Ik heb het eens gecheckt en moet je gelijk geven:quote:Op zondag 18 juni 2017 11:12 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dan heb je het niet over biologisch, dat valt allemaal onder het eko of het skal keurmerk.
Je zal hier en in de omliggende landen echt geen enkele boer vinden die wel aan die eisen voldoet, maar niet onder dat soort officiële keurmerken valt. Dat is namelijk niet doenelijk. Dan krijg je als boer de biologische prijs niet voor je vlees.
Zoals gezegd, er zijn wel wat kleinschalige slachterijen die direct van kleinschalige boeren kopen. Dat is gewoon goed vlees, geen zware bio industrie. Maar dat is minimaal verkrijgbaar. Dat is nog geen 5% van de totale vleesproductie (dus Inc voor regulier).
Dus kom jij bij een halal slager die beweerd dat dat vlees van een biologische slachter af komt dan weet je dat er gelogen wordt. Er zijn geen biologische slachters (die doen immers niets qua het leven van de dieren, die slachten dieren die ze aangeleverd krijgen) en er zijn geen biologische boeren die aan halal slachterijen leveren.
Zegt die halal slager dat hij van kleinschalige boerderijen inkoopt die voldoen aan de islamitische regels dan is de kans aanwezig dat hij de waarheid spreekt.
Zou het, zeker als de prijs erg laag is, niet zomaar geloven. Vraag dan waar het vlees vandaan komt en controleer de bron.
Wat is er mis met bloed eten/drinken? er is toch ook zoiets als bloedworst?quote:Op zaterdag 17 juni 2017 22:26 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dat leegbloeden is verplicht, ivm volksgezondheid. Een dier dat sterft voor de slacht mag niet gegeten worden, is niet voor menselijke consumptie. Het hart moet kloppen op het moment van de slacht en stuwt dan het bloed er grotendeels uit.
Meer risico op het overbrengen van ziekten en parasieten. En sneller bederf als het bloed erin blijft. Ik kan alleen weinig tot geen bronnen vinden zo snel die dit uitleggen (wel wat er met dat bloed gebeurd, maar niet waarom). Herhaal dus wat me is verteld.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:10 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Wat is er mis met bloed eten/drinken? er is toch ook zoiets als bloedworst?
Ja ok bloedworst is wel gekookt dus dat stopt het overbrengen van ziekten/parasieten.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:30 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Meer risico op het overbrengen van ziekten en parasieten. En sneller bederf als het bloed erin blijft. Ik kan alleen weinig tot geen bronnen vinden zo snel die dit uitleggen (wel wat er met dat bloed gebeurd, maar niet waarom). Herhaal dus wat me is verteld.
Het verbloeden is standaard iig en met dat bloed dat eruit komt wordt ook bloedworst gemaakt, maar het meeste gaat naar de medische branche en naar veevoer/diervoer fabrikanten en wordt als meststof gebruikt.
Haha, wat? Lees je eens in over halal en haram.quote:Op zondag 18 juni 2017 01:42 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat is pertinent onzin.
De goedkoopste kipfilet in een supermarkt is vaak de halal geslachte kiloverpakking.
Das gewoon de 'ouderwetse' bofkip, zonder ster of "Jumbo nieuwe standaard kip" keurmerkje.
Als ze willen kunnen de halal slachterijen natuurlijk wel biologische kippen inkopen of met een beter leven ster.
?quote:Op zondag 18 juni 2017 01:01 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, echt niet. Hoe kom je daar nou bij?
Je weet dat Belgische Blauwen in heel veel gevallen (vrijwel alle..) enkel met een keizersnede kunnen bevallen van een kalf? En dat een koe daarom meerdere keren in haar leven (5 keer oid is niet uitzonderlijk) een keizersnede heeft te verduren? Er is ook binnen de diergeneeskunde veel discussie over, in hoeverre dit nog moreel gezien te verantwoorden is.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:36 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Ik heb het eens gecheckt en moet je gelijk geven:
Het vlees van Slagerij Kaddour is afkomstig van kleine particuliere boerderijen, er is dus geen sprake van bio-industrie! Wij zijn altijd op zoek naar het beste vlees. Zoals rundvlees afkomstig van runderen die worden geselecteerd uit Belgische Blauwe Runderen en verbeterd rood- en zwartbont. Zij worden gemest in het Groene Hart van Nederland. Daarnaast lopen de runderen met goed weer in de uitgestrekte sappigste weilanden en landerijen van het oer-Hollandse gebied
Die schaduw heet de stal. Koeien die zelf kunnen beslissen blijven met dit weer lekker binnen. En 's nachts zijn ze buiten.quote:Op woensdag 21 juni 2017 17:59 schreef Candaasje het volgende:
Overigens, dat ze lekker buiten kunnen lopen (hopelijk met een boompje voor wat schaduw, dat wordt nog zeer regelmatig vergeten helaas..) is natuurlijk wel goed
Ja dat is ideaal, gewone vrije weidegang maar ook toegang tot de stal. Maar dat is helaas lang niet overal het geval. Dan is het of de hele dag en nacht in de stal, of de hele dag op het land. Er staan in veel weilanden alleen helaas weinig tot geen bomen.quote:Op woensdag 21 juni 2017 18:18 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Die schaduw heet de stal. Koeien die zelf kunnen beslissen blijven met dit weer lekker binnen. En 's nachts zijn ze buiten.
De meeste melkkoeien zullen toch echt nabij een stal moeten grazen, hoe wil je ze anders melken...quote:Op woensdag 21 juni 2017 18:22 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja dat is ideaal, gewone vrije weidegang maar ook toegang tot de stal. Maar dat is helaas lang niet overal het geval. Dan is het of de hele dag en nacht in de stal, of de hele dag op het land. Er staan in veel weilanden alleen helaas weinig tot geen bomen.
Je hoeft je koeien niet te laten grazen als je ze met bepaalde soorten veevoeder en kuil voert. Ken er zelf wel waarbij de koeien nooit buiten komen (helaas, ondanks wel ruimte stallen vind ik het toch een gemis.)quote:Op woensdag 21 juni 2017 18:26 schreef derLudolf het volgende:
[..]
De meeste melkkoeien zullen toch echt nabij een stal moeten grazen, hoe wil je ze anders melken...
Toevallig las ik vandaag een discussie over FB over hetzelfde onderwerp. Boeren willen soms ook wel een overkapping neerzetten in het land, maar dit mag dan weer niet ivm een bestemmingsplan of een dwarsliggende welstandcommissie.
Maar aangezien vrijwel al het "helal" vlees wel degelijk zo geproduceerd wordt en ook massaal gekocht wordt interesseert dat moslims blijkbaar niet.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:58 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Haha, wat? Lees je eens in over halal en haram.
Dat men tegenwoordig een maal een gebed opleest over één mes en daarmee 100+ kippen slacht in een fabriek, maakt dat niet helal.
Dat iemand iedere soort kip eet zegt niets over de mate van zijn of haar religiositeit, voor de ene moslim is halal belangrijk, voor de ander wat minder.quote:Op zondag 18 juni 2017 02:16 schreef RobinOok het volgende:
Volgens sommige/veel (?) moslims is iedere kip per definitie halal geslacht. Dus ook de plofkippen van appie. Ik ken in ieder geval 1 moslim die zonder pardon iedere kip eet. Maar gerechten met rund of lam of whatever dat niet halal geslacht is niet.
Verder zijn er geloof ik 387 verschillende halalkeurmerken. Iedere gek zijn gebrek of in dit geval, iedere subreligie zijn eigen keurmerk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |