abonnement Unibet Coolblue
  zondag 18 juni 2017 @ 08:40:32 #1
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_171765624
Hallo, ik ben een warmtepomp newbie maar ben zeer geïnteresseerd in de aanschaf van zo'n systeem. Ik heb een Nefit Topline ketel, type TopLine Compact HRC30 CW5 uit 2011.

Nu wil ik graag z.s.m. een warmtepomp gaan aanschaffen en installeren, al loop ik tegen enkele vragen aan. Hopelijk kunnen jullie mij hier helpen.

Achtergrond info:
Mijn woning is gebouwd in 1995 en is redelijk tot goed geïsoleerd. Volledige benedenverdieping voorzien van vloerverwarming. Ook radiatoren geïnstalleerd, enkel in de keuken een laag-temperatuur variant. Rest van de woning nog ouderwetse radiatoren uit 1995. Totale woonoppervlakte ca. 180 m2.

Woning voorzien van zonnepanelen. Momenteel geen overschot i.v.m. elektrische auto. Dit zou in de toekomst kunnen veranderen. Gasverbruik ca. 2200 m3 per jaar.

Mocht er meer informatie nodig zijn, vraag gerust.

Vragen:
- Ik heb een snelle berekening gemaakt waaruit blijkt dat een hybride lucht/water warmtepomp de kortste terugverdientijd op zou leveren. Is dit ook jullie ervaring? Mijn cv-ketel kan nog wel zo'n 10 jaar mee, volgens mij kan ik dan beter tegen die tijd kijken naar een volledig warmtepomp systeem. Klopt deze beredenering?

- Hoeveel kW warmtepomp heb ik ongeveer nodig volgens jullie? Ik kom op zo'n 5 kW uit.

- Is een hybride warmtepomp systeem goed te gebruiken met een Honeywell EVO systeem? Ik ben voornemens zo'n systeem te installeren om meer gericht per ruimte te kunnen verwarmen.

- Is de installatie eenvoudig zelf te doen? Ik heb nogal handige mensen in mijn omgeving, als het net zo eenvoudig is als een CV-ketel is dat een snelle besparing. De buitenunit zou op het dak van de garage kunnen staan, dan zul je vanuit daar een paar meter omhoog naar de zolder moeten waar de binnenunit naast de CV-ketel komt te hangen.

- Ik heb gelezen dat de subsidie op hybride warmtepompen per 1 juli wijzigt, echter kom ik er nog geen wijs uit wat voor consequenties dit heeft voor mijn investering. M.a.w. moet ik nu heel veel haast gaan maken of niet. Zou toch zonde zijn om een paar 100 euro te laten liggen.

- Raden jullie bepaalde merken lage-temperatuur radiatoren aan?

- Wat is de ervaring met het geluid van zo'n buitenunit? Ik weet dat de buren aan de kant van mijn garage slapen dus dien hier wel rekening mee te houden. De afstand tot hun slaapkamerraam zal 5-10 meter zijn, afhankelijk van waar ik de unit ga plaatsen. Verder weg plaatsen is meer leidingwerk voor mij, maar dat zullen de kosten vast niet zijn.

Alvast bedankt voor de reacties die hopelijk gaan volgen :)

[ Bericht 2% gewijzigd door leolinedance op 18-06-2017 08:46:32 ]
pi_171765710
Ikzelf wacht nog een jaar of 5 tot de prijzen met 50% gezakt zijn.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_171765717
Bij de collega's van tweakers zit heel veel kennis:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1753285

Geloof dat de Mitsubishi zubadan wel een favoriet is. Hou iig rekening met een groot buffervat van minimaal 500 liter. Moet je wel de ruimte voor hebben want die dingen zijn echt groooott....

Was er zelf ook graag aan begonnen maar door het ontbreken van ltv (vloerverwarming of radiatoren) voor ons niet interessant. Succes ermee.
pi_171765757
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2017 08:54 schreef zozozozo het volgende:
Bij de collega's van tweakers zit heel veel kennis:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1753285

Geloof dat de Mitsubishi zubadan wel een favoriet is. Hou iig rekening met een groot buffervat van minimaal 500 liter. Moet je wel de ruimte voor hebben want die dingen zijn echt groooott....

Was er zelf ook graag aan begonnen maar door het ontbreken van ltv (vloerverwarming of radiatoren) voor ons niet interessant. Succes ermee.
Interresant.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 18 juni 2017 @ 09:05:04 #5
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_171765789
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2017 08:54 schreef zozozozo het volgende:
Bij de collega's van tweakers zit heel veel kennis:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1753285

Geloof dat de Mitsubishi zubadan wel een favoriet is. Hou iig rekening met een groot buffervat van minimaal 500 liter. Moet je wel de ruimte voor hebben want die dingen zijn echt groooott....

Was er zelf ook graag aan begonnen maar door het ontbreken van ltv (vloerverwarming of radiatoren) voor ons niet interessant. Succes ermee.
Ja daar ben ik ook al bezig. Maar omdat technische onderwerpen op Fok vaak wat begrijpelijker omschreven worden doe ik hier ook een poging :P

Waar heb ik een groot buffervat voor nodig eigenlijk? Dat zie ik nergens terug bij hybride wp systemen.
  zondag 18 juni 2017 @ 09:06:40 #6
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_171765799
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 08:52 schreef halfway het volgende:
Ikzelf wacht nog een jaar of 5 tot de prijzen met 50% gezakt zijn.
Ja dat is ook een optie, echter loop je dan waarschijnlijk de subsidie mis én 5 jaar besparing.
pi_171765996
Een groot buffervat heb je nodig als je ook de warmwaterbereiding via de warmtepomp wil laten lopen. Reken dan op een inhoud van zo'n 75 tot 100 liter per bewoner van het huis. Als je zeer regelmatig logees hebt (bijv kinderen uit eerdere relatie die bij ex wonen) of gezinsuitbreiding verwacht, kun je daar het beste rekening mee houden.

Voor het cv-gedeelte wordt doorgaans ook een buffervat geplaatst, maar dan is 50 tot 100 liter voldoende.

Voor het rendement kun je uiteraard het beste de leidingen zo kort mogelijk houden. Hoe langer, hoe meer energieverlies onderweg.

Of het handig is om nu te investeren in een hybride pomp en die over 10 jaar te vervangen voor een all-electric oplossing betwijfel ik. Je gaat in die 10 jaar misschien net de huidige investering terugverdienen, om vervolgens opnieuw te investeren dus opnieuw te beginnen met een terugverdientijd.

Het lijkt me dan verstandiger om te investeren in een warmtepomp die voldoende capaciteit heeft om op termijn het werk alleen te doen, maar de cv-ketel er voorlopig bij te houden zolang niet alle radiatoren vervangen zijn voor LTV radiatoren.
pi_171779047
Je zegt dat de woning 'redelijk tot goed' geisoleerd is? Is het dan een enorm grote woning dat je toch nog 2200 m3 gas gebruikt om deze warm te houden of probeer je een tropisch klimaat binnen te creeren?

Ter illustratie: Mijn warmtepompinstallatie gebruikt over een heel jaar 1200 kWh, dat is dan inclusief koelen, gas heb ik helemaal af laten sluiten. Dat is in een tussenwoning uit 1910, die ik wel enigszins heb aangepakt qua isolatie maar die waarschijnlijk nog niet half zo goed is geisoleerd als een moderne woning uit 1995.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_171779353
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2017 08:40 schreef leolinedance het volgende:

Mijn woning is gebouwd in 1995 en is redelijk tot goed geïsoleerd. Volledige benedenverdieping voorzien van vloerverwarming. Ook radiatoren geïnstalleerd, enkel in de keuken een laag-temperatuur variant. Rest van de woning nog ouderwetse radiatoren uit 1995. Totale woonoppervlakte ca. 180 m2.

Woning voorzien van zonnepanelen. Momenteel geen overschot i.v.m. elektrische auto. Dit zou in de toekomst kunnen veranderen. Gasverbruik ca. 2200 m3 per jaar.
Vrijstaand? Zoals hierboven gemeld: 2200m3 voor een geisoleerde woning uit 1995 is behoorlijk hoog. Wellicht kan je een overzicht geven van de m2 buitenmuur, dak, glas en vloer, incl. de mate van isolatie. Denk dat op dat laatste nog behoorlijk winst is te behalen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 19 juni 2017 @ 00:21:14 #10
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_171781381
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 22:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Vrijstaand? Zoals hierboven gemeld: 2200m3 voor een geisoleerde woning uit 1995 is behoorlijk hoog. Wellicht kan je een overzicht geven van de m2 buitenmuur, dak, glas en vloer, incl. de mate van isolatie. Denk dat op dat laatste nog behoorlijk winst is te behalen
Ja zo goed als vrijstaand, deel alleen de garagemuur met de buren. Uiteraard heb ik alle gegevens die je vraagt wel, maar dan zou ik het echt op moeten zoeken en uit moeten rekenen, weet het niet uit mijn hoofd helaas :P

Maar wat misschien ook een verklaring kan zijn, mijn vriendin werkt 3 dagen en werk ik minimaal 2 dagen per week thuis. En dat kunnen dus ook de dagen zijn dat mijn vriendin werkt. En aangezien we nog geen Honeywell EVO systeem hebben stook ik dus het hele huis warm als ik in mijn kantoor zit te werken (en te lui ben alle kranen dicht te draaien :P ). Dat tikt vast ook aan.

Daarnaast is er ook nog een baby die in de winter in ieder geval een enigszins warme kamer moet hebben. Maar erger nog, in zomer is de babykamer echt heel warm (op het zuiden en veel glas). Dus het idee om slaapkamers een paar graden terug te kunnen koelen met een warmtepomp spreekt mij ook wel aan.

Ik heb overal spouwmuren met goede isolatie, 2 jaar geleden nog grotendeels vernieuwd toen ik het huis kocht en ging verbouwen. Daarnaast beneden nieuwe moderne kunststof kozijnen (K-Vision) met HR++ glas.

Maar dit verklaart dus ook waarom ik een Honeywell EVO systeem wil én een warmtepomp.
Naar mijn idee de hoogst mogelijke besparing, vooruitgang in comfort en daarnaast ook nog goed voor het milieu. Het liefst ga ik op langere termijn helemaal van de gasleiding af. Het zou dus ideaal zijn als er een systeem zou bestaan wat ik nu i.c.m. de cv-ketel gebruik, en als de ketel kapot gaat over 5 jaar het systeem uitbreiden zodat de volledige voorziening met warmtepomp(en) is.
  maandag 19 juni 2017 @ 00:30:27 #11
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_171781464
quote:
2s.gif Op zondag 18 juni 2017 22:03 schreef nightsleeper het volgende:
Je zegt dat de woning 'redelijk tot goed' geisoleerd is? Is het dan een enorm grote woning dat je toch nog 2200 m3 gas gebruikt om deze warm te houden of probeer je een tropisch klimaat binnen te creeren?

Ter illustratie: Mijn warmtepompinstallatie gebruikt over een heel jaar 1200 kWh, dat is dan inclusief koelen, gas heb ik helemaal af laten sluiten. Dat is in een tussenwoning uit 1910, die ik wel enigszins heb aangepakt qua isolatie maar die waarschijnlijk nog niet half zo goed is geisoleerd als een moderne woning uit 1995.
De thermostaat staat hier meestal op 21 graden. Maar het heeft er natuurlijk ook mee te maken hoe groot je huis is, met hoeveel je woont, hoe vaak je thuis bent etc.

Kijk maar eens naar de cijfers van Nibud: https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/

Een vrijstaande woning zit gemiddeld op 2.430 m³. Ik zit daar zo'n 300 m³ onder, dus zo gek is het volgens mij niet. Zeker met de informatie in voorgaande post.

Overigens woonde ik samen met mijn vriendin enkele jaren geleden in een modern appartement, oudjes als buren en wij in het weekend bijna altijd weg. Ons verbruik lag op nog geen 1 m³ per dag gemiddeld _O-
  maandag 19 juni 2017 @ 00:38:46 #12
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_171781551
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 09:28 schreef Ivo1985 het volgende:
Een groot buffervat heb je nodig als je ook de warmwaterbereiding via de warmtepomp wil laten lopen. Reken dan op een inhoud van zo'n 75 tot 100 liter per bewoner van het huis. Als je zeer regelmatig logees hebt (bijv kinderen uit eerdere relatie die bij ex wonen) of gezinsuitbreiding verwacht, kun je daar het beste rekening mee houden.

Voor het cv-gedeelte wordt doorgaans ook een buffervat geplaatst, maar dan is 50 tot 100 liter voldoende.

Voor het rendement kun je uiteraard het beste de leidingen zo kort mogelijk houden. Hoe langer, hoe meer energieverlies onderweg.

Of het handig is om nu te investeren in een hybride pomp en die over 10 jaar te vervangen voor een all-electric oplossing betwijfel ik. Je gaat in die 10 jaar misschien net de huidige investering terugverdienen, om vervolgens opnieuw te investeren dus opnieuw te beginnen met een terugverdientijd.

Het lijkt me dan verstandiger om te investeren in een warmtepomp die voldoende capaciteit heeft om op termijn het werk alleen te doen, maar de cv-ketel er voorlopig bij te houden zolang niet alle radiatoren vervangen zijn voor LTV radiatoren.
Bedankt voor je input. Warmwaterbereiding hoeft niet via de warmtepomp zo lang de CV-ketel er nog hangt. Er in de toekomst mee kunnen uitbreiden zou natuurlijk wel mooi zijn als de CV-ketel het begeeft.

Investeren in een grotere warmtepomp is misschien ook een optie, al weet ik nog niet wat de meerprijs hiervan is. En kan een hybride systeem ook stand-alone werken in de toekomst? Want nu een grotere unit kopen en deze toch met de huidige ketel gebruiken lijkt mij ook niet handig als de warmtepomp geschikt is om heel je woning alleen te doen.

Of vergis ik mij nu ergens?
pi_171782604
Ik zou het idee van een hybride warmtepomp gewoon laten varen. Dan ga je nu specifiek zoeken op iets dat met je ketel samenwerkt en niet op iets wat gewoon goed zelfstandig kan werken. Ik zie ook het voordeel er niet zo van. Als je dat systeem wilt gaan uitbreiden als je de ketel wilt weghalen moet je weer lappen.

Ik denk dat je ruwweg twee mogelijkheden hebt:

1. lucht/lucht warmtepompen

Eigenlijk gewoon een airco. Kan goed verwarmen en koelen, geeft je snel warmte en kan prima de volledige verwarming voor zijn rekening nemen. Relatief goedkoop in aanschaf, hoewel je dan wel weer per ruimte een aparte unit nodig hebt. Voordeel is dat je natuurlijk wel per ruimte kunt instellen (wat jij nu ook wilt met evohome). Het systeem draait onafhankelijk van je C.V.-installatie. Voor warm water moet je wel iets anders bedenken en je hebt natuurlijk geen vloerverwarming met dit systeem.

2. lucht/water warmtepompen

Hiervoor heb je overal LTV nodig (vloerverwarming of LTV-radiatoren). Kan iets minder goed koelen dan de lucht/lucht warmtepompen (maar toch nog steeds wel een beetje). Voordeel is dat je geen extra units aan de muur binnen hoeft te hangen (wat weer goed is voor de WAF).

Ik zou in jouw geval persoonlijk voor optie 2 gaan. Begin gewoon eens met het weghalen van de oude radiatoren en er LTV-radiatoren voor terug te hangen. Als je dat gedaan hebt kun je de keteltemperatuur al veel lager instellen - wat op zichzelf al een aanzienlijke besparing kan opleveren omdat de retourtemperatuur veel lager wordt.

Daarna ga je uitrekenen hoeveel warmte je nodig hebt om te bepalen hoeveel vermogen je warmtepomp nodig heeft. Let daarbij op het feit dat een warmtepomp bij een lagere buitentemperatuur een verminderd vermogen heeft. Het is dus slim om hierbij enigszins te overdimensioneren.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_171783167
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 00:21 schreef leolinedance het volgende:


Ik heb overal spouwmuren met goede isolatie, 2 jaar geleden nog grotendeels vernieuwd toen ik het huis kocht en ging verbouwen. Daarnaast beneden nieuwe moderne kunststof kozijnen (K-Vision) met HR++ glas.
Dak- en vloerisolatie? Type, dikte?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 19 juni 2017 @ 09:45:08 #15
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_171784135
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 08:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Dak- en vloerisolatie? Type, dikte?
Sorry weet ik niet exact. Is verder ook niet zo relevant, zie eerdere post. Is 2 jaar geleden aangepakt :)
  maandag 19 juni 2017 @ 09:49:24 #16
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_171784191
quote:
2s.gif Op maandag 19 juni 2017 06:40 schreef nightsleeper het volgende:
Ik zou het idee van een hybride warmtepomp gewoon laten varen. Dan ga je nu specifiek zoeken op iets dat met je ketel samenwerkt en niet op iets wat gewoon goed zelfstandig kan werken. Ik zie ook het voordeel er niet zo van. Als je dat systeem wilt gaan uitbreiden als je de ketel wilt weghalen moet je weer lappen.

Ik denk dat je ruwweg twee mogelijkheden hebt:

1. lucht/lucht warmtepompen

Eigenlijk gewoon een airco. Kan goed verwarmen en koelen, geeft je snel warmte en kan prima de volledige verwarming voor zijn rekening nemen. Relatief goedkoop in aanschaf, hoewel je dan wel weer per ruimte een aparte unit nodig hebt. Voordeel is dat je natuurlijk wel per ruimte kunt instellen (wat jij nu ook wilt met evohome). Het systeem draait onafhankelijk van je C.V.-installatie. Voor warm water moet je wel iets anders bedenken en je hebt natuurlijk geen vloerverwarming met dit systeem.

2. lucht/water warmtepompen

Hiervoor heb je overal LTV nodig (vloerverwarming of LTV-radiatoren). Kan iets minder goed koelen dan de lucht/lucht warmtepompen (maar toch nog steeds wel een beetje). Voordeel is dat je geen extra units aan de muur binnen hoeft te hangen (wat weer goed is voor de WAF).

Ik zou in jouw geval persoonlijk voor optie 2 gaan. Begin gewoon eens met het weghalen van de oude radiatoren en er LTV-radiatoren voor terug te hangen. Als je dat gedaan hebt kun je de keteltemperatuur al veel lager instellen - wat op zichzelf al een aanzienlijke besparing kan opleveren omdat de retourtemperatuur veel lager wordt.

Daarna ga je uitrekenen hoeveel warmte je nodig hebt om te bepalen hoeveel vermogen je warmtepomp nodig heeft. Let daarbij op het feit dat een warmtepomp bij een lagere buitentemperatuur een verminderd vermogen heeft. Het is dus slim om hierbij enigszins te overdimensioneren.
Ik ga inderdaad voor optie 2. Radiatoren vervangen stond sowieso al op de to-do list, naast dat ze niet efficiënt zijn zijn ze ook nog eens niet mooi.
pi_171785071
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 09:45 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Sorry weet ik niet exact. Is verder ook niet zo relevant, zie eerdere post. Is 2 jaar geleden aangepakt :)
Is juist zeer relevant.

Je wilt op termijn met de warmtepomp stand- alone draaien. Dan is het zaak om te weten hoeveel warmteverlies je woning heeft op een koude winterdag. Daarop moet je immers de capaciteit van de warmtepomp uitkiezen.
  maandag 19 juni 2017 @ 10:34:25 #18
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_171785088
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Is juist zeer relevant.

Je wilt op termijn met de warmtepomp stand- alone draaien. Dan is het zaak om te weten hoeveel warmteverlies je woning heeft op een koude winterdag. Daarop moet je immers de capaciteit van de warmtepomp uitkiezen.
Ik ga hier komende tijd niets aan veranderen, het is volledig up to date gemaakt voor een hoop geld. Ik vraag om een warmtepomp, als ik mijn isolatie had willen aanpakken had ik daar een topic over geopend.
pi_171785237
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:34 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik ga hier komende tijd niets aan veranderen, het is volledig up to date gemaakt voor een hoop geld. Ik vraag om een warmtepomp, als ik mijn isolatie had willen aanpakken had ik daar een topic over geopend.
Maar daarmee blijft het relevant om te weten wat voor isolatie overal aanwezig is. Tenzij je 'altijd' hybride wil blijven stoken. Gezien je gasverbruik is een 5kW warmtepomp waarschijnlijk verre van voldoende om in de toekomst stand-alone te draaien. Of je moet met Evohome wel heel veel winst kunnen behalen.

En het is bij warmtepompen nu eenmaal zo dat hoe groter, hoe duurder.
  maandag 19 juni 2017 @ 10:55:55 #20
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171785422
Ik denk dat je op basis van je verbruik al voor een deel terug kan rekenen hoe groot je WP moet zijn.
Bij 2200M2 is dat inderdaad een flinke. Probeer met efficienter radiatoren en isolatie eerst je verbruik eens terug te brengen naar 1000M2. En kijk eens wat er gebeurt als je je CV met 40 graden water stookt.

Dat doet een WP namelijk ook.
Tot nooit .......
pi_171785515
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:55 schreef Speekselklier het volgende:
En kijk eens wat er gebeurt als je je CV met 40 graden water stookt.
Dat dus. Ik vermoed dat zowel de CV-regeling als de isolatie nog verbetering kunnen gebruiken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 19 juni 2017 @ 12:00:49 #22
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_171786942
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:43 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Maar daarmee blijft het relevant om te weten wat voor isolatie overal aanwezig is. Tenzij je 'altijd' hybride wil blijven stoken. Gezien je gasverbruik is een 5kW warmtepomp waarschijnlijk verre van voldoende om in de toekomst stand-alone te draaien. Of je moet met Evohome wel heel veel winst kunnen behalen.

En het is bij warmtepompen nu eenmaal zo dat hoe groter, hoe duurder.
Ik kom op een 9 kW uit om stand-alone te kunnen draaien. Maar als ik zo'n 9 kW warmtepomp koop zou de cv-ketel alleen nog maar gebruikt worden voor warm tapwater. Dan kun je het volgens mij net zo goed gelijk goed doen en zo'n buffervat erbij nemen en de cv-ketel wegdoen.

Volgens mij is het upgraden van een warmtepomp-systeem niet zo'n goed idee. En nu al een extra grote aanschaffen maar deze maar half gebruiken ook niet.

Lastig :{
pi_171787312
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 12:00 schreef leolinedance het volgende:

Lastig :{
Je kan het een winter of twee proberen met
1. LTV radiatoren,
2. de regeling optimaliseren met een temperatuursinstelling per kamer
3. de aanvoer op 45 graden

en kijken of je het gasverbruik stevig daalt.

1. t/m 3. moeten toch uitgevoerd gaan worden voordat je tot aanschaf van een WP over gaat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 19 juni 2017 @ 12:24:12 #24
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_171787378
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:55 schreef Speekselklier het volgende:
Ik denk dat je op basis van je verbruik al voor een deel terug kan rekenen hoe groot je WP moet zijn.
Bij 2200M2 is dat inderdaad een flinke. Probeer met efficienter radiatoren en isolatie eerst je verbruik eens terug te brengen naar 1000M2. En kijk eens wat er gebeurt als je je CV met 40 graden water stookt.

Dat doet een WP namelijk ook.
Radiatoren staan in de planning, isolatie niet. Nogmaals, de isolatie is zeer modern en nóg beter isoleren kan kostentechnisch echt niet uit. Daarnaast wil ik niet weer gaan verbouwen, heb lang genoeg in de rotzooi gezeten.

1000 m3 is totaal niet realistisch. De woonoppervlakte is nog meer dan ik in de OP schreef, namelijk rond de 200 m2. Als je je inleest zul je zien dat 2100 m3 echt niet zo hoog is. Al kan het vast nog wel wat lager met LTV en het EVO-systeem.

Maar goed, we wijken nogal af.

Welk warmtepomp systeem moet ik nou aanschaffen? Hybride 5 kW en de cv-ketel blijven gebruiken tot deze afgeschreven is? En daarna dit systeem uitbreiden?

Of deze (dure) ketel nu al afschrijven en een compleet warmtepomp systeem van 9 kW kopen?

En hoe werkt dit alles samen met het EVO systeem?
  maandag 19 juni 2017 @ 12:25:44 #25
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_171787412
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 11:01 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat dus. Ik vermoed dat zowel de CV-regeling als de isolatie nog verbetering kunnen gebruiken.
cv-regeling zeker.
Isolatie weinig omdat het zeer modern is. Nogmaals, hier gaat niets aan gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')