....ziet er nogal verdort uit.
Niet alleen op dijken, ook de grasvelden hier in de stad en wijk zijn aardig geel :P. Trekt wel weer bijnaam het regent.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')